Hooi voeren op de wei in de winter. Tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Hooi voeren op de wei in de winter. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 12:40

Hallo allemaal,

Ik wil binnenkort eens met de staleigenaar gaan overleggen of ik iets in de wei mag plaatsen voor mijn paardjes waarin ze hun hooi komende winter kunnen krijgen. De weides liggen heel open, dus de ervaring is dat de helft de weides uit waait.

Graag zou ik wat verschillende ideetjes opdoen wat ik zou kunnen plaatsen zodat ik ook duidelijk kan overleggen.
Dus wie heeft er betaalbare tips (ik ken die ruiven van zo'n €500-€1000 maar dat gaat het niet worden ;) )
Een foto erbij zou helemaal super zijn.

Alvast bedankt.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:41

Slowfeeder?
Anders een speciekuip met een rooster erover?
Zelf een houten hooiruif maken?

Mogelijkheden zat :j

Silence

Re: Hooi voeren op de wei in de winter. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 12:42

Ben momenteel inderdaad ook aan het kijken om zelf iets in elkaar te zetten :j

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:47

Als je op een pensionstal staat ben ik van mening dat de stalhouder er voor moet zorgen dat er voldoende hooi beschikbaar is. Als het dan weg waaid is het de probleem van de stal...

Maar als je zelf wat wil maken kun je van inderdaad een speciekuip gebruiken met een fijn mazig net eroverheen. Maar mijn ervaring daarmee is dat ze die snel op kunnen gooien en het hooi dan alsnog de hele weide door gesleept word.

Een echte hooiruif kost misschien wel wat meer geld, maar heb je i.m.o. veel meer aan :) Misschien kan je een middenweg daarin vinden met je stalhouder.. zij hebben er immers ook belang bij omdat er minder hooi verlies is.

Sucses!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 12:48

Bedankt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:03

In mijn weide staat gewoon een rechthoekige metalen bak (met onderin gaatjes waaruit regenwater weg kan lopen) en daar gooi ik het hooi in.
Niks geen rooster of iets erover, gewoon een bak. Werkt prima.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:30

Ik heb hier houten kuubkratten staan. Als je op marktplaats zoekt kun je ze vaak voor niets, of voor een paar tientjes ophalen. Gewoon onder "houten krat" of "kuub krat" zoeken.

Voordeel: de onderkant is niet waterdicht, dus de regen kan mooi weg. Het hout is altijd gemaakt om buiten te staan (en de gratis varianten staan vaak ook al jaren buiten). De kratten zijn loodzwaar en de paarden duwen ze dus ook niet om, ook niet als ze als schuurpaal gebruikt worden.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:32

Wij hebben van grote Kliko's slowfeerders gemaakt (dat idee kwam ik tegen in een oud topic op Bokt).

Kun je makkelijk vullen en verplaatsen!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:35

Hier plastic palletboxen. Alleen zijn ze hier in de omgeving niet gratis te vinden :+ Net als houten kratten overigens, heb er jaren naar gezocht :=

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:39

ik heb een watertank ( zo'n vierkante witte ) door midden gezaagd, direct 2 bakken en door de gaatjes die in de bodem zijn geboord loopt het water prima weg.
Zal wel even kijken of ik een foto kan vinden.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 20:46

Bedankt voor de tips +:)+

Wat betreft hooi wat je 's nachts buiten laat liggen....blijft dat gewoon goed als het vriest?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:16

Ja hoor. Ik heb zelf vorige winter tijdens de weken vorst en sneeuw de paarden volledig op voordroog gevoerd. Gewoon pak open gesneden, en helemaal laten leeg eten. Dat ging super.

Ze grazen hier zelfs onder de sneeuw. Duwen het gewoon weg met hun neus, en eten dan het gras.

Vorst en hooi zijn hier ook altijd goed samen gegaan :j

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:29

Al gedacht aan van die hooinetten die je in de wei kan plaatsen? (foto) Ook goed zelf te maken, volgens mij is er ergens een topic over hoe je met palen en een aanhangernet een degelijk ding kan maken. Je kan ze trouwens ook ophangen als je een (schuil)stal hebt (foto)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:41

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 21:21

+:)+ Bedankt voor de tips.

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:31

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 00:14

Bv. in een palletbox:
Afbeelding

Je zou er nog een rooster in kunne maken, dan boor je 4 gaten in de hoeken, touw er door heen met aan het uiteinde een musketonhaakje (ander kant een grote knoop onder de bak).
Metalen rooster op maat er over heen (over het hooi) en dan vast zetten met de 4 musketon haakjes. Hoogte rooster kan je zelf instellen door de lengte van het touw aante passen.
Op die wijze kan het rooster er niet uit, maar kan je het zelf makkelijk vullen/schoonmaken
AfbeeldingAfbeelding

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 08:38

Ik denk inderdaad nu aan zo'n palletbox of zelf een houder maken zoals in dat topic.
Zal eens de voorbeelden printen en binnenkort even rond de tafel gaan met de staleigenaar of hij het goed vind en zoja welke hij het liefste heeft.

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 08:42

Voor onze Shetjes hebben we bij een sloperij een vrachtwagenband opgehaald (was gratis). Laag genoeg voor de kleintjes om er goed bij te kunnen en zo zwaar dat ze er niet mee aan de sleep kunnen gaan. We hebben er geen net of rooster o.i.d. op, het hooi gaat er gewoon los in.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 09:08

de boxen met rooster erop rammelen best wel. Dit moet de omgeving maar net toelaten (omwonenden)
wij hadden dat eerst ook. Nu doen we ipv rooster een hooinet in de bak aan de kettingen vast

En 2 weken terug hebben we dit zelf gebouwd
Afbeelding
En daar zijn we vooralsnog ontzettend verliefd op ;) gaat fijn :j

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 09:12

Ik heb plastik bakken van de vleesfabriek, gaatjes zitten er al in de bodem.
Ze zijn wel licht en er word wel mee geschoven als hij leeg is , toch ben ik er heel blij en tevreden over , ik heb er 50 euro per stuk voor betaald.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 09:12

Van omwonende is geen sprake. Weides zijn de laatste locatie voor de bossen zeg maar met er omheen akkers.

Ik vind dit hierboven toch wel interessant.
Kom er alleen niet helemaal uit hoe ik dan de bovenkant bevestig maar das een kwestie van uitvogelen natuurlijk.

FuegoJoy, ik moet wel iets stabiels hebben :j
Mijn Fjord gaat met alles sjouwen wat leeg is en dat vind je dan overal en nergens terug.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 09:15

@silence; heb je het over mijn geplaatste net? Uitleg kan ik geven. Wij zijn ook gewoon in het wilde weg begonnen ''hee we kopen zo'n net, dat kan heb ik ergens gezien gaan we maken''
Toen een bovenbalk geregeld
een paar palen geregeld op stal (die helaas rot zijn... maar we hebben de belofte dat we hem mogen perfectioneren als blijkt dat het werkt!)
de elastiek die door het net zat hebben we in 2 geknipt en de zijkanten mee vastgemaakt (zijkanten eerst dichtgeregen met touw. en met het elastiek om de palen geknoopt) met tyraps vastgesjord om de palen dat het niet afzakt
dat stomme witte touwtje wat aan de bovenpaal geknoopt is heeft geen functie _O-
en bovenop de paal hebben we 3 koordgeleiders gedaan. Daar haken we het net overheen :)
in een notendop ;)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 09:16

Nu snap ik het ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 09:16

Misschien lees ik erover heen, maar om hoeveel paarden gaat het?
Als dat er niet zo veel zijn is het simpel: gewoon een paaltje stevig in de grond en een groot fijnmazig hooinet eraan. :)