Tot hoe ver gaan jullie met aantal grams

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Tot hoe ver gaan jullie met aantal grams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 07:12

Naar aanleiding van dit topic

[SV] Wie staat er nu al in de dekens ?

Vroeg ik me af tot hoever willen jullie gaan met aantal grams. Volgens diverse bronnen gaat het koud worden en ik moet eerlijk zeggen ik vind het nu al koud 3 graden s'nachts en hooguit 12 overdag.
Veel speculaties dat het van de winter -23 graden gaan worden.

Dus mijn vraag is tot hoever gaan jullie met je dekens

Ik heb juist bij Horseware voor mijn paard 370 grams besteld...en wat geval....niet gelijk leverbaar dat betekend dus dat iedereen over de wereld massaal aan het bestellen is :')

Mijn pony heeft deken van 400 grams
Paard dadelijk van 370 grams

Maar denk er sterk over na voor de pony 370 grams te kopen met liners van 100 grams en 200 grams (geschoren en hele oude pony) tus totaal kom ik dan op 570 grams..voor de winter met misschien nog een wollen deken

Paard houd ik op 370 grams en misschien een liner van 100 maar meer gaat ze niet krijgen.

jammer dat horseware zo duur is _/-\o_
Laatst bijgewerkt door tita op 21-10-11 07:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Delaja

Re: Tot hoe ver gaan jullie met aantal grams

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 07:29

Hier nog een fan van horseware!
Ik ben in het bezit van een 0 grams amigo en 3 liners, 100, 200 en 300 gram. De 100 gaat er pas onder als het overdag onder de 10 graden blijft en zo doe ik elke keer iets meer. Ik heb nog nooit meer nodig gehad dan 400 maar als het echt -23 wordt deze winter denk ik dat ik toch wel ga combineren naar 500. Mijn paard houdt zichzelf niet heel goed warm en ik merkte vorig jaar met die 400 dat ze dat echt wel nodig had buiten.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 07:38

Brr ik schrok er net ook van dat het al vriest! Ik heb momenteel een 200 grams erop liggen. Dat wordt deze winter nog uitgebreid met een 300 grams onderdeken. Eventueel kan daar dan nog een fleece onder, moesten we -23 bereiken.
Moest het dan écht écht nog nodig zijn, kan daar nog een fleece onder en/of een wolgevoerde staldeken.
Mijn 'max' zit dus aan 500 grams, zonder die eventuele toevoegingen dan.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 07:42

Ik heb een 300 als dikste deken en heb nog een thermo onderdeken. Geen idee hoeveel grams. Deze heb ik echter nog maar 2x gebruikt in 4 jaar. 300 gram is genoeg.

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 07:59

ze krijgen allemaal een 300 grams op (paard, e-pony, welsh en Shetlander) en mijn IJslander krijgt niets op.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 08:19

Mijn dikste deken is 400 gram kan met of zonder hals. Mijn paard wordt geschoren en heeft het dan ook wel nodig. Als het echt nog kouder wordt kan er eventueel nog een 100 grams onder :)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 08:51

Mijn arabier staat nu met 100gr op buiten (ja ook `s nachts), maar heb gisteren laat gevoeld en hij was er prima warm onder. Zelfs warmer dan toen het eerder deze week zo ontzettend nat was. Droge kou is lang niet zo erg als dat vieze natte weer met (harde) wind erbij.

Als het nog kouder wordt, `s nachts blijvend onder 0graden en overdag onder de 10graden gaat de 200gr op.

Nu had ik hem 4 weken terug deels geschoren, maar dat is alweer behoorlijk hard gegroeid (hij heeft pas 2 weken een deken op). Als ik hem weer ga scheren hangt het ook nog van de temperatuur en het weer af, maar hij zal waarschijnlijk geen dikkere deken dan 300 of 400gr opkrijgen. Afgelopen 2 winters had hij het nl half geschoren zelfs onder de 200gr vaak al erg warm..
Hier ook allemaal Horseware trouwens..

stipke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 09:03

De mijne staat nu onder een 200 grams staldeken.
Voor buiten heb ik een 100 grams regendeken.
Verder heb ik nog een onderdeken van 200 grams.
Ook nog een staldeken van 500 grams liggen.
Ook heb ik nog verschilldende fleece dekens liggen.
Maar ik verwacht aan mijn gewone dekens genoeg te hebben.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 09:10

Ik ben er nog steeds niet uit of ik wel ga scheren, mede omdat het zo koud is. Tot nu toe hebben mijn paarden nog maar weinig last gehad van die wintervacht. Ik leg er nooit meer dan 300 gr op, vind ik wel zat. Als ik dit jaar niet ga scheren dan krijgt denk ik alleen mijn fjord een deken om, die is al wat ouder en zou het koud kunnen krijgen, zelfs met wintervacht. Mijn 2 ijslanders zullen juist wel blij zijn met een ijskoude winter.

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 09:11

Ik heb nu nog een 0 gram opliggen, zodra het echt koud wordt gaat de 200 grams op, dikker ga ik niet.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 09:14

Mijn max is 200 grams en als het heel koud wordt houd ik het goed in de gaten.
Zolang ze goed aan blijft voelen blijft het hierbij anders gaat er een 200 grams bij.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 09:25

Ik heb er nu een 200 grams onderdeken met een waterdichte op liggen, die ergens als het overdag nog net iets kouder is omhoog gaat naar de 300 grams. Dan kan daar dus nog of mijn 100 grams onderdeken onder, en als het echt koud is ook nog een 200. Mocht het nou echt -23 worden, dan zou je ook 3 dekens kunnen stapelen (al denk ik niet dat ik dat ga doen), maar dan zou ik dus op 600 gram komen. Ik vind 500 echter toch wel de max, maar als het moet, kan het dus wel.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:17

Bij mijn paarden: 1 leg ik als het echt koud wordt 400 gram op en de ander (die heeft een heel dun vachtje) ongeveer 500 gram .
Maar dan moet het wel heel erg hard vriezen.
En ik doe dan ook de hals erbij op.

Meissieline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:22

Die van mij staat nu met een 200gr op.. maar staat nu 24/7 buiten, verder heb ik als het nog kouder wordt een 400gr met hals en verschillende fleecedekens om er event. onder te doen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:23

De dikste deken die ik heb is 200 grams regendeken. Die heeft hij afgelopen winter met die sneeuw en kou wel opgehad ( was 's nachts toch ook wel soms -20 hier) om zijn spieren warm te houden als hij ligt te slapen buiten. Ik heb ook wel andere dekens die daaronder passen mocht het nodig zijn. Het scheelt dat hij ook normaal een dikke vacht krijgt.

Hij is nu nog dekenloos en dat hoop ik zo lang mogelijk vol te houden.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:23

ongeschoren: 220grams outdoordeken en bij vriesweer (dus ook overdag 0°C of minder) een 150 grams staldeken eronder
geschoren: een 370grams outdoordeken en bij vriesweer een 150grams staldeken eronder of een 220grams outdoordeken en een 300 grams staldeken
indien echt extreem gooi ik soms er nog een fleece tussen, nooit rechtsreeks op mijn paard voor langer dan een nacht, want dan heb ik schuurplekken.

ik heb ook alleen nog horseware dekens. op fleecejes na dan...

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:33

Ik ben gisteren begonnen met een ongevoerde deken.
Daarna gaat de fleece gevoerde erop.
Dan heb ik nog een 200 en 300 grams deken.
Dikker als 300 ga ik meestal niet, of het moet straks ergens in de -20 worden, dan is er kans dat ik twee dekens op ga leggen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:13

De geschoren paarden liepen hier vroeger bij -17 onder een deken met buiksingel van plm 300 gram en een wollen deken er onder. 's nachts werd het weleens -24 maar dan stonden ze binnen, en daar vroor het dan zo'n 10 graden.
We hebben het hier lang niet meer zo koud gehad, maar wat niet is kan nog komen! :D
Hier heb ik een Bucas Extra smartex aangeschaft, wat is die? 400 a 470 grams??? Ik scheer ze niet meer, dus vacht met deken. Als het echt heel extreem wordt dan gaat er dus weer een wollen deken bij op. Ik nam destijds een 2 persoons wollen deken, die trok ik tot aan de oren en sloeg hem dan terug over de gewone deken, en rolde hem dan een keer om de dekensingel. Dat bleef altijd prima liggen. Wol geeft warmte maar neemt vocht prima op en voert het direct af naar buiten, de onderzijde van de wollen deken blijft altijd droog, mochten ze een keer zweten. Synthetische onderdekens komen er hier niet op, dat neemt niet op en kan erg koud worden.

Ik heb me voorgenomen dat bij extreme gevoelstemperaturen, bv -17 zoals vorige winter bij forse wind, de paarden deze keer maar een uurtje 's morgens en een uurtje 's avonds naar buiten gaan. Rest van de dagen wel hele dagen buiten hoor. Ook als het -17 weer zou worden zonder wind. ;)

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:20

Ik heb een kleine d pony (1.38) van 31 jaar. Hij komt overdag zoveel mogelijk buiten (wat het weer toelaat, hij staat bij mijn schoonouders die veel thuis zijn dus hij komt ook wel eens alleen een ochtend of pas in de middag buiten, afhankelijk van het weer). Hij is door zijn leeftijd wel wat magertjes. Ik heb een onderdeken van 150 gram, een van 350 gram, dan een regendeken van 0 gram, een regendeken van 200 gram, een losse hals van 200 gram en een regendeken van 0 gram met vaste hals eraan (voor het echte zeikweer, omdat hij zo oud is regent het bij die losse hals anders nog weleens bij z'n schouder naarbinnen). Dus de max die hij op kan deze winter is 700 gram, mag toch wel hopen dat hij het dan wel warm heeft :P
Voorgaan de winters heeft hij het goed gedaan onder 550 gram (dus 350 onderdeken en 200 in de regendeken, daar was hij altijd lekker warm onder).
Ik heb overigens de weatherbeeta Landa en deze heeft aan de achterkant een soort "rokje" als staartflap, tot achter bij z'n sprong zowat, dus van achter waait het hem ook niet koud naar binnen ;) dat scheelt ook weer natuurlijk. hij staat wel in de polder en daar kan het echt flink koude wind hebben, scheelt gauw 3 a 4 graden met een dorp/stad.

Ben benieuwd wat het deze winter gaat brengen, maar maak me er niet te druk om, vorig jaar is het ook goedgekomen en dat was ook een pittige winter (zeker in de polders, heerlijk die sneeuwduinen van 2 meter...) we kunnen er toch weinig aan doen! Ik heb verder ook nog wel wat oude dekens liggen en ponylief kan warm staan in een dik stro bed, dus denk dat het wel goedkomt!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:37

ik heb een 370 grams horseware met hals.

daaronder kan een 300 grams onderdeken.

als het extreem koud is zou mijn 100 grams onderdeken naar nog tussen kunnen.

dan zit je dus om 770 grams. maar in mijn ogen nog warmer, omdat je met laagjes werkt.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:24

500 grams deken is voor tempraturen van onder de -25 graden
En dan is het op stal vaak een stuk warmer.

In nl volstaat over het algemeen 300/400 grams dekens prima.

Sommigen denken dat het paard het koud heeft, terwijl de vacht gewoon aan het verstikken is.
Heb ik vaak genoeg gezien

Ik kijk heel erg uit met wat ik er op leg en hoeveel graden het op het moment is.
Anders heb ik straks niks meer aan me winterdekens

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:27

ik heb vandeweek mijn dekens uitgezocht en wat nodig vervangen,
mijne staat van de winter als het heel koud is (geschoren)
300 grams regendeken met hals
400 grams staldeken zonder hals
200 grams staldeken zonderhals

en als het dan echt nog kouder gaat worden een wolle hals deken eronder,
ik ben helemaal klaar voor de winter.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:29

mijn pown staat nu geschoren onder 280. Als het gaat vriezen gaat daar eventueel een wollen onderdeken onder. Meer stro in de stal en dan kom je een heel eind :j

daandriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:31

Die van mij is geschoren en staat nu met een 200 gram op.
Ik heb een 400 grams besteld. Eens kijken hoe ze het houdt :)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 13:43

Poon is geschoren en staat onder 220 grams en paard ongeschoren ook.

Toch ben ik bang dat ik pwoon te kort doe..dat ie nu te weinig op heeft.
Voorraad heb ik wel
0 grams
100 grams
220 grams (op)
370 grams
400 grams is staldeken en de rest outdoor

met die 400 grams kan ik dus eindeloos doorgaan toto 770 grams maar toch.....

Paard heeft nog niet zoveel
0 grams
220 grams (op)
370 grams in bestelling komt dec binnen

Alles is van horseware-rambo maar toch heb idee dat ik er niet klaar voor ben..ik mis iets maar wat