Paarden die het 'koud' hebben

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xLoki

Paarden die het 'koud' hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 23:02

Hoi!

Ik hoor de laatste tijd heel vaak van mensen: mijn paard heeft nu al 2 dekens op want anders heeft hij het zo koud.

Dit gaat dan over ongeschoren paarden die overdag in de paddock/wei staan en 's nachts op stal.
Die mensen zeggen dat ze het merken aan hun paard dat hij het koud heeft, en dat hij met al die dekens veel lekkerder in zijn vel zit.

Nu ben ik toch benieuwd: hebben die paarden het wel koud?
Of zijn het gewoon de eigenaren die het koud vinden buiten?

Dus hierbij mijn stelling:
Paarden die niet geschoren zijn hebben het niet koud zonder deken. Het zijn vaak de eigenaren die het te koud vinden voor het paard.

Dit gaat trouwens om een paard die gewoon gezond is en dagelijks bereden wordt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:05

Ik denk dat ongeschoren weidepaarden het wel degelijk koud kunnen hebben. Maar dan wanneer het regent, niet wanneer het vriest. Ik bedoel: één van de kuddegenoten van mijn paard stond vorige week echt wel te rillen met een knijpstaart. Dan maak ik daar uit op dat ze het koud heeft. Paard stond overigens zonder deken.

xLoki

Re: Paarden die het 'koud' hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 23:06

Maar dan vraag ik me toch af hoe de paarden vroeger in het wild het overleefden, die liepen immers ook zonder dekens buiten. :)

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:08

xLoki schreef:
Maar dan vraag ik me toch af hoe de paarden vroeger in het wild het overleefden, die liepen immers ook zonder dekens buiten. :)

Die waren nog niet verpest door ons mensen :+

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:09

Doordat ze het 'koud' hebben maken ze een wintervacht aan.
overigens kun je paarden beter meer ruwvoer geven, daarmee kunnen zij zich warm houden :)

Dekens kunnen ook lastig zijn, bij elk temp hebben ze soms een andere deken nodig, wanneer paarden geen dekens hebben, kunnen ze dat zelf regelen, met vacht 'open' zetten etc.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:09

hestejente schreef:
Ik denk dat ongeschoren weidepaarden het wel degelijk koud kunnen hebben. Maar dan wanneer het regent, niet wanneer het vriest. Ik bedoel: één van de kuddegenoten van mijn paard stond vorige week echt wel te rillen met een knijpstaart. Dan maak ik daar uit op dat ze het koud heeft. Paard stond overigens zonder deken.

Klopt, veelal krijgen paarden het niet koud van lage temperaturen, maar eerder van regen en dan vooral icm wind.

Een ongeschoren paard zonder deken kan het inderdaad echt wel koud hebben. Maar ik ben het met je eens dat er genoeg eigenaren zijn die hun paard een deken omdoen met de redenatie: ik trek een winterjas aan, dan krijgt mijn paard er ook een.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:10

xLoki schreef:

Het koud hebben kan vervelend zijn voor een paard, maar hij gaat er niet meteen dood aan ;)
Verder: in hoeverre kan je de door ons doorgefokte paarden nog vergelijken met de echte natuurpaarden?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:14

xLoki schreef:

dan leefde die er nu zijn niet.. die zijn gehard.. ingesteld op de natuur... de sterksten leven voort met goede vacht tegen de kou ect.. word er een geboren die niet hard genoeg is.. word die of doorroofdieren gepakt of plant die niet veel of gewoon niet voort of overleefd gewoon de winter al niet..

dan heb je niet een ras uit de woestijn die in een sneeuwvlakte staan.. een paard van dik 1 80 een shire formaat..

juist klein gehard ect.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:15

xLoki schreef:

Het oorspronkelijke paard leefde in een woestijnachtig klimaat. Nederland heeft een voor paarden erg ongunstig klimaat.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 23:17

Maar waarom dan wel de paarden t/m hun 3e in de opfok zonder deken?
Hebben ze het dan minder koud dan als ze 4 zijn?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:19

xLoki schreef:

Nee, dat ligt duidelijk aan de eigenaren ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:20

@ Loki: Nee natuurlijk niet. Paarden van 4 en ouder kunnen ook prima zonder deken. En daar heb je meteen de crux: mensen denken van niet (omdat ze het zelf koud hebben) en dus krijgt het paard een dekentje op. Of de mens wil dat het paard niet zo'n lastige, lange vacht krijgt. En ook dan krijgt het paard een dekentje op.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:20

xLoki schreef:

Vroeger konden de paarden schuilen en beschutting zoeken in de natuur. Verder leefden ze in kuddes waarin ze elkaar warm hielden. In onze tochtige polders is geen beschutting, en de meeste paarden leven niet in kuddes. Tel dit op bij het jarenlang wegfokken van de robuustheid van het paard, en dan kan je paard het echt koud hebben hoor! Ik heb 3 paarden, 1 heeft het nooit koud, eentje altijd en de ander soms. Met een stal, beschutting en wel of geen deken is het voor alledrie prima op maat te regelen!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:21

Bij ons hebben de paarden nu een dunne deken op, maar vorige week voelde de arabier van mijn dochter gewoon koud aan onder de deken. Toen hebben we hem een paar dagen een warmere deken opgedaan. Toen voelde hij zich een stukkie beter hoor. Je zag duidelijk dat hij zich niet happy voelde. Met een warmer jasje aan wel.
Je kunt de paarden van nu niet meer vergelijken met de paarden van lang geleden. Toen kregen ze geen deken op in de winter, maar maakte zelf een teddyberenjas. De paarden van nu worden onder de dekens gestopt en maken haast geen wintervacht meer aan. Mijn lieve merrie staat al jaren onder de dekens in de winter en daar hoef ik niet aan te denken om die bloot te laten staan. Kan ze echt niet meer tegen en de arabier heeft een redelijk dun velletje en die kan het ook koud hebben. Vooral als ze de hele dag in de regen hebben gestaan, zijn ze echt koud. Ze gaan 's morgens al redelijk vroeg in de wei (om half 7 staan ze buiten) en nu is het best koud zo vroeg. Nou dan vind ik het fijn als ze lekker een deken om hebben. En ik heb mijn paard het best wel eens koud zien hebben. Stond ze echt te shaken. Dus lang leve de dekens!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:21

ze staan in de winter veelal binnen in de opfok omdat de weide's anders kapot gelopen worden ze staan dus wel beschut tegen wind en regen en maakt het dan al heel wat minder uit, als dat bv met een lange dikke wintervacht in de regen op een open vlakte in de volle wind staan.

Ik ben wel van mening dat ook paarden het gewoon koud kunnen hebben ze trillen toch niet voor niks
en knijpen met hun staart :?
zeer zeker niet omdat ze het leuk vinden.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:25

Mijn paard stond te rillen in haar box. Deken op en binnen no time was het over. Ze heeft dan ook een heel dun vachtje, maar had het echt koud!!!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:25

xLoki schreef:

Dat is lang geleden. De bloedvoering is heel anders geworden :D

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:26

xLoki schreef:

er zijn trouwens ook genoeg mensen die hun jaarling een dekentje opdoen als het veulen het koud krijgt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:27

xLoki schreef:

Constant ruwvoer om zich warm te eten en te groeien. Komen ze op stal dan worden ze snel te dik of niet mooi van zoveel ruwvoer en ze verbranden minder van het stilstaan en niet spelen. Combineer dat met meer zweten door wintervacht en toch willen doortrainen dan kom je al snel uit bij scheren en of dekens.

sterre49

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:46

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:49

Zo!!!! Veel te onduidelijke site!
Zoeken duurt me te lang.
Maar als een paard staat te bibberen, dan heeft ie het of koud of stress en als het koud is en het paard geen stress heeft, dan houd ik het erop, dat ze het koud heeft.
En als je dan een deken opdoet en ze houd binnen no time op met bibberen, dan trek ik mijn conclusies wel.

Verder wil ik niet scheren, maar ook geen teddybeer, vanwege de sport, dus neem ik een deken!

Anne76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:59

Een paard kan het zeker koud hebben, vooral als hij snachts op stal staat en overdag buiten. Is een paard het gewend om dag en nacht buiten te lopen, dan zal hij zijn vacht daarop aanpassen. Ik heb een paard die echt staat te trillen als een rietje als hij het koud heeft.
Toen hij als jong paard dag en nacht buitenliep, had hij zoveel vacht dat ie nergens last van had. Nu echter heeft ie amper haar en daardoor met dit weer snachts al een flinke winterdeken op.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 00:02

Tendance schreef:
Zo!!!! Veel te onduidelijke site!
Zoeken duurt me te lang.
Maar als een paard staat te bibberen, dan heeft ie het of koud of stress en als het koud is en het paard geen stress heeft, dan houd ik het erop, dat ze het koud heeft.
En als je dan een deken opdoet en ze houd binnen no time op met bibberen, dan trek ik mijn conclusies wel.

Verder wil ik niet scheren, maar ook geen teddybeer, vanwege de sport, dus neem ik een deken!

Helemaal mee eens!

Baron31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 00:07

Mijn verzorgpaard had het dus wel koud, ze hebben een uitloop die naar buiten loopt van uit zijn binnenstal. hij kan dus kiezen om binnen of buiten te staan. Hij stond onder een ongevoerde regendeken zonder hals. nu had hij dus al 2x binnen gepoept wat hij dus normaal nooit doet altijd buiten, nu heb ik er een teddy deken met hals onder de regendeken gedaan, en meneer poept weer lekker buiten en heeft geen koude oren meer.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 00:10

Ik ben het eens met de stelling "de eigenaren hebben het koud, dus vinden ze dat hun paard het ook koud heeft". Ik.vind het belachelijk dat er paarden zijn die nu al onder 800 gram staan, geschoren of ongeschoren. Het excuus dat het paard hoog in het bloed staat vind ik niet geldig, oud LT paard van een collega maakt iedere winter een mooie vacht aan, staat onder maximaal 200 gram.
mijn arabische volbloed staat van 9 tot 5 buiten met als er slecht weer voorspeld is een ongevoerd 0grams regendekentje, en binnen (hoekstal, naast de deur) in zn blootje, en ik kan je verzekeren dat hij het niet koud heeft :+ als het buiten op zn koudst is, bijvoorbeeld afgelopen winters, sneeuw, -10 buiten en overdag -5 staat hij onder 200 gram met een fleece dekentje eronder.

Wel sluit ik me aan bij hestejente, ik denk dat paarden het wel koud hebben met regen/hagel en wind, maar met weer zoals vandaag, denk ik dat de paarden met dikke deken zich slechter voelen dan de paarden zonder deken... (ongeschoren)