Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. 
Ik vraag me dus ook hetzelfde af als mijn voorgangers: is de paddock dermate klein ze amper kan bewegen?russel schreef:Rond deze tijd zijn er meer paarden die daar last van hebben, ze moeten winterharen vormen en dat kost energie en soms gaat dat ook ten koste van de weerstand. Pas op dat je niet te veel suikers voert want dan krijgen ze ook stalbenen..een 2e optie is dat je smid je paard net niet goed heeft gezet waardoor de pezen overvult raken.
In paddocks lopen ze m.i. genoeg, want als ze behoefte hebben om te lopen, doen ze dat, dat is een instinct.

russel schreef:Het kuilgras kan de boosdoener zijn, is eigenlijk ook geen paardenvoer.
Longeer haar 5 minuten op beide zijden voor je haar binnen zet of als je op stal komt en niet gaat rijden.
russel schreef:Maar je moet je voorstellen als ze net niet goed op haar voeten staat waardoor de pezen te veel onder spanning staan en er vocht ophoping komt, ga je dat zo niet oplossen, maar dat moet een smid doen, eens wisselen van smid en het probleem voorleggen, kan het probleem wel eens oplossen...
Als het kuil te zuur is, te veel eiwitten bevat, maar misschien ook te veel suikers, dan krijg je afvalstoffen en vocht wat de lymfe moeten afvoeren, het zakt naar het laagste punt, maar omdat er te weinig beweging is, kan het lichaam het niet goed afvoeren. Er zijn geen paarden die zichzelf genoeg beweging geven zonder aanleiding. Spelen, eten zoeken, grazen bv weer wel, maar met elkaar in het zand staan is voor hun niet interessant, zeker niet als ze geen honger hebben. Veel paarden houden niet van natte voeten, het gesop in het zand en het gekletter van de modder tegen hun buik en benen en zoeken een plekje op waar ze heel de middag op 3 benen kunnen staan. Niet bevorderlijk voor een lichaam dat veel moet doen om de voedingsresten weg te werken.
Je zult wellicht geen keuze hebben met het kuilvoer, maar probeer dan je brokken erop aan te passen. Zo zo eiwitarm en suikerarm bij te voeren. let hierbij ook op met brood, appels, wortels, suikerklontjes, paardensnoepjes...