hoeveel grams?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_RMHorse_

hoeveel grams?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 12:10

Hoi allemaal!

Heb zoekfunctie al gebruikt en veel gelezen hier, maar toch even een eigen topicje.
Ik heb mijn paard gister geschoren, en met deze temperatuur hoeveel grams moet ze dan op? Ze staat dag en nacht binnen ( geen is zielig reacties kan ff niet anders zo heb haar net) :(

Maar hoeveel grams? Ik heb nu 1 200 grams deken, en ze staat nu onder een deken dat k geleent heb, en als het nog veel kouder is koop ik er nog 1 met meer als 200 grams die ik nu heb
Maar hoeveel grams moet ze nu? 0, 100, 150? Dan moet k die nog ff gaan kopen

Groetjes!!!

CoRiNa1983

Re: hoeveel grams?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:15

Ligt aan je paard maar meestal met deze temperatuur en geschoren is 150 a 200 wel voldoende om mee te beginnen.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 13:28

CoRiNa1983 schreef:
Ligt aan je paard maar meestal met deze temperatuur en geschoren is 150 a 200 wel voldoende om mee te beginnen.

Oww ik dacht dus juist veel minder!
Dus dan zou ik mijn eigen 200 grams op kunnen doen?

Hier staan paardjes nog met 0 grams die geschoren zijn en een enkele met een dikkere. De stallijn zijn wel warm, tis een lange gang met stallen en geen buitenkijkluikje ofzo tis een manege
Dacht juist dat 150/200 teveel zou zijn...:p

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:37

Die van mij staat ook op stal maar wel een buitenstal. Is niet geschoren en staat onder 100gr. Is nu misschien iets te warm maar je kan niet continu je deken op en af halen... Ligt er ook aan hoe 'kaal' je je paard wilt houden!

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 13:42

jenny19 schreef:
Die van mij staat ook op stal maar wel een buitenstal. Is niet geschoren en staat onder 100gr. Is nu misschien iets te warm maar je kan niet continu je deken op en af halen... Ligt er ook aan hoe 'kaal' je je paard wilt houden!

Dus ik zou haar nu gewoon onder een 200 kunnen zetten en met de echte strennge vorst straks rond december fzo een dikkere? Ongeveer 300 ofzo?

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:50

Ik heb de mijne nu, ongeschoren onder een 200 grams staan... hij staat overdag buiten en s nachts in stal, wel een buitenstal. Straks als de temperaturen meer bij de 0 komen, overdag rond de 5 graden zeg maar, gaat de 300 grams op en met de vorst gaat de 400 grams op. Het is inderdaad ook maar net hoe kaal je hem wilt houden.

Edit: persoonlijk zou ik een geschoren paard straks met de vorst wel onder een warmere deken zetten dan 300 grams... maar ik kan niet beoordelen hoe warm/koud je stal is en hoe snel jou paard het koud heeft :) dat verschilt ook nog al!

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:56

Straks gaat mijn paard (ongeschoren) een 200 grams op krijgen als het overdag onder de 10 komt en 's nachts onder de 5. Spant er dus nu nog een beetje om. Het ligt inderdaad een beetje aan je paard maar ik zou als het echt gaat vriezen wel gaan denken aan een 400 grams deken voor je paard.

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:58

ik heb mijne nuniet geschoren en heeft 200 gram op, als die volgende week geschoren word. doe ik hem in totaal 500 op.

waarom heb je je niet eerst laten informeren over het scheren...? het lijkt niet of je er erg veel van af weet....

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 14:26

malissapaard schreef:
ik heb mijne nuniet geschoren en heeft 200 gram op, als die volgende week geschoren word. doe ik hem in totaal 500 op.

waarom heb je je niet eerst laten informeren over het scheren...? het lijkt niet of je er erg veel van af weet....

Waar denk je dat ik nu mee bezig ben?;)
Dit is me eerste paard, en t enigste wat k vraag is wat het beste is met deze temperatuur! Is elk jaar anders namelijk;);)

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:29

Alleen maar goed dat je het vraagt hoor :)

Ik zou een 200 grams opdoen :)

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:38

Inderdaad goed dat je het vraagt hoor, beter nu dan nooit :)

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 15:15

Dankjulliewel!
Ik ga dan nu mijn 200 grams opdoen, was bang dat dit te warm zou zijn omdat de 'rest' hier allemaal nog onder 0 grams staat. Bedankt allemaal!

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:11

_RMHorse_ schreef:
CoRiNa1983 schreef:

Oww ik dacht dus juist veel minder!
Dus dan zou ik mijn eigen 200 grams op kunnen doen?

Hier staan paardjes nog met 0 grams die geschoren zijn en een enkele met een dikkere. De stallijn zijn wel warm, tis een lange gang met stallen en geen buitenkijkluikje ofzo tis een manege
Dacht juist dat 150/200 teveel zou zijn...:p

ik zou nu geen 0 grams opdoen dat vind ike cht te koud, mijne is nu niet geschoren en draagt een 0 grams met vrij dikke fleece komt op 80 tot 100 gram, gaat overdag wel veel naar buiten

als je scheert en je doet nu de 0 grams of met fleece op gaat het haar sneller weer aangroeien, is mijn ervaring, die van mij voelde ook koud aan onder d'r deken, neus en oren, waren allemaal vrij koud.

als de temperatuur dag en nacht onder de 10 blijft dan zou je de 300 op kunnen doen, moet je gewoon even aankijken hoe je paard onder z'n deken, oren en neus aanvoelt, ik ga dan zelf met mijn niet geschoren paard naar de 200 gram, als het gaat vriezen snachts gaat er bij die van mij 300 gram op en dan zou jij als je paard dus minder fijn aanvoelt over kunnen gaan naar de 400 en als het hard gaat vriezen leg ik vaak nog een flece of wollen deken bij dus dan kom ik rond de 400 gram uit, dan zou het kunnen zijn dat jouw paard ook nog iets erbij nodig heeft en komt je rond de 500 uit.

maar je moet echt gewoon naar je paard kijken sommige geschoren paarden hebben genoeg aan 300 ook als het hard vriest, maar sommige hebben wel 600 gram nodig, mijn advies kijk en voel en ervaar, heb je iets bijgelegt en daat hij zweten dan heeft hij het te warm, voelt hij aangenaam aan dan is het goed.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 22:43

CoRiNa1983 schreef:
ik zou nu geen 0 grams opdoen dat vind ike cht te koud, mijne is nu niet geschoren en draagt een 0 grams met vrij dikke fleece komt op 80 tot 100 gram, gaat overdag wel veel naar buiten

als je scheert en je doet nu de 0 grams of met fleece op gaat het haar sneller weer aangroeien, is mijn ervaring, die van mij voelde ook koud aan onder d'r deken, neus en oren, waren allemaal vrij koud.

als de temperatuur dag en nacht onder de 10 blijft dan zou je de 300 op kunnen doen, moet je gewoon even aankijken hoe je paard onder z'n deken, oren en neus aanvoelt, ik ga dan zelf met mijn niet geschoren paard naar de 200 gram, als het gaat vriezen snachts gaat er bij die van mij 300 gram op en dan zou jij als je paard dus minder fijn aanvoelt over kunnen gaan naar de 400 en als het hard gaat vriezen leg ik vaak nog een flece of wollen deken bij dus dan kom ik rond de 400 gram uit, dan zou het kunnen zijn dat jouw paard ook nog iets erbij nodig heeft en komt je rond de 500 uit.

maar je moet echt gewoon naar je paard kijken sommige geschoren paarden hebben genoeg aan 300 ook als het hard vriest, maar sommige hebben wel 600 gram nodig, mijn advies kijk en voel en ervaar, heb je iets bijgelegt en daat hij zweten dan heeft hij het te warm, voelt hij aangenaam aan dan is het goed.

Dankjewel voor dit lange antwoord, hier heb ik zeker wat aan! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:49

Hier staan de meeste paarden overdag onder een fleece of wolletje (of buiten dunne regendeken) en 's nachts onder 150 a 200 grams. Ik geloof niet dat er al paarden geschoren zijn bij ons op stal.

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:53

Die van mij staat niet geschoren onder een 0 grams. Warm genoeg, pony is het niet gewend om in de winter met dekens te staan. Af en toe is dit voor hem nog te warm overdag. De meeste bij ons op stal hebben nog een 0grams erop liggen en tot nu toe heeft nog niemand zijn paard geschoren.
Mijn pony staat nu ook altijd binnen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:08

1 van mij staat met een zomerdeken met daarover een 0 grams, de ander alleen met 0 grams. Dit weekend gaan er de dikkere op. Een twijfelaar, geen idee hoeveel grams, zal zo 150 zijn. Ze zijn niet geschoren, lopen hele dagen buiten (ook in de regen) en worden fanatiek op wedstrijden gereden.

Wat je er op legt is heel verschillend per paard, maar ook per mens. De 1 heeft er heel snel al een 200grams op liggen, de ander pas bij -10.

Had ze voor het scheren al een deken op? Zo niet, dan kan je volstaan met 150 of 200grams ong. Gewoon ff onder de deken voelen of ze lekker warm aan voelt. Dan zit je altijd goed. Aangezien ze toch niet buitenloopt hoeft ze ook niets waterdichts op, kan je dus volstaan met een staldeken.
Ik zou persoonlijk niet meer dan 200grams erop doen. Als het straks echt -10 is, moet je er wel 500 gram ofzo op gooien.

_DP_ schreef:
Die van mij staat niet geschoren onder een 0 grams. Warm genoeg, pony is het niet gewend om in de winter met dekens te staan. Af en toe is dit voor hem nog te warm overdag. De meeste bij ons op stal hebben nog een 0grams erop liggen en tot nu toe heeft nog niemand zijn paard geschoren.

Hou er rekening mee dat je een paard niet rond de 0 graden onder een 0 grams zet. Er gaat geen vocht (regen of sneeuw bijv) doorheen, maar daardoor blijft er ook vocht onder de deken hangen omdat het er niet onderuit kan. Een paard krijgt het dan echt heel koud! 2 jaar geleden helaas achter gekomen. Doe er dan dus een dun dekentje bij onder

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:55

rowo schreef:
1 van mij staat met een zomerdeken met daarover een 0 grams, de ander alleen met 0 grams. Dit weekend gaan er de dikkere op. Een twijfelaar, geen idee hoeveel grams, zal zo 150 zijn. Ze zijn niet geschoren, lopen hele dagen buiten (ook in de regen) en worden fanatiek op wedstrijden gereden.

Wat je er op legt is heel verschillend per paard, maar ook per mens. De 1 heeft er heel snel al een 200grams op liggen, de ander pas bij -10.

Had ze voor het scheren al een deken op? Zo niet, dan kan je volstaan met 150 of 200grams ong. Gewoon ff onder de deken voelen of ze lekker warm aan voelt. Dan zit je altijd goed. Aangezien ze toch niet buitenloopt hoeft ze ook niets waterdichts op, kan je dus volstaan met een staldeken.
Ik zou persoonlijk niet meer dan 200grams erop doen. Als het straks echt -10 is, moet je er wel 500 gram ofzo op gooien.

_DP_ schreef:

Hou er rekening mee dat je een paard niet rond de 0 graden onder een 0 grams zet. Er gaat geen vocht (regen of sneeuw bijv) doorheen, maar daardoor blijft er ook vocht onder de deken hangen omdat het er niet onderuit kan. Een paard krijgt het dan echt heel koud! 2 jaar geleden helaas achter gekomen. Doe er dan dus een dun dekentje bij onder

Ja als het onder 0 gaat doe ik een dun dekentje op. Pony was vorig jaar nog van de manege, zelfs toen het -19 was hadden ze daar geen dekens op, doen ze niet aan. Heb nooit aan hem gemerkt dat hij het koud had en de vacht viel reuze mee. Dat vriezen mag wat mij betreft trouwens nog wel even op zich laten wachten! :brr:

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:52

Paarden hebben het in de winter ook niet koud :n Dekens worden puur op gelegd om een vacht te voorkomen, of bijv. ze wat schoner te houden. Als ze geschoren zijn is het natuurlijk logisch dat er een deken op moet.

Maar onder een ongevoerde regendeken blijft condens/vocht hangen en dan krijgen ze het dus wel koud omdat het er niet onder weg kan.

liekeav

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:47

die van mij is ongeschoren. heb alleen een fleecedeken met hals en een 400 grams. zal ik al een deken opdoen of niet?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:52

Een fleecedeken zou ik zo niet op doen. Die zijn ideaal na een traning als ze zweten. Dat is geen stal of weide deken :n Een 400grams is veeeel te dik nu nog. Waarom koop je niet een tussendeken van 150/200grams? Zo duur zijn die niet hoor.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:58

Volgens mij is het vooral belangrijk om te blijven checken hoe je paard zich voelt onder de deken.
Ieder paard is anders (en veel dekens ook).
Een paard heeft het sneller te warm dan te koud.
Hoe je paard gestald is, maakt veel uit. De ene stal is veel warmer dan de ander.
Onder de deken is 'ongeveer lauwwarm' ruim voldoende (in het algemeen).
Als je paard 'lekker warm' voelt onder z'n deken, is het meestal te warm voor het paard.

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 00:28

Hoe doen jullie dat met paarden die helemaal geschoren zijn? Altijd ook een deken met hals op?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:17

senna21 schreef:
Volgens mij is het vooral belangrijk om te blijven checken hoe je paard zich voelt onder de deken.
Ieder paard is anders (en veel dekens ook).
Een paard heeft het sneller te warm dan te koud.
Hoe je paard gestald is, maakt veel uit. De ene stal is veel warmer dan de ander.
Onder de deken is 'ongeveer lauwwarm' ruim voldoende (in het algemeen).
Als je paard 'lekker warm' voelt onder z'n deken, is het meestal te warm voor het paard.

Uiteraard is ieder paard anders. 1 van de mijne heeft het ook heel snel warm. Maar nu al een 400grams betekent dat je van t winter wel 800gram op mag hebben.

Ik heb ook geschoren paarden nooit een hals deken op gehad. Lijkt me ook niet prettig voor zo'n beest. Maar daar verschillende meningen over. K heb nu wel een deken met halve hals.

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:05

Ik heb hem "nog" niet geschoren maar staat bij mij onder een eskadron met fleecevoering zo"n 100 a 150 grams mee te vergelijken, met de nachten heb ik er een dunnetje overheen, hij staat in een buitenstal en is een ontzettende koukleum. Ik wil hem liever ook niet scheren eigenlijk, dus hopen dat ie een beetje dun in de vacht blijft. Als de temperatuur zakt, ga ik naar 300 grams en bij een echte strenge winter als vorig jaar zitten we op zo'n 500 a 600 grams