Buitenrit met sneeuw?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ShannonJuul

Buitenrit met sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 11:57

Ja ik ben er lekker vroeg bij maar ik had nu alvast een vraag. Ik rijd alleen recreatief met mijn pony (zij vindt in de bak rijden niks en ik ben niet wedstrijdgericht). In de zomer is dit natuurlijk geen probleem maar de afgelopen winters is het vaak glad geweest met veel sneeuw. Kun je dan ook buitenritten maken? Of is dit heel gevaarlijk? Ik wil natuurlijk geen ongelukken met mijn pony. We rijden overigens nooit over de weg maar alleen in het bos. Misschien dat dat nog uitmaakt?

Iemand ervaring of tips?

Groetjesss

Edit: ze heeft geen ijzers!
Laatst bijgewerkt door ShannonJuul op 11-10-11 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:58

Wij gingen vroeger altijd op buitenrit.
Met mooi weer, met kou, sneeuw, maakte niks uit.
Wij hadden geen ijzers, maar zijn nooit uitgegleden, kwamen ook wel op de straat.

Miepie77

Re: Buitenrit met sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:00

zonder ijzers kan je nog heel lang blijven rijden, ik houd er zelf niet van maar het is mogelijk

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:02

Zonder ijzers kan het.
Ik kies dan wel voor de dagen dat de sneeuw nog vers is en dus weinig tot ijs getrapt is door wandelaars, mensen met de slee of offroaders.
En, ik neem paden die ik goed ken: waar ik weet waar er mogelijk plassen liggen (die dus onder de sneeuw wel eens ijs zouden kunnen zijn),...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:05

Zonder ijzers kun je prima rijden. Het enige linke is ijs, al het andere gaat prima.

Ik heb vorige winter gewoon (buiten) gereden maar één rit vergeet ik niet meer: die in de verse sneeuw, zonnetje en in galop met opstuivend sneeuw, in het prachtige polderlandschap... Wow!

Dus: :j - kan (mits ijzerloos)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:06

Zonder ijzers en in het bos kan best :-) Alleen een beetje uitkijken voor ijsplakken inderdaad :-)

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:09

Zonder ijzer kan het idd prima :). Ik heb het zelf ook elk jaar gedaan. Als je weet dat er geen ijs onder de sneeuw kan liggen of het glad kan zijn, kun je zelf lekker een gallopje doen :). Meeste paarden genieten dan ook echt van de sneeuw!
Afbeelding

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:11

Als ik nu ook altijd kijk als ik de pony's naar buiten gooi in de sneeuw, hoe ze dan aan het stuiteren zijn, dan gebeurt er ook nooit iets.
En als ze vernemen dat het wat glad is doen ze zelf ook al rustiger aan.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:13

In het bos is het juist goed rijden met sneeuw, alleen oppassen bij oversteekplaatsen/plaatsen waar het glad kan zijn. En kleed je goed aan ;)

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:14

Ja hoor, wij zijn afgelopen nog op een zaterdagochtend heeeerlijk wezen rijden in de verse sneeuw, niemand ging de weg op omdat er zòveel sneeuw was gevallen, vriendin had goeie winterbanden dus we hebben het erop gewaagd, glibberend naar stal gegaan en toen lekker met de paarden naar buiten.
Geen kip te bekennen :D

Paardjes staan wel op blote voeten, dat wel.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:15

Ik rijd ook gewoon buiten in de sneeuw. Maar je moet wel goed uitkijken dat er geen opgevroren plassen of heel erg oneffenheden in het pad zitten. Als je regelmatig buitenrijdt weet je zelf wel waar je wel en niet kan rijden, maar als je dat niet doet kun je voor vervelende verrassingen komen te staan...

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:16

TurdusMerula schreef:
Zonder ijzers kun je prima rijden. Het enige linke is ijs, al het andere gaat prima.

Ik heb vorige winter gewoon (buiten) gereden maar één rit vergeet ik niet meer: die in de verse sneeuw, zonnetje en in galop met opstuivend sneeuw, in het prachtige polderlandschap... Wow!

Dat moet een droom zijn!

En wat een heerlijke foto, stunning!

Ik vraag me af of er maneges zijn die sneeuwritten organiseren. Lijkt me geweldig om een keer te doen maar zonder poownie kom je niet ver. :')

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:16

Mijn tinker is 1x uitgegleden tijdens een buitenrit op een opgevroren plas (moesten er wel overheen...). Als je daar uit de buurt van blijft kan het prima hoor :j

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 12:18

Mijn lomperik glijdt altijd uit in de sneeuw :(:) haha maar ze vindt het heerlijk!

Ik heb het pad heel vaak gereden en het zijn vooral zand- en graspaadjes. Helaas ook een smal bruggetje.. Daar moet ik dan even een oplossing voor vinden. Maar ik weet over het algemeen wel waar het glad is of kan worden.

Die foto is echt geweldig! Dat is precies wat ik wil <3

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:19

Roosch schreef:
TurdusMerula schreef:

Dat moet een droom zijn!

En wat een heerlijke foto, stunning!

Ik vraag me af of er maneges zijn die sneeuwritten organiseren. Lijkt me geweldig om een keer te doen maar zonder poownie kom je niet ver. :')

Jep, het was érg gaaf!
Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel zó een grijs op mijn gezicht had dat ik door vreemden werd aangesproken. D

Vrienden van me hadden ook een hele gave sneeuwrit, maar ik kan de foto's daarvan niet vinden, was een leuk voorbeeld geweest...

Nou is het voordeel ook dat mijn paard altijd buiten staat - die kan dingen ook inschatten ed. :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:40

Ik heb afgelopen winter ook erg mooie bosritten gemaakt met mijn paardje in de sneeuw. Deze staat weliswaar wel op ijzers, maar met sneeuwbeslag en kleine kalkoentjes met widiapunten was het prima te doen, zelfs op de wat opgevroren delen (daar had mijn paard mét beslag beter grip dan paard van stalgenootje op blote voeten).

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 17:36

Ik zou ook heel graag is een buitenrit in de sneeuw maken. Alleen sta ik in de polder met mijn paardje. En moet ik een stuk over de smalle polder weg voor ik in het bos ben. En die weg is dan vaak al helemaal plat gereden en dus spekglad. Plus dat we aan het einde van de weg een vrij steile heuvel op moeten. En op de terugweg dus ook weer af. :=

Maar er zijn dagen waarop de gemeente goed heeft gestrooid en de weg helemaal perfect schoon is. Dus ik hoop nog zo'n dagje mee te maken deze winter. Dan kan ik ook een buitenrit in de sneeuw maken. :D

(Paard is ook ijzerloos)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 17:56

Vorig jaar heb ik ook in de sneeuw gereden. Verse sneeuw is echt het fijnste. Als het begint te dooien is het echt neit prettig rijden (ook vanwege sneeuw die uit de bomen komt gevallen en graag in je nek beland). Aangevroren sneeuw is ook niet echt prettig.
Ik moet altijd eerst een stukje over de weg, daar loop ik liever naast mijn paard.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:02

Als je paard ook in de sneeuw los staat (paddock, wei) dan heeft ie zelf snel genoeg door wat kan en wat niet kan. Als het te link is, doen ze niet zo gek en gaan ze niet rennen. (Een paard dan 23upd op stal staat kan anders reageren.)
Dus gewoon lekker zonder ijzers blijven rijden. Oppassen voor sneeuw die eerst gesmolten en daarna weer bevroren is, want dat is wel erg glad. Dan moet je stappen of afstappen of omrijden. Maar verder kun je heerlijk stappen, draven en galopperen in sneeuw.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:52

Mijn paard staat in de winter gewoon de hele dag in de bak of paddock. Stijf bevroren / sneeuw / helemaal onder water. Maakt niet uit. Ze gaan altijd naar buiten.

Pocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 21:20

Kan volgensmij prima als je maar oppast met ijs :)

Sunny2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:25

Vorig jaar hebben wij ook buiten greden met sneeuw, wel rustig aan doen natuurlijk.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 21:38

vorig jaar heb ik ook gewoon gereden met de sneeuw :j ,
ik had er wel ijzers onder , maar dan met sneeuwbeslag zodat 't sneeuw er niet in vast kon blijven zitten .
t was wel goed oppassen maar nooit iets gebeurd !

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:32

Vorig jaar heb ik ook voor het eerst in de sneeuw gereden. Ben toen wel met mijn pony gegaan omdat zij veel rustiger is dan mijn paard. En dat ging goed en was ook heel leuk :D Heb zelfs kunnen galopperen. Ik blijf wel op stukken die ik goed ken.
Ze had toen wel nog geen ijzers, dus eens kijken hoe dat dit jaar gaat als er weer sneeuw komt en als de ijzers er nog onder liggen.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:31