zijn vacht is egt erg dik, te wel ik hem met een regendeken overdag heb op staan.
alleen als het mooi weer is doe ik de deken overdag af, en nachts weer op .
Moet ik nu al mijn paard gaan scheren want hij zweet best wel veel door zijn dikke vacht.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Maar scheren kan gewoon al hoor
jowien schreef:Het ligt eraan wat je met je paard wilt doen en hoe natuurlijk zijn leven mag zijn.
Met z'n eigen vachtje kan hij zijn temperatuur perfect regelen, dat kan per minuut bijgesteld worden door de vacht meer of minder uit te zetten. Geschoren en dan een deken is altijd minder precies te regelen en dat kan hij niet zelf doen wanneer hij er behoefte aan heeft.
Als jij veel en intensief rijdt en niet veel tijd hebt om de huid droog te stappen, tja, dan is scheren en dekens een optie. Maar als je alleen recreatief rijdt is het voor je paard lekkerder om gewoon zijn eigen super-regelbare vachtje te hebben. Dan maar wat langer uitstappen (tot de huid droog is, buitenste vacht mag nog wel nat zijn).
Misschien is een oplossing om alleen de hals en borst te scheren, en dan verder zonder deken te laten.
Een regendeken drukt de vacht alleen maar plat, daar zou ik nooit voor kiezen. Dan kun je nog beter een licht gevoerde outdoordeken deken doen, om de dikte van de wintervacht te beperken. Maar nu is het nog erg warm voor zoiets.
Denk er ook aan dat het nu ongewoon warm is. Misschien is het volgende week alweer 'normale' temperatuur en is je probleem al weg?
Er zijn al veel topics over wel/ geen dekens, misschien kun je daar ook tips of ideeen uit halen.
Merel_Claire schreef:Hoezo zonde? Beter dan straks een ziek paard hebben toch? Het is voor een paard echt niet prettig zo'n dikke vacht hoor.
_Dune_ schreef:Merel_Claire schreef:Hoezo zonde? Beter dan straks een ziek paard hebben toch? Het is voor een paard echt niet prettig zo'n dikke vacht hoor.
Van een dikke vacht worden ze niet ziek hoor. Mijn paard staat ook al aardig in zijn vacht. Na het rijden stap ik goed uit en zorg ik dat hij op adem is en afgekoeld is. Daarna gaat hij (bezweet) weer de wei op. Hij is nog nooit ziek geweest. De vacht van een paard kan zichtzelf prima reguleren, beter dan een deken.
Merel_Claire schreef:Hoezo zonde? Beter dan straks een ziek paard hebben toch? Het is voor een paard echt niet prettig zo'n dikke vacht hoor.
Het is nu toevallig een paar dagen warm maar daarna wordt het weer kouder, en ze staat nog dag en nacht buiten.MartineC1711 schreef:Ze worden anders wel eerder ziek van een (natte) dikke vacht dan dat ze geschoren zijn. Vaak zijn ze moeilijk droog te stappen vatten ze dus eerder kou.
_Dune_ schreef:MartineC1711 schreef:Ze worden anders wel eerder ziek van een (natte) dikke vacht dan dat ze geschoren zijn. Vaak zijn ze moeilijk droog te stappen vatten ze dus eerder kou.
Van een natte vacht worden ze niet ziek. Anders zouden paarden na een regenbui ook ziek zijn. De vacht is juist gemaakt om het vocht vanaf de huid naar de buitenkant van de vacht te transporteren zodat het daar kan verdampen. Lees anders dit artikel eens;
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... dekens.htm
MartineC1711 schreef:van de regen worden ze niet ziek nee, komt omdat de vacht zo gemaakt is dat vocht van buitenaf de huid niet kan raken. Zweet komt van onder de vacht waardoor de huid dus nat is en daar kunnen ze wel ziek van worden als er een koude wind op staat. Een paard wordt niet ziek van een lage temperatuur, wel van een koude wind.