Van de winter; deken ja of nee?..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lotusbloemm

Van de winter; deken ja of nee?..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 13:10

Het is net augustus en ik denk alweer aan de winter..maar goed.

Ik zit met een dilemma: heb een kwpn-ertje die ik vorig jaar en het jaar daarvoor met dekens op gehad heb, maar telkens halverwege de winterperiode worden wij die dekens zo zat. Zij wil mij wel vermoorden als ik weer met dat ding aan kom (deken veroorzaakt geen kapotte huid) en ik wordt gek van dat eindeloze gewissel van dekens, mijn computer staat 24/7 op weeronline.nl.. bang dat ze het te warm of te koud heeft. Ze staat namelijk in een pensionstal waar de ene keer de deuren allemaal dicht zitten en het lekker warm is en de andere keer staat alles open, ook komt ze elke dag in de paddock in de winterperiode.
Het makkelijkste is natuurlijk geen deken en laat ze het zelf maar uitzoeken, maar dan zit ik weer met het rijden en het zweten.. en bovendien is zij niet het type dat makkelijk (voornamelijk in de winter) op gewicht blijft.. heb toch het idee dat een deken daarbij wel wat helpt, zon vacht aanmaken kost toch een hoop energie? En eerlijk is eerlijk: al die haren!..
Ik heb dr overigens nog nooit geschoren in combinatie met een deken op..

Nu is mijn vraag eigenlijk of iemand mij de voor en na delen kan geven van de verschillende opties..?
Dit kan natuurlijk een eindeloze discussie worden, maar ben dus meer opzoek naar ervaringen en voor en nadelen.
Hopelijk kan iemand me helpen.

e_horse

Re: Van de winter; deken ja of nee?..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 13:12

Lekker aflaten.
Hier staan 5 verschillende rassen paarden zonder deken zomer en winter. Gaat prima en je hoeft je nooit zorgen te maken of ze het koud hebben of niet, want dat regelt de vacht allemaal zelf. Alleen in de winter zorgen dat er genoeg hooi te eten is als ze dag en nacht buiten staan, dan blijft de kachel warm :-)
Succes!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 13:15

Je kunt ook wat later beginnen met het opdoen van een deken en eerder afhalen. Dan geef je je paard iig de kans om iets vacht te ontwikkelen, maar niet meteen een shetlandervacht waardoor ze snel bezweet raakt.

Zo heb ik het afgelopen jaar bij mijn merrie ook gedaan. Zodra de temp. op stal continu onder de 10 graden kwam (en dat was vrij laat vorig jaar), ben ik haar een ongevoerde regendeken gaan op doen. Met extreme kou kreeg ze een fleecegevoerde deken op.
Voordeel was dat ze niet zo'n extreme vacht als afgelopen jaren had, maar ze had het ook absoluut niet koud onder zo'n dunne deken. Ander voordeel voor mij was dat ze altijd droog bleef als ze bijv. in de regen buiten had gestaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 13:18

Je zou kunnen kijken hoe ver je komt zonder deken, als je gaandeweg de winter vindt dat het toch niet handig is, je paard na het rijden te lang nat blijft of ze ook bij het rijden last krijgt van haar wintervacht, kun je altijd nog scheren en een deken opdoen.
Moeilijk op gewicht blijven is een kwestie van voldoende ruwvoer geven (want kacheltje van binnenuit) en eventueel een scheutje lijnzaadolie over het voer.
Als je beslist om haar wel met wintervacht te laten staan, heb je aankomend voorjaar je handen vol aan een verharend paard.

Mijn ervaringen: mijn oudste merrie is geimporteerd uit Canada, en heeft daar heel wat strengere winters meegemaakt dan we ze hier kennen. Zijn heeft heel veel last van nazweten, dus ik ben 4 uur verder voordat ze droog is. Dat werd me dan toch te gortig. Ik heb haar altijd geschoren, vroeg in het jaar zodat er toch nog wat lengte in de vacht kon komen. Daarna deken op. Ze vind de deken ook niet prettig, maar het moet maar.

De middelste heeft een winter zonder deken gestaan ivm met dracht. Werd in die periode niet gereden. Bleef goed op gewicht, in het voorjaar was het een drama om haar door haar wintervacht te krijgen.

De jongste is nu 2. Ook zij staat zonder deken, wordt niet mee gewerkt. Drama in het voorjaar met al die haren.

Ik zou toch met dekens gaan werken. Probeer het zo lang mogelijk uit te stellen, kijk of ze geschoren kan worden, en ga daarna met dekens werken. Ongevoerde regendeken zou ik dan weer niet doen. De haren van een paard gaan overeind staan om een isolatielaag van lucht te creeeren, en dat kunnen ze niet als er een deken opligt.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 13:20

lekker aflaten die deken.
zolang het goed gaat en ze niet staat te rillen zou ik het lekker aflaten.
eventueel een regendeken opdoen als het flink regent
want je moet toch ook weer uitkijken voor een blaasontsteking als ze de hele dag ''stil'' staan in de paddock

inderdaad goed uitstappen droogt het vanzelf.
Laatst bijgewerkt door gipsyboy op 04-08-11 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 13:21

Geen deken doen. Kan prima zonder, zeker als je paard 's nachts binnen staat. Goed uitstappen, zodat ze op adem en afgekoeld is. Dat de buitenste vacht dan nog wat nat is is niet erg. Ze gaat toch op stal en als de huid eronder maar droog is krijgen ze het niet koud. Eventueel nog even laten rollen na het rijden, en/of met stro of een handdoek wat nawrijven, is meteen een massage.

En als het niet bevalt, kun je altijd nog scheren en deken op doen. Dat kun je binnen een paar dagen regelen, en de dekens heb je al.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 13:26

Mijn paard staat sinds vorig jaar 24/7 buiten en heeft zonder deken gestaan.
Ik was in september wel begonnen met een regendeken om op te bouwen maar daar kreeg ie al snel schuurplekken van. Dan eens goed nagedacht en gewoon deken eraf gehaald. Het is zo makkelijk als je niet elke keer met dekens moet sleuren en na het rijden (als paard goed uitgestapt is) kan ie direct terug de wei in, nat of droog, daar maak ik me geen zorgen in. Als je wil kan je er een zweetdeken op leggen, maar in feite is de vacht van een paard al een gratis zweetdeken. Natuurlijk is voldoende hooi een must zodat ze zichzelf op temperatuur kunnen houden.
Vind het persoonlijk een beetje erg dat mensen zich druk kunnen maken om het verharen. :P Gewoon opvegen nadien en jezelf en je spullen even afborstelen.
Ik zou die dekens dus lekker aflaten.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 13:27

Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat ik mijn paard moet poetsen in de verhaarperiode en dan onder de kriebelhaartjes zit :+.

Verder alleen maar voordelen. Betere weerstand voor het paard, geen gedoe meer met deken op, deken af. De vacht heeft bepaalde truukjes om met temperatuurverschillen om te gaan (haren rechtop zetten, haren plat drukken) en dat is dus heerlijk dat je je daar niet mee hoeft te bemoeien. Met een deken weet je nooit of je paard het te koud of te warm heeft. Én ik vind paarden heel mooi in hun wolletje :D.

Overigens hoef je een paard niet helemaal droog te stappen of je zorgen te maken om het zweet, dat de haren nog nat zijn dat geeft niet; die hebben het zweet opgezogen als het ware en dat is juist een goed teken. Het paard is op de huid gewoon droog en kan zo weer in de wei gezet worden.

Lotusbloemm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 13:37

Het lastige is dus dat de paarden 4 x per dag gevoerd worden en ik er dus niet voor kan zorgen dat ze 24/7 hooi heeft voor haar kacheltje, dat is precies ook waar ik me zorgen om maak, zeker gezien haar moeilijk aan te houden lichaamsvetjes. Die haren en dat zweet is meer ongemak en een tikkeltje verwendheid :P

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 14:02

Mijn paard staat constant buiten en krijgt ook geen 24/7 hooi hoor. We hebben daar de mogelijkheid niet toe en anders zou ie zelfs te dik worden. ;)
Als ze 4 maal per dag een portie hooi krijgt en 's nachts binnen staat (waar het sowieso warmer zal zijn) zal ze wel toekomen.

Lotusbloemm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 14:42

Ze krijgen 2x kuil en 2x brok..

Stel dat ik haar dr wintervacht laat aanmaken en dan moet constateren dat het toch niet prettig is, dan is scheren nog de enige optie. Maar hoe is 'het dekenbeleid' dan (geschoren) in vergelijking met hoe ik het andere jaren heb gedaan? Dat houdt: in beginnen met lichtgevoerde dekens en naarmate het kouder werd of ze meer haar aanmaakte een dikkere deken erop, en vervolgens weer afbouwen naar dunnere dekens.

Oftewel hoe de je dat met een geschoren paard en wisselende temperaturen?

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 14:46

mijn pony doe ik rond oktober zn regendek op, en als het gaat vriezen zijn winterdek, en dan na het vriezen weer zn regendek. en somers nix.
mn rijpaard doe ik rond oktober/november, zijn lichtgevulde regendek op, en hier staat hij onder tot het weer warm genoeg is.
verder sjouw ik dus niet met verschillende dekens, ze doen het prima zo.

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 15:00

ik heb meestal alleen een dunne deken opliggen, zodat meneer zich niet steeds helemaal onder de poep rolt..(grijs schimmel)
En naja als ik gereden heb en hij is nog wat natjes leg ik m zowiso de deken op...

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 18:08

LisaBN schreef:
Ze krijgen 2x kuil en 2x brok..

Stel dat ik haar dr wintervacht laat aanmaken en dan moet constateren dat het toch niet prettig is, dan is scheren nog de enige optie. Maar hoe is 'het dekenbeleid' dan (geschoren) in vergelijking met hoe ik het andere jaren heb gedaan? Dat houdt: in beginnen met lichtgevoerde dekens en naarmate het kouder werd of ze meer haar aanmaakte een dikkere deken erop, en vervolgens weer afbouwen naar dunnere dekens.

Oftewel hoe de je dat met een geschoren paard en wisselende temperaturen?

Dat hangt er vanaf wanneer je ze zou laat scheren.
Stel dat het midden de herfst is en het vriest nog niet, dan kan je nog opbouwen voor als het kouder wordt (dan moet je zelf een beetje aanvoelen met wat je moet beginnen). Maar als het pas in januari is en het vriest dat het kraakt dan moet er natuurlijk direct iets dik op want je paard heeft niks meer om zichzelf warm te houden.
En vervolgens inderdaad afbouwen naar dunnere dekens.

Lotusbloemm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 11:21

Oké. Ook een aantal die hun paard het met één deken laten doen de hele winter dus? ALtijd gedacht dat als je eenmaal begint met een deken, en dus de aangroei van wintervacht tegen gaat, ze het koud zullen krijgen. Omdat de temperaturen toch kunnen wisselen tussen de 10 en -5 bijvoorbeeld, maar ze hun vacht dan niet meer goed kunnen aanpassen omdat dat dek erop ligt?

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:54

LisaBN schreef:
Oké. Ook een aantal die hun paard het met één deken laten doen de hele winter dus? ALtijd gedacht dat als je eenmaal begint met een deken, en dus de aangroei van wintervacht tegen gaat, ze het koud zullen krijgen. Omdat de temperaturen toch kunnen wisselen tussen de 10 en -5 bijvoorbeeld, maar ze hun vacht dan niet meer goed kunnen aanpassen omdat dat dek erop ligt?

wat ik bij mijn pony zie, is dat hij evengoed een dikkere vacht aanmaakt. maar mijn pony's vacht is niet waterdicht, dus heeft zowiezo een regendek nodig. en voor mijn eigen iedee krijgt hij tijdens het vriezen een dikker dek op, maar hij zou het ook zonder redden. Dat rijpaard heeft wel het hele jaar hetzelfde dek op, en zijn vacht word ook wat dikker onder het dek, en verhaard weer vlink onder het dek.

DestinyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:23

Ik zelf zou denk ik kijken hoe je paard erop reageerd. Als hij na een aantal dagen lekker staat te shaken en te doen, omdat hij het zo koud heb zou ik wel een dekentje op doen..
Mijn verzorgpony's (IJslanders) hebben sowieso nooit een deken op..

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:00

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 12:04

_Amigo schreef:
Vanaf 6 t/m 12 kunnen ze gewoon zonder deken buiten blijven, maar zweten ze niet zo erg.

Wat bedoel je hiermee? :o?

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 12:07

ik denk dat ze daarmee de plaatjes bedoelt, plaatje 6 t/m 12

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 12:11

Oh ik had de link niet aangeklikt, maar nu snap ik 'm indd :+.

llacesll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:40

Ik probeer toch altijd met een deken zo correct mogelijk te handelen.
Mss ga ik zelf eens een winter zonder deken proberen of later beginnen oplegge
Zo als hier boven beschreven

Lotusbloemm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 22:50

Ik zie dan weer niet het voordeel van later opleggen?.. dan hebben ze een vacht en daarop een deken die de functie van de vacht juist weer verstoord?

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:04

Ook ik wil graag mijn paard deze winter zonder deken hebben. Ze heeft jaren onder dekens gestaan, het is niet erg om ineens geen deken meer op te doen?
Als ze nat is na het rijden is een zweetdeken dan handig of eigenlijk onnodig?

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:27

IK zou geen deken doen. Ja behalve als ze nat is zou ik toch wel een zweetdeken opdoen.