Wespennest (in de grond) in paardenwei; wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Wespennest (in de grond) in paardenwei; wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 12:14

Afgelopen week heb ik een wespennest (in de grond) gespot bij mijn pony's in de wei. Momenteel staan mijn pony's ook op het stukje waar het nest is. Het is een gat in de grond waar óntzettend veel wespen in- en uitvliegen. Het nest is ook midden in de wei gelegen, precies bij de afrastering van de middenomheining van mijn wei.
Ik vind wespen maar niets, ben er panisch voor en ben overigens ook bang dat als mijn pony's de wespen onverhoopt kwaad maken, door bijv. daar net te staan grazen, of als de wespen ergens anders kwaad door worden, dat ze dan mijn pony's massaal gaan aanvallen, met alle gevolgen van dien.

Nu lees ik dit nieuwsbericht:
[VN] Vier paarden overleden door grote bijenaanval in Engeland

en krijg ik helemaal de kriebels.

Alhoewel dat natuurlijk niet zo vaak voor komt.

Iemand enig idee wat ik hiertegen zou kunnen doen? Heb overlegd met de weide-eigenaar (ik gebruik/huur de wei) en volgens hem is de bestrijdingsdienst bellen een erg duur geintje. Volgens mijn vader en de weide-eigenaar zou je ook benzine in het nest kunnen gieten, en dit in de fik steken.
Alleen.... je weet natuurlijk niet hoe diep dat nest in de grond zit (en dat gaan we natuurlijk ook niet proberen met een stokje oid) en daarnaast vraagt de weide-eigenaar zich af hoe dat zit met de benzine, die is bang dat dat de grond in gaat trekken en mogelijk slechte gevolgen heeft voor de weide/grond/paarden.
Dan zou je ook, als je het dus in de fik gaat steken, een soort van hor of steen over de opening in de grond moeten leggen, zodat als er wespen ontsnappen (die dan dus erg agressief zijn) er geen ongelukken kunnen gebeuren.

Ook had ik gehoord/gelezen van een bepaald bestrijdingsmiddel speciaal voor wespennesten, een soort poeder dat je spuit, dat gaat aan de wespen kleven, wespen brengen het mee naar binnen en roeien dan zelf het nest van binnenuit uit.
Heb alleen geen idee hoe dat spul heet, hoe veilig het is en waar het te verkrijgen valt....?

Onali

Re: Wespennest (in de grond) in paardenwei; wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:18

Bel eerst die bestrijdingsdienst eens even en vraag naar de prijzen.
In de fik steken zou ik nooit doen.
A. vanwege boze wespen die het nest uitvliegen of er juist inwillen
B. Ondergronds kan een brand doorslaan
C. de temperaturen komende dagen
D. idd de benzine of andere chemische zooi in de grond

Poeder is (volgens mij) alleen voor af en toe wespen, net als bij mieren. Ja er gaan er een aantal dood, maar het hele nest zal je er ws nooit helemaal mee uitroeien.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:18

Wespenbestrijden is een van de wettelijke taken van de gemeente/brandweer geloof ik.., en daarbij vaak kosteloos of tegen een klein bedrag.. Waar je dit moet melden, zou je kunnen opzoeken op internet gok ik.. Bij ons staat het op de gemeentesite :)

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:21

Volgens mij hoort de gemeente dit op te lossen en kun je die kosteloos inschakelen!! ;) Hetzelfde als je overlast van ratten hebt, lost de gemeente ook op.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:23

Wij hebben hier vorig jaar op eigen kosten een wespennest weg laten halen, en dat koste iets van 5 tientjes.
Deze man spoot iets in het gat met een slangetje, en we hebben nooit meer een wesp gezien..

Het werd overigens niet door de gemeente opgelost!

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:26

femmefatale1 schreef:
Wij hebben hier vorig jaar op eigen kosten een wespennest weg laten halen, en dat koste iets van 5 tientjes.
Deze man spoot iets in het gat met een slangetje, en we hebben nooit meer een wesp gezien..

Het werd overigens niet door de gemeente opgelost!

Dit. :) Maar dan met bijen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:27

Dat spul kun je ook gewoon kopen. Het is een soort schuim, wat uitzet en dus ook de ingang blokkeerd vervolgens vervalt het tot een giftig poeder voor de wespen, zodat ook de wespen buiten het nest dood gaan (en ze nemen het mee dieper het nest in)

Is gewoon te verkrijgen in de winkels, ik heb het via i-net besteld.

Let wel op dat het de enige in en uitgang is van de wespen en diegene die het erin spuit dient voorzien te zijn van beschermende kleding!!! Je paardje/pony zou ik tijdelijk ergens anders neerzetten.

Wij zijn van onze grondwespen af gekomen door er water in te gieten (veel) en een kruiwagen vol met zand op te gooien en flink stevig aan te stampen ;)

boefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:27

Dit voorjaar hadden wij ook een wespennest in de wei. Gelukkig wel aan de rand.
We hebben er 's avonds na het donker poeder in/op gestrooid. (na het donker omdat de wespen dan allemaal binnen zijn, dat leek ons veiliger voor onszelf)
De volgende dag zag ik nog wel creperende wespen rond het nestgat liggen, de dag erop niets meer!
Het poeder dat wij gebruikt hebben heet Wespennesten en is van Bayer.
http://www.doehetzelfbestrijding.nl/Web ... 75gr..html

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:30

Voor die 5 tientjes die ik betaald heb ga ik niet moeilijk lopen doen.. :n
Liever dat hij in zijn donder wordt gestoken dan dat ze mij pakken in een mislukte poging het nest te verdelgen.. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:30

Kokend heet water in het gat gooien/schenken zijn ze direct pijnloos dood. !!
Wel gelijk als je klaar ben met schenken een ( doorzichtig ) kommetje erop zetten.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:31

Bel gewoon de ongediertebestrijding, die onderneemt verdere actie, dan komt het goed.

Vooral helemaal niets op eigen houtje doen, dat kan link worden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:32

Bassenqua schreef:
Volgens mij hoort de gemeente dit op te lossen en kun je die kosteloos inschakelen!! ;) Hetzelfde als je overlast van ratten hebt, lost de gemeente ook op.

Wil je dat ook even doorbrieven aan onze gemeente? Die denkt daar anders over :D :+

TS, vooral niet zelf gaan doen, maar daar was je vast al achter.
Mijn broertje heeft ooit eens die fout gemaakt, ook bij een nest in de grond.
Laten we zeggen dat ie er nog zeker een week last van heeft gehad :=
Ik zou even de bestrijdingsdienst bellen voor een kostenplaatje.

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:38

Als je rondom 't Gooi / Utrecht woont, kun je het beste bellen met www.bestrijdingvanwespen.nl. (06-270 076 78) Als je vandaag belt, word je bijna altijd dezelfde dag nog geholpen. Kosten zijn (meestal) 50 euro.

De gemeente doet over het algemeen niets aan wespen of ander ongedierte.

_San87_

Re: Wespennest (in de grond) in paardenwei; wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:41

Ik zou het voor 50 euro ook niet laten. Je hebt aan de buitenkant geen idee hoe groot zo'n nest is en of je ze allemaal verdelgt.

Ongediertebestrijding hebben, zij hebben er verstand van!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:41

Weet je zeker dat het 'gewone' wespen zijn? Er zijn vele soorten bijen/wespen/hommels. De ene soort is 'kwaadaardiger' dan de ander.
Ik had recent een nest in mijn tuin met zeer 'vriendelijke' wespen. Zelfs als ik met de grasmaaier over het nest heen reed, bleven ze kalm doorvliegen.

Als het nest op een plek zit waar je vaak moet zijn, en het zijn wel gewone wespen, zou ik deskundig advies inroepen.
Gras brandt ook, zeker met dit weer. Dus dat benzineverhaal zou ik maar even in de ijskast zetten.
(waar gebeurd: mensen wilden een mierennest uitbranden.... :evaw: huis)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:42

Bovendien, als je het zelf doet heb je kans dat ze gaan zwermen en ergens anders in de buurt gaan zitten.
Misschien is dat een nog vervelendere plek en dan heb je de rapen gaar.
Wespen zijn meestal een tikje agressiever als bijen, dus ik zou het zeker niet zelf proberen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 12:49

De gemeente zal er echt niet zomaar wat aan doen...... daarnaast gaat het ook niet om een wespennest in huis oid, maar 'gewoon in een weiland'. Die kwamen ook niet toen we op de wei last hadden van een (water)rattenplaag. Mag je helemaal zelf en op eigen kosten oplossen.

voor 50 euro niet laten.... tsja weet je wat het is, de afgelopen tijd heb ik zó veel onvoorziene kosten gehad, dat het haast niet meer te overzien valt. En dat vind ik erg jammer, daarnaast zijn er nog een aantal dingen die hoognodig moeten gebeuren en die ik ook wat 'uitgesteld' heb. Dus voor mij is op dit moment die 50 euro wel eventjes veel geld.

Qua agressiviteit.... ik heb geen idee. Ik kan vlakbij het nest staan, zonder dat ze me iets doen, ze hebben me helemaal niet in de gaten dan, lijkt wel. Maar dan sta ik ook stil en doe ik ook niets.
Een plek waar ik vaak moet zijn.... tsja, ligt er aan, het zit wel precies bij een doorgang die ik van stroomdraad heb gemaakt, maar dat zal toch gaan opschuiven (ivm. strookbegrazing).

Het ligt helaas wel centraal in de wei, en niet ergens in een hoekje waar je het makkelijk zou kunnen vermijden.

Zand er op storten ga ik niet proberen, heeft ook geen zin. Op inet staat overal duidelijk beschreven dat dat absoluut niet werkt; ze worden dan erg kwaad en gaan zich dan gewoon een weg naar boven vreten, om ergens anders weer omhoog te komen.

Bluppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:53

Wij hebben vorig jaar een nest onder de dakpannen weg laten halen. Wij vonde het bedrag mega mee vallen. Ik weet zo niet de prijs meer. Gewoon via marktplaats. Alleeen even goed nagaan of het niet ook giftig is voor de dieren die op het land staan. Wij hoefde in iender geval niet bang te zijn voor onze kast. die kon er gewoon tegen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:54

Wij hebben dit gehad tegen de rand van de longeerring aan, ook in de grond. We hadden het niet eens gezien totdat ik mijn paard ging longeren. Wespen werden boos en gingen massaal op zijn achterbenen zitten en steken. Paard in volledige paniek.

Wij hebben een ongediertebestrijder laten komen. Het is echt niet simpel om het zelf te doen. Zelfs deze beste man moest nogmaals terugkomen omdat niet alles dood was.
Mijn tip: ZSM iemand inschakelen om het te laten doen. Geloof mij, je wilt niet afwachten tot het fout gaat en niet zelf aanklooien. Ook al zit je wat krap en had je het geld liever aan iets anders uitgegeven: dit zou mijns inziens echt prioriteit 1 hebben.

In de tussentijd kan je sowieso een ring om het nest afzetten met prikpaaltjes en lint zodat je pony's er niet dicht bij kunnen komen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:55

Bassenqua schreef:

dat was vroegah...nu mag de burger dit zelf betalen..

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:56

Als ik jou was zou ik toch de gemeente bellen voor advies. Je zegt nu al dat ze er niets aan doen, maar hoe weet je dat nou als je het niet eens probeert. Ik zou het wel afzetten met draad zodat je paardjes er niet in de buurt kunnen komen of in kunnen gaan staan.

Ik zou er echt niet zelf mee gaan klooien.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:59

In de Aveve (boerenbond) zijn veel anti-wespen dingetjes te koop (poeder, iets om te spuiten,etc) je kan daar best eens informeren naar de mogelijkheden, is meestal ook niet té duur. Je kan er ook wespenvallen kopen die je vult met lokstof, de wespen kunnen niet meer uit de val en sterven. Als je zo een val vlak naast het nest zet, en ze zijn dom genoeg, dan kan je het zo misschien al aanpakken? Goedkope versie van de val: teut + stukje fles van colafles, teut omgekeerd terugplaatsen, bodempje cola o.i.d. erin, wespen vliegen erin, raken er niet meer uit en verdrinken. Je kan zo wel een stuk of 6 flessen rond het nest zetten.

Nu, wij hadden vorig jaar een wespennest in de stal (boven op de hooizolder) en we hebben het gewoon laten zitten, er vlogen weleens wat wespen rond ons en de paarden, maar zolang we ons rustig bewogen was er niets aan de hand. Maar ik snap wel dat sommige mensen er iets meer schrik van hebben :)

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:02

Hier zitten jaarlijkse meerdere nesten.. Zowel in het land, schuilstal als in gaatjes bij de ijzeren hekken.. Als de daar bestrijding voor moeten bellen.. Zijn ze aankomende weken niet werkloos :D.

Ik ga ze te lijf met een bus vee-rust, en dat werkt tot nu toe nog steeds perfect.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:09

Gewoon dat stuk ruim afzetten tot je meer geld hebt en dan de bestrijdingsman bellen :)
Zelf klooien kost uiteindelijk vaak net zoveel en levert meer reisico's op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:09

Onmiddellijk verdelging laten komen!!!