5 jarige verhaart nooit, zomer/winter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flappie2

5 jarige verhaart nooit, zomer/winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 23:26

Ik heb een 5 jarige andalusier schimmel ruin.
Ik heb hem nu zo`n 2,5 jaar en in al die tijd heb ik hem nog nooit in een strak zomervachtje gezien.

Toen ik hem net had was het winter en stond hij zonder deken op, hij had wel een wintervacht maar het was geen super dikke wintervacht. Toen het voorjaar er aankwam verhaarde hij echt minimaal. Midden in augustus had hij nog net zo`n dikke vacht als in de winter. Wel was hij lichter van kleur geworden (schimmelen)

Toen de winter er weer aankwam heb ik hem geschoren en een deken opgedaan, in de hoop dat hij het volgende voorjaar wel een strak zomervachtje zou krijgen. Maar helaas hij verhaarde wel iets maar hij had nog steeds geen strak zomervachtje.

Afgelopen winter heb ik hem niet geschoren maar wel een deken opgedaan. Hij kreeg niet zo`n hele dikke wintervacht, het was een beetje te vergelijken met de vacht die hij had toen ik hem net had.
Nu dit voorjaar was hij in het begin flink aan het verharen, dus ik had goede hoop dat hij nu eindelijk eens een goede zomervacht zou krijgen. Maar helaas, hij is al weer gestopt met verharen en heeft nog steeds geen glad velletje. Z`n haren zijn nog steeds vrij lang.

Wel is hij in de afgelopen jaren een stuk witter geworden, dus dat geeft volgens mij wel aan dat hij verhaard. Bijna alle paarden op stal hebben een strak zomervachtje, en de gene die dat nog niet hebben zijn nog volop aan het verharen. Zelfs onze shetlander zit nu al bijna in zijn zomervachtje. Wat ik ook gek vind is dat hij haren heeft in 2 lengtes, hij heeft allemaal haartjes over zijn hele lijf die nog langer zijn dan de rest van zijn haren. En er is weinig verschil tussen zijn zomer en winter vacht.

Lijnzaadolie door zijn voer geeft geen resultaat. Hij is veder gezond en super levendig.
Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn, of wat ik kan doen om hem wel goed in een zomervacht te krijgen?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 10:27

Heb je de dierenarts ooit eens een bloed onderzoek laten doen? Kan zijn dat het paard ergens wat te kort komt en daardoor niet goed in z'n vacht zit.

flappie2

Re: 5 jarige verhaart nooit, zomer/winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 13:59

Nee, een bloedonderzoek heb ik nog niet laten doen, maar dat is zeker wel een optie. Maar eerst wil ik even afwachten of er mensen zijn die dit herkennen en een mogelijke oorzaak/oplossing weten.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 19:06

Niemand die dit herkent of tips heeft?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 19:10

Kan een msm tekort zijn,komt vaker voor bij paarden die niet goed in hun vacht zitten..

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 21:29

pleiada schreef:
Kan een msm tekort zijn,komt vaker voor bij paarden die niet goed in hun vacht zitten..

Ik heb altijd begrepen dat als een paard msn (zwavel) te kort komt dat hij dan ook slecht en brokkeloge hoeven heeft. Daar heeft mijn paard geen last van die heeft juist hele mooie hoeven.
Of zit ik er naast?

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:32

Heb je al eens geprobeerd met wat lijnzaadolie door het voer? Helpt om een mooie, glanzende vacht te krijgen, en ondersteund bij het verharen.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 21:48

Elfenor schreef:
Heb je al eens geprobeerd met wat lijnzaadolie door het voer? Helpt om een mooie, glanzende vacht te krijgen, en ondersteund bij het verharen.

Ja, dat geef ik hem elk voor en na-jaar in de rui periode maar dat werkt niet.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:52

dit kunnen verschillende oorzaken zijn
een bloed onderzoekje zou je heel wat duidelijk kunnen maken
verder is evt een vitamine preparaat met lijnzaad (alsnog er bij) zou misschien een verschil kunnen geven maar zal geen permanente oplossing zijn

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:58

flappie2 schreef:
pleiada schreef:

Ik heb altijd begrepen dat als een paard msn (zwavel) te kort komt dat hij dan ook slecht en brokkeloge hoeven heeft. Daar heeft mijn paard geen last van die heeft juist hele mooie hoeven.
Of zit ik er naast?

Hoeft niet perse zó té zijn..Een paard van mij heeft door haar slechte luchtwegen extra msn nodig,zij heeft wel moeite met verloren als ze het niet krijgt maar super hoeven!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:01

O sorry ik bedoel natuurlijk verharen ipv verloren :o

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 23:27

Die van mij heeft ook last van zijn luchtwegen (stofallergie). Welk merk msn gebruik jij?

Ik kwam ook ergens tegen dat biotine goed zou kunnen helpen, iemand hier evraing mee? En dan bedoel ik puur voor de vacht/verharen want voor zijn hoeven heeft hij het niet nodig.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 05:58

Ik gebruik msn van ap equine van paard vitaal en ook wel eens equilin basic,dit is echt een fantastisch supplement waar naast msn nog meer belangrijke voedingsbodem inzitten die paarden vaak tekort hebben..

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 06:02

O ja en mijn paard haar luchtwegen zijn er erg van opgeknapt sindsdien,ik kon niet eens meer rijden en nu wel weer doordat ze haast nooit meer hoest..

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 11:43

En geef je dit als een soort van kuur voor een bepaalde periode of geef je het, iedere dag het hele jaar door.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:22

Ik geef het enkel In de zomer niet want dan zit het voldoende In het gras,verder altijd!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:26

Ik heb hier een paard staan met hetzelfde, kreeg vanmorgen de tip om zeewier te gaan voeren (naast lijnzaad, want dat doe ik ook al).

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 18:51

Kendra schreef:
Ik heb hier een paard staan met hetzelfde, kreeg vanmorgen de tip om zeewier te gaan voeren (naast lijnzaad, want dat doe ik ook al).

Zeewier, zal ik ook eens naar gaan kijken. Op de paarderdrogist zal wel info te vinden zijn over de eigenschappen van zeewier. Ik wist wel dat het erg gezond is voor paarden, maar niet dat het ook zo werken voor het verharen.

@pleida: Bedankt voor je info!

loveuliska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:55

het kan best zijn dat hij zich niet lekker voelt al die tijd en daardoor niet
uithaart enzo

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 18:38

loveuliska schreef:
het kan best zijn dat hij zich niet lekker voelt al die tijd en daardoor niet
uithaart enzo

Wat bedoel je precies met niet lekker voelen. Doel je dan op ziekte, voedingsstoffen te kort, of wat anders?
Hij is veder springlevend en heb niet het gevoel dat hij ziek is, maar ik ben natuurlijk geen DA.

Ik zit nog een beetje te twijfelen tussen het voeren van msm zwafel en zeewier om te kijken of dit wat voor hem doet. Wat denken jullie dat het beste is van deze 2? En zou het effect hebben om dat nu nog te gaan geven of kan ik het dan beter gaan geven bij de volgende rui periode (wintervacht)

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:41

Wat het beste is is afhankelijk van wat hij mist aan mineralen en vitaminen, en daar kom je alleen achter door zn bloed te testen. Dat lijkt me dus zowieso stap 1

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:46

Je moet eerst een bloedonderzoek gaan laten doen zodat je gericht kan gaan voeren. Overdoseren gaat sneller dan dat je denkt en de gevolgen daarvan zijn ook niet fijn. Plus kan het uiteindelijk geld schelen omdat je weet wat je moet voeren ipv zoveel middeltjes proberen ;)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:57

Met zeewier is het vaak wel zo dat het niet schoon is,daarom kun je het niet zomaar overal kopen..De zeewier van bioron is wel schoon,ik heb wel eens een zak van de paardendrogist gekocht maar die heb ik weer weggegooid omdat mijn paarden er niet zo goed op reageerden!!

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:59

Ben je hem ineens heel zwaar gaan trainen of wissel je weinig af kan namelijk ook dat je paard een soort burn-out heeft of gewoon niet zo lekker in zijn vel zit dan verharen ze ook amper.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:22

Paard dat hier staat heeft 2 x bloedonderzoek gehad, steeds alles binnen de normaalwaarden.
Alles wat mogelijk kan helpen, niet te duur is en onschadelijk (en wat ie wil eten) gaat er gewoon in.....