met deze temperaturen verantwoord om springles te rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

met deze temperaturen verantwoord om springles te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 13:41

de titel spreekt voor zich, gaat om een halfuur stappen naar de manege over de weg, een uur springles (max 50 cm) en daarna na een halfuurtje pauze een halfuur terug naar stal, met een trekpaard (die tweewekelijks springlessen loopt en goed in conditie staat.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 13:50

Ik volg dit even.... wij doen zelf met dit weer in de middag weinig. Het is gewoon geen doen en de paarden hebben ook weinig zin.
Moet wel zeggen dat het op dit moment extreem is en we normaal met zonnig weer wel rijden. Maar het is nu zo benauwd en plakkerig.. (ik vraag om regen ;) )

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 13:52

Als je paard in goede conditie is, en je hem tussendoor even laat stappen en na de les wat laat drinken, (eerst je paard af leten koelen en niet te koud water) dan moet het wel kunnen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: met deze temperaturen verantwoord om springles te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 14:02

Pardon?! Het is niet eens dertig graden!
Paard lief hier gaat gewoon heerlijk aan het werk hoor..
Als meneer echt gezweet heeft mogen z'n beentjes best worden afgespoelt, maar niet rijden? Kom nou..

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 14:04

Ik rijd met mijn 22 jarige ook nog gewoon, zij geeft mij zelf wel aan wanneer het genoeg is geweest.. Al zeg ik er eerlijk bij dat ik het rijden wel een beetje aanpas, zodat ik niet in de middaguren rijd, als het zo warm is.. En als ik dat wel doe, dan gewoon niet te lang en niet te intensief.. En zoals eerder gezegd, veel stappen tussendoor..

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 14:08

nine1987 schreef:
Ik rijd met mijn 22 jarige ook nog gewoon, zij geeft mij zelf wel aan wanneer het genoeg is geweest.. Al zeg ik er eerlijk bij dat ik het rijden wel een beetje aanpas, zodat ik niet in de middaguren rijd, als het zo warm is.. En als ik dat wel doe, dan gewoon niet te lang en niet te intensief.. En zoals eerder gezegd, veel stappen tussendoor..

Maar dat doe ik ook. Ik rijd 's ochtends of 's avonds. Maar meer vanwege de vliegjes;/beestjes.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 14:11

Dat idd ook, maar moet zeggen (klopt hard af) daar hebben we bij ons in de buurt niet zo'n last van.. Gelukkig..

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 14:18

Anders kan je heel de zomer niet rijden (en ook al heel de winter niet door de sneeuw)
Gewoon aan het werk!!!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 14:20

CinTwiZo schreef:
Anders kan je heel de zomer niet rijden (en ook al heel de winter niet door de sneeuw)
Gewoon aan het werk!!!

wat dacht je van 's avond of 's morgens?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 14:22

Mja als je les hebt en je belt nu af moet je m (meestal) toch betalen he.. Dus dan moet je wel gaan..

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 14:25

Citaat:
wat dacht je van 's avond of 's morgens?

Daar probeer je rekening mee te houden maar dat kan niet altijd.
Vooral niet met lessen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 14:58

les begint om 16.30, dus paard is van 16-18 onder het zadel

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 16:30

Het is helemaal niet zo warm.
Mijn ene paardje is nog volop aan het verharen en daar hou ik nu wel even rekening mee.
De andere loopt gewoon overdag.

Van de zomer is het gemiddeld gesproken veel warmer dan nu en dan rijdt iedereen ook gewoon overdag.

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 16:33

Volgens mijn dierenarts heeft de ruiter veel eerder last van de warmte dan het paard. Oftewel, luister naar jezelf (en kijk naar je paard), en ik vind het met deze wind best lekker om buiten nog wat te doen.

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 16:38

Giolli schreef:
Als meneer echt gezweet heeft mogen z'n beentjes best worden afgespoelt, maar niet rijden? Kom nou..

Yep mijn gedachte! Lekker werken en daarna douchen! Vindt hij vast heerlijk!

Gisteren om 14.30 les gehad. Ja je moet wat vaker stappen en ze even op adem laten komen, maar helemaal niet rijden komt niet in mij op! Zolang je paard aangeeft dat het gaat, moet je het gewoon doen. Is hij nou doodop na de springles dan kan je hem toch aan de hand terug stappen? Stappen is over het algemeen niet heel erg belastend voor een paard, tenzij die natuurlijk zwaar aan het werk gezet wordt, maar ik geloof niet dat dat je bedoeling was!

Gewoon doen dus!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 16:48

nine1987 schreef:
Mja als je les hebt en je belt nu af moet je m (meestal) toch betalen he.. Dus dan moet je wel gaan..

les is een ander verhaal. Zo was het bij ons ook altijd niet 24uur van tevoren afmelden gewoon betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 18:10

Die van mij gaan lekker aan het werk, lekker laten zweten!! Behalve als ik het voor mezelf te warm vind :P

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 19:20

Sanny_lief schreef:
Giolli schreef:

Yep mijn gedachte! Lekker werken en daarna douchen! Vindt hij vast heerlijk!

Gisteren om 14.30 les gehad. Ja je moet wat vaker stappen en ze even op adem laten komen, maar helemaal niet rijden komt niet in mij op! Zolang je paard aangeeft dat het gaat, moet je het gewoon doen. Is hij nou doodop na de springles dan kan je hem toch aan de hand terug stappen? Stappen is over het algemeen niet heel erg belastend voor een paard, tenzij die natuurlijk zwaar aan het werk gezet wordt, maar ik geloof niet dat dat je bedoeling was!

Gewoon doen dus!

En hier, als ik mijn paard uit de wei haal, zucht hij eens een keer diep en laat z'n hoofd hangen.. en sjokt achter me aan. :=
Maar als meneer eenmaal een zadel op z'n rug heeft doet hij net zo goed z'n best als anders hoor!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 21:12

Ik heb op zaterdag altijd les om 16h30, en ik heb vandaag ook gewoon gereden. Ik moet wel maar 5 minuutjes stappen maar dan nog... Als het echt extreem warm is (35+) dan wordt de les vaak wel aangepast: meer stap tussendoor bijvoorbeeld, maar ik rijd gewoon... Zeker nu, nu is het niet eens zo warm. Morgen moet ie mee op wedstrijd en moet ik om 11h en om 15h24 rijden, tja, jammer...

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 21:18

Heb vanmorgen ook springles gehad (tussen 11 en 12). Morgen zet ik ze stil. Meer omdat ik het te warm vind voor mezelf ;)

blondedesi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 22:25

ik ben ook gewoon met de paarden aan het werk, longeren in die warme bak ik wissel dan veel af en stap gewoon heel erg veel maar hou toch half uurtje mezelf en het paard in beweging..

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 09:19

Zo super warm is het niet hoor, het waait lekker door. Ik zou gewoon gaan, als je merkt dat je paard het erg warm krijgt, ga je even stapen of stop je eventueel wat eerder. Veel plezier!

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 09:24

Ik rijd met dit weer 's avonds rond een uur of half 9. Dan is het echt heerlijk! Merk ook dat mn pony niet vooruit te branden is als het zo warm is, dus echt fijn rijden kan je dan toch niet. Moet wel zeggen dat ie het altijd snel warm heeft.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 19:41

ik ben uiteindelijk gewoon geweest, geluk bij een ongeluk was de les een uur verzet (medelesgenoot heeft op tlaatste moment afgebeld,en ik was dan nog alleen, les na mij waren ze met drie, dus heb ik een uurtje gewacht)
het was inmiddels al wat afgekoelt, dus het is best goed gegaan :)

Shakira_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 20:01

Ik rij ook gewoon door met die weer s'middags! Gewoon iets vaker stappen! Ik moet ook 1x per week naar de club, dat is voor mij een half uur heen, een uur rijden en een half uur terug. De heen en terugweg doen we op ons dooie gemakje met een los teugeltje en daarna wordt ze lekker afgespoeld, dus het kan makkelijk hoor!