S'nachts op de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amyyy

S'nachts op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 21:04

Hallo allemaal,

Omdat er bij ons op de manege wel weien zijn maar zonder schuilmogelijkheden kwam bij mij op om haar s'nachts op de wei te zetten en overdag binnen. S'nachts is het lekker koel en overdag echt stikkie heet. (Het gaat over de zomer dan he, als de weien echt volop in de zon liggen is het echt niet meer grappig buiten)
Maar kan dit eigenlijk wel? Zijn er meer mensen die dit doen? En staat ze dan eigenlijk niet alleen maar te dutten? Of zijn paarden ook actief snacht?
Ik hoop op serieuze antwoorden _/-\o_

melle_odet

Re: S'nachts op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:20

dit kan prima hoor, ik zou het juist aanbevelen.
ik heb op een stal gestaan waar ze dit ook deden, het was overdag echt veel te warm buiten en in de stal was het lekker koel.
's nachts zijn paarden ook gewoon actief.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:23

Prima optie, paarden slapen de gehele 24 in perioden maar korte stukjes.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:24

Ik heb hier geen ervaring mee. Mijn paard loopt in de zomer gewoon 24/7 buitnen.

Zolang je maar wat bomen om de wei heen hebt waardoor je wat schaduw creëert dan kunnen paarden prima overdag buiten lopen.

Je hebt het wel over Nederland he? Want ik kan me voorstellen dat het in Turkije bijv. overdag hartstikke heet wordt maar in NL valt dat toch wel mee? Nouja hier heb je ook wel eens een hittegolf maar als de paarden maar wat bomen voor de schaduw hebben en voldoende drinkwater dan moeten ze prima overdag en 's nachts buiten kunnen staan ipv alleen 's nachts.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 23:33

@pebblesther, dat is het probleem er staan daar echt geen bomen naast de wei en het is dus pal in de zon en in de stal is het beter behaaglijk, nog wel warm maar o de wei is het soms wel 40 graden.

Zou het dan een idee zijn om haar°c de les dus vanaf 9 /10 uur tot een uur of half 9 sochtends buiten te laten staan en dan op stal?

Dankjullie voor de antwoorden:)

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:35

dat zijn prima tijden, ik zou wel kijken of er een maatje mee naar buiten kan, want alleen is dan weer niet zo leuk.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:38

waarom niet Amyy. Bij ons hier op stal doen ze net hetzelfde. Zodra het te warm wordt gaan ze snachts naar buiten. Komen ze voor het 'ontbijt' binnen ipv dan 'savonds voor het voeren. En gaan ze er 's avonds na het voeren uit. Kan goed.
Enige minpunt vind ik is dat ze niet zo goed in het oog gehouden kunnen worden ( overdag is er vaak iemand daar en snachts dus niet)

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 23:40

Nee er moet indd wel een maatje mee anders staat ze ook alleen maar aan het hek want daar vind ze niks aan. maar als er iemand naast staat vind ze het ook goed dus kan ze altijd nog naar de manegepaarden staan want die staan in de zomer ook altijd buiten

@degene boven mij waar ik de naam niet meer van weet, ik denk juist dat er snachts minder kan gebeuren qua ongewenste gasten. Het is ook achteraf en de eigenaren wonen aan de manege dus als er echt iets gebeurt hoef ik nergens bang voor te zijn:)
Laatst bijgewerkt door Amyyy op 12-04-11 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:41

Meen ooit s te hebben gelezen dat een paard verspreid over de hele dag 3 uur slaapt..
Of die 3 uur klopt weet ik niet, maar weet wel dat ze hele korte hazeslaapjes houden.
Ik zou het persoonlijk niet prettig vinden als mijn paard overdag binnen zou staan en 's nachts buiten. Tis donker, geen controle, ze zien ook een heel stuk minder 's nachts..
Zou ook oppassen voor ongewenste bezoekers 's nachts.

Kan me wel voorstellen dat wanneer je een paard hebt met zomereczeem dat je dan dit in zou kunnen gaan voeren, maar dan nog vind ik het geen prettig idee..

Bij ons op stal lopen er ook wel paarden dag en nacht buiten, maar das in een groep waarin ze dag in dag uit lopen. Paard in zn eentje buiten zetten 's avonds zou ik niet snel doen.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:42

ja doen wij ook op stal bij overdreven hitte , wel allemaal bomen om de wei , maar net niet aan de goede kant dus weinig tot geen schuil mogelijkheden op de wei tegen de zon ,

bevalt perfect . wij laten ze in de ochtend zelfs ook nog staan maar gaan dan tegen een uur of 11/12 naar binnen (licht aan de warmte)

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:42

Oke dan is het inderdaad niet verstandig om ze op een hete zomerdag in de volle zon te zetten zonder beschutting.

Tempus wat jij noemt is wel waar, 's nachts kun je ze niet in de gaten houden.
Maar mijn paard staat dag en nacht buiten dus die kan ik ook niet in de gaten houden en tot nu toe is er nog nooit iets gebeurt 's nachts (*klop* *klop*) :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:44

Die van mij staan 24/7 op de wei (met schuilstal). 's Nachts eten ze net zoveel als overdag, slapen ze net zoveel als overdag en drinken ze net zoveel als overdag. Eigenlijk is hun nachtritme hetzelfde als hun dagritme. Ik heb duidelijk breed wit lint om de wei maar ze kennen de grenzen allang.
Gelukkig houden de omwonenden de boel goed in de gaten (met het oog op vreemden die kwaad willen), ikzelf ga voor het slapen er nog even naartoe en sta er 's morgens vroeg ook meteen weer.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 23:48

Er word door de eigenaren van de manege ook nog altijd eren laatste check gedaan rond half 12 en soms nog later rond en sochtends zijn er rond 7 altijd weer mensen. Zoals ik al zei wonen de eigenaren aan de manege en hebben ze er goed zicht op.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:51

Ze hebben er wellicht goed zicht op, maar ook staleigenaren moeten slapen en dat doen ze toch echt met hun ogen dicht :D
Wij hebben toch al wel paar keer mee gemaakt dat er 's ochtends een paard werd aangetroffen in de sloot.
Het ligt er ook echt aan waar de weide precies ligt, hoe de omheining eruit ziet, drukke weg erlangs, water naast t land.. enz..

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:52

Heb het eerder over ongelukken op wei ( moest denken aan een ruin hier op stal die zich vastgerold had in de draad, gelukkig overdag maar als je zoiets snachts aan de hand hebt ben je er niet meteen bij). Ongewenste gasten heb je zo niet.

Mijn ander paard staat ook 24/7 op wei en ben toch blij als ik hem in de morgen heel zie :P ( nu buurvrouw heeft onze nummer en die belt wel als hij 's ochtends gekwetst is ofz maar toch)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:56

Veel pensionstalhouders doen het ;) En ik vind 't een hele goede oplossing! De paarden kunnen 's nachts gewoon actief zijn en overdag de koelheid van de stal opzoeken. :)

Veel paarden zie je 's nachts ook languit liggen, de grond is dan lekker koel.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 00:06

@livetime, ik persoonlijk vind het qua controle ook fijner als ze overdag buiten staat en snachts op stal mar ik denk dat mijn paard daar heel anders over denkt :+
E ikn hoop wel dat de eigenaren met hun ogen dicht slapen, anders klopt er iets niet hihi.

Voor een sloot moeten ze eerst langs het houten huisje van de eigenaar over het grind, dus die worden dan meteen wakker. het is achteraf en niet aan een drukke weg. omheining is een hek van rond de 1, 40-1, 50 hoog en een dun stroomdraadje aan de buitenkant. Hier haan ze niet echt handig over heen...:)

Linsey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:51

Mijn pony's stonden (ook alleen!) 's zomers ook 's nachts op de wei. Gewoon 's avonds vanaf een uur of 7/8, tot een uur of 11 in de ochtend. Geen enkel probleem. Was geen schuilstal. Wel was de weide duidelijk afgezet.

Wel zorgde ik voor wat vermaak op stal, liksteen, bal om mee te spelen, etc.

Steph_rio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:53

mijn pony is niet zo gek op het donker het kan wel maar ik zou wel oppassen met kuilen enzo in het land en het is idd wel handig dat er een vriendje mee kan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:56

Die paar keer per jaar dat het hier echt heet is :+

Mijn paarden kunnen kiezen; in de volle zon op de wei of in de paddock onder de bomen. Hun eten is belangrijker dan de felle zon kennelijk want ik zie ze altijd gewoon grazen.

kabriolefaye

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:02

wij doen het ook zo voor de paarden die lang op de wei mogen s'nachts buiten en s'morgens binnen de paarden die heel blug dik worden zoals mijn paardje gaan s'morgens vroeg een uurtje of 2 buiten en dan s'avonds als het wat frisser is ng een beetje ;-) :-)

Linsey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:07

Nou arabesk, als ik mijn pony overdag op de wei zette werd ze echt gek, ze blijft dan rondjes rennen en maar zweten.

Zou per paard ook wel verschillen, wij hadden dan ook echt bijna geen schaduw in de weide. In de bak was ook geen optie, die is naast de sloot (dus veel vliegen), plus er kon geen stroom op.. Resultaat was dat ze iedere keer door het lint rende terug naar stal :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:39

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:11

Pebblesther schreef:
Oke dan is het inderdaad niet verstandig om ze op een hete zomerdag in de volle zon te zetten zonder beschutting.

Tempus wat jij noemt is wel waar, 's nachts kun je ze niet in de gaten houden.
Maar mijn paard staat dag en nacht buiten dus die kan ik ook niet in de gaten houden en tot nu toe is er nog nooit iets gebeurt 's nachts (*klop* *klop*) :P

qua het buiten laten staan , ligt er natuurlijk ook wel aan waar je staat en hoe groot de kans is dat de paarden gestolen of mishandeld zouden kunnen worden.
bij mijn kleine bonte moeten ze wel heeel erg hun best doen willen ze uberhaubt op het terein kunnen komen , laat staan van een paard mee nemen.
mijn draver staat bij een oom , daar kun je gemakkelijk bij komen , maaaaar daar loopt altijd een grappige hond die het echt niet toestaat om het terein op te komen. en geloof me hij grijp gruwelijk.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:32

kan prima hoor zo lang de weide maar veilig is.