shetten weer scheren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

roxy_ZharaX

shetten weer scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 15:06

hallo ik heb 2shetten van bijna 2jaar en ze beginnenal een beetje te verharen. Maarr omdat ze zoon dikke wintervacht hebben vrees ik ervoor dat ik ze weer moet scheren
(ik heb ze van juni en heb ze gekocht in fokkerij waar ze niet genoeg gepoetst werden en nog in hun wintervacht stonden.Waardoor k ze hebb moeten scheren)
maar moet ik ze dan nu al scheren of moet ik wachten of heeft iemand andere ideeen voor hun dikke vacht
alvast bedankt x

fjordnina

Re: shetten weer scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 15:08

Ik zou wachten tot half mei en nu beginnen met het voeren van lijnzaad(olie). Als ze half mei nog onvoldoende uit de vacht zijn en ze staan echt te zweten dan zou ik het scheerapparaat ter hand nemen.

suuzje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 15:12

fjordnina schreef:
Ik zou wachten tot half mei en nu beginnen met het voeren van lijnzaad(olie). Als ze half mei nog onvoldoende uit de vacht zijn en ze staan echt te zweten dan zou ik het scheerapparaat ter hand nemen.

Mag ik vragen wat er gebeurt als je ze lijnzaad(olie) geeft?

Maar mijn shetten staan nu al op de borst te zweten en ik kan ze niet scheren
hoe kan ik dit op lossen?

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 17:30

suuzje11 schreef:
fjordnina schreef:

Mag ik vragen wat er gebeurt als je ze lijnzaad(olie) geeft?

Maar mijn shetten staan nu al op de borst te zweten en ik kan ze niet scheren
hoe kan ik dit op lossen?

hoezo kan je ze nit scheren?

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 17:32

fjordnina schreef:

verdikken ze daar nie van van lijnzaadolie
ik wandeel veel met mijn ponys en als we een klein toertje doen zweten ze al fel aan hun borst en
schouders (wandelingen zijn meestal stap met soms een drafje en eens een kort galopje dus niet zo zwaar

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 17:34

fjordnina schreef:

en stel dat ik ze nu zou scheren moeten ze dan een deken op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 17:39

Waarom zou je scheren :? ? De natuur doet zijn werk echt wel hoor... Maar omdat ze zo'n bos haar erbij krijgen duurt het gewoon langer dan bij andere rassen.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 18:15

Als je ze nu zou scheren moeten ze zeker een deken op. Overdag mag het dan warm zijn, 's nachts niet. Het heeft hier vannacht nog 5 graden gevroren! Mijn shet wordt half april geschoren wegens medische redenen en zelfs voor hem heb ik nog een deken klaarliggen voor de nachten.

Ik zou ze niet scheren. Gewoon flink borstelen en lijnzaadolie over het voer. Het duurt bij shetjes altijd wat langer dan bij rijpaarden. Een klein beetje zweet op de borst na een wandelingetje is niet zo erg. Overigens zijn jouw wandelingetjes best intensief voor een tweejarige, dus zo vreemd is het niet dat ze zweten.

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 19:46

shetjessweet schreef:
Als je ze nu zou scheren moeten ze zeker een deken op. Overdag mag het dan warm zijn, 's nachts niet. Het heeft hier vannacht nog 5 graden gevroren! Mijn shet wordt half april geschoren wegens medische redenen en zelfs voor hem heb ik nog een deken klaarliggen voor de nachten.

Ik zou ze niet scheren. Gewoon flink borstelen en lijnzaadolie over het voer. Het duurt bij shetjes altijd wat langer dan bij rijpaarden. Een klein beetje zweet op de borst na een wandelingetje is niet zo erg. Overigens zijn jouw wandelingetjes best intensief voor een tweejarige, dus zo vreemd is het niet dat ze zweten.

ze krijgen geen brokken moet ik dat lijnzaadolie over hun hooi of over hun dagelijkse wortels doen
bij ons vrriest het niet meer
de wandelingen zijn meer stap hoor maar ik ben bezig met hun conditie ze kunnen het best aan hoor. ik wil ze namelijk voor de koets beleren:)

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 19:48

Bizzybijtje schreef:
Waarom zou je scheren :? ? De natuur doet zijn werk echt wel hoor... Maar omdat ze zo'n bos haar erbij krijgen duurt het gewoon langer dan bij andere rassen.

maar je moet de natuur helpen want zoals ik schreef kwamen ze er vorig jaar ook ni door vandaar maar ik zal
het proberen met lijnzaadolie. Maar wat doet dat eigelijk is dat voor rapper te verharen ofzo?

suuzje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:08

hoezo kan je ze nit scheren?[/quote]
Mijn ouders willen niks voor mijn pony's kopen
en zelf voor dekens sparen wil ik niet

En ik mijn ouders vinden het echt niet goed!

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:19

ik zou nog even wachten, het is erg warm voor de tijd van het jaar! dus zweten ze inderdaad sneller, maar de meeste paarden zijn nog niet door hun vacht heen in dit seizoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:41

roxy_ZharaX schreef:
Bizzybijtje schreef:

maar je moet de natuur helpen want zoals ik schreef kwamen ze er vorig jaar ook ni door vandaar maar ik zal
het proberen met lijnzaadolie. Maar wat doet dat eigelijk is dat voor rapper te verharen ofzo?

Onzin, beestjes zijn 2 jaar oud _O-
Wat je kunt doen is zonnebloemolie of lijnzaadolie door het voer, maar verder alstublieft niet zeg....

Bentleyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:46

Als je nu gaat scheren vererger je het probleem alleen maar. Wanneer paarden een paar jaar niet meer geschoren zijn, wordt de vacht vanzelf weer natuurlijker en mooier en dan zullen ze vanzelf weer beginnen ruien op de juiste momenten. De natuur lost naar mijn mening zulke problemen vanzelf op, scheren verstoort alleen maar de natuurlijke balans en tenzij paarden niet iedere dag in het zweet gewerkt worden, vind ik scheren echt niet nodig.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:55

roxy_ZharaX schreef:
shetjessweet schreef:

ze krijgen geen brokken moet ik dat lijnzaadolie over hun hooi of over hun dagelijkse wortels doen
bij ons vrriest het niet meer
de wandelingen zijn meer stap hoor maar ik ben bezig met hun conditie ze kunnen het best aan hoor. ik wil ze namelijk voor de koets beleren:)

In het grootste deel van Nederland heeft het vannacht wél gevroren. Dat het nu niet vriest betekend niet dat het niet meer gaat vriezen, zelfs in april is er nog regelmatig sprake van nachtvorst. De gemiddelde nachttemperatuur eind maart in Nederland is maar 3.4 graden. In België (zie net dat je daar woont) is dat ongeveer hetzelfde. Het is in maart en april 's nachts gewoon echt koud. Je moet dus zeker zorgen dat je een deken op voorraad hebt en anders absoluut niet scheren. Laat je niet misleiden door het feit dat het nu een paar dagen lekker warm is.
Lijnzaadolie die je inderdaad over de brokjes, misschien kun je één handje brokjes voeren en het daar over heen doen?
Je moet gewoon een beetje meer geduld hebben. Je shetjes hebben echt geen last van een beetje warmte. Ze zijn notabene nog maar twee. Zulke jong pony's moet je lekker laten groeien en sterk laten worden. Niet te veel betuttelen. Shetlanders zijn kleine, taaie pony's die wel tegen een stootje kunnen. Zolang het niet absoluut noodzakelijk is, gewoon niet scheren. Een vacht hebben ze niet voor niets en ze kunnen zichzelf heus wel redden. Mijn shetlanders zitten ook nog allemaal dik in hun vacht. Zelfs degenen die al volwassen zijn en al beleerd zijn en voor de kar werken. Ze worden daar echt niet minder van.

Edit: mijn onderschrift is trouwens ivm een pony die geschoren moet worden vanwege medische redenen, anders zou ik die ook niet scheren.

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 21:32

Ik zou wachten tot het nog iets warmer is zodat ze geen deken op hoeven als je ze gaat scheren :)

Bentleyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:46

shetjessweet schreef:
roxy_ZharaX schreef:

Edit: mijn onderschrift is trouwens ivm een pony die geschoren moet worden vanwege medische redenen, anders zou ik die ook niet scheren.

Sorry dat had ik over het hoofd gezien en verandert de zaak natuurlijk. :j

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:52

Ik heb mijn eerste shetlander de eerste 3 jaar dat ik hem had moeten scheren in het voorjaar, dit omdat hij zo slecht in zijn vacht zat (echt een vervilte vacht, zo ruw en het zat er in april nog net zo dik op als in de winter), nu na 3 jaar zit hij echt guweldig in zijn vacht en ga ik dus ook niet meer scheren. Hij glimt en is echt puppy zacht (verbaasde me er gister echt nog over toen ik hem een aai gaf). Mijn nieuwe shetlander zat ook erg slecht in zijn vacht (nu geschoren en onder dekens), wel iets minder slecht dus hoop dat het bij hem sneller zal beteren. Maar zoals je kunt lezen is er dus 3 jaar overheen gegaan voordat zijn vacht zo goed is geworden.. Als je nu gaat scheren moet er wel een deken op, maar een 2 jarige zou ik nog niet scheren, dan maar minder arbeid (horen eigenlijk sowieso alleen op de weide te spelen en paard te zijn)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:12

koop een furminator, dat werkt goed bij die vachtjes van Shetlanders.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:12

rapido schreef:

Als ze niet verharen werkt het voor geen meter ;)

J_tombobecky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:25

'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 17:05

ZusJacobs schreef:
rapido schreef:

Als ze niet verharen werkt het voor geen meter ;)

Ik zou me serieus zorgen maken over de gezondheid van mijn shet als hij op die leeftijd nog niet eens fatsoenlijk door zijn haren komt ;)

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 17:45

rapido schreef:

kan je die ook in belgie kopen of ken je een betrouwbare webshop?

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:17

@Bentleyyy

Volgens mij heb jij ergens wat verkeerd gequote of zo. :? Ik scheer mij shet om medische redenen, niet de TS, die vindt gewoon dat haar shetten te veel zweten als ze "werken". Ik ben het dus ook helemaal met je eerste post eens: Het lijkt mij absoluut niet noodzakelijk en niet gewenst dat de TS haar pony's scheert. Het is beter als die beestjes weer in hun ritme komen en zelf verharen. Ze zijn nog jong.

Bentleyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:33

shetjessweet schreef:
@Bentleyyy

Volgens mij heb jij ergens wat verkeerd gequote of zo. :? Ik scheer mij shet om medische redenen, niet de TS, die vindt gewoon dat haar shetten te veel zweten als ze "werken". Ik ben het dus ook helemaal met je eerste post eens: Het lijkt mij absoluut niet noodzakelijk en niet gewenst dat de TS haar pony's scheert. Het is beter als die beestjes weer in hun ritme komen en zelf verharen. Ze zijn nog jong.

Aaaah oke ja sorry was er precies niet helemaal bij met men hoofd..