Wanneer de dekens weer eraf?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amiigo

Wanneer de dekens weer eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 21:33

:wave: hallo :D

Vandaag was het best wel warm, dus hup paardjes naar buiten en stallen schoon maken :)
Nu viel het mij op, met het binnezetten/dekens wisselen dat mijn pony een beetje had gezweet onder de deken.
Hij heeft nu buiten een 150 grams op met fleecevoering, donkerblauw dus het trekt de zon wel aan.
Op stal nu een 330 grams, in de stal is het namelijk ook een stuk cooler :)
Nu zat ik te denken om al een 75/100 grams deken erop te gooien, en als hij naar buiten gaat regendekentje eroverheen.
Kan dit nu al? Of kan hij gewoon altijd met een fleece gevoerde regendeken staan?

Groetjes!

Edit: hij is wel geschoren, maar de vacht is al een heel stuk aangegroeit!

Roosje01

Re: Wanneer de dekens weer eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:18

bij ons op stal staan ze overdag zonder dekens ook de geschoren paarden alleen snachts gaan ze nog op als het koud is. Tis warm zat als het droog is en de zon schijnt kunnen ze makkelijk zonder deken naar buiten.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:40

ik ben 2 dagen geleden gestopt met dekens
overdag veel te warm en de warmte blijft wel in de stal hangen
en hij doet narrig als ik de deken om wil doen, hij is het zat :D

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:43

ik vind je plan om naar een dunnere deken te switchen een goed idee hoor, het is overdag echt goed warm :j

mijn arabier staat sinds vorige week weer lekker zonder deken *\o/*

Zack

overdag staan ze lekker zonder in het zonnetje, savonds gaat de 100 grams weer op.
Die van mij is overigens ook geschoren.

Ninia

Hier ben ik sinds vandaag ook gestopt. Ze zijn enorm aan het verharen dus ze hebben overal kriebels. Als ik de deken eraf haal, gaan ze zich meteen overal krabben. Ik kijk morgenochtend even hoe warm ze zijn. Overigens staan ze 's nachts binnen en overdag op de wei.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:47

s'nachts vriest het nu nog....zolang het niet +10 graden is (s'nachts en overdag) zou ik de 150 grams deken oplaten :)
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 20-03-11 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:47

Ik volg dit topic even, vroeg het me namelijk ook af :)

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:53

Hier staan ze zonder, veels te warm. Paarden worden gewoon naar van al die warmte en kriebels door verharen. {overigens dun vachtje}. In de nacht staan ze op stal, schuifdeur ietsje meer dicht. Gaat prima.
Vannacht heeft het gevroren en ze waren lekker warm allemaal.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 00:05

Die van mij staat ook al een week lekker zonder. Heeft een binnenstal met een flinke bult hooi dus die zal t niet koud krijgen :+ Staan er nog 2 (van de 9) onder een 100gr dek, de een gaat binnenkort naar de keuring (die van mij eigenlijk ook maar ach, lekker buitenspelen zonder jas) de ander is al wat ouder dus das nog wel logisch :+ De rest staat al heerlijk zonder en is flink aan het verharen :)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 17:13

Mijn drachtige merrie staat nou al bijna 2 weken zonder deken.
Mijn geschoren ruin heb ik sinds zaterdag zonder dek buiten staan, 's avonds op stal krijgt hij een 0 grams regendeken op.
Dan hebben we ook nog een oudere fokmerrie, deze gaat nou ook zonder deken naar buiten en krijgt 's avonds weer een 0 grams regendeken op.
Paarden zijn weer helemaal happy dat ze zonder dekens naar buiten mogen, haal eind van de middag altijd een paar varkentjes naar binnen :))

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 17:16

Wij hebben de deken van de week eraf gehaald. Paard werd gek van de jeuk door het verharen en reageerde kribbig op de deken.
Omdat ik het vanacht wel goed koud vond ben ik vanmorgen vroeg wezen kijken maar paard was gewoon warm dus ik laat hem af.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 17:18

Ik heb eind januari pas geschoren, dus de merries staan nog kort in de vacht.
Als het mooi weer is en hun paddock ligt in de zon, dan gaan de dekens af. En dan weer op bij de avond voerbeurt. Ga eens overleggen op stal of ze ze bij de ochtend voerbeurt afwillen doen, en dan savonds weer op, maar dan moet het overdag ook wel boven de 10 graden zijn.

Optie zou ook kunnen zijn om de dekens helemaal af te laten en 's nachts het bovenluik dicht te houden tegen de kou. Ze staan altijd heerlijk dik opgestrooid met een onderlaag van rap.

Wat denken jullie, zou dat al kunnen?
Laatst bijgewerkt door Keet op 21-03-11 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 17:22

Hier ook voor het grootste gedeelte de dekken af, alleen sommige pensionklanten willen ze nog om. Mijn eigen paarden staan al een week zonder.

ReneZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:06

die van mij staan dag en nacht buiten. Mijn friese merrie staat onder 200 gram en de KWPN onder 300 gram. Ze verharen als een grote maar zweten er niet onder. Elke dag doe ik mijn uiterste best om al het losse haar eraf te krijgen. (met een zweetmes vliegt het haar eraf ideaal.) Ik hou ze nog even onder de dekens omdat ik het verschil in temp overdag en snacht nog erg groot vind. Ze gaan zeer binnenkort wel naar de 100 en 200 gram.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:13

Met dat warme weer overdag staan onze paardjes (waarvan 1 geschoren) zonder deken. Als de zon ondergaat gaat de deken er weer op.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:17

mirgino schreef:
ik ben 2 dagen geleden gestopt met dekens
overdag veel te warm en de warmte blijft wel in de stal hangen
en hij doet narrig als ik de deken om wil doen, hij is het zat :D

Hier ook, op het narrige na dan :D Paard staat al voor de derde dag in zijn blote billen. 's avonds als we alles binnen zetten gaan meteen alle staldeuren dicht en dan blijft het warm genoeg.
Paard had het overdag heel erg warm. Ik heb enkel 300/200/0 grams, dus mocht het regenen of toch waaien buiten, dan krijgt hij de 0 gram op. Paard is trouwens niet geschoren, maar zit wel al volledig in de zomervacht en is heeel erg bloot.

Grappig trouwens dat je zoveel verschillende dekens hebt. Ik zou er gek van worden om zelfs te moeten switchten tussen 100 of 150. Dat is zo weinig verschil.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:21

Ik heb de deken vorige week al een aantal dagen af gedaan, toen vanwege de regen weer heel even om en nu met dat mooie droge weer heb ik 'm gewoon weer af gedaan. Alleen als het weer omslaat naar langdurige regen zal er nog een regendekentje opgaan, anders kan het prima zonder.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:22

Met dit mooie weer doe ik alleen nog 's nachts een deken op van 150 gr. :)
Overdag is het in stal al rond de 20 graden...

Manduu123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:26

Ik heb mijn tinker nog met een 150 gr. opstaan en als ik er zelf overdag ben gaat hij zonder lekker naar buiten

PommeH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 20:35

Ik heb de dekens al af en de eczeemdeken er weer op

thunderking

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:19

overdag dekens af, s'avonds weer op, tis wel ff onhandig met heen en weer rijden, maar de temp. gaat hard omhoog (zeggen ze nu) niet zo veranderlijk als het weer. Als het waar is wat de voorspellingen zijn deken aan het eind van de week helemaal eraf....

Bentleyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:25

Wij halen de dekens er altijd vanaf wanneer het voor ons zelf ook aangenaam is om zonder jas buiten te lopen. 's Nachts leggen we ze wel altijd terug op, want het kan dan flink afkoelen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:20

Ik heb de dekens er gister vanaf gehaald.
Staan overdag in een vrijwel windstille paddock in de zon. Rest van de dag in een box vol stro met een enorm hoge boxdeur (ponys zijn maar klein) en snachts gaat het bovenluik dicht.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:22

bij mijn pony is hij al een weekje of 2 af. Hij stond namelijk te zweten onder de deken en is verschrikkelijk aan het uitharen.