ouder paard scheren om rui beter door te komen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

saskia_drost

ouder paard scheren om rui beter door te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 17:26

Hallo allemaal,
Ik zit even met het volgende in mijn gedachten waar ik graag jullie mening over zou willen hebben;

Mijn 20 jarige ruin komt elk jaar steeds dikker in zijn vacht. Hij is zo goed als met pensioen, we longeren af en toe maar verder doet hij weinig.
Ik heb de laaste jaren al het nodige geprobeert om hem beter door de rui heen te krijgen (zowel voeding/suplementen als verschillende borstels etc.), maar eigelijk niks helpt echt.
Nu zat ik te denken om hem te scheren zodat hij eerder van zijn dikke vacht af is. Ik merk dat hij het nu al vaak warm heeft (hij heeft nog een dun gevoerde deken op) en dat het ook voor veel irritatie op zijn huid zorgt.

Denken jullie dat dit een goede optie is of zouden jullie het toch niet doen?

saskia_drost

Re: ouder paard scheren om rui beter door te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 17:28

Bedenk me net dat dit beter bij 'seizoensvragen' past... Misschien dat iemand het wilt verplaatsen?!

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 17:29

Ik zou absoluut scheren als hij het te warm heeft en irritatie krijgt.Het zal hem ook veel energie schelen met ruien. Maar oudere paarden kunnen zichzelf moeilijker warm houden.Vandaar dat de vacht ook steeds dikker wordt ( o.a.) Je moet dus wel goed timen wanneer je gaat scheren en mocht het onverwacht weer kouder worden,moet je hem goed inpakken.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:06

VSW-->SV

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 14:58

als je paard echt moeilijk verhaart en duidelijk last heeft van zijn te dikke vacht, dan zou ik opteren om volledig te scheren en nog enkele weken een deken op te doen. En ok je paard moet nog steeds verharen, maar staat bij het eerste lentezonnetje tenminste niet te zweten...

paard van mijn vriendin stond enkele dagen terug met een nat deken, zuiver van het zweet... er was 1 zonnige dag geweest bij 12°C, dus die staat nu ondanks dat het hier 's nachts terug lichtjes vriest onder een o-grams deken ipv haar 200grams...

Melissa_101

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:03

Wij hebben ook een oudje die we scheren door zijn wintervacht, ze staan bij ons in een open schuur en nog staat hij anders te zweten (zonder deken!) dus dan zou hij ziek worden!
en het helpt goed, dus ik zeg doen!

saskia_drost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 00:27

Ik heb mijn paard inmiddels geschoren en had het eigelijk vorig jaar ook gewoon moeten doen!
Het bevalt ons beide zeer goed.
Mijn paard is weer vrolijker (merkte dat hij dus best vaak boos was, ik denk door te warm hebben en irritatie van zijn vacht) en ook weer drukker op de paddock.
Volgend jaar dus maar weer doen!!

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 13:11

Ik zit ook te te twijfelen of ik mijn shet zou scheren. Ze zit heel dik in de vacht en het irriteert volgens mij echt. Het is alleen nog best koud nu en zou dan wel een deken moeten kopen. Haar vacht is ook helemaal niet mooi. Erg vettig en schilferig.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 13:14

Of gewoon gekookt lijnzaad geven of als je dat te veel werk vindt lijnzaadolie..

pat85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:21

Ik heb er ook zo 1tje van 25
ik kreeg deze raad ook om hem een keer te scheren om hem te 'helpen'
lijnzaad helpt erg weinig, vorig was het eind mei en had ie nog gedeeltes wintervacht her en der zitten...
Maar hij is nog nooit eerder geschoren en ben erg bang dat hij met zijn kwakkelende gezondheid een kou vat ofzo en wat dan de goeie timing is?..

Jestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:08

Ik zou hem wel scheren maar er wel voor zorgen dat je hem dus voorziet van dikke dekens en hem gaat bijvoeren zodat ie zich zelf wel wamr blijft maken. :)

Pieces

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:55

Lijnzaad geven inderdaad of gewoon lekker scheren, scheelt hem een hoop energie.

xxxmirjamxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:43

hey,
ik zit ook met zo'n probleem, een shet van 35 jar oud....
vorig jaar kwam hij al lastig van zijn wintervacht af en ik denk dat het dit jaar nog lastiger gaat worden, hij is veel afgevallen deze winter. (nu over op voer v.d. veearts en het gaat beter)
Wanneer is een goede tijd om te gaan scheren, hij laat echt nog geen haartje vallen nu... en als ik hem lijnzaad olie ga geven, hoeveel moet ie dan krijgen? (hij gaat nog al makkelijk aan de reut)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:55

als je shet door z'n leeftijd echt moeilijk uit de haren komt, dan zou ik nu dat de ruiperiode begonnen is zo snel mogelijk scheren en wat lijnzaad geven, dan kan je nu nog een dekentje opleggen en zijn de oude en nieuwe haren weer wat gegroeid tegen dat het warm genoeg is om de dekens af te doen...

Ik geef lijnzaadvlokken: voor een paard staat er 100-150gram/dag, pony 50-75gram
dus ik denk dat je en shet een 25-50 gram mag geven.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:58

Ons paard van 29 krijgt geen deken meer op voor de winter, hij maakt dan wel een dikke vacht aan, maar bepaald ook zelf wanneer hij zijn haar loslaat. Dat gaat echt heel goed, hoewel hij er nu een beetje ruig uitziet, weet ik uit ervaring dat hij in mei, weer helemaal glad zal zijn. Hij staat wel op stal overigens!

xxxmirjamxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:04

hey, wat leuk, al zo snel een reactie:)
die lijnzaad vlokken zijn denk ik wel een goed idee, ook ivm dat ie snel aan de reut is.
Een dekentje niet, aangezien zijn beste vriend een fries is die graag dekens lust:)
hij staat 24/7 buiten of in z'n schuil stalletje

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:40

Moeilijk door de vacht komen kan ook te maken hebben met tekorten aan vit en min. Het ondersteunen van de darmen wil ook nog wel eens veel goed doen.
Oa met lijnzaad idd.
Even zoeken naar een artikel wat daarover gaat .......niet helemaal het artikel wat ik bedoelde, maar er staat toch wel wat in : http://www.hippolyt.com/de/beratung-und ... -fruehling

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:42

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:44

Ik geef die van mij altijd "opkikker" van de http://www.paardendrogist.nl En dat werkt super bij hem (hij wordt dit jaar ook 20). Lijnzaad helpt bij hem niets.
Maar zoals de andere zeggen, scheren als het echt te warm wordt en hij nog een dikke vacht heeft. Maar ik vind het te voorbarig om hem nu al te scheren.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:46

opkikker kan idd ook werken, dit ondersteunt de darmen bij de haarwisseling = stap 2 in bovenstaand artikel

Linn_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:25

Pas als hij er echt last begint te krijgen zal ik hem nog scheren. Probeer het inderdaad met de 'opkikker', scheren is dan een tweede optie.
Paard is nu natuurlijk zijn zomervacht al aan het aanmaken en die wordt er niet beter door als je het nu nog ga scheren.

miranda73

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 22:46

je kunt ook alleen een gedeelte scheren dus bijvoordeelt de nieren partei en rug er oplaten!

Zombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:14

Inderdaad lijnzaad proberen en de furminator, werkt echt goed om een dikke wintervacht weg te werken.
Scheren in de lente / zomer ben ik persoonlijk geen fan van.

PlAsTiCtAs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 03:55

Scheren als laatste optie gebruiken. Ik zal het eerst proberen met de opkikker, lijnzaad en veel poetsen.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 13:45

Zombie schreef:
Inderdaad lijnzaad proberen en de furminator, werkt echt goed om een dikke wintervacht weg te werken.
Scheren in de lente / zomer ben ik persoonlijk geen fan van.

Steeds als ik dit lees vraag ik me af waarom? Waarom zou je niet scheren? Als je paard nog moet werken en een hele dikke vacht heeft kun je hem best scheren, die zomervacht komt er echt wel, hij moet dan alleen wel een deken op.

Maar aan de andere kant ga ik er vanuit dat de natuur het zelf regelt en dat is ook zo, ik heb nog nooit een paard gezien dat in juni nog in zijn wintervacht zit! Wij poetsen zo min mogelijk, geven hem ook niets extra's maar geven hem wel de kans om goed te kunnen rollen, hij is nu 29 jaar oud en ook dit jaar zal hij tegen de zomer weer keurig in zijn vacht zitten en nu? Nu ziet hij er niet uit, haahahaah