Rijden in de sneeuw

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

Rijden in de sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 23:06

Heey iedereen
Ik weet totaal niet waar dit hoort te staan, dus ze thet hier maar neer; modjes voel jullie vrij het te verplaatsen :))
Anyway,w at vinden jullie er nou van? Rijden in de sneeuw? gevaarlijk? gewoon doen? kan makkelijk?

Ik heb nu namelijk al 4/5 weken niet gereden ivm sneeuw/vorst, en vroeg me af of het kwaad kon om een rustig stap/buitenritje te maken. ik zie op bokt een paar ITP's voorbij komen waar dit ook gewoon wordt gedaan en zelfs mensen in de bak rijden.
Ik vroeg het aan een paar mensen op stal en daar kwamen ook verschillende reacties uit. De een zegt gewoon doen, je paard heeft toch geen hoefijzers rij alleen wel in de 'tiefsneeuw'. De ander zegt doen, maar blijf uit de tiefsneeuw en weer een ander zegt als je zelfmoord neigingen hebt vooral doen :+ oftewel ben nog niks wijzer!

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden :)

Bungarus

Re: Rijden in de sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:27

ik zou het sowieso niet doen als het paard ijzers heeft.

Als het geen ijzers heeft zou ik het eerst aan de hand uitproberen, sommige paarden glijden nou eenmaal sneller uit dan andere. Als 'ie niet snel wegglijd zie ikzelf geen probleem om in de sneeuw te gaan rijden. (wat is tiefsneeuw? Hoge, nog niet aangestampte sneeuw? als dat zo is > idd daarin rijden, da's niet zo glad als aangestampte)

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:29

ik heb vandaag redelijk gereden in de sneeuw hoor, even hoefslag sneeuwvrij maken en het is prima te doen. Natuurlijk niet als je paard dat opgehoopte sneeuw eng vindt en dus weigert in het paadje te stappen :') al dat werk voor niets gedaan dus

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:29

Ik heb vanmiddag nog lekker buitengereden, paard staat niet op ijzers en dat scheelt een boel. Ik kan gewoon over de weg draven, en in het bos heb ik ook nog wat gegaloppeerd :)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 23:30

jaaa hier ook zonder ijzers :)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:32

Ja hoor kan prima! Zolang t niet aan is gestampt is t gewoon te doen hoor. Hier laten we ze heerlijk door de bak racen en dagelijks buitenritjes.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:33

heel verschillend per paard idd. Mijn shet heb ik vandaag heerlijk voor de slee gehad, mijn haf echter is zo ontzettend lomp dat die gelijk op dr bakkes zou liggen ;)

IrisKris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:36

Ik rijd ook gewoon buitenritten maar ik ga niet vollop draven of gallopperen omdat ik een ietwat drukke pony heb en het dan gevaarlijk vind worden.. Mijn pony is nog geen 1 keer uitgegleden maar is inderdaad verschillend per paard of pony!

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:38

ik ging op het weiland rijden (stappen) en mijn ros heeft ijzers, maar het kleine stukje weg wat ik over moest was al te veel, ze gleed alle kanten op.
maar zodra je echt in de tiefsneeuw zit kan het prima, dan hebben ze namelijk veel meer grip :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:41

WTF is "tiefsneeuw" ? ;)

Chann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:42

ja mijnes heeft ook ijzers. daarmee kan het in de losse sneeuw maar op de weg en harde sneeuw/ijs word het niks. volgende week gaan de ijzers eraf. tot die tijd maar voorzichtig aan de hand een kwartiertje naar de binnenbak lopen.

tiefsneeuw is denk ik losse niet aangestampte sneeuw? :+
woord van 2011? :7

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 23:44

Chann_ schreef:
ja mijnes heeft ook ijzers. daarmee kan het in de losse sneeuw maar op de weg en harde sneeuw/ijs word het niks. volgende week gaan de ijzers eraf. tot die tijd maar voorzichtig aan de hand een kwartiertje naar de binnenbak lopen.

is een 'skiwoord'' (iig, vind ik) is inderdaad de sneeuw die niet aangestampt/plat is :) dus waar je zo in 'tieft' :')

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:45

Ik heb de paarden op ijzers staan, maar wel met sneeuwringen eronder zodat de sneeuw niet onder de ijzers blijft plakken. Werkt echt heel goed moet ik zeggen! Hiermee rij ik ook ong. 2 keer in de week thuis, daarnaast ga ik ook naar de manege om goed te trainen.

Ik rij in een grote wei omdat daar de bodem vlakker is dan in de bak, daarnaast is de sneeuw minder aangestampt. Het blijft wel bij een stapje en drafje en lange lijnen en groooote voltes omdat ik toch wat huiverig ben voor gladdigheid en oneffenheden in een harde bodem. Maar als ik zie hoe gek de paarden doen als ze de wei in gaan is dat vast ook ongegrond :) Je paard geeft door de manier van lopen vanzelf wel aan hoe ze zich voelt op de bodem. Aan de hand daarvan kun je ook bekijken hoe je door kunt trainen.

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:52

tief snee is nog niet aan gestampte verse sneeuw, op wintersport is dit vaak het gedeelte off piste, of als er een dik pak nieuwe sneeuw is gevallen en de piste nog niet geprepareerd is. is daar een redelijk vaak gebruikt woord..

Maar heeft ook iemand ervaring met rijden met ijzers, kalkoenen? Ik heb voor ijzers omdat anders zijn hoeven te snel slijten, maar de hoefsmid zegt dat als ik in de sneeuw wil rijden ik m dan rondom moet beslaan, en dan nog kalkoenen, wie heeft ervaring??

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:54

Wij rijden hier altijd gewoon met sneeuw ,
Alleen niet als de sneeuw erg aangestampt is ,
Zelfs met de lompe trekpaarden is het geen probleem :)

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:54

Ik heb bij mijn merrie de ijzers eronderuit laten halen en vanavond heerlijk gereden :) Welliswaar alleen op de hoefslag die egaal gemaakt is (maar waar nog wel losse sneeuw op ligt), in het midden is het te hard, maar beter dan niets!

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:55

Lindar; je moet er dan iig sneeuwbeslag onder hebben, die rubber ringen dus. Maar 4-kant beslaan is onzin, ik heb mijn jonkie ook op alleen voor en dat gaat prima :j Ik doe overigens geen kalkoenen in, is op dit moment ook niet nodig. Moet ook zeggen dat ik zomers erg veel op gras rij en ook geen punten draai dus de paarden kennen het in die zin wel.

Edit; de link van een topic over sneeuwzooltjes of winterbeslag. Op het eind staan ook wat foto's
[BEH] Ervaringen sneeuwzooltjes onder ijzers

Chann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 00:04

Celiien schreef:
Chann_ schreef:

is een 'skiwoord'' (iig, vind ik) is inderdaad de sneeuw die niet aangestampt/plat is :) dus waar je zo in 'tieft' :')

ahá ik ski nooit dus vandaar. wel verduidelijkend.
nadina: jou paard reageerde wel goed op geen ijzers ineens dus? die van mij loopt al 10 jaar op 4 ijzers(haflinger die ook voor de kar loopt vandaar.) maar ben wel benieuwd op de reactie zonder ijzers ineens. iemand hier ervaringen mee?

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 07:20

thnx malloesje. dıe sneeuw zooltjes heb ık al voor en heb ınderdaad het ıdee dat hıj meer grıp heeft er mee. mısschıen dan gewoon een keer voorzıchtıg proberen!

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 08:29

Ook ik rij gewoon in de sneeuw. Paard heeft geen ijzers en is echt rotsvast op de sneeuw. De spannende gladde stukjes (hard aangereden sneeuw op wegen die we oversteken, of bijvoorbeeld op gladde ondergrond zoals bruggen of metalen platen) beoordeel ik per keer. Als ik twijfel ga ik er even naast lopen. Voorzichtig met stukken die je niet kent (je weet niet wat er onder ligt aan stoepjes, heel lage paaltjes, water, etc) en héél erg genieten. Het geluid is prachtig, die wakkere donkere oortjes steken zo mooi af bij de sneeuw en het is een (voor ons) heel nieuwe beleving. Draven gaat prima en ook ik heb een klein galopje gedaan. Fantastisch!

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 08:31

"Tief" is gewoon een duits woord voor "diep". Gewoon diepe sneeuw, dus.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:42

Mijn pony staat rondom op ijzers en is vrij lomp... zelfs met groene zeep onder zn voeten krijgt hij klonters sneeuw... dus rijden doe ik niet, wandelen alleen als de fietspaden goed gestrooid en geveegd zijn. Nu staat ie alleen maar los en als de bodem t een beetje toelaat beetje laten draven om toch even de benen te strekken...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 11:49

-> Seizoensvragen :-)

Arie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:33

Ik zat even mee te lezen...

Chann, {:) Mijn haf loopt ook voor de wagen e.d en was rondom beslagen. Ik heb voorige week eerst achter er af gehaald (voor had hij trouwens wel nagels met wideapunten). Deze week ook voor verweiderd. Nu zijn ze hoeven lang en is de kans op gevoelig lopen minimaal. Nu konden we weer lekker sleeen en buitenrijden.

Bij ons zijn de weggetjes erg glad, de diepe sneeuw bied daar uitkomst. vaak wandel vaak erst even een stuk zodat hij kan wennen en stijg pas bij de weg op. Vandaag heb ik hem voor de sulky gespannen, het ging geweldig. {:) *D We werden er allebei erg blij van.

Succes met jullie sneeuw plezier *D /drama ;( .

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:40

gewoon lekker gaan. Het is ijskoud maar zeker de moeite waard. Bos is zoo mooi nu. Alleen de niet aangestampte sneeuwpaden pakken, is het ook niet glad