Moet een paard wel warm voelen onder de deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wouterpaard

Moet een paard wel warm voelen onder de deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 20:26

Hoi hoi,

Gister had mijn vriendin een opmerking waar we eens over zitten na te denken.
Waarom voelen wij altijd onder de dekens? En dan als het niet lekker warm voelt er een deken ondergooien omdat hij het koud heeft?

Degene daar gelaten die geen extra deken dan eronder gooien 8-)

Terwijl paarden zonder deken nu ook niet warm aanvoelen maar eronder wel degelijk warm zijn. Pakken wij onze paarden niet te warm is als die niet warm voelt? De uiteinden van de vacht zijn nooit warm....

Groetjes Sandra
Laatst bijgewerkt door wouterpaard op 21-12-10 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

femmy91

Re: Moet een paard wel warm voelen onder de deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 20:27

hier ben ik benieuwd naar ik lees even mee;)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 20:31

Als een paard het koud heeft dan trekt hij zijn staart tegen zijn lijf en zet zijn haren op.Met een deken zullen dit enkel de haren op de hals zijn.
Tijd voor een dikkere of extra deken.

Ik voel alleen onder de deken om te kijken of ze niet te warm zijn en/of staan te zweten of om te checken of de deken nog waterdicht is na een plensbui :+

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 20:33

Een paard met deken op kan zijn haren niet uitzetten. En onder de uitgezette harden worden ze warm. Dus als ze met deken koud voelen zou ik er een dekentje bij doen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 20:35

Mensen gooien trouwens veel te snel dekens op, eigenlijk alle gezonde paarden kunnen zonder deken staan. Nu kun je als je om bepaalde redenen (training/ziekte etc.) er voor kiezen dekens op te gooien.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 20:42

Bedenk dit eens. De temp. van onze huid licht ongeveer tussen de 24-29 graden. Als iets warm voelt, wil dat zeggen dat het warmer is dan de temp. van je huid.

Arm paard als de eigenaar merkt dat het lekker warm ( +/- 4 graden meer dan de huid temp.) voelt onder die deken. Dan is het daar dus 28-33 graden.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 20:43

Shahazai schreef:
Bedenk dit eens. De temp. van onze huid licht ongeveer tussen de 24-29 graden. Als iets warm voelt, wil dat zeggen dat het warmer is dan de temp. van je huid.

Arm paard als de eigenaar merkt dat het lekker warm ( +/- 4 graden meer dan de huid temp.) voelt onder die deken. Dan is het daar dus 28-33 graden.

Hoe zit het als je koude handen hebt? :+

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 20:44

Citaat:
En onder de uitgezette harden worden ze warm.

Met je eens maar alsnog dit kan je dan niet voelen. En nu met teddyvachtjes zie ik geen een met de haren echt plat... maar dat wil niet zeggen dat ze het koud hebben, ze houden zich ook zo warm.

Maar omdat ze de haren niet kunnen uitzetten kunnen wij dus niet goed beoordelen of ze het echt koud hebben? En dan dus voelen?

Daarom mijn vraag/ discussie ook ZusJacobs ;)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 20:49

ZusJacobs schreef:
Shahazai schreef:

Hoe zit het als je koude handen hebt? :+

Ik ga ervanuit dat je niet staat te bikkelen van de kou als je je paard een deken op gooit :+ ik krijg dan iig de sluitingen niet vast :P

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 20:52

Maar hoe moet het dan voelen? Mijn paard voelt lekker warm onder zijn deken :+ dus dan heeft hij het eigenlijk koud?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 20:55

Ik zou zeggen, als hij "warm"voelt onder zijn deken dat hij zich in een sauna waant ^^

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 20:57

Je moet ook niet onder de deken voelen,maar b.v zijn oren of neus.
De benen moeten ook niet al te koud zijn.
Maar de meeste paarden blijven ook zonder deken wel warm hoor, zeker als ze binnen staan.
Hebben ze het nu extreem koud dan gaan ze net als de mens rillen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:07

Ik kijk altijd naar mijn paard zelf. Als er ijs aan de buitenkant van de deken zit, weet ik genoeg, dan heeftie het warm zat. Als hij ineens heel veel in de schuilstal staat, weet ik datie het niet echt lekker warm heeft. Want als hij zelf buiten blijft staan, heeftie het niet koud.

Verder check ik inderdaad de oorbasis, niet het oor zelf, want die heeft ook lange haren die gewoon bevriezen en dus koud aanvoelen.

Mijn half geschoren hafje moet overigens op het geschoren deel wel min of meer thermoneutraal of iets warm aanvoelen, daar zit ik nl ongeveer meteen direct op de huid. Maar het niet geschoren deel voelt meestal eigenlijk helemaal niet warm aan. Dat isoleert dus zelf ook nog genoeg.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:57

mijn haflinger is pas nog geschoren, ik voel meestal toch even onder de deken, als dat niet koud aan voelt dan is het ok.
Daarnaast idd ook even bij de oorbasis voelen.

Evelyne80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:13

Ik temperatuur mijn paard gewoon, dan weet ik het zeker...

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 00:17

elke dag je paard temperaturen??? niets voor mij ;) .

Ik heb 4 weken geleden een ander paard gekocht wat een deken ophad. Zelf ben ik niet zo voor dekens, maar kan deze nu moeilijk afdoen. Ook ik voel dagelijks onder de deken, of ze warm is. En dat is ze gelukkig ;) Maar volgens mij zit ze lekker in haar(warme) vel en is het warm genoeg.

heb ergens eens gelezen, dat kou beter te verdragen is, dan hitte. Paarden zouden zich lekker voelen tussen 15 en -5 dacht ik. Kan je dus niet helemaal vergelijken met ons mensen {:)

Marjolein_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 18:59

Hmm, toevallig een vraag waar ik vandaag ook mee zat...
Ik heb twee paardjes die 24/7 buiten staan. De afgelopen drie dagen was het heel zacht weer hier (midden Frankrijk), de sneeuw was weg en het leek wel voorjaar. Dus lekker in 't blote velletje buiten. Gisteren hele dag regen maar nog niet koud. En vannacht is het ineens weer gaan vriezen en heeft het gesneeuwd. Vandaag de hele dag een soort van ijzel. Beide paarden hadden het ijs aan de haren hangen en waren erg druk / hibberdebibbie.
FF tussen haakjes, normaal gesproken ga ik er vanuit dat een paard wel wat kan hebben en prima toegerust is voor div. weertypen, zeker wanneer er ook mogelijkheid tot schuilen is (in mijn geval hoge bremstruiken en een stuk bos) en wanneer ze ruim hooi krijgen.
Maar, één paard (Star) is deze zomer verhuisd vanuit NL en is flink afgevallen, je ziet haar ribben, dus ik wil haar toch beschermen met een deken om te voorkomen dat ze teveel energie verliest met zichzelf warm houden. En het andere paardje (Nuage) is wel van hier, maar erg oud en toen hij hier kwam had hij div huidproblemen (sporen van zomereczeem, regenschurft op achterhand) en geen spek/spieren langs z'n bovenlijn. Dus hem wil ik toch ook beschermen met een deken.
Ze hebben beiden een 200 grams deken die ik 's nachts opdoe als het onder de -10 komt en/of wanneer het lang regent/sneeuwt. Maar vandaag waren ze dus al door-nat en beiden het ijs in de vacht. Maar omdat het zó guur was en alleen maar erger wordt, heb ik ze wel allebei de deken opgedaan. Twee uur later ben ik gaan voelen en Star was nog wel nat maar voelde warm aan, maar Nuage was nat en voelde koud aan en zijn dekentje (is een pony) stond stijf als een plank. Dan ga je je wel afvragen of het nou wel zo goed was en of hij nou geen kou gaat vatten... :brr:
(Btw deze omstandigheden zijn nieuw voor mij, hiervoor woonde ik in Den Haag en daar was het toch allemaal een beetje anders... :o
Dus op de vraag van TS terug te komen, in mijn geval heb ik het idee dat Star wel oke is (want voelt warm / behaaglijk aan) maar heb ik mijn twijfels over Nuage. Maar ik heb natuurlijk wel dekens op een nat/bevroren paard opgedaan...
Zo met voeren nog maar 's voelen... :(:)

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 19:06

bij de rug voelen, als dat koud is dan heeft die het koud, bij de oren of wat dan ook heeft geen zin want daar
heeft het paard zowiezo de wind op staan en dat is onzin, als jou vingers koud zijn betekend niet dat je hele lichaam het koud heeft. ik voel altijd onder de rug, (dus onder de deken en dan zeg maar bij de kruis) als ze daar niet warm aanvoelen dan zijn ze ook niet warm.
En als ze gaan rillen en ze hebben geen deken om of ze zijn niet geschoren, zorg dat ze goed kuil krijgen zodat ze hun kageltje warm kunnen houden, als een paard rilt met een pak vacht betekend het niet dat het paard het koud heeft dan wekt die enkel meer warmte op om die vast te kunnen houden, dus daar weer een deken op leggen om dat te kunnen belemmeren is ook geen top idee vind ik

Marjolein_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 19:50

Net weer een berg hooi gebracht en ff onder de dekentjes gevoeld :D
Star was nog een beetje nat op d'r kont maar wel droog op de schouders en zag er verder goed en normaal uit. Nuage was nog wel nat op z'n kont maar niet meer koud. Al een beetje warmer.
Nu is het denk ik wel een beetje anders omdat ik de dekens op een nat/bevroren paard gelegd heb...
Maar persoonlijk denk ik dat een paard onder z'n deken toch gewoon warm/behaaglijk moet aanvoelen en niet koud (iig ter hoogte van z'n schouders/schoft). Ik denk dat in dat geval de deken de haren teveel plat drukt zonder genoeg warmte/isolatie ervoor terug te geven.

goldie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 00:05

hier ga ik voort aan ook op leten

Tinky12 schreef:
Als een paard het koud heeft dan trekt hij zijn staart tegen zijn lijf en zet zijn haren op.Met een deken zullen dit enkel de haren op de hals zijn.

Ik voel alleen onder de deken om te kijken of ze niet te warm zijn en/of staan te zweten of om te checken of de deken nog waterdicht is na een plensbui :+

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 00:10

Ik heb er even over na gedacht haha. Ik denk dat een geschoren (of kort in de vacht) paard warm moet voelen onder de dekens maar een paard met gewoon winter vacht en alleen een regendekentje niet. Die heeft namelijk zelf vacht om warm te blijven en dat geeft geen warmte af. Maar of het klopt..

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 00:10

goldie_ schreef:
hier ga ik voort aan ook op leten

Tinky12 schreef:

Mijn paard heeft zijn staart altijd tussen zijn billen als ie gewoon staat ;) Pas als ie gaat lopen draagt ie zijn staart en dit is ook met 30gr zo hoor

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 13:48

Interessant topic, ik vroeg mij dit ook af idd. hoe warm is warm voor een paard... Mijn paard is 'lekker warm' onder de dekens, ik was eerst bang dat het te warm is, maar ze gaat niet klam voelen of zweten, en haar temperatuur is gewoon normaal en niet warmer of kouder. Ik temperatuur als ik twijfel of ze het te koud/warm heeft. Al is dat ook niet alijd een indicaie, want laatst voelde ze gewoon warm aan onder de deken, maar had ze een te lagen teperatuur met temperaturen voor haar doen (36.5 ipv rond de 37.7)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 17:44

Alleen door te temparaturen kan je meten of je paard het te koud of te warm heeft. En met deken is dat sneller te warm dan te koud ;)

Dekens moet je alleen gaan gebruiken als je paard geschoren is of als je geen winter vacht wilt. Maar in het laatste geval moet je wel al vroeg beginnen met de deken.

Een deken hoeft niet op omdat je paard het koud kan hebben, dan gebruik je deken op een verkeerde manier.
Tancreda4 schreef:
Interessant topic, ik vroeg mij dit ook af idd. hoe warm is warm voor een paard... Mijn paard is 'lekker warm' onder de dekens, ik was eerst bang dat het te warm is, maar ze gaat niet klam voelen of zweten, en haar temperatuur is gewoon normaal en niet warmer of kouder. Ik temperatuur als ik twijfel of ze het te koud/warm heeft. Al is dat ook niet alijd een indicaie, want laatst voelde ze gewoon warm aan onder de deken, maar had ze een te lagen teperatuur met temperaturen voor haar doen (36.5 ipv rond de 37.7)

Opzich is daar een logische verklaring voor. Doordat de haren niet plat liggen door deken, kan ze haar temperatuur niet goed houden en zal het eerder kouder krijgen dan warmer door de deken.

En vaak als een paard ''lekker warm'' onder deken is, is het gauw te warm. Ook al zweten ze niet. Zweten doen ze alleen als het dusdanig warm hebben dat het lijf moet afkoelen. Daarvóór zit nog een hele periode aan vooruit. Hoe vaak gaan paarden zweten na de training bij het uistappen? Ipv op het moment zelf. Zweten komt er altijd achteraan. Het lijf heeft tijd nodig om te reageren.

Alleen door elke dag te temperaturen kan je goed in de gaten houden wanneer een paard het warm of koud heeft. Doe je dat niet. Niet met teveel dekens gaan rommelen

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 17:54

Idd niet te gemakkelijk met dekens gaan rommelen want het haalt het natuurlijk effect weg waardoor het de vraag is of je je paard er wel een plezier mee doet. Opstaande haren geven een isolerend effect wat je weghaalt met een deken. Goed bedoeld door sommige eigenaren die denken dat de paarden het met een jasje aan wel warmer zullen hebben, zie ik zo onbereden rustende paarden met een deken op weidegang staan. Tenzij je je paard scheert of voor de sport kort in de vacht wilt houden, zou ik er niet zomaar aan beginnen en dan nog moet je inderdaad goed de temperatuur van je paard in de gaten houden.