Oud & Nieuw: Paard buiten of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

StreeepjesC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 10:06

Wij hebben er 2, en ze staan vlakbij ons huis, op loopafstand ongeveer 30 meter (?) van ons vandaan (of zoiets!).
Is het nu wel verstandig om vuurwerk afte steken -natuurlijk niet bíj de paarden!- of moeten we ze die dag even ergens anders laten grazen?

SuzanH

Re: Oud & Nieuw: Paard buiten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 10:12

Is dr geen mogelijkheid om ze binnen te zetten in stal ? Anders denk ik dat je ze wel gewoon kan laten grazen maar wel blijven opletten

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 10:14

Als ze de wei goed kennen, zou ik ze op de wei laten staan.
Een andere nieuwe wei wil nog wel eens problemen geven als ze de wei(afstanden afrastering) niet kennen.
Wat ik vroeger altijd deed(nu mijn buurjongens), is elke dag 1 of meerdere rotjes afsteken eerst overdag later s'avonds. Dan kun je ze in een gecontroleerde omgeving wat laten wennen aan de knallen.
Vroeger schrokken ze en begonnen ze bij mij te rennen, nu kijken ze alleen op en als de jongens in zicht staan, lopen ze er op af om te kijken. Ik heb stalruimte dus ik doe ze op stal, omdat ik dat zelf prettiger vind, maar 'smorgens gaan ze gewoon naar buiten om 7 uur.

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 14:48

zet ze niet ineens in een niet vertrouwde omgeveing; daar worden ze onrustig van. Ik laat mijn paarden gewoon staan als altijd ( kunnen zelf kiezen binnen of buiten) maar ga wel kijken of alles goed verloopt. dat is eigenlijk altijd zo.....

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 15:12

Hier blijven ze buiten en wordt er op ze gelet. Voordeel: vuurwerk wordt een eind verder afgestoken gelukkig.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 19:29

bij ons op stal is de bak (waar ze de hele dag instaan) in de tuin :P
Maar ze gaan mooi op stal met de luikjes dicht..

in de buurt gaat het echt los met vuurwerk met echt HARDE knallen..
Overdag gaan ze 2-3 keer een paar uurtjes naar buiten als ik erbij ben. maar in de avond gaan ze lekker op stal, berg kuilgras en radiootje aan :D

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 19:32

Wij wonen ver genoeg van het geknal, dus wat hier buiten staat blijft buiten. Het ligt er net aan hoe dichtbij je bij het vuurwerk zit.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 19:33

Ja dat is een ding wat zeker waar is..

Als ik afgelegen zou wonen en mn paard staat aan huis, dan zou ik hem ook buiten houden (denk ik)

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 19:37

Ook als je paarden eraan gewend zijn kan er zo nog wel eens wat fout gaan.
sommige kinderen zien paarden meer als gebruiksvoorwerpen dan als levende dieren.... denk niet dat een paard het leuk vind als er zon rotje aan zijn manen vast wordt geknoopt....

Mijn paard blijft mooi binnen, ook al woont hij niet echt dicht bij de stad ofzo.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 19:39

Mijn paard gaat rond een uur of zes naar binnen.
lekker veel hooi erbij zodat ie wat te doen heeft en hij wordt heel de avond regelmatig gecontroleerd.
Als ze schrikken kunnen ze in de stal een stuk minder gek doen dan buiten.

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 19:47

staan hier gewoon buiten maar staan achter t huis
de buurjochies weten dat ze geen vuurwerk hier moeten afsteken als ze t ook nog om midden nacht willen ennkunnen doen ;)

ze zijn wel wat onrustig maar t gaat al jaren goed

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 19:50

StreeepjesC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 21:28

anoukadema

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:49

Dat hebben wij ook, wij hebben ze vorig jaar gewoon buiten gezet in het land. er waren wel jongens aan het vuurwerk afsteken maar die hebben we aan gesproken en gezegt dat ze even verder op vuurwerk af moesten steken. dus alles goed in de gaten gehouden. maar aangezien het land heel hard is doen wij het niet als ze schrikken en hard gaan galoperen over het harde land doen wij dat liever niet ;)

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:00

Wij hebben de pony's 1x buiten gehad bij oud en nieuw, daarna nooit meer!
We vierden nooit oud&nieuw ins ons eigen huis, dus we wisten niet dat hier zo veel vuurwerk zo ziijn. Ja die jongens waren zo geschroken, dat ze door de draad waren gegaan!
Sindsdien doen we ze binnen, daar staan ze rustig. (Het is vooral van het licht dat ze schrikken, niet echt de knal ;))

linn1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:04

als er verder om het weiland rustig is zou ik ze in het weiland laten staan! succes

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:13

Als je de mogelijkheid om ze binnen te zetten, zou ik dat doen.

Aantal jaren geleden zijn 2 paarden (hier in de buurt), die al jaren daar in de wei stonden (achteraf straatje, woonhuis met voortuin als wei met inloopmogelijkheid) zich letterlijk DOOD geschrokken van 1 knal |( . Klinkt als een grapje maar niets is minder waar :n

Blijkbaar heeft een of ander oetl*l iets in de wei gegooid waardoor de paarden zo geschrokken zijn, dat ze tegen elkaar aan zijn gebotst en zo vonden de eigenaren ze de volgende dag dus ....

Bij zoiets geen risico lopen als je niet hoeft :(:)

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 10:54

Mijn pony's staan het hele jaar buiten, dus met de jaarwisseling ook. Mijn oudere merries zijn het gewend en houden de rest rustig. Ik heb wel een stuk wei hier speciaal voor leeg gelaten ivm de sneeuw, hierin is de sneeuw nog los en zijn er geen "ijsplaten" en vastgestrapte stukken waar ze over uit kunnen glijden als ze toch een sprintje trekken. Ook is er nog wat gras te vinden waar ze dan mee bezig zijn.

De pony's staan bij huis en vanaf 27/28 dec. is er altijd iemand bij huis. Ik heb een "mannengezin" dus veel vuurwerk, ik laat ze er ook bewust aan wennen (we gooien er natuurlijk geen vuurwerk onder oid. maar we steken wat af op afstand), ze geven niet veel om de knallen, maar ik vind zelf de pijlen het engst omdat je niet 100 % kunt voorspellen waar die dingen heen gaan en waar ze landen. Er geld hier op het terrein dus een vuurwerk verbod in een straal van ong. 300 meter rond de dierenweides/verblijven.

Verder houden we ze natuurlijk goed in de gaten, maar het liefst wel zodat ze mij niet zien om niet de indruk te geven dat het iets is om bang voor te zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 10:57

Die van mij vind het hartstikke leuk, gaat echt staan kijken naar de kleuren en knallen :)) Hij blijft dus ook gewoon buiten :)

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 11:26

ik heb een paard wat vuurwerk zeer interessant vind. :P
dus voor mij is de keuze niet zo moeilijk.
hij mag overdag gewoon een paar uur lekker op wei lopen.
en savonds gaat hij naar binnen omdat er wel eens lolbroeken zijn die vuurwerk in zijn richting willen gooien. vind ik meer gevaarlijk dan dat hij er bang voor is maar toch.
(ik woon langs een drukke weg)
dan gaat hij in de paddock achter mijn huis en snachts in de stal.
dus bij hem doe ik niks anders. hij reageert namelijk niet op vuurwerk.
best wel makkelijk als ik de andere verhalen zo lees. :D

Maybritt90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 11:30

Ondanks dat het paard het zelf misschien niet erg vind, zou ik toch binnen zetten..
Zoals meerdere hier al zeggen zijn er zat mensen die het leuk zouden vinden om een paard hard te zien rennen
door er vuurwerk naar te gooien, en dat kan fout gaan..

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 11:32

de mijne zet ik savonds op stal.
het zijn best nuchtere paarden maar ik wil niet het risico lopen dat als ze gaan rennen ik er niet meer bij kan komen en ze door een draad gaan of iets.
het ene jaar is er hier veel vuurwerk en het andere jaar bijna niets,je moet het hier echt afwachten dus.
als het later op de nacht weer rustig is zet ik de duren wel weer open.
ik woon redelijk afgelegen.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 11:37

Maybritt90 schreef:
Ondanks dat het paard het zelf misschien niet erg vind, zou ik toch binnen zetten..
Zoals meerdere hier al zeggen zijn er zat mensen die het leuk zouden vinden om een paard hard te zien rennen
door er vuurwerk naar te gooien, en dat kan fout gaan..

misschien stond het er niet helemaal duidelijk maar mijn paard gaat al vroeg naar buiten sochtends.
en dus ook weer vroeg naar achter het huis.
is puur omdat ik het zonde vind hem geen beweging te kunnen geven.
daarbij krijgt hij het achterste stuk van de wei dus dan ben je ook knap als je vuurwerk op hem kunt gooien.
daar zorg ik altijd wel voor want ik wil geen risico lopen.
verder vind hij het gewoon leuk om te zien dat vuurwerk.
hij gaat met zijn volle verstand er naar kijken.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 19:21

De paarden die normaal gesproken ook op stal staan gaan oudjaars avond natuurlijk ook gewoon op stal. Ik laat dan wel de lichten aan tot na het vuurwerk. Mijn 2 jarige loopt nog 24/7 buiten, dus met oudjaar ook.. Ik verwacht niet echt problemen..

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 19:29

Ik zou je paarden iig niet te dicht bij afgestoken vuurwerk zetten. Verder hangt het een beetje van de situatie af. Staan ze buiten af, zijn ze het gewent of niet, wat doe je andere jaren etc. Zelf zou ik een voorstander zijn van binnen zetten als je de mogelijkheid hebt. Kan dit niet, dan zou ik ze gewoon goed in de gaten houden.

Over het vuurwerk afsteken, gewoon niet te dicht bij de paarden. Misschien zijn ze niet bang, maar je wilt ook het risico klein houden dat ze bang gaan worden.