Wat is het nut van een staldeken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pompidou2

Wat is het nut van een staldeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 18:59

Misschien zullen sommige dit een domme vraag vinden..
Maar ik vraag me dus af wat je nou eigenlijk aan een staldeken hebt?!
Zijn er echt mensen die hun paard 2x daags de deken wisselen met het naar buiten en naar binnen zetten? En dus een buiten en een binnen deken hebben? En wat is hiervan de reden of het nut? Ik heb gewoon de winterdeken erop liggen en daar gaat ie ook mee naar binnen.

mang

Re: Wat is het nut van een staldeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:01

misschien voor paarden die 24/7 op stal staan ofzo, weet het ook niet :+

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:03

Wat is het nut van 1 deken die het paard binnen en buiten (compleet verschillend weer) om heeft?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:04

Als het in de stal zelf ijskoud is?

En een winterdeken buiten én binnen op laten heeft geen zin, is zielig voor het dier. Trek zelf maar eens een jas aan in de winter en ga binnen zitten met die jas aan. Ga dan een uur later met dezelfde jas aan naar buiten. Resultaat: ijskoud, jas is niet warm meer, heeft geen nut meer. Daarom zijn er inderdaad mensen die twee keer op een dag dekens wisselen, om je paard dan ook daadwerkelijk warm te houden en niet met een nutteloze jas naar buiten te sturen. TS, ik zou er dus maar aan gaan beginnen, dit is niet ok voor je paard.

Ben ik blij dat mijn paard geen dekens nodig heeft, die staat lekker in haar teddyberen vachtje buiten!

pompidou2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 19:18

Uh ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar ik heb geen verwarming in mijn stal hoor!
Is net zo koud als buiten, alleen geen gure wind.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:21

Mijn paard staat op stal en in de wei ook gewoon met dezelfde deken hoor. Zijn wel open stallen. Maar op de vorige stal idem dito. Het is binnen idd ook gewoon koud, dus ik zie ook geen reden om te gaan wisselen.

ano0uk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:24

Misschien 'ademt' een staldeken meer?
Buiten dekens zijn waterdicht en dan is misschien benauwder in de stal?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:27

Op de grotere (prof/ama) stallen staan de paarden veel binnen en gaan met de staldekens in de molen en stal. En vaak als ze de wei ingaan wat dus vaak een aantal uurtjes is, krijgen ze regen/wind dekens op. Zo is het bij ons iig. De sportpaarden mogen elke dag 2 uur in de wei en die krijgen dan halsregendekens op omdat ze geschoren zijn. Op stal dragen ze gewoon staldekens. Tis veel wisselen maargoed, je kunt ze niet met staldekens in de wei gooien, en die vieze weidedekens is geen gezicht op stal.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:28

Mijn paard staat nu met dezelfde deken op stal en buiten.
Die staat in een buitenbox met bovendeur open.

Toen ze op een pensionstalling stond in en stal met 8 paarden en een laag plafond (dus best warm) had ze wel een staldeken op.
Dan wisselden ze de dekens voor het naar buiten gaan.
Een staldeken ademd beter.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:29

idd als je hem nu afdoet in stal dan is het warm buiten met deken..maar als hij het omhoud heeft het niet veel nut... vandaar dat er vaak gewisselt word van dekens.

mang: waarom voor paarden die 24/7 buiten staan??? wat hebben die aan het wisselen van dekens als ze naar binnen gaan? ze zijn toch altijd buiten ... verder heeft een groot gedeelte van de paarden die 24/7 buiten staan vaak een wintervacht ;)

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:31

Een staldeken is beter ademend dan weidedekens. De structuur van de stof is veel opender omdat deze niet waterdicht is. Voor paarden die in binnenstallen en vaak ook met meerdere bij elkaar is dit wel prettiger dan een weidedeken op stal. Voor een buitenbox maakt het mijn inziens niet zoveel uit. Zeker als je het luik ook altijd open laat.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:31

Mijn paard staat ook gewoon met dezelfde deken buiten en in de stal. In de stal is het misschien 2/3 graden warmer als het onder nul is. Maar is het boven 0 graden dan is het gewoon even warm als buiten en vind ik een andere deken onnodig.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:38

pompidou2 schreef:
Zijn er echt mensen die hun paard 2x daags de deken wisselen met het naar buiten en naar binnen zetten? En dus een buiten en een binnen deken hebben?

Ja, mijn merrie krijgt smorgens met het naar buiten gaan een andere deken over haar staldeken heen. Ze staat buiten met een waterdichte winterdeken met hals en snachts op stal met een staldeken met een andere deken er overheen.(haar pyama :D ).

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:39

AlexandraM schreef:
mang: waarom voor paarden die 24/7 buiten staan??? wat hebben die aan het wisselen van dekens als ze naar binnen gaan? ze zijn toch altijd buiten ... verder heeft een groot gedeelte van de paarden die 24/7 buiten staan vaak een wintervacht ;)

Er staat 24/7 op stal staan ;)

juutjeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:10

Ik ben zowiezo niet voor dekens maar allee... Als je je paard steeds van binnen naar buiten haalt, laat zweten enz, dan moet je hier ook zijn "kleding"op aanpassen vind ik.. Dat doen wij zelf toch ook. Je houdt toch ook niet je winterjas aan binnen en als je gaat sporten heb je ook aangepaste kleding etc..

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 15:47

Mijn paard staat in een buiten stal, met de bovenste deur los. Ze heeft binnen en buiten dezelfde deken op, op stal is alleen geen wind maar wel dezelfde temperatuur als buiten.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:56

Hm.. als je je paard houd zoals Cher hierboven schrijft kan het op stal nog best wel eens kouder voor ze zijn. Ze kunnen dan immers niet bewegen, waardoor ze ook warm blijven.
Wat ben ik blij met mn dekenloze paardje en mn inloopstal.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:58

AlexandraM schreef:
idd als je hem nu afdoet in stal dan is het warm buiten met deken..maar als hij het omhoud heeft het niet veel nut... vandaar dat er vaak gewisselt word van dekens.

er staat 24/7 binnen hoor :+

linn1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:00

Mijn paard heeft zowel binnen als buiten dezelfde deken op. mijn paard staat in een stal bij een soort van boer dus is gewoon een houte scheur met stallen erin gebouwd. het is binnen net zo koud als buiten alleen binnen staat er geen wind en worden ze niet nat.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:03

Volgens mij kan je gewoon een winterdeken oplaten een staldeken heeft idd niet veel zin. Dus ik zou me geld daar niet aan gaan verspillen xd als je een goeie winterdeken hebt.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:05

het zelfde als een zomer deken , zie ik het nut ook niet van in

Merel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:06

mijne heeft buiten meer dekens op want de stal is geisoleerd dus het is binnen lekker warm!
dus binnen 2 staldekens, en buiten daarover een winter deken ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:09

staldekens zijn goedkoper dan outdoordekens en er zijn genoeg mensen die hun paard 's winters 24/7 op stal houden of hooguit enkele uurtjes in de paddock zetten. zij investeren in 1 goede 0grams regendek en gooien dit erover of zelfs niet als het paard buiten gaat.

zelf gebruik ik een staldeken als onderdeken of in het tussenseizoen onder mijn regendek. op deze manier heb ik voor dezelfde prijs meer combinaties en diktes om te gebruiken.
Zo heb ik een 0grams regendek, een 350grams winterdeken met hals, fleece, teddyfleece en 150grams staldeken.
ik begin met het regendek leg er eerst de 150 grams onder wordt het nog kouder gaat er een fleece tussen de 150grams en het regendek of de teddyfleece bij vries, maar aangezien ik mijn paard scheer verander ik naar de 350 grams en bij vries de 150grams eronder...
op deze manier heb ik slechts 2 goede waterdichte dekens nodig en kan er goedkopere staldekens bij onderleggen afhankelijk van de temperatuur.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:09

@ vrouwke: ja klopt ik zie het nu van zomerdekens ook niet want als het gaat regenen in de zomer, dan denk ik dat je die zomerdeken wel weg kan gooien XD.

@ Merel: 2 staldekens op stal? is dat niet een beetje warm voor een paard. ;$

Merel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:22

nee want hij is geschoren en hij zit nu al weer in ze wintervacht (wat er niet uit ziet ahah) en vriest wel!