Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
russel schreef:Wat bijzonder om voor de winter te scheren en niet na de winter. Heb je ook nagedacht waarom dieren in de winter wintervachten aanmaken en hoe koud het is geweest de afgelopen dagen?
Ik heb zelfs 2 dekens op bij mijn paard met wintervacht en overdag gaat hij vaak naar buiten zonder deken en staat al een paar dagen buiten met 2 dekens, daar heb ik ook over nagedacht.
Een dier dat het na de winter veel te warm heeft en te veel zweet, teveel zouten verliest, ja die zou ik ook gaan scheren.
Ik hoop dat je oppast voor longontsteking, daar zijn paarden heel gevoelig voor en dan heb je een heel groot probleem. Het dier nu een deken op geven zal in mijn ogen nu de beste optie zijn, immers hij is geschoren, heeft het koud en is al ziekjes.
Inoterry schreef:De eerste vraag die mij te binnen schiet is of ze geen koorts heeft?
rommulus schreef:ik zou zo zeggen kwak er nog een deken onder (een stal deken) met buik flap en hals stuk
verder zou ik als ik jou was de volgende keer haar niet geheel maar het buik gedeelte laten zitten
en dan in het voor jaar het buik gedeelte weg halen
zo heb je toch haar vacht op de rug voor de regen in het voor jaar
en toch haar vacht over de buik waar ze evt op kan liggen ed in de winter (hier verliezen ze toch een hoop warmte )
petitparis schreef:ik zou toch ook tempen, want wanneer een paard onder de dekens niet meer warm aanvoelt, is het al onderkoeld...
het bibberen kan misschien ook verder komen van "angst". Veel paarden bij ons op stal zijn onrustig nu de bovendeurtjes dicht blijven en ze de hele dag in het donker staan. Sommigen staan ook te beven als ze iets "vreemd" horen of je komt de stal net binnen
fjordnina schreef:Mocht je willen kijken voor een extra deken dan is dit misschien een goed adresje: http://www.moonlightfarm.nl
Ik heb hier ook weleens wat vandaan gehaald en omdat het puur op mini's gericht is kun je veel sneller slagen.
sonjim schreef:als de hals geschoren is zou ik kiezen voor een deken met hals, 300 of 500 grams. liefst inclusief buikflap. Doordat de benen kaal zijn, koelt ze nu zo hard af daar zitten de bloedvaten dicht aan het oppervlak. Dus hoog in het stro zetten is ook geen overbodige luxe. Als je in de winter scheert en het paardje buiten wilt kunnen zetten zou ik de benen in het vervolg behaart laten, maar daar heb je nu niets meer aan.
Citaat:maar voor de handige harry zijn er naai patronen voor dekens ed (ook voor de kleintjes, oa op naaipatronen.nl )
verder zijn er ook een hoop bedrijven die ook voor die kleintjes dekens op maat maken
moet je even de zoekfunctie voor gebruiken ze zijn er ook op bokt
funnyhorses schreef:Ik zou dus NIET geschoren hebben vóór de winter!
Je paardje heeft al genoeg lichamelijke problemen,beter is om die lever te ondersteunen en mocht ze dan alsnog overtollige vacht hebben in de zomer dan kun je dat alsnog weghalen maar zo'n dier voor de winter van dr natuurlijke vacht af te halen terwijl dr lijf al aant knokken is vind ik erg dom!!!
Welke super dierenarts heeft jullie dat wijsgemaakt?Hier is niet goed over nagedacht.En heb je er al eens over nagedacht hoeveel ENERGIE zo'n dier nodig heeft om warm te blijven?No wonder dat ie niet dikker word,alle energie gaat in de warmtehuishouding van de pony!En dan ook nog de vacht weghalen,hoe dom kan men zijn!!!!
ps en eerst scheren VOORDAT je fatsoenlijke!!!dekens hebt is ook niet bepaald logisch!
funnyhorses schreef:Heb je enig idee hoe verstoord het hele "ritme" van de pony is?
Met scheren haal je zo'n dier finaal uit ballans,de vacht word er beslist niet beter op,scheren doet men het beste bij gezonde,sterke dieren die dagelijks hun werk hebben en dan zo beter de warmte kwijt kunnen.
Een 2jarig ziekelijk shetje scheren in de winter is in mijn ogen dom,ookal zegt een dierenarts dat het moet(wat ik betwijfel of ie dat wel heeft aangeraden)