Dekenloos paard toch deken op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ibelia14

Dekenloos paard toch deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 16:34

Mijn paardje staat lekker dekenloos, dit wil ik ook graag zo houden.
Nu hoor ik dat het woensdag & donderdag -7 oid wordt...
Past de vacht zich aan? Of is dit weer waarbij er toch een deken op gedaan moet worden?

Bvd!

emrl

Re: Dekenloos paard toch deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:38

Wat ik niet zou doen is gaan wisselen met deken geen deken.
De vacht past zich aan met dit weer.
Als je eenmaal een deken op hebt raad ik aan om hem dezen winter op te houden ;)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:45

Je paard heeft al een prima aangepaste deken op z'n rug liggen. ;)
Hoef je verder niks aan te doen.
Waarschijnlijk krijgt je paard alleen maar erg warm als je hem nu nog een deken zou leggen op z'n wintervacht.
Kijk maar eens als er sneeuw op z'n rug valt. Die smelt niet zo gauw, omdat de vacht prima isoleert.

kimmekuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:17

senna21 schreef:
Je paard heeft al een prima aangepaste deken op z'n rug liggen. ;)
Hoef je verder niks aan te doen.
Waarschijnlijk krijgt je paard alleen maar erg warm als je hem nu nog een deken zou leggen op z'n wintervacht.
Kijk maar eens als er sneeuw op z'n rug valt. Die smelt niet zo gauw, omdat de vacht prima isoleert.

ik zit om het zelfde te dubben, mijn merrie had het van het weekend al niet heel erg warm (rillen) en het is voor het eerst dat ze een winter buiten staat. als ik er nu een 200grams deken opleg en dit erop laat tot de temperaturen weer boven nul zijn, kan dit toch geen kwaad? ze is nog jong 2,5 en ik wil niet dat zij te veel energie gaat verspillen aan zichzelf warm houden.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:27

Als je zorgt dat ze ruim voldoende (lees onbeperkt) ruwvoer hebben dan verspil je niet teveel energie aan warmhouden.
Met ruwvoer stoken ze het kacheltje.
Ik zou ze dan niet nu een deken omgaan gooien terwijl ze al die tijd al zonder staan.
helemaal een 2,5 jarige kan het makkelijk hebben.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 18:14

Een beetje rillen kan echt geen kwaad. Een gezond paard loopt en rilt zichzelf zo weer warm áls ze het een keertje wat koud hebben.
Maak a.j.b. geen kasplantje van je paard. Ze worden eerder ziek onder een deken dan zonder een deken (uitzondering daargelaten - ziek/slechte weerstand door ouderdom of zware training)
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm voor meer info...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:26

-7 is niet zo'n probleem hoor, 2 graden met regen dát is koud voor sommige paarden, dan doe ik weleens een regendeken bij mijn paardjes op. Als het onder nul is, is de neerslag 'droog' en hebben ze het echt niet koud :-)

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 19:31

Ooow dan :)
Dan blijft ze lekker dekenloos!
Het is meer iets van MIJ geloof ik, omdat ik het dan koud heb haha.
Ze is zo lekker wollig nu en voelt zich super goed.
Houden zo dus!

kinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:50

haha ik heb het zelfde .. mijn paard staat 24 / 7 buiten.
en ze is 2,5 jaar oud, is het dan ook geen goed idee om toch een dekentje aan te schaffen ?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:54

Paarden die zonder deken staan, kunnen dat prima zelf reguleren.
De dekenloze paarden stonden bij ons op stal vanmiddag allemaal met sneeuw op hun rug.
Prima bewijs dat hun vacht super isoleert, want de paarden zelf zijn gewoon rond de 37-38 graden. Als de sneeuw niet wegsmelt, is er dus geen warmte-verlies via de vacht.
Toppie dus.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:56

Lekker dekenloos laten :j
Die wintervacht doet zijn werk prima, een betere deken kun je niet hebben.

Citaat:
mijn merrie had het van het weekend al niet heel erg warm (rillen)

Rillen is een heel natuurlijk iets, op die manier houden ze zich juist warm ;)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:22

Inderdaad deken af houden. De vacht die ze nu heeft kan ze overend zetten en lucht tussen opsluiten, die lucht issoleert en houd het paard warm. Als je nu een ongevoerde deken op gaat doen kan dit niet en is de kans groot dat ze het zelfs kouder heeft. Als het gaat sneeuwen zie je de sneeuw ook smelten op de vacht van het paard wanneer deze warmte verliest. Zorg verder wel voor onbeperkt ruwvoer.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 30-11-10 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:24

daffie1986 schreef:
Inderdaad deken af houden. De vacht die ze nu heeft kan ze overend zetten en lucht tussen opsluiten, die lucht issoleert en houd het paard warm. Als je nu een ongevoerde deken op gaat doen kan dit niet en is de kans groot dat ze het zelfs kouder heeft. Als het gaat sneeuwen zie je de sneeuw ook smelten op de vacht van het paard. Zorg verder wel voor onbeperkt ruwvoer.

oh ja? bij de mijne blijft het er juist als sneeuw op liggen...
dit omdat hij geen warmte aan de buitenwereld verliest, maar het 'allemaal' binnen houdt
wanneer ze warmte verliezen gaat het smelten :)

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:26

zorg dat je paard onbeperkt ruwvoer heeft dan kan die z'n kacheltje laten branden.
als t even kan ook voeldoende ruimte om te lopen en rennen hierdoor lopen ze zich zelf ook warm.

een deken opdoen is niet nodig dan had je daar eerder mee moeten beginnen.
de paarden hebben nu zelf een heerlijke warme jas aangedaan!

als er sneeuw smelt op de vacht van je paard isoleert t niet en kan je paard ziek zijn.

een gezond paard met een goede vacht daar blijft regen sneeuw ed opliggen!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:28

Naaltje schreef:
daffie1986 schreef:
Inderdaad deken af houden. De vacht die ze nu heeft kan ze overend zetten en lucht tussen opsluiten, die lucht issoleert en houd het paard warm. Als je nu een ongevoerde deken op gaat doen kan dit niet en is de kans groot dat ze het zelfs kouder heeft. Als het gaat sneeuwen zie je de sneeuw ook smelten op de vacht van het paard. Zorg verder wel voor onbeperkt ruwvoer.

oh ja? bij de mijne blijft het er juist als sneeuw op liggen...
dit omdat hij geen warmte aan de buitenwereld verliest, maar het 'allemaal' binnen houdt
wanneer ze warmte verliezen gaat het smelten :)

Hihi was vergeten om het laatste gedeelte van de zin op te schrijven.

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:33

Mijn paarden staan dekenloos; ook mijn oude haflinger van 20+. Zij staat deze winter voor het eerst zonder deken ( sinds voorjaar met pensioen), en dat gaat heel erg goed! Ik blijf van haar vact af; niet borstelen oid en geef onbeperkt ruwvoer. Ze kunnen als ze willlen binnen gaan staan maar dat doen ze zelden; alleen met die regen enkele weken geleden stonden ze soms binnen, nu met de kou niet of nauwelijks. De stal dient als wc :D . Ik merk dat ze 1,5x zoveel hooi eten als normaal om de kachel op gang te houden, en verder merk ik er geen hinder van.......

groetjes lianne

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:17

Ik sta ook ieder jaar voor dit dilemma. Ik weet dat ze prima zonder deken kunnen, maar nu het kouder wordt vind ik het eigenlijk toch zielig. Deze winter zal ik sterk zijn. Ze krijgen meer hooi nu het kouder wordt en geen deken!

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:55

Ik heb mn wat oudere merrie wel weer een deken opgedaan dit weekend.

Ik kijk het ieder jaar aan en merk direct als ze een deken nodig is.
Ze heeft een lekker dikke deken met halve hals. Deze blijft dan ook op totdat
het voorjaar wordt ;)

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:59

Je paardje heeft als het goed is al een lekker vachtje gekweekt. Als je nu met dekens gaat kloten schop je haar temperatuur regeling in de war. Zolang ze inderdaad genoeg ruwvoer een een schuilplek heeft komt het helemaal goed!

Mijn paardjes staan ook dekenloos, en gisteren stonden ze ook met sneeuw op hun rug maar koud hadden ze het niet hoor! Wel houd ik het ook in de gaten, maar het is meer iets van ons mensen om te denken dat zij het koud hebben omdat wij het koud hebben. Op uitzonderingen na kunnen paarden dit prima zelf regelen! En zoniet dan zie je het snel genoeg :)

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 14:03

zoals hierboven ook al gezegd is. Juist geen deken op doen. Hoe vreemd het ook klinkt daar krijgt ze het alleen maar kouder van. Ze kan dan haar haren niet meer overeind zetten omdat de deken daar op drukt, waardoor ze geen isolerende luchtlaag meer kan creeren tussen haar haren. Gewoon zorgen dat ze genoeg ruwvoer heeft. Mocht ze een keer staan rillen is dat niet erg, dat wekt juist warmte op.

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 23:24

In deze kou moet een paard zonder deken wel genoeg te eten ter beschikking hebben, maargoed dat lijkt me logisch.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 23:28

Voor paarden is de ideaale tempratuur tussen de +10 en de -10 geen deken nodis dus !!!
Mocht het joudet worden gewoon zorgen dat ze voldoende ruwvoer hebben dan eten ze zich warm

_Heleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:07

Wat ben ik blij om eens wat meer mensen te horen die hun paard zonder deken houden. Mijn paard staat ook zonder deken en heeft er helemaal geen last van enkel als het hard waait zieje dat ze wat meer moeite heeft. Maar al dat prutsen met dekens vind ik zinloos (behalve als het is omdat je paard geschoren is omdat hij anders te hard zweet of door de ouderdom begrijp ik dit).
Dus laat je paard maar zonder staan

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:22

Volgend jaar gaat mijn merrie ook zonder deken.
Je kan toch niet rijden in een bevroren bak, dus ik hoef ook niet bang te zijn voor zweten na het rijden ;b
Maar geld voor regen het zelfde als met sneeuw?
Of zou je dan wel een deken op kunnen. Leggen?

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 00:09

plientjedres schreef:
Volgend jaar gaat mijn merrie ook zonder deken.
Je kan toch niet rijden in een bevroren bak, dus ik hoef ook niet bang te zijn voor zweten na het rijden ;b
Maar geld voor regen het zelfde als met sneeuw?
Of zou je dan wel een deken op kunnen. Leggen?

Het ligt eraan hoe vaak je paard poets. paarden hebben van nature een vetlaag op hun haren liggen. Als het dan regent glijd de regen zo van hun af en blijven ze droog. Poets je je paard wel regelmatig dan tast je die natuurlijke vetlaag aan, of poets je hem er zelfs af. Dan is hij zijn natuurlijke regendeken kwijt en is hij niet meer goed beschermt tegen de regen. Als je paard niet scheert en verder niet onder dekens houd moet je hem dus zo min mogelijk poetsen.