ervaring thermolint?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

ervaring thermolint?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 00:43

het vriest een paar graden en m'n leidingen zijn nu al bevroren. omdat ik geen zin hem om de hele winter met jerrycans te slepen ben ik op zoek naar een oplossing, vandaar mijn vraag:

wie heeft er ervaring met thermolint om zijn leidingen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 00:59

Bedoel je van dat spul waar een soort verwarming in zit?
Of gewoon iets wat goed isoleert?

Persoonlijk zou ik een oplossing voor de waterbak in de weide wel een goede tip vinden, zó irri om 3x daags dat ijs eruit te moeten breken en als je één keer overslaat is het zo dik dat je 't nauwelijks nog breekt.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 01:14

je schijnt het op de leiding aan te moeten brengen en het gaat pas aan vanaf een bepaalde themperatuur. dus verbruikt pas stroom wanneer het echt nodig is.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 01:16

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 01:18

Wij hebben zo iets op stal. Maar of het echt thermo lint is, geen idee.
Bij ons zit er wel iets in/om/op what ever de buizen.
Maar wanneer de temp onder de -5 komen, merk je toch wel al moeilijkheden met bevroren pinnetjes.
Zodra we de pinnetjes 's ochtend met warm water weer los doen, gaat het de rest van de dag redelijk.

Maar vorig jaar bij -17 had het geen nut

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 01:28

Je mag het niet om je leiding draaien. Dan maak je een spiraal en krijg je oververhitting.
Je legt het langs (dus evenwijdig met de leiding mee) je leiding. Je kunt het met tape vastzetten. Dan werkt het 't beste als je er ook nog van dat grijze isolatieschuim omheen doet. Je moet wel oppassen dat je paard niet aan het lint kan vreten. Dus als het op plekken zit waar je paard er bij kan moet er iets omheen getimmerd of een metalen beschermbak omheen.
De thermostaat van het lint zet je bij voorkeur op de koudste plek en daar geen isolatie omheen. Als de temperatuur daalt en het kouder wordt dan een bepaalde temperatuur (ik dacht 4 graden) dan slaat d thermostaat aan en wordt het lint warm. En zo blijven je leidingen dooi.

In mijn vorige stal had ik dit aangelegd. Het beviel prima en werkte ook goed. Alleen bij de plekken waar het paard bij kon was het lastig af te schermen, hebben we veel werk van gehad. Is wel gelukt. Echter, ik heb ook wel eens gehad dat de thermostaat niet aansloeg en dat de leiding toch bevroren was. Hing af van waar de wind vandaan kwam. En het lastige is dat de thermostaat vlak bij de stekker zit. Dus veel gedoe gehad met verlengsnoeren, omdat de wandcontactdoos nou net op een ander plekje zat dan het koudste plekje...

Daarom bij onze verhuizing voor een ander systeem gekozen: een circulatiepomp die het water op 4 graden houdt en rondpompt.
Dit betekent dat we de leiding "dubbel" aangelegd hebben zodat we een circulair systeem hebben. En dit werkt super. Hier wordt de watertemperatuur gemeten en stroomt het water altijd krachtig door. Ongeacht waar de wind vandaan komt en hoe koud het is....helemaal geen bevroren toestanden gehad. De pomp is in het voerhok gemonteerd, direct bij de wandcontactdoos, dus ook geen gedoen met verlengsnoeren. En ook niks af schermen bij de paarden, want als er niks op de leiding zit, kunnen ze ook niks er af vreten.
Vorig jaar bij min vijftien....niks bevroren. Wat een heerlijkheid. Ik heb ook nog speciale drinkbakken met anti-vorst nippels. En het circulatiesysteem loopt door de drinkbakken heen: de buis gaat er bij de ene drinkbak van boven in, komt er onder uit, gaat onder door de muur naar de volgende bak, komt daar onder in, gaat er boven uit enz. aan het einde van de stallen gaat de buis via een U-bocht weer terug, bovenlangs het richeltje van de muur naar het voerhok naar de pomp en zo loopt het rond door de drinkbakken heen. De beweging zorgt ook in de zomer als de stallen leeg staan dat het water toch fris blijft en er geen bezinksels in komen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 01:33

polly: zo'n rondpompsysteems is het mooiste, maar laten er nu net allemaal nieuwe leidingen liggen :o
vandaar dat lint me gemakkelijker leek.
dat de waterbakken zelf bevriezen is nog niet het grootste probleem. die ik kan ik in de ochtend en avond wel met warm water weer ontdooien of ik gebruik gewoon de kraan en vul bakken.

maar nu heb ik momenteel dus helemaal geen water en moet maar hopen dat alles heel blijft. had niet verwacht dat het bij een paar graden meteen zo snel zou gaan, aangezien alles netjes in dikke isolatie zit.

maar opzich beviel dat lint jou dus best aardig?

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 01:38

Wij gebruiken zelf-regulerend draad. De thermostaat schakelt pas in bij 5 graden. Voor de bron hebben we een antivries kraan. Deze kraan leegt zichzelf na gebruik, waardoor de leidingen niet kunnen bevriezen. Aangezien de stroom hier in de winter wel eens kan uitvallen, is zo'n kraan wel een uitkomst.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 09:18

loulou schreef:
polly: zo'n rondpompsysteems is het mooiste, maar laten er nu net allemaal nieuwe leidingen liggen :o
vandaar dat lint me gemakkelijker leek.
dat de waterbakken zelf bevriezen is nog niet het grootste probleem. die ik kan ik in de ochtend en avond wel met warm water weer ontdooien of ik gebruik gewoon de kraan en vul bakken.

maar nu heb ik momenteel dus helemaal geen water en moet maar hopen dat alles heel blijft. had niet verwacht dat het bij een paar graden meteen zo snel zou gaan, aangezien alles netjes in dikke isolatie zit.

maar opzich beviel dat lint jou dus best aardig?

Ja, op zich deed het 't prima. Behalve de ene winter toen de vrieskou uit het noordwesten kwam, toen was het in de stal kouder geworden dan op de plekvan de thermostaat en toen hadden we toch de leiding bevroren. Wij hadden 'm op de noord-oostvleugel zitten, daar komt meestal de koudste wind vandaan.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 10:52

net de loodgieter gebeld die ook de leidingen gemaakt heeft. volgens hem was een rondpompsysteem makkelijker en goedkoper, dus het wordt toch een rondpompsysteem. alleen m'n waterbakken zijn dan niet te gebruiken, omdat het daar niet rond gaat. maar dat is geen probleem, zolang de kraan maar blijft werken.

nu maar hopen dat alles nog heel is na vannacht :\

anneliesdj

Re: ervaring thermolint?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:16

Hier bevriest het water niet in de stal, blijkbaar zijn 15 paarden genoeg om de temperatuur boven het vriespunt te houden.
Alleen de leidingen naar de stal toe bevriezen wel en normaal haal ik water uit het achterhuis maar die leiding is ook niet helemaal dooi meer, kwamen gister al klontjes uit. Probleem is dat die leiding in de (buiten)muur gemetseld zit dus zo'n thermolint is dan geen optie.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:45

Wij hebben een eigengemaakt rondpompsysteem. Zodra het terugkomende water 5 graden of kouder is wordt bijverwarmd. Bevalt heel goed!
(Tenzij de pomp het ineens begeeft, en na drie jaar trouwe dienst was het gisteren zover, au!)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:38

loulou schreef:
net de loodgieter gebeld die ook de leidingen gemaakt heeft. volgens hem was een rondpompsysteem makkelijker en goedkoper, dus het wordt toch een rondpompsysteem. alleen m'n waterbakken zijn dan niet te gebruiken, omdat het daar niet rond gaat. maar dat is geen probleem, zolang de kraan maar blijft werken.

nu maar hopen dat alles nog heel is na vannacht :\

mag ik heel onbeleefd zijn om te vragen hoe goekoop het rondpomp systeem is? Want ik heb eens op i-net zitten snufellen voor circulatie pompen, en schrok toch wel een beetje van de prijzen...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 23:02

als ik het zou weten zou ik het je vertellen, maar ik heb geen idee.
loodgieter is een vriend van ons, dus ik heb gevraagd of het duur was en hij zei 'nee valt best mee'
dus toen heb ik gezegt 'dan bestel maar' :D
zoals het nu is is het ook geen doen, dus ik heb het toch nodig.

als ik de rekening heb, zal ik het je vertellen ;)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:06

Hier zie je een foto van het systeem zoals wij dat in elkaar geknutseld hebben.
De pomp hebben we gisteren vervangen voor 104 EUR (Duitsland).
Ik denk dat de thermostaat en de verwarmingsstaaf beide zo'n 30 EUR gekost hebben, 3 of 4 jaar geleden.
De kosten zitten natuurlijk ook in het aansluitmateriaal. Het blijkt dat tyleenslangen niet echt gestandaardiseerd zijn. Dus het koppelen van materiaal uit Nederland en materiaal uit Duitsland heeft ons wel wat hoofdbrekens gekocht. Dán was hier een onderdeel weer niet verkrijgbaar, dán daar weer niet.
Al met al zijn wij in ieder geval een stuk goedkoper uit dan wanneer we een kant-en-klaar systeem hadden gekocht.
En .. het werkt uit de kunst!

's Zomers laten we de pomp ook geregeld draaien, om afzettingen en roestvorming in de buizen naar de drinkbakjes tegen te gaan.
Na deze winter veranderen we de opstelling zo, dat we de leidingen beter kunnen doorspoelen, in beide richtingen. Kwestie van een paar kogelkranen aanbrengen aan weerszijden van de pomp.

Afbeelding

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:22

Dit is de eerste winter dat ons warmte lint in gebruik is (nieuwe stallen) en het werkt nu prima!
komt gewoon lauw water uit de leiding. Wij hebben er ook nog isolatie omheen en daaromheen een halve dunne regenpijp zodat de paarden er niet aan kunnen knabbelen.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:53

De functie van de verwarmingsbuis is misschien nog niet helemaal duidelijk.
De verwarming is een insteekelement voor badkamerradiatoren (Praxis). Hij is gestoken in een 3/4" gegalvaniseerd ijzeren buis zodat hij vrij in het water hangt. De stroomrichting van het water is zodanig gekozen dat het water uit de stal langs de thermostaat loopt, en daarna langs het verwarmingselement. Daardoor blijft de verwarming net zolang aanstaan tot het terugkomende water minstens 10 graden (of wat ingesteld is) wordt.
De watermeter is aangebracht als goedkoopste manier om te controleren dat de pomp werkt.

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:55

hier ook dit jaar voor het eerst thermolint.....tot nu toe alles dooi ;-)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 21:14

bertie: bedankt voor het voorbeeld, maar zoiets ga ik dus echt niet zelf aan beginnen. dat laat ik mooi de loodgieter doen :D

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 23:15

Ook de loodgieter kan baat hebben bij een voorbeeld.:)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 23:32

Ik heb wel eens met thermo lint gehoord dat eht voor brand kan zorgen?Weet niet of dat kan hoor, misschien wel als het verkeerd aangebracht/gebruikt wordt... Maar ben er een beetje hufterig voor.

Dat systeem ziet er overigens wel super uit... maar denk niet dat dat bij ons op stal zou werken,
Want volgens mij is het bij ons de aanvoer leiding die op een gegeven moment bevriest... die ligt niet diep genoeg in de grond. Maar om die nou op de graven... dan mogen we 150meter leiding opgraven, dwars door de tuin van de landeigenaar... zit ie niet zo op te wachten vrees ik :P

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:43

blue_kim schreef:
Ik heb wel eens met thermo lint gehoord dat eht voor brand kan zorgen?Weet niet of dat kan hoor, misschien wel als het verkeerd aangebracht/gebruikt wordt... Maar ben er een beetje hufterig voor.

Ja...dat klopt. Je mag het thermolint niet kruisen en niet wikkelen om de buis. Dan wordt het een spiraal en krijg je oververhitting.
Als je het lint op de juiste manier evenwijdig langs de buis laat lopen is er niks aan de hand.

In onze nieuwe stal hebben we een kant en klare pomp met verwarmings element aangesloten. Deze hebben we gekocht bij de Wildkamp en was ongeveer 250 euro of zo... Was een aanbieding destijds. De meeste varianten zijn veel duurder idd. Maar deze voldoet prima. Was zwaar genoeg in verhouding tot de lengte van de leidingen (is dus niet voor megastallen geschikt).
Maar het makkelijke is, dat het een kant en klaar systeem is, wat zo tussen de waterleiding gezet kan worden, dus niks meer zelf extra te knutselen.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:51

Maar dan zullen je leidingen wel rond moeten lopen toch?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:59

blue_kim schreef:
Maar dan zullen je leidingen wel rond moeten lopen toch?

Yep, maar dat had ik al eerder beschreven hoe dat werkt.

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 23:37

vandaag zijn hier toch de waterbakjes bevroren.. :(