senna21 schreef:Er zijn meerdere opties mogelijk:
a) je laat je pony zonder deken (wel zorgen voor goede beschutting = stal/schuilmogelijkheid).
Eerst een deel van de dag (overdag). Zodra de vacht weer aangroeit en de temperatuur het toelaat, laat je 'm zonder dek.
Hij krijgt echt snel weer een goede vacht. Tenzij de pony is geschoren of een extreem dunne vacht heeft... dan is dit natuurlijk geen optie.
b) je kijkt kritisch naar de maatvoering, dikte en materiaal. Past deze deken wel goed op je pony?
Mogelijk is deze te warm (vaak het geval!), niet helemaal passend, te ruw/glad naar de smaak van je pony. Probeer verschillende dekens uit tot dat je de juiste hebt gevonden.
c) Zorg ervoor dat de pony regelmatig kan rollen zonder deken en poets hem iedere dag zeer uitgebreid. (tegen de jeuk)
c) je smeert de deken in met een vies spulletje, zodat hij het wel uit z'n hoofd laat er aan te knabbelen.
Aan jou de keuze.
Ik hoop dat je een prettige oplossing vindt voor je pony.
ik heb hem nog maar een keer een dekentje op gelegd een zeer dun perfect zijn maat, na 2 daagjes was er een kei groot gat in het deken, ik heb nu zo'n anti-byt spul gaan halen: equistop maar ik weet niet of het werkt we zullen zien