Hoe buitenbak sneeuwvrij houden/maken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Horseware

Hoe buitenbak sneeuwvrij houden/maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 20:43

Het is nog november en de eerste sneeuw is alweer voorspeld. Dat belooft nog wat voor deze winter!
Helaas heb ik geen binnenbak om in te rijden dus moet ik het met de buitenbak doen. Dit is een all-weather bak met tapijtsnippers. Gelukkig blijft er nooit water in staan en bevriest hij niet snel. Als het gaat vriezen slepen we sowieso de bodem vlak en dan is er altijd goed in te rijden. Totdat er sneeuw in komt te liggen. Zolang het een dun laagje sneeuw is kan ik goed rijden met sneeuwzooltjes en evt. stiften. Maar als er meer valt is dit geen doen meer; dressuurmatig rijden is dan onmogelijk.

Mijn vraag is dan ook: hoe voorkom ik dat er zo'n dikke laag sneeuw in de bak komt te liggen? En als die laag er eenmaal in ligt, hoe krijg ik deze dan weg?

Het eerste waar ik zelf aan denk is zout strooien. Maar ik heb van meerdere mensen gehoord dat dit erg slecht is voor de hoeven. In hoeverre is dit waar? En en praktische vraag: hoe strooi je een hele rijbak? Met de hand (en veel geduld dus) of is hier een snellere manier voor?

Ik hoor graag jullie ervaringen :-)

Meert

Re: Hoe buitenbak sneeuwvrij houden/maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:53

Je kan ook een gedeelte sneeuwvrij maken. Als je zout wilt strooien dan kan je beter veevoederzout gebruiken, want dit is niet slecht voor de hoeven.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:01

Heb vorig jaar met die sneeuw/vries vrij een hoefslag en 2 x van hand veranderen vrij gemaakt. Er was al een grote volte sneeuw/vries vrij gemaakt. Tis even wat werk want heb het het met sneeuwschuivertje gedaan. En dan circa 1 m. breed. Eerst sneeuw weg, daarna zout erover (weer handwerk) en dan even harken (2 harken aan elkaar gemaakt, ik tussen de stelen staan en trekken maar :+ ) zodat het goed vermengt.
En dit regelmatig moeten bijhouden.
Kost wat tijd en werk maar dan heb je wel wat :D

Oh, wij gebruikten gewoon landbouwzout. Dat dit slecht voor de hoeven zou zijn, hoor ik ook MAAR heb heirvoor op een pensionstal gedaan waar eigenaar het al meer dan 5 jaar zo deed en geen enkel paard daar, heeft er ooit iets nadeligs van gekregen oid. En ik weet ook dat er hier binnenbakken zijn in de buurt waar het ook gebruikt wordt (want ja, ook binnenbakken kunnen bevriezen) maar de eigenaren redeneren zo tov hun pensionklanten: wat niet weet, wat niet deert :Y) (en ook daar geen nadelige paardenhoeven oid).... dus ja :?
Succes er iig mee!

biebs007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 10:28

je kan ook met zeilen je bak afdekken :o ik heb een 20x40 bak maar je zou bijv 2 zeilen van 10 bij 20 kunnen leggen heb je iig een halve bak om in te rijden''s avonds erop en 's ochtends als je gaat rijden eraf rollen met 2 pers is dat wel te doen ;)

Cracker_Jack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 11:35

Dat van die zeilen is een goed idee, vooral als ze echt veel sneeuw verwachten. Dan helpt zout ook niet meer lijkt mij.

Maar ik wil nu eerst proberen om zout te strooien in de bak en dat door de bovenste laag van het zand te werken. Maar ik vraag me af of de paarden ook aan het zand zouden gaan likken, als je ze los in de bak zet. Iemand ervaring hiermee?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 11:38

Als je er normaal pekel ingooit moet je alleen na het rijden de voeten even reinigen met warm water en een sopje. En als een paard mok of andere wondjes heeft moet je wel voorzichtig doen.
Wij hebben dat jaren gedaan (tig stallen geleden) en waren vaak de enige die lekker konden rijden.
En die 5 minuten extra naverzorging na afloop nam ik graag voor lief!

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 13:50

ik heb de eerste laag zout er al op zitten (1 zak voor 3/4 bak). Strooien als hij bevroren is heeft geen zin meer. Wij strooien net voor de vorst, en blijven dan op regelmatige basis strooien en elke dag slepen. Vorige winter eigenlijk bijna de hele winter kunnen rijden (behalve toen we 1 keer te laat waren met strooien). Ik heb toen 6 zakken VAN 25KG verbruikt voor 3/4 bak (20/40). we strooien met de hand, dit is ongeveer 15 min werk voor een hele bak.

Sneeuw halen wij eraf met een eigen gemaakte sleep (groot plank, waar we de sneeuw er mee af trekken). Was wel veel werk, dus we hadden toen 3/4 van de bak sneeuwvrij (op het andere deel lag alle sneeuw). Maar dat doen we dus ook alleen bij een dik pak sneeuw. Bij een dunne laag strooien we een keertje extra en dan slepen we de bak.

ik was dus vorige winter rond de 30 euro kwijt aan zout, als ik 10 keer naar de manege ga ben ik er 50 kwijt :o. Met twee paarden zit ik daar zo aan, plus het feit dat ik met de trailer de weg op moet. Inderdaad hoefjes gewoon afspoelen/schoonmaken. Het is ook niet zo dat je super veel moet gebruiken, tevens zit het bij ons niet OP het zand, maar mengen wij het met de tractor/sleep in de bovenste laag.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 14:48

Ik volg dit topic even. Mn bak is vandaag voor het eerst bevroren geweest :(
Nu had ik het met mn vader over zout strooien,
maar nu vragen we ons af of het slecht is voor de bodem dat zout?
Onze bak is deze zomer net nieuw aangelegd, dus ik wil absoluut geen problemen met de bodem!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 18:01

Maaiike94 schreef:
Onze bak is deze zomer net nieuw aangelegd, dus ik wil absoluut geen problemen met de bodem!

Zo dan morgen even contact opnemen met de "fabrikant" van jullie bodem. Dan weet je het zekers :D . Gewoon zand is geen probleem :n

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 18:13

Evelienepien schreef:
Maaiike94 schreef:

Zo dan morgen even contact opnemen met de "fabrikant" van jullie bodem. Dan weet je het zekers :D . Gewoon zand is geen probleem :n

We hebben de bak zelf aangelegd, is gewoon zand met een beetje leem erdoor voor de stevigheid.
Dus ik denk dat het wel kan dan :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 20:31

Bedankt voor alle tips!

2 uur en 75 kilo strooizout verder heb ik nu iig een hoefslag, 1 grote volte en 1x van hand veranderen. Pfffff wat een werk zeg!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:42

Horseware schreef:
Bedankt voor alle tips!

2 uur en 75 kilo strooizout verder heb ik nu iig een hoefslag, 1 grote volte en 1x van hand veranderen. Pfffff wat een werk zeg!

+:)+ Goed gedaan!!!
Idd veel werk maar als je het bij houdt, kun jij lekker de winter gewoon doorrijden! En daar gaat het om :D

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:48

zow, wat heb jij dan zitten doen? ik heb er nu 50kg op liggen (20x30) en hij is overal helemaal zacht. Ik heb 3 keer gestrooid, dus ben er denk ik 45 min in totaal mee bezig geweest.....alleen minder dat er nu 5-10 cm sneeuw opligt....scheelt wel dat hij dan niet bevriest ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:52

Strooien kan prima, je moet alleen niet je paarden er ook inzetten want dan loop je het risico dat ze het gaan eten.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 20:54

Nathalie84 schreef:
zow, wat heb jij dan zitten doen? ik heb er nu 50kg op liggen (20x30) en hij is overal helemaal zacht. Ik heb 3 keer gestrooid, dus ben er denk ik 45 min in totaal mee bezig geweest.....alleen minder dat er nu 5-10 cm sneeuw opligt....scheelt wel dat hij dan niet bevriest ;)

Met minder strooien smolt de sneeuw niet helemaal weg. Ik had nooit met 50 kg zout een bak van 20x30m sneeuwvrij gekregen :n

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:58

ik krijg hem er ook niet sneeuwvrij mee, ik meng het door het zand voordat het gaat vriezen. De sneeuw schuif ik eraf met een houte plank, maar kan me voorstellen dat je dan wat meer zout nodig hebt om de sneeuw te laten dooien.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:00

Wat voor zout gebruiken jullie dan? En waar haal je dat?

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:01

ik gebruik gewoon strooizout, nu op heel veel plaatsen te krijgen

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 21:03

Nathalie84 schreef:
ik krijg hem er ook niet sneeuwvrij mee, ik meng het door het zand voordat het gaat vriezen. De sneeuw schuif ik eraf met een houte plank, maar kan me voorstellen dat je dan wat meer zout nodig hebt om de sneeuw te laten dooien.

Mijn bak wordt niet hard want ik heb een laag tapijtsnippers over het zand heen liggen. Ik hoef dus niet te strooien om hem zacht te krijgen. Nadeel is dat ik er geen sneeuw af kan schuiven want dan schuif ik dus de snippers mee.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 21:04

Ik gebruik ook gewoon strooizout. Ik haal het hier bij de veevoederzaak, maar de Welkoop schijnt het ook te hebben.

pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:19

Een makkelijke manier om het zout te strooien is een karretje wat gebruikt wordt om meststoffen mee uit te rijden. Mooie verdeling en gaat veel sneller. Het makkelijke is dat je gewoon een zak erin stort en schuifje opzij en lopen maar.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:54

pol schreef:
Een makkelijke manier om het zout te strooien is een karretje wat gebruikt wordt om meststoffen mee uit te rijden. Mooie verdeling en gaat veel sneller. Het makkelijke is dat je gewoon een zak erin stort en schuifje opzij en lopen maar.

Die dingen zijn wel handig volgens mij. Deze is niet zo duur:
http://www.tuin-tools.nl/gardena-comfort-strooiwagen-500-grd-433-p-2880.html
Er kan wel niet een hele zak tegelijk in, maar je bent iig geen paar honderd euro kwijt.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 19:04

pol schreef:

Dat werkt niet met een bodem als de mijne (tapijtsnippers) omdat de wieltjes wegzakken. Erg jammer, want we gebruiken hem wel voor de bestrating en dat is idd ideaal.

pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:17

Ik heb ook een bodem met snippers. Maar de paarden lopen op de snippers en zakken er niet in. De wieltjes en het karretje is/zijn veel groter. Ga proberen een fotootje te zoeken. Jammer Horseware dat het bij jouw niet gaat maar in ieder geval kun je de bestrating wel zo doen. Horseware hoe sleep jij je bak?

pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:25