Twee waterdichte dekens over elkaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Marianne

Twee waterdichte dekens over elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 20:01

Naar aanleiding van een vraag op stal waar we eigenlijk niet uit kwamen, bij deze de vraag op bokt.

Kun je bij een paard twee waterdichte dekens op doen? Dat wil dus zeggen, een waterdichte deken als onderdeken.

Dit topic is enkel bedoeld om deze vraag te beantwoorden, dus aub geen andere dingen erbij betrekken.

Desire__

Re: Twee waterdichte dekens over elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:02

Nee, ik zou het niet doen, aangezien het dan niet meer ademend is.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:03

Lijkt me niet, volgens mij gaat dat schuiven. Bovendien wegen beide dekens samen meer dan een gewone waterdichte deken met een onderdeken, is vast ook niet prettig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:05

Ja hoor, heb ik ook gedaan.
Ik had een 100 grams waterdichte deken maar die ging doorlekken. Omdat ik alleen maar dikkere dekens had en dat nog niet nodig was heb ik er toen een 0 grams waterdichte deken overheen opgelegd.
Mijn paard staat namelijk altijd buiten..
Als je 2 normale dekens op elkaar kunt leggen, waarom geen waterdichte dekens.
Tenmiste, ik merkte niks aan mijn paard ofzo :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-11-10 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:06

Lijkt me niet zo lekker zitten voor je paard, zwaar vooral maar lijkt me sterk dat het kwaad kan!
Mag ik vragen waarom je het zou willen?
Kan je beter een fleece of wollen (of onderdeken) eronder doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:06

Ik doe wel een regendeken over een stevige staldeken, maar alleen als ze de wei in gaan en er slecht weer voorspelt is. Op stal gaat de regendeken er dan gewoon weer van af!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:07

Het ademen wordt dan idd wel heel erg beperkt, je paard zijn vacht zal er niet beter op worden, en het paard kan ook op warme momenten, zijn warmte dus niet goed kwijt.

Dus nee, ik zou het zeker niet doen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:07

Doe ik altijd, blijft super liggen en paard zweet er nooit onder, maar ik ben niet zo overdreven met dat er bij 15 graden al 400 grams op ligt bij wijze van.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:08

IMJ schreef:
Kan je beter een fleece of wollen (of onderdeken) eronder doen.

Wol en fleece blijft als onderdeken vaak niet goed zitten.
Ik doe nooit 2 waterdichte dekens over elkaar.
Ik heb heel oude staldekens bewaard om als onderdeken te gebruiken als het erg koud is. Als die af zijn ga ik voor onderdekens.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:08

Ik doe het wel :) nooit problemen gehad

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:09

2 dekens over elkaar heen oke, maar niet als de onderdeken ook waterdicht is, dat is vragen om een zwetend of vochtige paard.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:09

Ragdollcat schreef:
2 dekens over elkaar heen oke, maar niet als de onderdeken ook waterdicht is, dat is vragen om een zwetend of vochtige paard.

nee hoor, mijn merrie is ook nooit vochtig of zweterig.
Alleen als ik er te veel op leg gaat ze zweten maar das logies.

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 20:11

Het gaat niet om mij :) Dat staat ook nergens. Het gaat om een discussie die ik met iemand op stal had.

Mijn paard staat namelijk altijd onder een waterdichte deken, maar als het echt koud wordt heb ik nog een dunne oude staldeken die ik eronder kan doen. En toen vroeg iemand zich af waarom ik niet gewoon een dunnere waterdichte op deed, die ik al eerder dit jaar op had (en die dus al vies is)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:12

Ragdollcat schreef:

Ligt dat niet aan de situatie?
Zolang je het paard niet te dik inpakt zodat ze het te warm krijgt?

Bij mijn paard ging het prima, ze heeft een keurige vacht en stond nooit te zweten onder de dekens.
Nu staat mijn paard bv onder een 200 grams staldeken met daarover een 0 grams regendeken en dat gaat nu het kouder is ook prima :j geen zweet niks, maar wel een keurige vachtht.
Overigens staat de mijne wel altijd buiten.

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 20:13

[***] schreef:
Bij mijn paard ging het prima, ze heeft een keurige vacht en stond nooit te zweten onder de dekens.
Nu staat mijn paard bv onder een 200 grams staldeken met daarover een 0 grams regendeken en dat gaat nu het kouder is ook prima :j geen zweet niks, maar wel een keurige vachtht.
Overigens staat de mijne wel altijd buiten.

Maar dat is dus een andere situatie, want een staldeken is niet waterdicht, dus dat zijn geen twee waterdichte dekens :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:15

Als het gaat om een paard wat altijd buiten staat dan kan het volgens mij wel ivm kouder en meer wind.

Maar voor een paard op stal, lijkt het me niet zo fijn/handig???

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:20

Nou ja.. je kan zelf ook 2 regenjassen over elkaar aantrekken.. maar waarom zou je? Een regenjas met een iets dikkere voering of met een fleece-vestje eronder zit toch veel lekkerder?
Ik zou het niet doen. Dan geef ik wat meer geld uit en koop ik een wat dikkere regendeken.
Maar nogmaals, behalve dat het zwaar is (en wrs wat minder goed ademt inderdaad) denk ik niet dat het kwaad kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:24

_Marianne schreef:
Maar dat is dus een andere situatie, want een staldeken is niet waterdicht, dus dat zijn geen twee waterdichte dekens :)

Daar heb je gelijk in.
Maar zoals ik in mijn eerdere posts al vertelde had ik mijn merrie eerst onder een 100 grams waterdichte deken, met daaroverheen een 0 grams waterdichte deken.
En dat ging prima, de dekens schoven niet en mijn paard stond er niet zwetend onder :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:28

Ragdollcat schreef:
Maar voor een paard op stal, lijkt het me niet zo fijn/handig???

Dat ben ik met je eens :j
Dan kan je prima een staldeken opdoen en zodra het paard naar buiten gaat vervangen door een regendeken of een dunne regendeken eroverheen doen :j

Maargoed, ik heb mijn paard pas en had nog even niets anders :+ Dus moest even roeien met de riemen die ik had.
En mijn paard staat dus wel dag en nacht buiten :j :)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:40

Mijn paard staat alleen als het heel koud is onder 2 dekens en zijn beide waterdichte dekens, dus geen staldekens. Hij heeft er nog nooit last van gehad. Reden: paard gaat altijd rollen als hij buitenkomt, droog zand of modder maakt hem niet uit.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 22:37

Mijn paard zet ik enkel met extreme kou (zoals vorig jaar met die -20 enzo) onder 2 dekens.. En die zijn ook beiden waterdicht.. Ik heb geen staldekens bedennk ik me net.. :+
Ook omdat ze altijd buitenstaat.. Wanneer ze dan gaat rollen, ze rolt áltijd in de blub, word de onderste deken niet zeiknat..

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:37

Ik doe ook als het koud is 2 waterdichte dekens over elkaar heen. Nooit problemen mee gehad.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:42

Heb nog nooit problemen gehad met 2 waterdichte dekens over elkaar.

gewoonwat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 14:24

Hebben wij ook wel eens gedaan, het des betreffende paard was geschoren en kreeg een 0 grams water dichte deken op en een 200 grams water dichte deken op. Vervolg, paard stond te zweten. Het ademt niet goed door.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 14:28

Ik doe het altijd. Ze hebben een 200 grams regendeken op en nu het zo koud is gaat er een nul grams overheen. Fleece onder de dekens vind ik waardeloos, het gaf bij mijn paarden schuurplekken. Doe het al jaren zo en het bevalt prima. Ik heb dekens van amigo. Ze zweten nooit onder hun dekens