Paard kan niet in de wei door sneeuw, iemand ideeën?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laura_julia

Paard kan niet in de wei door sneeuw, iemand ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 19:35

Hallo bokkers,

Mijn paard kan nooit in de wei als het gesneeuwd heeft of bevroren is want ze heeft van voren ijzers ( kan er niet af want ze heeft hoefkatrol).
Elke stap dat ze zet in de sneeuw komt er steeds een grotere klont onder. Vorig jaar was ze ook is gevallen door die klonten en wil het dit jaar voorkomen.Daarom zoek ik ideeen wat ik kan doen om er voor te zorgen dat ze zoiezo een paar keer in de week eff een halfuur naar buiten kan.

Ze zeiden alsmaar dat je de ijzers goed kon in vetten en dat er dan geen ijs onder blijft plakken.
Nouw dat heb ik geprobeerd en het helpt voor geen meter :S.
Ze hadden ook van die hoefringen maar weet niet waar je die kan kopen en of het helpt onder ijzers die helemaal rond zijn.(dus de 2 uiteindes van de ijzer van onderen is helemaal dicht, dus doorlopend)
Er was ook iets van die hoefschoenen, maar weet ook niet of dat kan met ijzers aan en zijn gewoon super duur.

Heeft iemand toevallig nog een idee wat ik kan proberen binnenkort, zodat ze toch eff lekker naar buiten kan.
Maak niet uit wat. Liefst site er bij waar je het eventueel kan kopen. Foto;s zijn ook handig :) om een idee te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 25-11-10 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Vetgedrukte tekst verwijderd. Graag voor normale leesbaarheid normale tekst gebruiken.

Wendel

Re: Paard kan niet in de wei door sneeuw, iemand ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:39

Sneeuwringen is gewoon nog een optie hoor met zulke ijzers.
Als het goed is kan je hoefsmit hier gewoon aankomen

marjonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:43

Ik heb er een week of twee geleden sneeuwbeslag onder laten slaan. Dat zijn van die rubbers. Weet niet of dat gaat onder ronde ijzers. Neem aan dat je daar eggbars ofzoiets mee bedoelt. Misschien ff informeren bij je hoefsmid... Niet naar buiten is wel erg sneu. Zeker als het zo'n winter wordt als vorig jaar.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:46

sneeuw beslag.of hoefschoenen(je hebt sommige die je over je ijzers heen mag trekken,niet allemaal).

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:48

ja sneeuwbeslag ! je hebt die ringen ook los,die kan je er steeds tussen klemmen en je kan er eventueel ook nog zooltjes onder laten zetten..

laura_julia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 20:06

@ Wendel:
okee blijven die ringen dan gewoon zitten, want had ook ergens gelezen dat ze nog een week er af vielen.
En heb je toevallig een foto ?

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:41

Je hebt verschillende sneeuwringen. Eentje die de smit tussen de hoef en het ijzer vast zet. En eentje die je er zelf tijdelijk tussen kan klemmen.
Google is your best friend

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:45

Kende ook iemand die dr paard met van die hoefzakken om buiten zette. Werdt door de nattigheid wel vies maar liep niet op stelten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:50

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:52

http://www.kraemer-pferdesport.de/Huf-F ... &ci=247519

Deze heb ik afgelopen winter aangeschaft (en vechtgenoot zelf een tang bij laten maken) Komende winter zal ik ze als de berichten kloppen wel weer moeten gebruiken. Ze voldeden prima, geen verloren terwijl paard elke dag met sneeuw in de wei stond.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:54

keona schreef:
sneeuw beslag.of hoefschoenen(je hebt sommige die je over je ijzers heen mag trekken,niet allemaal).

Hoefschoenen die je er over heen mag trekken? Er is geen 1 hoefschoen geschikt voor een paard met ijzers(weet niet of de fabrikant zegt van wel)Dat past namelijk niet. Je moet al een grotere maat zodat de hoefschoen over de takken van je ijzer past(die steken namelijk bij de meeste uit) en dan zou die daarboven weer kleiner moeten zijn omdat ie bij de hoefballen dus niet aansluit.

Ik heb net via Capopjekop in een ander topic deze link gekregen, kan niet meegereden worden.
http://www.softrideboots.com/default.asp

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 22:09

Dat klopt, die schoenen heb ik voor mijn shetje uit Amerika laten komen. Dat is vrij prijzig, maar het zijn echt super fijne schoenen. Goede kwaliteit ook. Hier zie je een filmpje van de schoenen aantrekken op een hoef met ijzer. Mss een prijzige oplossing, maar bedenk wel dat je lang met de schoenen doet als je ze alleen met sneeuw gebruikt.

http://www.youtube.com/watch?v=_lKlgGd9oGY

Zena_Velano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 22:13

ze zeggen dat je ook de hoeven van de onderkant in kan smeren met afwasmiddel, dan komen er geen klonters onder? Weet niet of het ook in de wei werkt, maar heb het wel eens geprobeerd met buitenrit maken en het werkte toen wel.....

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 22:16

Mijn paard had er ook last van,heeft ook Hko.Maar hij staat 24/7 buiten en verloor steeds z,n ijzers.Wonder boven wonder loopt hij nu super ijzer loos.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 22:17

Anne_GTI schreef:

Deze heb ik afgelopen winter aangeschaft (en vechtgenoot zelf een tang bij laten maken) Komende winter zal ik ze als de berichten kloppen wel weer moeten gebruiken. Ze voldeden prima, geen verloren terwijl paard elke dag met sneeuw in de wei stond.

Een beetje een handige harry kan met behulp van hoefsmit deze dingen ook zelf maken.
Wij hebben dan de luxe van een hoefsmit op stal en ik heb een vader met een schuur vol rotzooi.
Heb van een paar oude fietswielspaken, zijn lang genoeg, en de huls van electriciteitskabel dit ontwerp nagemaakt.
Kost je alleen even tijd om er mee aan de slag te gaan en alles op maat te maken, maar het resultaat is hetzelfde.
Helaas ( niet helaas) staat mijn paard nu niet meer op ijzers en heb ik het hele gedonder niet meer

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 22:18

Goeie tip Wendel. Ga ik in mijn achterhoofd houden.

horselover7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 22:19

Wendel schreef:
Anne_GTI schreef:

Een beetje een handige harry kan met behulp van hoefsmit deze dingen ook zelf maken.
Wij hebben dan de luxe van een hoefsmit op stal en ik heb een vader met een schuur vol rotzooi.
Heb van een paar oude fietswielspaken, zijn lang genoeg, en de huls van electriciteitskabel dit ontwerp nagemaakt.
Kost je alleen even tijd om er mee aan de slag te gaan en alles op maat te maken, maar het resultaat is hetzelfde.
Helaas ( niet helaas) staat mijn paard nu niet meer op ijzers en heb ik het hele gedonder niet meer

en dit werkte echt goed?
waarom dan zo moeilijk doen. terwijl je niet eens weet of het veilig is, zo duur zijn die dingen toch ook weer niet?

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 22:21

Wat maakt het verschil dan in veiligheid. Juist geen.
En nee om die centen hoef ik het niet te laten. Nu niet meer, maar toen wel. Een daarbij was ik er toen niet van overtuigt dat het wel zou werken.
Ik besloot daarop zelf om het eerst uit te testen voordat ik ze aan zou schaffen.

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 22:23

sommige zeggen een gelaag vaseline erop smeren, dat moet helpen word er gezegd. Geen eigen ervaring.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 22:24

Wendel schreef:
En nee om die centen hoef ik het niet te laten. Nu niet meer, maar toen wel. Een daarbij was ik er toen niet van overtuigt dat het wel zou werken.
Ik besloot daarop zelf om het eerst uit te testen voordat ik ze aan zou schaffen.

Daarom heb ik ook een zelf geknutselde tang. Als je rommel en tijd zat hebt om het zelf net zo goed te maken, waarom zou je het dan kopen.

horselover7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 22:25

Wendel schreef:

sorry hoor. was niet aanvallend bedoeld. maar het lijkt mij een eng idee om mijn paard met een afgeknipte fietsenspaak onder z'n hoef te laten lopen. als het losschiet ofzo.
maar hielp het :D ?

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 22:25

Anne_GTI schreef:
Wendel schreef:

Daarom heb ik ook een zelf geknutselde tang. Als je rommel en tijd zat hebt om het zelf net zo goed te maken, waarom zou je het dan kopen.

Het kon een uitspraak zijn van mij ;)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 22:26

ik heb eens gehoord dat je je paard ook sokken aan kan doen. Het liefst sokken met van die rubberen rondjes onder de zool, anti-slipsokken. Geen idee of het werkt, maar wel heel goedkoop en makkelijk

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 22:26

de mijne was vorig jaar ook vooraan beslagen, kan ook niet zonder ijzers, maar die ging met de sneeuw en vorst gewoon buiten. de wei ligt toch niet super vlak dus een bult meer of minder... heb bij geen een van de onze paarden (4 stuks allen vooraan beslagen) problemen gezien (dik been, mank of schaafwonde) dus ik denk niet dat ze er last van gehad hebben...

en anders zooltjes...

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 22:27

horselover7 schreef:
Wendel schreef:

sorry hoor. was niet aanvallend bedoeld. maar het lijkt mij een eng idee om mijn paard met een afgeknipte fietsenspaak onder z'n hoef te laten lopen. als het losschiet ofzo.
maar hielp het :D ?

Het schiet niet los. Dan heb je het idee er achter nog niet in je hoofd. De spaken worden ( net zoals de sneeuwring) aan de buitenkant net iets breeder zodat je ze er tussen moet klemmen. Daarom zeg ik ook, met tijd genoeg en iemand die er verstand van heeft kun je dit precies namaken. En ja het hielp wel ;)