DRINGEND!! 2 winterdekens gesloopt op 3 weken tijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miekemuis_

DRINGEND!! 2 winterdekens gesloopt op 3 weken tijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 12:54

Bokkeeersss,

Mijn paard heeft op 3 weken tijd 2 super sterke dekens volledig kapot gekregen!
Op een of andere manier slaagt hij er telkens in om het deken op de schoft te doen scheuren, op zich niet erg maar het scheurt natuurlijk verder, tot halverwege zijn rug, waardoor het echt niet mogelijk is het deken zo te laten opliggen.

nu vraag ik me af of ik zijn deken nu nog af kan laten.. het was een 350gr deken dat er nu 3 weken opligt. hij heeft zeer weinig winterhaar, daarom twijfel ik, maar ik weet echt geen raad meer..
heeft er iemand een oplossing voor mij?

Miekemuis_

Re: DRINGEND!! 2 winterdekens gesloopt op 3 weken tijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 12:59

Iemand? ik moet vandaag echt een oplossing hebben.. kan ik het deken nu nog aflaten of wordt hij dan ziek?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 13:00

Momenteel is het weer zo zacht dat zelfs een paard zonder veel winterhaar of een deken zich nog wel OK voelt. Vervolgens zou ik ´m lekker teddybeer laten worden en heb je de rest van de winter geen deken meer nodig. Na het werken uitstappen tot ie op adem is en als ie niet meer zweet weg op stal of in de wei zetten. Dat de buitenste haren dan nog nat zijn kan geen kwaad.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 13:01

Pfff, nu al een 350 grams deken?
Dat is wel een beetje vragen om problemen. Het is de laatste week behoorlijk warm geweest en nu wordt het 's nachts juist weer koud.

Maargoed, daar heb je nu niks aan.

Ik zou de deken af laten en het paard een enorme berg hooi geven zodat hij zijn kacheltje kan laten branden, vooral ook in het laatste deel van de nacht, als het het koudst is.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 13:04

Hoe heb je dit andere jaren gedaan, is het voor het eerst dat hij ze eraf wil slopen?

Rianneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 13:05

Ik zou ook even kijken waar hij die deken op kapot schuurt want op zijn schoft kan hij natuurlijk niet met zijn tanden *D komen!!

Hoeveel grams deken had je op? Misschien had hij het wel te warm en dan vinden sommige paarden dat ze actie moeten ondernemen ;)

edit:had niet zo goed gelezen: 350gram :o
Laatst bijgewerkt door Rianneke_ op 07-11-10 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 13:05

LindyH schreef:
Pfff, nu al een 350 grams deken?
Dat is wel een beetje vragen om problemen. Het is de laatste week behoorlijk warm geweest en nu wordt het 's nachts juist weer koud.

Maargoed, daar heb je nu niks aan.

Ik zou de deken af laten en het paard een enorme berg hooi geven zodat hij zijn kacheltje kan laten branden, vooral ook in het laatste deel van de nacht, als het het koudst is.

Waarom is dat raar? heeft de voorbije 2 jaar perfect gewerkt, lekker kort haar en nooit gezweet onder de deken, nu ook niet gezweet maar wel 2 dekens gesloopt.
en ja dat kan ik voorstellen, bedankt
maar zou toch graag nog wat meningen hebben van bokkers :)

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 13:07

Hij had dit deken vorig jaar ook op en toen enkel eind de winter een klein scheurtje. in zijn stal is het echt onmogelijk om het deken kapot te schuren, ik denk eerder dat hij smorgens wil rechtstaan en dan 1 hoef op de borstflap zet ofso, dan rechtspringt en scheurt

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 13:08

Bramasole schreef:
Hoe heb je dit andere jaren gedaan, is het voor het eerst dat hij ze eraf wil slopen?

hij hield het deken redelijk goed, tegen het eind van de winter wel kapot, maar niet zo erg als nu. na 3 weken 2 dekens volledig kapot is toch niet normaal?

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 13:10

Mijn paard had vorig jaar zijn nieuwe deken binnen een halve dag al stuk ;)
Zelfs rambo amigo bucas en alle andere goede en dure merken bleven niet gespaard ;)

Hij was geschoren en het was in de periode van sneeuw, ik blijf geen dekens kopen, als hij geen deken opwil, dan niet :P

(andere jaren werd hij ook gewoon geschoren en had hij ook gewoon een deken op, dus het was niet nieuw voor hem ;) )

Je paard kan makkelijk zonder deken, zn haren zullen wellicht dikker worden, maargoed, wil je liever veel geld uitgeven of wat meer haar ;)

AdnerB

mischien vind je paard 350 gram gewoon te warm en wil hij die deken af krijgen?of heeft hij jeuk?of zweet hij toch door die deken zonder dat jij het door hebt? ik vind het namelijk ook wel erg veel voor deze tijd van het jaar..
je paard kan tenslotte wel een hele 'dunne vacht' hebben maar mischien heeft hij wel kort maar veel haar waardoor hij zichzelf warm houd..

Annetje

Wat voor deken heb je opliggen? Past hij wel goed? Is hij echt wel zo sterk als je zegt? (hoeveel denniers?) Kan een ander paard het niet gesloopt hebben? Is het een outdoordeken of een staldeken?

Verder is 350 gram wel heel erg veel voor als het nog niet eens vriest of gevroren heeft. Het is nu zelfs zo zacht dat je paard zonder deken buiten zou kunnen, het is gisteren nog 14 graden geweest overdag. Snachts koelt het niet heel erg af.
Ik zou zelf een hele stevige deken kopen van 200 grams met een hoge denniers, waarvan ik zeker weet dat de deken goed past en deze opdoen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 13:12

Gewoon geen deken op. Geen enkel (ongeschoren) paard heeft bij temperaturen >5 graden een deken nodig. Voor ons is het nu (10 graden) misschien wat kil, maar voor een paard niet hoor!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 13:12

Dan zou ik er eerder aan denken dat hij het nu te warm vindt. 350 gr. is ook nogal wat voor een paard. Hij is immers niet van suiker, ik begrijp dat je het haar kort wilt houden maar ik zou er eens aan denken wat te minderen met de dekens.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 13:15

Corellaa schreef:
Mijn paard had vorig jaar zijn nieuwe deken binnen een halve dag al stuk ;)
Zelfs rambo amigo bucas en alle andere goede en dure merken bleven niet gespaard ;)

Hij was geschoren en het was in de periode van sneeuw, ik blijf geen dekens kopen, als hij geen deken opwil, dan niet :P

(andere jaren werd hij ook gewoon geschoren en had hij ook gewoon een deken op, dus het was niet nieuw voor hem ;) )

Je paard kan makkelijk zonder deken, zn haren zullen wellicht dikker worden, maargoed, wil je liever veel geld uitgeven of wat meer haar ;)

Ik zou het deken liefst aflaten, maar was bang dat hij dan ziek zou worden omdat hij geen haar heeft..

Annetje schreef:
Wat voor deken heb je opliggen? Past hij wel goed? Is hij echt wel zo sterk als je zegt? (hoeveel denniers?) Kan een ander paard het niet gesloopt hebben? Is het een outdoordeken of een staldeken?

Verder is 350 gram wel heel erg veel voor als het nog niet eens vriest of gevroren heeft. Het is nu zelfs zo zacht dat je paard zonder deken buiten zou kunnen, het is gisteren nog 14 graden geweest overdag. Snachts koelt het niet heel erg af.
Ik zou zelf een hele stevige deken kopen van 200 grams met een hoge denniers, waarvan ik zeker weet dat de deken goed past en deze opdoen.

het is een 350gr van harry's horse.. de buitenstof zijn "kleine plastieken ringetjes die in elkar zitten" zodat het een ripp-stop effect geeft. Het zou normaal super sterk moeten zijn, ruitershopmeneer zei dat dit deken op zijn hengst die alle dekens sloopte wel 3 jaar had overleefd

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 13:18

de mijne heeft er ook al een aantal dekens doorheen geholpen... zweetdekens, winterdekens, regendekens, vliegendekens etc etc... echter trok hij ze gewoon uit en ging ze dan aan stukje scheuren :roll:

de deken moet echt een gespsluiting voor, buiksingels en bilriemen hebben anders krijgt hij hem af, verder moet de buitenstof liefst ribvast zijn (tegen het scheuren als er een gaatje in komt), nouja en de binnenvoering... daar loopt ie ook wel eens aan te plukken :=

maargoed vervelend is het zeker, en waar het nou door kwam?
geen idee...
hij heeft gewoon een beetje een hekel aan dekens denk ik, let er nu dit jaar wel heel erg op dat ie het niet te warm heeft, en heb hem dan ook 'nog maar' onder 220 grams staan terwijl de rest op stal al onder de dikke deken (a. 300/400 grams) staan.
hij krijgt niet veel meer vacht swinters dan zijn zomervacht, dus wat dat betreft hoeft ie niet veel op... heb mijn dekens inmiddels allemaal vervangen zoals bovenstaande en hoop toch op deze manier de winter redelijk goed door te kunnen komen...

als je paard er echt met zijn mond aan zit en hem stuk scheurt zou je de deken eens kunnen inspuiten/behandelen met anti bijt, heb ik ook een keer gedaan, stink gruwelijk maar heeft zeker resultaat.
maar gezien de plek waar je deken telkens stuk gaat zou je idd eerder denken aan dat ie erop gaat staan... is de deken erg lang aan de onderkant?

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 13:22

magic_lover schreef:
de mijne heeft er ook al een aantal dekens doorheen geholpen... zweetdekens, winterdekens, regendekens, vliegendekens etc etc... echter trok hij ze gewoon uit en ging ze dan aan stukje scheuren :roll:

de deken moet echt een gespsluiting voor, buiksingels en bilriemen hebben anders krijgt hij hem af, verder moet de buitenstof liefst ribvast zijn (tegen het scheuren als er een gaatje in komt), nouja en de binnenvoering... daar loopt ie ook wel eens aan te plukken :=

maargoed vervelend is het zeker, en waar het nou door kwam?
geen idee...
hij heeft gewoon een beetje een hekel aan dekens denk ik, let er nu dit jaar wel heel erg op dat ie het niet te warm heeft, en heb hem dan ook 'nog maar' onder 220 grams staan terwijl de rest op stal al onder de dikke deken (a. 300/400 grams) staan.
hij krijgt niet veel meer vacht swinters dan zijn zomervacht, dus wat dat betreft hoeft ie niet veel op... heb mijn dekens inmiddels allemaal vervangen zoals bovenstaande en hoop toch op deze manier de winter redelijk goed door te kunnen komen...

als je paard er echt met zijn mond aan zit en hem stuk scheurt zou je de deken eens kunnen inspuiten/behandelen met anti bijt, heb ik ook een keer gedaan, stink gruwelijk maar heeft zeker resultaat.
maar gezien de plek waar je deken telkens stuk gaat zou je idd eerder denken aan dat ie erop gaat staan... is de deken erg lang aan de onderkant?

Niet echt, het is een 215, maar hij is dan ook 1m80 groot. het deken is mooi gepast, dus ik snap niet hoe hij 't telkens kapot krijgt. Hij bijt er ook wel aan (het harry's horse logo moet eraf en hij bijt wat aan de borstflap) maar dat is niet zo erg, beetje laten stikken en at houdt wel een jaar.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 13:34

Ik ga zijn deken deze middag afdoen. Hopelijk maakt hij dan nog een vachtje aan dat niet té dik is, zodat het deze winter nog te doen is om op wedstrijd te gaan... Volgend jaar dan maar zo'n kreng van een canvasdeken proberen...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 13:40

wil ik net zeggen...probeer eens z'on ouderwetse new zeeland deken...knappe jongen die dat stuk krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 13:43

ik zou gewoon een canvas hengstendeken proberen! onsloopbaar! :D

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 13:44

Je snapt het soms niet maar ik ken paarden die hun deken zelf af krijgen en de sluitingen volledig dicht laten...je snapt het niet!

Maar is het je paard zelf die het doet? Staat ie niet buiten met een maatje? Of staat ie hele dagen binnen? Dan is het wellicht frustratie?

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 13:47

geerke schreef:
wil ik net zeggen...probeer eens z'on ouderwetse new zeeland deken...knappe jongen die dat stuk krijgt.

Ik schrik van niks meer hoor :p ik geef het volgende winter een kans

PercyLeen schreef:
Je snapt het soms niet maar ik ken paarden die hun deken zelf af krijgen en de sluitingen volledig dicht laten...je snapt het niet!

Maar is het je paard zelf die het doet? Staat ie niet buiten met een maatje? Of staat ie hele dagen binnen? Dan is het wellicht frustratie?

Ja hij zelf, hij staat altijd op stal ja maar hij houdt van zijn stal :) ooit liep hij eens vrij in de buitenpiste en sprong hij over de omheining (van 1m80 hoog), hij liep recht naar zn stal :) in de zomer gaat hij elke dag op de weide, maar vanaf november gaan ze bij ons niet meer op de paddock

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 13:48

Mijn paard sloopte de HH dekens altijd ben daarna overgestapt op Rambo en daar geen problemen gehad. Optie voor mij was ook als hij deze had gesloopt om een canvas deken op te doen of een hengstendeken.

Je kan evt ook nog een hengstendeken proberen die is nl gesloten aan de voorkant dan kan hij geen flap vastpakken.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 13:48

Alou schreef:

Ti's het proberen waard, maar als dat niet lukt geef ik 't op! :D

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 13:49

Alou schreef:

Daar zat ik ook aan te denken idd.
En een waterdichte deken? Die zijn vaak ook een stuk steviger