Dekenmodel of streepmodel scheren en waarom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Dekenmodel of streepmodel scheren en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 08:00

Het zoveelste scheertopic maar ondanks dat hoop ik toch op enkele tips.... :D

Mijn haflinger heeft ondanks zijn winterdeken een flinke vacht en zweet erg bij zijn hals/schouder en rug.
Ik overweeg het scheren in een halsmodel of streep/deken? model/

Nu is hij na een uur nog niet droog, en heeft met de les behoorlijk last van de warmte.
Word 4 x pw gerenen waarvan 1xpw een uur les en 2x bos.
Hij word dus recreatief actief gereden.

Staat van s'morgens 8 tot sávonds buiten, wel met een gevoerde deken maar zonder hals en dat wil ik ook zo houden.
Hij heeft echt een mega dikke en korte hals waardoor halsdekens en halzen hem slecht passen.

Afbeelding

Model 6 3n 9 sreken me aan, iets in die trand, 5 ook wel maar dan zit je met zo'n blote hals......

Welk model zou het betse zijn voor hem waardbij hij goed zijn warmte kwijt kan maar toch niet geheel onbeschermd is?

Marije_jiplover

Re: Dekenmodel of streepmodel scheren en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 08:27

Ik heb mijn haf, die alleen recreatief in het bos bereden wordt en 24/7 buiten staat, geschoren volgens model 7 ongeveer (alleen het hoofd niet meegenomen, buik ook niet).
Zoals het gisteren was, was dit voor hem eigenlijk niet genoeg.
Ik overweeg dus richting 6 te gaan, dus de buik wel en over de flanken nog wat hoger op te scheren.
Hij blijft ook lang nat en ik moet het opgedroogde zweet echt van zijn lijf poetsen, omdat hij anders ontzettend last van jeuk krijgt.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:31

Hoi,
Ik zou voor 6 gaan, maar dan het hoofd ongeschoren laten. Zo scheer ik mijn tink ook altijd (heeft een hele dikke wintervacht), en op deze manier raakt hij toch voldoende warmte kwijt. Wat je nog zou kunnen doen is het alleronderste van de buik ook ongeschoren laten, omdat de deken daar vaak niet bedekt.
Succes ermee!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:35

Met zes kan je paard nog prima buiten staan, met en zonder deken :) Dat heb ik ook altijd gedaan. Nu scheer ik mijn haf helemaal, omdat ik ook binnen wedstrijden rijd en hij staat gewoon buiten met een normale deken (zonder hals). Dat gaat ook prima :)

Als je de hals scheert dan kunnen ze vaak al genoeg warmte kwijt, en je kan altijd nog een streep bij scheren :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:37

Nummer 6 is dan denk ik het handigst.

Al wil ik wel zeggen, mijn paarden scheer ik helemaal kaal, en die staan ook iedere dag buiten zonder hals, en ze hebben het nooit koud gehad. :)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 10:40

Bedankt allemaal, ja ik wil gewoon niet helemaal scheren omdat ik dat onnodig vind voor het werk wat wij doen en ook niet op wedstrijd gaan, vind het wel mooier maar goed ;)

Nummer 6 kan ik zelf ook alleen doen, wellicht dat ik beging met nummer 9 en al ik dan met rijden merk dat het te weinig nut heeft doorscheer naar nummer 6.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 10:47

Ik heb vorig jaar 6 gedaan, alleen dan hoofd niet mee.
Hij stond gewoon met een 100gr deken zonder hals (en bij temp rond het vriespunt met een 200gr) 24/7 buiten. Dat ging prima :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:05

ik zou ook denken nummer 6 maar dan het hoofd niet. dan kan je nog kiezen om bij de hals slechts enkele stroken weg te halen en eventueel op de flanken iets hogerop te scheren afhankelijk van waar je haf nog gaat zweten...

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:11

Ik heb mijn merrie nu zoals model 11 geschoren, maar tijdens/na het rijden was ze nog zo ontzettend bezweet en duurt het heel lang voordat ze wat opgedroogd is.
Nu ben ik erover aan het denken om haar volgens model 6 te scheren. Ik heb haar echter zonder deken staan en dat wil ik heel graag zo houden. Zou ik haar dan toch volgens model 6 kunnen scheren? Ze komt ook in de winter buiten (overdag, 's nachts staat ze op stal).

*edit: overheen gelezen.. :o zie nu dat er al iemand gereageerd heeft dat ze met 6 ook zonder deken buiten kunnen staan :j

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:12

Ik had vorig jaar bij mijn pony alleen zijn luchtpijp geschoren en een deel onder zn buik. Hij had ook heeeeel veel haar en hij kon zijn warmte niet kwijt. Het was genoeg en hielp perfect.

Afbeelding
Zo dus, alleen dan geen jachtstreep aan de zijkant.
Laatst bijgewerkt door Lauura op 25-10-10 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:19

Ik lees mee, heb het zelfde 'probleem'. paard onder dekens, maar te lang nat na het rijden wat deken op leggen moeilijk maakt. Ik wil ook gaan scheren, mogelijk voor nummer 6, maar buik laten staan.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:24

Loes'sCorner schreef:
Model 6 3n 9 sreken me aan, iets in die trand, 5 ook wel maar dan zit je met zo'n blote hals......

Welk model zou het betse zijn voor hem waardbij hij goed zijn warmte kwijt kan maar toch niet geheel onbeschermd is?

Ik kijk even naar het plaatje en ik zie dat het mannetje dat erbij staat uitstekend vertegenwoordigd hoe goed het paard zijn warmte kwijt kan met het betreffende scheerpatroon. Vooral plaatje 01. _O-

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:27

Mijn oudje is nu model 6 geschoren, maar zonder deken naar buiten vind ik toch echt te koud (moet erbij zeggen die dame is 24 en een koukleum ;) ).

@TS Ik zou beginnen met een modelltje 11, kijk of hem dat al genoeg lucht en warmteafvoer oplevert. En zo niet kan je doorscheren naar een 10 of 6. Normaal kreeg mijn oudje ook een nummer 11 aangepast, maar die heeft dus dit jaar iets meer gekregen vanwege een wedstrijd ;) Zij is ook na het rijden erg lang nog warm en zweterig, maar met nr 11 had die genoeg om dr warmte kwijt te kunnen. Was het niet genoeg geweest had ik zo een stukje meer eraf kunnen halen. Maar erbij plakken is lastig :D ;)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 11:38

Ok dat klopt ook wel weer rina.

Wat voor apperaatje zou ik ervoor kunnen gebruiken, wil er zelf even iets heel simpels voor aanschaffen om te proberen.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:45

Ik heb mijn merrie met de goedkoopste tondeuse van de Kijkshop geschoren. Kostte EUR 15,-, kun je je geen buil aan vallen ;)
Met de tondeuse op standje 0 en zonder dat kapje erop ging het prima.

Vraag me af, als ik mijn paard volgens model 10 zou scheren, is het dan niet koud voor d'r als ze met d'r "blote" buik op de grond gaat liggen in de winter? Of kunnen ze dat wel hebben?

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:56

Wij hebben gisteren onze pony model 5 gegeven! En hij was erg blij!

Afbeelding

Onze reden; Dat uur uitstappen gaat mij behoorlijk irriteren. Zat in een klap ongeveer ander half uur op het paard. en hij wilde gewoon echt niet meer drogen. Daarbij had hij echt last van de warmte! Weinig voorwaarts meer!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:05

Dit jaar heb ik het laten doen. Mijn gewone scheerapparaat laat me nogal eens in de steek, en met het opscheermachientje was het me net even teveel. Nr. 11 gaat met een simpele opscheermachine goed. Ik heb zelf 1 van Kramer (Dld) voor 50 euro. Ik gebruik em regelmatig. Maar heb al van meerdere begrepen dat die hele goedkope van een 20 euro het ook doen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:11

kraemer.de De showmaster bedoel je denk ik.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 16:57

@Rina, dus een model 6 is teveel voor een simpel apperaatje of bedoel je dat het gewoon veel werk is dan?

Ik kom veel bij Kraemer, maar er zijn er idd ook van rond de 20 euro bijbijvoorbeeld agradi.

Ik wil max in model 5 en wil beginnen met 9 denk ik en als het effect niet voldoende is doorgaan naar 6 of 5.
Ik ga best veel het bos in en dan lijkt model 9 me het handigst vanwege kou en wind.

Maar ik zoek dus wel een apperaatje wat de bovenstaande modellen kan scheren.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:03

Model 6 is imo niet te doen met een opscheerapparaat. Maar goed ik ben dus ook een gewoon scheerapparaat gewent he ;) sommige zullen het mss wel met een opscheermachine doen. Maar ik zou een model anders dan 10 of 11 niet meer met een opscheermachine doen. En met een opscheerapparaat heb je wel meer kans op strepen. Dus als je zoveel eraf wilt halen zou ik gewoon bij Divoza oid een scheermachine huren.

Het laten doen, is ik en lui, en een gruwelijke hekel aan scheren hebben ;) Je wilt niet weten hoe alles kriebelt na het scheren. Overal kruipen die haren tussen. Als ik al zelf scheren moet sta ik compleet in een regenpak, om maar zo min mogelijk last te krijgen van die haren. Oja en tijdens het scheren niet met je handen aan je gezicht komen :D Geeft echt een te leuk effect.
En als tip onder de buik en tussen de voorbenen met scheren, zorg dat je de huid goed strak houdt.

Oja, ja tis Krämer in Duitsland, en de Showmaster. Erg fijn machientje.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 19:17

Bij Divoza iets huren lijkt me onpraktisch, moet dan verstuurd......

Hmmm ik heb ook even een topic gestrat met vragen over scheren.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:24

Ik heb geen idee of Krämer ze ook verhuurt maar je zou ze kunnen vragen.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:57

Ik heb vorige winter ook model 5 gehad, maar dan zonder het hoofd te scheren en het beviel zeer goed! Pony was erg blij en een stuk frisser! Tijdens het losrijden was de pony altijd al flink nat, hield een uur gwn niet meer vol omdat hij geen warmte kwijt kon. De pony stond 24/7 buiten, deken met hals 300 grams op en een 200 grams gevoerde regendeken eronder en zo heeft ie de hele koude winter van vorig jaar doorstaan, zonder maar een keer te hoesten ofzo. ;) Dus is erg bevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:55

Interessant topic! Ik twijfel momenteel of ik mijn ruin ook zal scheren. Hij zweet erg op zijn onderhals met rijden en het duurt lang voor hij droogt. Ik zit erg in dubio of ik hem helemaal scheer of alleen zijn onderhals oid. Ben nog zoekende naar waarom wel of niet helemaal of een deel...

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:06

Mijn vosje scheren we altijd tussen model 5 en 6 in :D
Hals gaat er dan niet helemaal uit, maar wel meer dan bij 6.
Verder scheren we het hoofd ook helemaal. Ze staat gewoon hele
dagen buiten met deken, maar zonder hals, gaat prima :)