Eerste winterseizoen zonder binnenbak..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Patriciavt

Eerste winterseizoen zonder binnenbak..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 23:42

Ehm.. ik weet niet zo goed in welke categorie dit thuishoort, hoop niet dat ik verkeerd post :o

Over een maand verhuis ik met mijn merrie naar een stal met een stuk minder luxe dan ik 'gewend' ben, dat wil zeggen, ik heb nooit eerder op een stal zonder binnenbak gestaan :P
De stallen staan in open schuren, wel beschut.

Nu heb ik voldoende dekens voor mijn merrie, ze heeft nooit meer als 200 grams opgehad en mocht er echt nood aan de man zijn, dan heb ik nog een 400 grams van mijn vorige paard liggen die zij past. Ze heeft altijd zomer/winter buiten gestaan en al m'n dekens zijn waterdicht.
Ik ben niet van plan haar te scheren, ze heeft wel al behoorlijk haar maar ze droogt snel.

Ik deed na het rijden in de binnenbak altijd even zweetdekentje op, maarja, lekker zo uit de wind al was het zelfs binnen vaak heul koud :P

Dus mijn vraag nu, waar moet ik op letten zometeen wetende dat ik alleen een buitenbak tot mijn beschikking heb en het geheel een stuk meer 'open' is dan onze vorige stal?? Is het verstandig om en waterdichte uitrijdeken aan te schaffen?? Wat zijn nog meer dingen om rekening mee te houden?
Voor mezelf had ik al een paar thermolaarzen en evt een thermobroek in gedachten :=

Juangi

Re: Eerste winterseizoen zonder binnenbak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 23:45

Thermolaarzen, thermokleding, warme jas, dikke handschoenen en dikke sokken. Eventueel thermoskan, voor warme drank. Word voorspeld dat het weer een winter als vorig jaar word, namelijk...

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 23:46

zoalng je je paard goed in en uit stapt hoef jij geen gekke dingen te gaan doen of aan te schaffen

je geeft zelf al aan dat je niet gaat scheren dus echt snel koud hebben gaat ze het dan niet,
Mischien dan bij het in en uit stappen een zweetdeken erop
maar veder vooral genieten van die vrijheid en frisse lucht

maar in de winter als het vriest ga je die binnenbak wel missen ;)

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 23:49

Der wordt gelukkig een overdekte longeerbak gerealiseerd, kan dus met vorst gewoon doortrainen.
Voordeel wat ik ook heb is dat ik onregelmatig werk en daardoor overdag naar stal kan, is toch fijner als in het donker 's avonds :o

Ik zat zelf aan een waterdichte uitrijdeken te denken.. wat vinden jullie daarvan dan?? Met buitenrijden of als het miezert/regent..

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 23:51

een waterdichte uitrijdeken als het miezert of regent is wel handig ja,
Maar niet als je gaat trainen dan kunnen ze hun warmte niet kwijt, Heb jij geluk dat het overdekt word, Had ik maar dat geluk :o

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 23:52

Ja dat is idd wel echt supergeluk :o
Ze hebben een mega schuur van ik denk 50x100m waar nu 5 grote boxen instaan (waar mijn merrie ook komt te staan) en daar in een van de hoeken gaan ze dat bouwen. Ze hebben de mogelijkheid en het is wel heel prettig als we weer zo'n winter mochten krijgen als afgelopen jaar :=

Met sneeuw is zo'n waterdichte deken ook handig.. denk dat ik die maar aan ga schaffen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 02:51

Een waterdichte uitrijdeken is altijd handig inderdaad.

Waar ik altijd rekening mee hou is dat als mijn pony met een winterdeken op staat, dus geen 0 grams, ik niet in een keer de deken er af trek, maar of half, of er even een wollen deken op leg tijdens het poetsen en instappen. Zodat de spieren niet in 1x een klap van de kou hebben.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:03

Patriciavt, ik heb dit al jaren. Soms niet zo leuk. Heb een keer gehad dat ik een wedstrijd had maar niet kon trainen omdat het vroor. Had dus ook geen beschikking over binnenbak. Toen heb ik een binnenbak gehuurd, voor een uurtje. 5 euro kostte dat. Maar tja, met trainen wel erg lastig soms. Deze winter wordt waarschijnlijk weer niet zo veel rijden.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 18:25

MeFlower schreef:
Patriciavt, ik heb dit al jaren. Soms niet zo leuk. Heb een keer gehad dat ik een wedstrijd had maar niet kon trainen omdat het vroor. Had dus ook geen beschikking over binnenbak. Toen heb ik een binnenbak gehuurd, voor een uurtje. 5 euro kostte dat. Maar tja, met trainen wel erg lastig soms. Deze winter wordt waarschijnlijk weer niet zo veel rijden.

Is inderdaad niet leuk, maar ik denk dat het voor velen een keus is, aangezien je weet dat de winter bagger is. Zeker als je een slechte bak hebt.
Ik was op zoek naar een stalling met winterse weidegang én een berijdbare bak .Deze was helaas niet te vinden binnen goede afstand dus ik heb de keus gemaakt voor winterse weidegang, maar daarbij wel een slechte bak die bijna de hele winter niet te berijden is.
Nu train ik niet fanatiek dus geen probleem, voor die 1/2x per week ga ik net zo lief naar de manege op 300meter afstand met 3 binnenbakken :)

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:12

Hm hm ja, je weet gewoon dat het in de winter nou eenmaal zo is met een buitenbak dus kun je je er nu alvast op voorbereiden :p.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:17

wij kunnen alleen niet rijen als het sneeuwt.met vorst kun je een bovenlaag lostrekken.
verder idd goed letten op in en uitstappen.
ik weet niet hoe je paard is maar sommige paarden kunnen wat frisser reageren s winters..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:18

Ik rijd al jaren zoveel mogelijk buiten en ik heb niet eens een waterdicht uitrijdeken.

Mijn paarden zijn niet geschoren, staan wel flink onder deken. Ik stap onder een fleecedekentje in als het echt koud is (pas tegen het vriespunt hoor) die haal ik eraf en dan ga ik ook meteen draven. Ik draaf of galoppeer nooit met dekens erop.
Zodra ik ga uitstappen gaat er dan ook weer en dekentje overheen (meestal één rondje zonder, dan erop) maar wel fleece, daar kunnen ze de warmte nog aardig door kwijt. Ik stap vooral niet te lang uit, gewoon op adem en dan naar binnen en een droog (dus ander) fleece of wollen deken erop. En dan na een uurtje ofzo even terug om het dek te wisselen voor het gewone staldeken.
Ik zet ze nooit nat onder het staldeken, ik stap nooit langer dan een paar minuten uit, en mijn paarden zijn eigenlijk nooit verkouden in de winter.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:22

Ik scheer mijn paard, heb geen binnenbak ter beschikking en heb geen uitrijdeken. Als je na het rijden uitstapt met een zweetdeken (indien nodig) moet het ook goed gaan. Zeker bij een ongeschoren paard!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:26

Ik heb ook nog nooit een binnenbaan gehad en doe eigenlijk hetzelfde als Esther. Gebruik een nierdeken om warm te stappen en daarna gewoon aan de arbeid zonder deken. Verder na het rijden een fleecedeken om en daarna gewoon het winterdek om. Mijn paard scheer ik overigens.

Verder heb ik alleen waterdichte dekens, omdat ze bij ons ook in de winter op het land staan, en dit wel handig is voor in de stapmolen als het regent.

Wij hebben gelukkig een goede buitenbaan, ik kan altijd rijden, behalve als er sneeuw ligt. Dan is het weidegang en stapmolen.

Let wel op dat je paard misschien wat frisser is, zeker als het bijvoorbeeld wat harder waait.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:27

goede handschoenen en een warme jas voor eht losrijden :D en als je lekker aan de gang bent krijg je het vanzelf warm genoeg hoor.

zolang de bak goed getrokken wordt en het vocht er uit is voordat het gaat sneeuwen moet je al die tijd kunnen blijven rijden!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:31

Silviabol schreef:
goede handschoenen en een warme jas voor eht losrijden :D en als je lekker aan de gang bent krijg je het vanzelf warm genoeg hoor.

zolang de bak goed getrokken wordt en het vocht er uit is voordat het gaat sneeuwen moet je al die tijd kunnen blijven rijden!

Sneeuw heeft ons wel genekt deze winter, grond was bevroren dus sneeuw bleef keurig liggen :+ Handschoenen gebruik ik zelf niet, ben een bikkel! Maar kan wel fijn zijn :)

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:33

Ik lees ook even mee :) Ga eind van de maand ook naar een stal met alleen buitenbak... Luxer voor t paardje, die kan eindelijk elke dag naar buiten, maar iets meer afzien voor mij... ;)
Ik heb trouwens al een dikke sikbroek gekocht voor de momenten dat ik er niet op zit :D

Liesje1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:57

Iedereen succes toegewenst! we zullen duimen dat het niet een hele strenge winter gaat worden! dan kunnen we gewoon lekker buiten rijden!

Zolang de bak goed is rijd ik ook gewoon buiten (ik scheer mijn paard wel). Tijdens het losstappen heb ik een deken over de achterkant van mijn paard zodat de spieren lekker warm blijven! en zodra ik ook klaar ben gooi ik gelijk de deken er weer over! dan vat hij ook geen kou!

Komt vast goed en lekker elke dag naar buiten kunnen is ook wel een fijne optie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:00

Fijne aan buitenbak is juidat dat veel minder met dekens aan gang hoeft aangezien buiten kouder waardoor paard minder snel en minder hard zal gaan zweten. Om die rede vermijd ik zelf altijd die warme binnen bakken.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:21

En zorg zelf voor goede warme (en waterdichte schoenen) en een waterdichte jas :) Muts is ook wel een pre :=

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:42

Op die manier heb ik altijd paarden gehouden.

Een buitenbak is vervelend; je moet zorgen dat de bak vlak voor de vorst (enkele uren) wordt los getrokken en gesleept wordt, en als de vorst er overheen is gekomen weer slepen, dan is het rijden wel te doen, maar dan moet je wel het materiaal en de tijd er voor hebben.

Nadeel van buitenstallen en kleinere stalgebouwtjes met weinig paarden is dat bij strenge vorst de drinkbakken kunnen bevriezen (en leidingen kunnen knappen). Ik zorg er altijd voor dat er een paar jerrycans en tonnen met vers water staan voor het geval dat....(geheel ingepakt in hooi, papieren zakken en wollen dekens, zodat het niet alsnog bevriest). De drinkbakken en de kraan föhn ik 's morgens weer open, evt 's avonds ook als ze weer naar binnen gaan. Doordat de paarden 's avonds nog drinken blijven de bakken vaak wel open, maar et komt voor dat de drinkbakken en de kraan dicht zitten.

Bij sneeuw is het handig een paard met beslag op sneeuwringen te zetten, ik heb er zeer positieve ervaringen mee; http://ksh-hufeisen.de/artikel/ortho/hg/hufgrip2.htm (zie voor het topic: [BEH] Ervaringen sneeuwzooltjes onder ijzers). Staat je paard op blote voeten kun je prima ook in de sneeuw rijden, mits de ondergrond maar mooi vlak is (en dat is in een bevroren buitenbak met daar over sneeuw vaak niet het geval). Afgelopen jaar viel me wel op dat het zand in de bak onder de sneeuw niet bevroren was. Dat zand gebruikte is dus om stroeve paden te maken van stal naar weide.

Als paarden de wei op gaan bij sneeuw is het handig om 2 stukjes wei te hebben, zodat je ze bij dooi naar een ander stuk kunt zetten. De sneeuw in de wei waar ze lopen wordt nl 1 grote ijsbaan bij dooi. Tegen de tijd dat het een ijsbaan is, is de losse sneeuw in de andere wei vaak al (geheel) weggedooid, dat gaat vrij snel.

Waterbakken buiten bij vorst bevriezen. Dit voorkom je niet zo snel, enige is het ijs kapot maken en er wat koud water bij doen (geen warm water, dan knappen je drinkbakken buiten en warm water bevriest veel sneller).
Verder is tocht de grootste vijand van je paard, dus let daar op als je paard op stal staat.

Wat kleding betreft; houd er rekening mee dat als je je te dik kleed je ook flink zweet als je bezig bent. Daarna koel je heel snel en te veel af. Zorg er voor dat als je dikke kleding draagt, laagjes draagt, zodat je tijdens werkzaamheden iets uit kunt trekken, wat je later weer aan kunt doen als je stil staat/zit. Thermo-ondergoed is handig met daaroverheen een dun wollen truitje en daaroverheen een fleece. De fleece kun je dan evt uit doen bij bv stallen uitmesten en later weer aan doen. Het thermo-ondergoed en het dunne (!) wollen truitje laat zweet naar buiten en je lichaam blijft droog. Zo koel je nooit te snel af.
Dikke laarzen (bv sneeuwschoenen, zoals bij de wintersport) zijn een pré! Oren, hoofd, handen en voeten warm - dan blijft je hele lichaam warm, ook bij buitenrijden. ;)

Afgelopen winter heb ik zelf door de vele sneeuw 3 maanden niet kunnen rijden, dus verbaas je er niet over dat als je geen binnenbak of overkapte bak ter beschikking hebt, je door de weersomstandigheden niet kunt rijden.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 11-10-10 09:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:50

Voor ons wordt dit ook de 1e winter op een minder luxe stal dan we gewend zijn.
De buitenbak verwacht ik ook niet veel te kunnen gebruiken, maar dat geeft niet. Met mijn Fjordje ga ik naar buiten zolang dat gaat en met Silence zal het veel grondwerk zijn. Met dekens wisselen zit ik niet aangezien ze beide zonder gehouden worden zolang dat gaat.

Het word ook de eerste winter dat ze gewoon overdag buiten komen. Dus dat is even afwachten en dus ook voor mij nieuw.

Heb in ieder geval wel wat goede tips uit dit topic kunnen halen :j

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:54

Nog een tip bij sneeuw: zorg er voor dat je niet met auto's ed over de sneeuw rijdt in de buurt van stallen en plaatsen waar paarden moeten lopen; dat wordt echt binnen enkele uren 1 grote ijsbaan!!! (ik dacht dat de sneeuw "aanrijden" wel handig was, maar het tegendeel bleek). ;)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:05

Op zich veranderd er niet zo heel veel.

Ik rijd in de vrieskou los met een fleece denken. Al dan niet een rijdeken :o

Als ze nat worden lekker de wollen deken onder de gewone deken. Als je weggaat even checken of hij droog is, maar de meeste stalhouders willen ook de wollendeken er wel onder weg trekken.

Het belangrijkste is dat je goed warmstapt en nog belangrijker is dat je lang uitstapt. Dan kan hij gelijk onder de normale deken na het rijden.

En voel vaak aan de borst. Dan weet je binnen de korste keren wat haar normale temparatuur is en wanneer en een dekenthe bij op moet of juist ervan af ( en dan niet schrikken, want dat is vaker eraf dan erbij op )

Voor jezelf. Een paar droge sokken en schoenen voor na het rijden :D De sokken ''verstop'' ik in de deken die van het paard af komt. Die is vaak lekker warm en de sokken zijn dan ook niet ijskoud als je die aan doet. Ik wissel alleen als ik natte sokken.

Goede handschoenen en warme bovenkleding.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:39

Bij mij thuis heb ik ook alleen een buitenbak, en mijn paarden staan in buitenstallen. Ik rijd alleen binnen als het gesneeuwd/flink gevroren heeft. Ik scheer ze wel gewoon helemaal en gooi er als het koud is gewoon 3 dekens op (900-1000 grams). Verder stap ik altijd los met een uitrijdeken met daarover een zweetdeken, na het losstappen haal ik de zweetdeken eraf en rijd los met een uitrijdeken. Als er echt een hele koude wind staat hou ik die tijdens het rijden op maar meestal gaat ie af, en dan met uitstappen weer de zweetdeken erop. Omdat ze geschoren zijn, haal ik na het rijden een borstel erover en hup weer de gewone dekens erop. Werkt prima hoor.