Winterdeken op shetlander??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxlhorsy97

Winterdeken op shetlander??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 20:04

hey,

ik heb een vraagje,
ik heb een shetje. En die krijgt in de winter een ongelooflijke dikke wintervacht. Zou ik nu (nog voor dat ze een wintervacht heeft) een winterdeken om kunnen doen?? of is het toch beter om dr een dikke wintervacht te laten krijgen? ze heeft van zichzelf al een behoorlijke dikke vacht, en in de winter nog dikker. Net als vorig jaar zijn er ook veel warme dagen, en heeft ze het lijkt mij weer te warm.

wat is nou het beste??
alle tips zijn welkom!

suuzje11

Re: Winterdeken op shetlander??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 20:05

dit probleem heb ik ook
maar ik laat het maar komen en ik zie wel

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:18

Het liefst zou ik bij shetlanders geen deken aan doen omdat die het volgens mij best snel warm hebben. In ieder geval, als je wel dekens op wilt doen kan je niet nu een winterdeken opdoen, maar beginnen met iets dunners en dat opbouwen. Maar hij zal dan nog waarschijnlijk een dikke vacht krijgen, als je hem echt kort wil hebben moet je hem scheren.

Wil je de vacht kort houden voor het rijden? of voor iets anders?

Starshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 00:01

Geen deken omdoen als hij 24/7 buitenstaat.

Ik ken een man die een shet had, 24/7 buiten, en hij kreeg commentaar van voorbijgangers. Hij kocht een deken en zette het beestje op stal. Volgende dag: dood.
hij had het te warm!

Ik zeg niet dat jouw shet doodgaat, maar ze hebben het vaak al warm.

suuzje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 07:33

okeey

neey ik rij niet met ze ofzo
maar ik wil beginnen met mennen
maar dan scheer is ze denk ik ff
of is dat ook niet zo goed voor ze

xxlhorsy97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 18:39

oke bedankt!!!
neej ik rij niet meer, maar het leek mij dat ze het met die dikke wintervacht veels te warm zou hebben.
ze heeft nu al een behoorlijk dik vachtje, en ze is nu al best gouw bezweet, als ik met dr aan het draven( aan de hand) ben. dus vandaar,,

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:23

Nou nou, ik vindt jullie reactie's een beetje overdreven hoor :+ Waarom zouden shetten het warmer hebben als Haflingers? Of Fjorden, die lopen ook met dekens om en die worden ook echte beren.

TS Als je liever een dun vachtje bij je shet wilt, kan je hem/haar best wel een deken om doen, eerst beginnen met een ongevoerde regendeken en dan kan je pas als het kouder wordt een winterdeken om doen :) Wat je evt ook kan doen is een klein stukje onder de hals scheren dat helpt vaak ook wel en dan hoef je geen deken te gebruiken.

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:26

Elegance_ schreef:
Nou nou, ik vindt jullie reactie's een beetje overdreven hoor :+ Waarom zouden shetten het warmer hebben als Haflingers? Of Fjorden, die lopen ook met dekens om en die worden ook echte beren.

TS Als je liever een dun vachtje bij je shet wilt, kan je hem/haar best wel een deken om doen, eerst beginnen met een ongevoerde regendeken en dan kan je pas als het kouder wordt een winterdeken om doen :) Wat je evt ook kan doen is een klein stukje onder de hals scheren dat helpt vaak ook wel en dan hoef je geen deken te gebruiken.

Tja niet alle paarden zijn hetzelfde hè..een shet heeft het gewoon eerder warm, sommige mensen hebben het ook eerder warm toch?

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:26

spiritxxx schreef:
Elegance_ schreef:

Tja niet alle paarden zijn hetzelfde hè..een shet heeft het gewoon eerder warm, sommige mensen hebben het ook eerder warm toch?

Waarom denk je dan dat een shet (in het algemeen dan) het sneller warmer heeft dan een ander ras?
Als je een paard vanaf heb begin een deken opdoet, dan krijgt hij ook niet zo'n dikke vacht. Dus heeft een shet het over het algemeen niet veel warmer dan een ander ras. Natuurlijk zijn er shetten die het wel eerder warmer hebben, maar dat verschilt echt per paard, niet per ras.

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:43

Het verschilt ook per ras, een engels volbloed bijvoorbeeld kan je veel moeilijker zonder deken laten staan dan een shet of andere koudbloed, een volbloed heeft een dunner vachtje. En de haren van een Arabier schijnen ook meer uit elkaar te staan waardoor er makkelijker regen tussen komt en ze het eerder koud krijgen. Zo zullen er nog wel meer verschillen zijn :)

Maar binnen de rassen zitten er tuurlijk ook verschillen

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 23:24

Mijn shet was ook geschoren..
en stond dan meestal op stal.
En als ze naar buiten ging ..
Flease en regen deken op. :)

BlixtsnabbBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 23:28

Mijn shetjes daar wordt mee getraind het jaar door. In de winter scheer ik ze en doe ze een dekentje op. Ze staan overdag op de wei en s'nachts bij een inloopstal.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 10:19

spiritxxx schreef:
Het verschilt ook per ras, een engels volbloed bijvoorbeeld kan je veel moeilijker zonder deken laten staan dan een shet of andere koudbloed, een volbloed heeft een dunner vachtje. En de haren van een Arabier schijnen ook meer uit elkaar te staan waardoor er makkelijker regen tussen komt en ze het eerder koud krijgen. Zo zullen er nog wel meer verschillen zijn :)

Elk paard kan 24/7 buiten staan, ook een arabier, die krijgen net zo'n vacht hoor :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 10:25

Helemaal niets doen!
Pff ik hoor het al... Een shetje scheren? Hoezo ? Ben je alleen maar bezig met hem warm te houden en je doet er toch niet zoveel mee als bijv . een sportpaard die geschoren word.

Kijk scheren doen we als een paard veel werkt en daardoor ook helemaal bezweet is. Dan krijgt ie het idd in de winter veelste warm met zo vacht
Maar wat jij zegt: dEnken dat ie het te warm heeft. is niet zo hoor :) Hij regelt zelf zijn wintervacht en als het bijv een hele koude winter is zal zijn vacht ook dikker zijn.

Deken opdoen op haartjes te voorkomen? Niet doen :) Dan krijgt ie het pas heet!

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:16

Elegance_ schreef:
spiritxxx schreef:

Elk paard kan 24/7 buiten staan, ook een arabier, die krijgen net zo'n vacht hoor :)

Ze kunnen wel buiten staan ja, maar bijvoorbeeld onze arabier die moet je niet s'winters of in de regen zonder deken zetten! Maarja het maakt ook allemaal niet uit verder :Y)

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 17:18

En dat is dus onzin, het maakt niet uit wat voor paard je hebt, elk paard kan je een deken om doen.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:30

Mijn shetje krijgt lekker een deken om hoor dit jaar!
Ze maakt zo ontiegelijk dikke vacht aan, waar ze natuurlijk met de super koude dagen veel aan heeft. Maar aangezien het weer zo raar is hier in Nederland, dan weer koud dan weer warm ga ik der lekker scheren.
Vorig jaar is ze verschrikkelijk beroerd geweest van die mega vacht, waardoor ze flink is afgevallen en bijna het loodje heeft gelegd. Toen ik haar in het jachtmodel had geschoren knapte ze flink op!
Dus dit jaar gaat ze helemaal kaal :j

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:43

Elegance_ schreef:
En dat is dus onzin, het maakt niet uit wat voor paard je hebt, elk paard kan je een deken om doen.

volgens mij begrijp je mij verkeerd :?

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:51

Ik zou in het vroege voorjaar sheren (die ik ook bij 1tje) want ik de winter ga je niet beginnen met mennen. Maar ik heb het probleen dat ik niet mag scheren (keuringen) bij de andere dus daar zoek ik een oplossing voor!

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:04

spiritxxx schreef:
Elegance_ schreef:

volgens mij begrijp je mij verkeerd :?

Ja sorry, ik las je zin verkeerd :o

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:09

Ja okee.. :7

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:18

Starshet schreef:
Geen deken omdoen als hij 24/7 buitenstaat.

Ik ken een man die een shet had, 24/7 buiten, en hij kreeg commentaar van voorbijgangers. Hij kocht een deken en zette het beestje op stal. Volgende dag: dood.
hij had het te warm!

Ik zeg niet dat jouw shet doodgaat, maar ze hebben het vaak al warm.

Is dit niet een beetje overdreven? :')

Anyway: Wat vind je zelf het makkelijkste? Als hij 24/7 buitenstaat, is het niet nodig..
Doe je er ook nog veel mee? Dat hij veel gaat zweten e.d.?
Dan kan je er best een dekentje op gooien zodat de vacht wat minder dik wordt.
Houd er wel rekening mee, als je nu begint met dekens, heeft hij hier straks niet meer genoeg aan!
Het wordt straks nog een stuk kouder, en dan heeft hij een warmere deken nodig.

bolerotjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:29

als je shet 24/7 buiten staat lekker in de vacht laten!..
als je wat doet met je pony en ze/hij zweet dan gewoon goed uitstappen en droog vrijven en mischien een fleece dekentje erop totdat die helemaal droog is verder niet beginnen met dekens of scheren dan hoor t is zonde van zen/haar mooie vachtje

xxlhorsy97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 12:23

oke, dan denk ik maar da ik dat winterdekentje maar weg laat, ik spring veel met dr aan de hand. maar veddr is ze met pensioen.
scheren?,, ne ik denk het toch maar niet...
wel vroeg ik me af, is het nou tegen de natuur in een deken, mijn ouders beweren dat het onzin is , en een paard gewoon zelf voor hun vachtje zorge.
:o :o

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:08

ik heb hetzelfde gehad als jou, of het is in oktober ineens nog heel warm en dan staat mn shet al in zn dikke vacht, of het is heel vroeg in april al warm en dan is hij zn vacht ook nog niet kwijt.

op die dagen kreeg hij zelfs koorts van de hitte,lusteloos en niet meer eten.

afgelopen winter ben ik voor het eerst aan dekens begonnen en heb al het commentaar van een shet hoeft geen dekens of een pony regeld zn vacht zelf prima in de wind geslagen, en met dekens begonnen.

in de frisse nachten zoals nu, krijgt hij een fleece op,overdag staat hij zonder. gaan de tempraturen overdag onder de tien graden,doe ik hem een nulgrams dek op.

zakt het verder dan bouw ik steeds meer de dikte van de deken op of gooi onder de deken een extra fleece.

dit voorjaar kwam mn shet veel sneller door zn wintervacht en toen het ineens zo vroeg warm was,,stond hij vrolijk in het land.

geen koorts,geen zwetende vacht en gewoon een vrolijke pony.

dit jaar doe ik het weer met dekens,wat andere ook zeggen,, mijn pony heeft er baat bij