frisse nachten, warme dagen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MiniLoe

frisse nachten, warme dagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 18:26

overdag is het nog prima te doen, maar de nachten worden toch vrij frisjes.

vanaf waneer beginnen jullie met het toedekken van jullie paarden of ponys in de nachten, al is het bv een fleecje

Pikeur

Re: frisse nachten, warme dagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 18:26

Nou voorlopig niet hoor := :=

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 18:39

ik zelf ook nog niet maar heb me ooit laten vertellen dat je ongeveer de richtlijn aan moet houden van tien grader en kouder om dan met een dek te beginnen.

was benieuwd naar wat de meeste hier aanhouden

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:02

Mijne gaan voorlopig nog niet onder een deken hoor, in de nachten is het juist nu de ideale temperatuur voor een paard.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:04

de temperaturen kunnen nu nog makkelijk hoger worden weer.. we zitten nog maar begin augustus...

ik zou er nog even mee wachten.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:06

Mijne krijgt pas een deken op als het ook overdag meer afkoelt. Als het veel regent krijgt ze wel eerder een regendeken om (echt alleen bij veel regen) maar die is ongevoerd!

laffiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:56

Als het frisser gaat worden staat ze s'nachts binnen maar ik zou voorlopig nog geen deken op doen pas rond oktober of daarna zelfs pas ;)

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 15:42

marieminime schreef:
ik zelf ook nog niet maar heb me ooit laten vertellen dat je ongeveer de richtlijn aan moet houden van tien grader en kouder om dan met een dek te beginnen.

Even de boel aanscherpen: geschoren paarden hebben een deken nodig vanaf tien graden celcius. Ongeschoren paarden hebben pas een deken nodig als het tien tot vijftien graden vriest! Zie ook dit interessante artikel over wel of geen deken van medisch fysioloog dr. Eric van Breda: http://www.horses.nl/verzorging/artikel ... geen-deken.
Edit: als wij te veel met onze paarden 'troetelen', maken we ze alleen maar kwetsbaarder voor allerlei ziektes en zwaktes!

Angelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 01:27

Dus als ik het goed begrijp hebben de paarden ongeschoren nog lang geen deken nodig als ze 's nachts in de wei staan ?

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 02:27

Angelanda schreef:
Dus als ik het goed begrijp hebben de paarden ongeschoren nog lang geen deken nodig als ze 's nachts in de wei staan ?

In principe niet nee.
Nu is het zowieso nog te warm voor een deken (met uitzondering van regendeken 0 grams gevoerd)

Ik hou het altijd een beetje bij het idee, wanneer ik mijn winter jas weer aan doe, hou ik haar in de gaten of ze het kouder krijgt en onderneem dan actie

Angelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:12

kimmie88 schreef:
Angelanda schreef:

In principe niet nee.
Nu is het zowieso nog te warm voor een deken (met uitzondering van regendeken 0 grams gevoerd)

Ik hou het altijd een beetje bij het idee, wanneer ik mijn winter jas weer aan doe, hou ik haar in de gaten of ze het kouder krijgt en onderneem dan actie

Ok, bedankt voor het antwoord !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:13

Wanneer ze het koud heeft krijgt ze een deken op. Probeer het dit jaar weer zonder deken.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 18:20

ze gaan zoizo het gehele jaar door in de avond op stal. zomers gemiddeld vijftien uur op het land en in de winter gemiddeld tien uur, echter geen schuilstal voor overdag of andere schuilmogelijkheid.

hebben mn ponys dan de hele winter voldoende aan hun wintervacht met een nul grams regendeken erop? of alleen met slecht nat weer of sneeuw een o grams regendek erbij op? en als dus min tien of kouder word bv extra fleecje eronder?

vorig jaar heeft mn pony wel met dikke dekens gestaan, kan je dan ineens zeggen deze winter niet?

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:38

Je kan in het begin zeker redden met een regendeken alleen. Als ze zoveel buiten staan, maken ze genoeg haar aan om zich voor de ergste kou warm te houden.
Gaat het net zo vriezen als afgelopen jaar, moet je het op een gegeven moment gewoon van dag tot dag bekijken hoe koud ze het hebben. Misschien heb je gewoon genoeg aan een 100 grams deken

Elmyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:43

Hangt er van af. Ideale paarden temperatuur is tussen 10 en 15 graden.
Als het erg koud word deed ik altijd een dek op, om te voorkomen dat ze heel dik in de wintervacht gaat zitten, wat dan lastig is als je ze veel rijdt.
( en ik vind het niet mooi, zo'n dikke vacht, maar dat is ook persoonlijk natuurlijk)
Scheren doen we niet.
Als je een dikke vacht niet erg vindt, dan kan je paard heel lang zonder dek hoor, hij maakt vanzelf een dikkere vacht aan, en zijn eigen vacht is nog altijd de beste deken ( maar niet altijd praktisch voor de ruiter, dat is dus de keus die je maakt)
Vacht isoleert heel goed, daar smelt 's winters de sneeuw niet eens op, dat zegt genoeg!

Zeelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:42

nu nog niet , ik wacht er nog mee!

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 22:04

ik denk idd dat het toch ook vaak is van als wij het koud vinden zijn we bang dat onze ponys dat ook hebben.

mn shet heb ik vorig jaar onder dikke dekens gehad, dit puur omdat hij elk voorjaar hoog in de koorts schiet door zn dikke vacht die hij amper kwijt kan, scheren wil ik niet

dit voorjaar, na een winter met dikke dekens kwam hij zonder koorts soepel door zn wintervacht heen en heeft nu een mooie gladde vacht.

mn andere pony is een welshje, die heb ik pas een paar maanden, bij zn vorige eigenaar stond hij zonder dekens maar er word nu ook op gereden en gepoetst enzo, denk dat een super dikke vacht daarin niet prettig is.

het is wel prettig om te weten dat ze zich ook prima warm houden met alleen een regendek nul grams en dan idd bekijken hoe het weer zich houd.

in iedergeval super bedankt voor de goede adviezen, voorlopig laat ik ze lekker zonder staan, zeker nu ik weet hoe het zit met onder de tien graden :p

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:07

Die van mij krijgen toch echt pas tegen eind oktober een deken op. Mocht het eerder echt koud worden dan is het iets anders. :)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 22:19

laten jullie dan ook bv een nul grams dag en nacht op, of is dat dan weer slecht voor de vacht...

ik heb voor ieder van mn ponys twee regendekens, dus zou kunnen wisselen als een bv heel nat of vies is zodat die kan drogen of luchten.

levi2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:47

Mijne staat vandaag met een 0 grams regendeken op..
Met deze regen wordt hij heel snel door en door koud vandaar dat dekentje..
Mijne krijgt meestal vanaf half september (ligt ook echt helemaal aan het weer) een 0 grams regendekentje om dag en nacht..
Wordt het 's nachts veel kouder een 200 grams regendeken.. In de winter staat hij gewoon op stal..

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 23:32

marieminime schreef:
laten jullie dan ook bv een nul grams dag en nacht op, of is dat dan weer slecht voor de vacht...

ik heb voor ieder van mn ponys twee regendekens, dus zou kunnen wisselen als een bv heel nat of vies is zodat die kan drogen of luchten.

Persoonlijk zou ik een 0 grams niet dag en nacht oplaten in het begin.
Dan is het overdag meestal nog wel dragelijk qua temperaturen, maar alleen 's nachts koeler/kouder.
Staan ze buiten in de regen oid is het een ander verhaal, maar voor op stal zou ik overdzg de deken afhalen

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 23:39

Die van mij krijgt meestal 1 op als her overdag rond de 10 graden blijft en eronder.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 23:43

Waarom zou je een 0 grams deken op doen?

Een paard kan goed tegen de regen - onder zo'n dunne deken worden ze alleen maar zweterig, heeft echt geen enkele zin. Je paard kan het prima zelf regelen, met zo'n dun dekentje maak je eigenlijk alleen de hele boel in de war.

Dekens zijn er alleen maar omdat je je paard dun in het haar wilt houden, bv omdat je fanatiek traint en je paard dan erg gaat zweten met een dikke vacht....Misschien dat een oud paard het een keer koud krijgt en daarom een dekentje op moet - maar verder is het echt overbodig en doe je echt niet het beste voor je paard.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:49

lekker in hun blootje laten staan joh! Even het zonnetje op de vacht en ze zijn zo weer droog. Bij mij blijven de dekens nog een dikke maand in de kast. Het is nog steeds zomer hoor!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 14:45

Kendra schreef:
Waarom zou je een 0 grams deken op doen?

Een paard kan goed tegen de regen - onder zo'n dunne deken worden ze alleen maar zweterig, heeft echt geen enkele zin. Je paard kan het prima zelf regelen, met zo'n dun dekentje maak je eigenlijk alleen de hele boel in de war.

Dekens zijn er alleen maar omdat je je paard dun in het haar wilt houden, bv omdat je fanatiek traint en je paard dan erg gaat zweten met een dikke vacht....Misschien dat een oud paard het een keer koud krijgt en daarom een dekentje op moet - maar verder is het echt overbodig en doe je echt niet het beste voor je paard.

Ik ga mijn 2 jarige echt niet laten shaken van de kou. Trillen op haar benen, haren omhoog en ijs en ijskoud aanvoelen. Als het de hele dag achterelkaar regent staat ze ook te trillen. geef mij maar lekker dekens!