In de zomer scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joscaa

In de zomer scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 09:16

Hallo,

mijn paardje Farouche(23) komt erg slecht uit haar vacht, heeft dan nu ook nog een redelijk dikke vacht met hier en daar wat kortere plekken. Vorig jaar kwam ze ook al wat slechter uit haar vacht, maar nu is het extremer.

Zou het kwaad kunnen haar nu te scheren, met deze warme tempraturen? 'S winters word ze ook geschoren.

Alvast bedankt,
Josca.

Meraki

Re: In de zomer scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:23

Ik denk, dat als je paard zo slecht uit d'r vacht komt dat je haar best kan helpen hoor.. :)

Denk dat ze er meer baat bij heeft :)

Hipar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:51

Bij ons op stal loopt een pony van rond de 30 en die wordt ook geschoren hoor. Doet het beestje echt goed :j
Die wordt in de winter niet geschoren dus dan is het verstandig om voor de langste dag te scheren.....

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 19:49

Ik denk dat je je paard een groot plezier doet om haar nu te scheren. Kan in ieder geval geen kwaad :)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 20:02

Bedankt voor jullie reacties,
ik ga haar van de week scheren. :)

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 20:07

Mijn verzorghafje van 22 zit nu ook nog best dik in d'r vacht. Ik denk dat ze blij is als je haar en handje helpt! Ik zit er ook aan te denken ;)

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 20:10

wel goed opletten met de zon! als je haar geschoren hebt, niet gelijk blootstellen aan de zon, maar eerst wachten tot het haar ietsjes langer is... of buiten het heetst van de dag om buiten zetten, want verbranden gaat snel...

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:58

Als paarden last hebben van hun vacht, en het zelf niet op kunne lossen kun je ze helpen...

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 15:27

keshia schreef:
wel goed opletten met de zon! als je haar geschoren hebt, niet gelijk blootstellen aan de zon, maar eerst wachten tot het haar ietsjes langer is... of buiten het heetst van de dag om buiten zetten, want verbranden gaat snel...

Goed dat je het zegt, thenks! :*

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:45

Ik scheer de mijne nu ook al 2 jaar in de zomer. Hij heeft er gewoon last van. De mijne 2is 20 jaar oud en ik rijd hem zo'n 3 maal per week. Nadat hij geschoren was, voelde hij zich stukken beter. Gewoon doen dus.

aukv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:50

Ik scheer de schetlander van 20 + ook. Ze komt ook slecht door het haar en knapt er enorm van op. Onze KWPN merrie van 21 komt nog aardig goed door het haar en heeft buiten flink poetsen geen extra hulp nodig. De veearts hier raad het zelfs aan om het te doen bij paarden pony´s die er zelf moeite mee hebben!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:56

Ik heb de mijne vlak voor de hitte geschoren,niets mis mee...hij knapte er heerlijk van op :) Te veel vacht is gevaarlijk met die hitte omdat ze hun warmte niet kwijt kunnen en oververhit kunnen raken.

Wel uitkijken idd met de zon,zorg dat hij lekker in de schaduw kan staan...de 1e week/2 weken ook in de gaten houden met regen.Omdat de haren niet meer als dakpannen liggen maar stoppels zijn,loopt het regenwater direct op de huid waardoor hij weer teveel af kan koelen (denk hierbij aan plensbuien).Mik er dan even een ongevoerde regendeken op tijdens de bui of zet hem even binnen.

Is dat niet mogelijk,dan kun je hem bv in een jachtmodel scheren...er blijft dan een "deken" van haar op zijn rug liggen...bv nr 5 of 6

Afbeelding

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:00

Het kan echt niet kwaad als je je paard gaat scheren.
Als je paard niet meer goed uit z'n vacht komt kan je hem beter even helpen, vooral met deze temperatuur. :)

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:40

Ik merk bij mijn merrie van 26 (die overigens heeel goed door haar vacht is gekomen) dat ze nu weer een donsvachtje aan het aanmaken is. Het wordt een beetje pluizig.2 weken is dat nu. De laatste Ze verhaart ook nog gewoon. Ik merk niet dat ze er last van heeft en ga ook niet scheren.

Wat ik me wel afvraag. Doe je ze snachts dan een deken om als je ze geschoren heb? Helemaal kaal lijkt me ook weer zo koud.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:59

Deken om.... :P niet zolang de mussen geplukt en gebraden uit de bomen vallen hoor.Paarden hebben het niet zo snel koud hoor,maken ze vanzelf wel weer vacht aan.Zolang er maar geen water op de huid kan komen ;) De nachttemperaturen zijn in dit seizoen hoog zat.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:17

ja ik weet niet :P

Op bokt verbaas ik me wel meer. En heb zelf geen ervaring met 's zomers scheren.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:22

Hihi....enige deken die je in de zomer gebruikt is evt eczeem/vliegendeken en bij net geschoren paarden tijdens een enorme hoosbui een ongevoerde regendeken,tenzij het broeierig warm is.Verder dekens in de kast laten...paarden zijn niet van chocola :D ;)

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:20

Inderdaad geen dekens. De mijne heeft nergens last van en voelt zich weer helemaal happy. En wat al gezegd is in het begin een regendeken als het plenst en eventueel een vliegendeken.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:25

Ik scheer de mijne ook in de zomer, meerdere keren zelfs. Sinds vorig jaar. Hou wel de rug en achterhand behaard als bescherming tegen regen en zon. Werkt prima zo, hij staat 24/7 buiten en zo hoef ik niet met dekens te klooien.
De langere vachtzomers is trouwens vaak een teken van beginnende ziekte van Cushing. Is bij mijn pard helaas ook het geval, hij is 22 en sinds zijn 18e werd zijn zomervacht elk jaar weer langer.

lautje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 22:08

Ik sluit mij inderdaad bij de meesten van hier aan.
Een paard wat slecht door zijn vacht komt kan in de zomer best geschoren worden.
Zelf heb ik het met een shetlander aan de hand gehad. Maar voor we de beslissing hadden gemaakt om hem te scheren zijn we eerst met lijnzaad olie bezig geweest. Dit hielp bij hem niet, ( bij een van mijn andere paarden wel) dus hebben we het scheerapparaat er maar op gezet.

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:13

Mij lijkt t laat zat om hem nog te scheren, ik 'Hoorde" altijd dat je rond januari / februari voor t laatst kan scheren...

Aan de andere kant... met warme temperaturen nog rondlopen als een beertje is ook niet echt prettig....

groetjes

lisanne_vic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:16

ik zou ze gewoon helpen uit de vacht te komen.
het is ook zielig als ze staat te zweeten toch?

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:18

Mijn merrie van 29 heb ik in april geschoren, en begin juli nog een keer. Ik merk dat ik haar hiermee ontzettend help. Ze staat een stuk vrolijker op stal. Geen dekens hier, dan helpt het nog niet veel. Ze staat tot 12.00 in de wei, dus met de ergste hitte en zon staat ze binnen. :).

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 11:43

Heel positief allemaal dus, oke, bedankt! :D

RenaatB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:58

inderdaad, gewoon lekker scheren!
Wij doen het ook altijd met de oudjes zowel voor het paard als voor jezelf fijner.