Vliegenmasker dag en nacht om, kan dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Vliegenmasker dag en nacht om, kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 11:47

Mijn haflinger staat 24/7 op de wei. Als ik hem er uit haal om iets te gaan doen zitten er ontzettend veel vliegen rond zijn ogen.
Ogen zijn verder goed helder en geen prut.
Maar voor het comfort zit ik wel te denken aan een vliegenmasker.

Nou staat hij 24/7 op de wei en ik kan niet elke dag dat masker om en af gaan doen.
Mijn staleigenaar wil ik er niet mee belasten. Kan het kwaad om het masker dag en nacht om te doen?
Of gaat dit schuren?
Welk masker zou ik dan het beste kunnen nemen?

Elegance_

Re: Vliegenmasker dag en nacht om, kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:50

Bij die van mij is die ook gewoon dag en nacht om :)
Ik heb de Field Relief vliegenmasker die vindt ik persoonlijk erg mooi zitten, je kunt hem stellen achter de oren en onder de kaak.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:51

Bij ons op stal (hit actief) staan een heleboel paarden met hun masker dag en nacht om. Denk dat je iets moet kiezen met bontrandje zodat het niet gaat schuren.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:52

Bij ons op stal staat er een fjord nu ook dag en nacht met het masker om. Of het gaat schuren, weet ik niet, hij had al enorme schuurplekken rond zijn ogen zitten.
Maar hij laat hem wel goed zitten, dus denk dat het masker hem niet irriteert.

Zit zelf een beetje met hetzelfde dubio voor Jip. Als ik 1x per dag met hem bezig ben, ga ik met zo'n vliegenroller rond zijn ogen en heeftie voor de periode dat ik met hem bezig ben geen last meer van vliegen. Hoe lang dat spul werkt, weet ik alleen niet, want de volgende dag zitten er altijd wel weer vliegen.
Maar vind zo'n masker eigenlijk ook niks, zeker niet in het donker eigenlijk.
Voorlopig houd ik hem dus op de antivliegenroller.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:52

die van mij heeft vorig jaar ook 24/7 een vliegenmasker om gehad. jaar daar voor trouwens ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:53

Als het masker goed past moet dat geen probleem zijn. :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 11:54

Ja, inspuiten doe ik ook als ik 'm uit de wei haal en wat ga doen.
Hoofd doe ik dan met een sponsje.
Maar ik geloof nooit dat dat 24 uur werkt, vandaar het idee van een masker.

Masker in het donker had ik nog niet eens over nagedacht. Zien ze er wel voldoende mee?

Qua schuren zou het moeten kunnen. Inderdaad met een comfortabel masker met bontje of iets zachts in ieder geval.
Hij heeft geen halster om, dus touwtjes gaan zoiezo niet.

De Field Relief is inclusief neus toch? Of heb ik nu de verkeerde voor me? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:03

Ze zien genoeg hoor, ook 's nachts. Dat went ook snel. Mijn paard heeft er nooit problemen mee gehad en om het te testen heb ik er zelf eens doorheen gekeken en ik zag nog genoeg. :D

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:05

Mijn paard heeft ook dag/nacht haar kap om. Behalve als ik ga rijden dan.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:08

Hier hebben alle paarden een masker op 24/7

ook in de stallen er zitten zoveel beesten we hebben z'n paarse vliegenlamp van met meter lang en 50 cm breed er zitten daar genoeg vliegen dood op maar er vliegt nog mega veel rond

We hebben een masker gepakt en er zelf door gekeken ook als het donker is ze zien er genoeg door hoor!

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:09

gewoon dag en nacht gaat prima ;)

Tartara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:09

Bij mij hebben ze ook allemaal 24/7 hun masker om, behalve als het regent, dan haal ik ze af.

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:00

kan gewoon, ik heb de bucas.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:02

Ik heb bij onze paarden normaal gesproken ook hun vliegen masker 24/7 om. Dus het kan zeker!

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:04

Amanda schreef:
Ja, inspuiten doe ik ook als ik 'm uit de wei haal en wat ga doen.
Hoofd doe ik dan met een sponsje.
Maar ik geloof nooit dat dat 24 uur werkt, vandaar het idee van een masker.

Masker in het donker had ik nog niet eens over nagedacht. Zien ze er wel voldoende mee?

Qua schuren zou het moeten kunnen. Inderdaad met een comfortabel masker met bontje of iets zachts in ieder geval.
Hij heeft geen halster om, dus touwtjes gaan zoiezo niet.

De Field Relief is inclusief neus toch? Of heb ik nu de verkeerde voor me? :+

Je hebt ze met neus (die je eraf kan halen) en zonder :)

Birte_Ost

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:06

De mijne staat ook 24/7 met een masker anders schuurt hij zich tot bloedens toe, hij vindt het niet leuk maar blijft er meestal af. Als je paard het gewoon laat zitten en er geen wonden ofzo van krijgt is het denk ik geen probleem.
In mijn geval heb ik de keuze ofwel mn paard zien afzien en schuren tot het bloed en echt geen fut meer hebben om nog een voet te verzetten (jeuk is erge vermoeiend en vol wondjes is ook pijnlijk) ofwel een masker op waar hij duidelijk niet op staat te springen maar hij is zit wel weer vol energie dus...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:30

de fabrikanten/paardendrogist o.a. adviseren om hem 's nachts af te halen vanwege het zicht inderdaad.

Maar helaas ik kan ivm werk ook niet iedere ochtend de kap weer op doen, dus laat hem nu ook 24/7 om. Mijn paard heeft een ontstoken oog door de vliegen, dus het moet wel even. Ze krijgt wel wat jeuk van de kap, als ik hem af haal wil ze graag schuren.
Ik heb deze van field relief (zonder neus) http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... di/115045/
Deze is erg zacht, er zit elastiek in en hij is ook achter de oren verstelbaar.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:41

Hoi ik las even mee omdat mijn pony's er ook veel last van heeft, maar ik heb een vraagje.
Welke maten moet ik hebben?

Ik heb een mini Shetlander van 90 cm en meestal moet ik van spullen maat mini hebben en ik heb een Garrano van 1,33 cm en die heeft maat cob of pony.

(omdat de maten in s enz. worden aangegeven wist ik het niet)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:46

Ja, zou ideaal zijn als ik de tijd had om elke ochtend het masker weer op te doen en 's avonds af :+ , maar helaas red ik dat gewoon niet. Mijn paard heeft 'm nu ook om, anders zijn zijn ogen binnen no time ontstoken, want wat een vliegen ineens (sinds een paar weken). Er lopen er bij ons 3 in de kudde met dag en nacht hun vliegenmasker op, gaat prima, hoor. Ze kunnen er genoeg door zien en de maskers zijn zacht afgewerkt met bont.

Ik hou helemaal niet van toestanden om en aan mijn paard, maar nu moet het echt even, want er liepen al paarden rond met zwaar onstoken ogen en dan is het kiezen uit dat of een vliegenmaskertje op. :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:47

Ik laat de mijne niet dag en nacht om. 's nachts vind ik het toch wat eng, bedoel zoon ding beperkt toch het zicht. Overdag loopt ze dus met een masker en 's nachts met een vliegengordijntje, werkt prima :) .

Gianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:49

mijn haflinger heeft hem elke zomer 24uur per dag om, al jaren en totaal geen probleem...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:50

Ach, mijn paard loopt al jaren dag en nacht met dat ding in periodes met extreem veel vliegen. Nog nooit iets gebeurd, hoor, hij scheurt er ook echt mee het hele land rond, ook in het donker (Sam houdt van sprinten en gek doen). :D
En hij staat ook regelmatig met zijn hoofd in het riet/de struiken, omdat hij dol is op alles wat groen is (niet alleen maar gras) en bruin (boomstronken eet hij ook). ;) :+
Lukt prima zo, dus....... tja, wat moet ik anders?

Maar snap het ook als je 'm wel af haalt, hoor..... ;)

snowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:53

Die van mij loopt er ook 24 uur mee rond. En zelfs als ik een klein rondje buiten rijd heeft ze hem op.

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:00

Het is wel HEEEEEEEEEL belangrijk dat het masker goed aansluit.
Ik heb ooit een keer meegemaakt dat het masker niet goed aansloot en er een insect onder het masker is gekomen. Het paard is in blinde paniek door de omheining gerend en tegen een muur aan gestormd. Het arme dier was zwaar gewond, en heeft een hele tijd moeten herstellen!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:49

Ik doe het altijd liever niet aangezien de leveranciers van de maskers ook aanraden het niet te doen en ze echt een stuk minder zien in het donker.
Alleen met de echte hete dagen doe ik het want dan zitten er zelf s'nachts veel vliegen maar zodra het ook maar iets afkoelt doe ik hem s'nachts weer af.
Probeer hem wel regelmatig af te doen ook om gewoon te luchten en alles te controleren.