Vliegenmasker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elise88

Vliegenmasker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 22:17

I.v.m weinig tot geen ervaring met vliegenmaskers, open ik dit topic. Het punt is als volgt. Het paard in kwestie heeft momenteel enorm veel last van vliegen en dazen, ook met een frontriem met 'touwtjes' eraan aan het halster. Het gaat nu echter zover dat er bulten/wondjes op het paardenhoofd ontstaan. Tussen haar ogen heeft ze inmiddels diverse ronde wondjes.

Ik ben een beetje huiverig voor alles wat op/aan/onder/tussen een halster/om een paardenhoofd zou moeten in de wei, maar ik meen dat ik het paard nu toch wel van die vliegen moet verlossen om erger te voorkomen.
Ik denk dat een vliegenmasker met oren geen succes wordt, dus een dergelijk model valt al af. Nu vraag ik mij af of een simpel vliegenmasker, echt het meest simpele (en wellicht daarom ook meest veilige) model, zonder oren én zonder neuskapje, goed werkt. Ik vraag me af of de vliegen er niet onder kruipen, of een paard daar dan vervolgens niet juist van schrikt, of de wondjes voldoende lucht krijgen om te helen en het paard genoeg kan zien.

Kan iemand me e.e.a. uitleggen?

Captain

Re: Vliegenmasker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:20

Wij hebben ze hier met oorkapje maar die zitten gewoon om zonder halster. Waarom niet met oorkapje als ik vragen mag? :) Overigens zitten die dingen vast met klittenband en kunnen ze om zonder aan een halster vastgemaakt te moeten worden, dus echt gevaarlijk is het niet, ze trekken het zo los!

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:23

allereerst de vraag waarom niet met oren?

De vliegen maskers verschillen enorm.

Je hebt van die hele simpele zwarte zonder oren met een bontstukje over al langs.

die hebben vrij grote mazing en die luchten zeker weten goed.

Ik heb zelf een paard met het zelfde probleem toch heb ik voor een masker met oren gekozen.
Dit zo dat ik hem probleem niet verplaats.. had namelijk het idee dat ze van hoofd naar oren verplaatste die mugjes etc en dus kreeg hij hele kapotte oren.

Maar goed de mugjes kruipen bij mij onder geen van bijde maskers.
Als je paard nog nooit een masker om gehad heeft kan het zijn dat hij eerst even gek mijn zijn hoofd schud en raar rond rent met het idee What the F*ck is dit.
Als je bang bent dat hij blijft hangen met het masker dan doe je hem toch over je halster?
Of gewoon geen halster?
Wel zou ik persoonlijk kieze voor een masker met klitteband sluiting en niet een die je over het hoofd moet trekken.

Als je nog meer vragen hebt moet je maar een PB sturen

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 22:40

Allebei heel erg bedankt voor de info.
Ik heb gewoonweg niet zo'n goed gevoel bij een masker met oren, omdat het best een gevoelig paardje is en ze ook niet zo van de 'rare dingen is'. Wil haar zo min mogelijk rare onderdelen en kriebels bezorgen. Bovendien heeft ze erg grote flappers en ben ik bang dat het gaat irriteren/het niet past.
Misschien is het een idee om gewoon met de simpelste uitvoering te beginnen, het gaat immers nu m.n. om het genezen van de wondjes op haar hoofd, op het deel tussen de ogen. Hopen dat de mugjes e.d. zich niet verplaatsen en dat zij zelf goed reageert op het rare ding. Wil er dan inderdaad wel een met klittenband. Goed om te horen dat er voldoende lucht doorheen komt en de beestjes er niet snel onder zullen kruipen. Wellicht het proberen waard dus. Zal in de winkel ook even goed rondkijken en me laten adviseren.

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 00:25

Wij hebben er eentje voor onze zomereczeem paard met afneembare oren (klitteband) en neusflap(rits die bontonderlegt is, wel blijven er slierten over). Heel het masker is aan de randen met bont onderlegt en met klitteband sluiting en wij zijn er heel tevreden over. het is de luxe kap van het merk busse http://www.busse-reitsport.de.

ook is er nog een minder luxe versie, met vaste neusflap en (extra grote) oren, zonder klitteband en totaal van elastiek gemaakt, die gaat tot medium en wij hebben een maatje groter nodig dus die we gekocht hebben past niet dus deze kan je voor 10excl overnemen

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 00:28

Elise88 schreef:
Bovendien heeft ze erg grote flappers en ben ik bang dat het gaat irriteren/het niet past.

Ik heb voor mijn merrie een medium vliegenmasker. Ze heeft zelf maat full van halsters en hoofdstellen, maar een smal neusje.
Ik had beide maten meegenomen uit de winkel, maar de M zat perfect. Ze heeft zelfs nog iets ruimte over bij de oren.
Dus ook bij jou paard moet het kunnen passen ;)

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 08:02

ik zou gewoon zelfde maat kopen als je hoofdstel is.
Is hij te groot kan je hem natuurlijk altijd gewoon ruilen!

Owja een extra tip.

Bij de paarden drogist hebben ze en zwafel/zink zalf deze werkt mega goed bij het genezen van wondjes!!!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 08:17

Nog een tip, kijk of de kap echt goed past. Ik had er ook eentje gekocht en het lijkt wel of deze nu uitrekt aan de onderkant, dat sluit nu niet meer mooi aan.

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 09:04

Bedankt voor de tips!

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:14

gisteren helaas een vliegenmasker moeten kopen omdat pony steeds ontstoken ogen heeft. Ik wilde zonder oren en met klitteband maar ja die waren natuurlijk uitverkocht in mijn pony's maat. De verkoopster zei dat ik deze maar moest nemen (zie foto's) Ik vertelde de oren niet handig te vinden waardoor de verkoopster mij erop wees deze makkelijk af te knippen waren. Zie hier hoe hij momenteel zit
Afbeelding
Afbeelding
http://i56.photobucket.com/albums/g162/ ... G_3573.jpg
http://i56.photobucket.com/albums/g162/ ... G_3577.jpg
http://i56.photobucket.com/albums/g162/ ... G_3582.jpg
het nare is dat deze over het hoofd aangetrokken moet worden maar de stof is wel heerlijk elastisch en zacht. voelt aan als een soort legging zeg maar.
De oren heb ik nog niet afgeknipt.
merk weet ik even niet maar prijs zat rond 12 euro dus dat viel mee.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 26-07-10 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Ter illustratie zijn 2 foto's toegestaan, het teveel aan foto's is omgezet in link.

Absneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 06:58

japielover schreef:

Owja een extra tip.

Bij de paarden drogist hebben ze en zwafel/zink zalf deze werkt mega goed bij het genezen van wondjes!!!

Hallo Japielover, even een vraag welke zalf is dat bij de paarden drogist?

Ik zie er nl meerdere met zwafel en zink.

Kan je me de naam geven!

Alvast bedankt

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 11:36

Ik ben inmiddels voorzien van een vliegenmasker. Helaas waren bij de paardenwinkel waar ik was de meeste merken en uitvoeringen ook uitverkocht. Ik ging eigenlijk voor de meest simpele versie van bijvoorbeeld Harry's Horse zonder oren en neusflapje. Die hadden ze echter alleen nog maar in kleine maatjes en in het wit met roze/blauw bont met een brilletje erop. Nu is 'mijn' paard dus voorzien van een wit met roze vliegenmasker. Ondanks dat het er natuurlijk heel maf uitziet ben ik er wel heel blij mee: paard lijkt het goed te accepteren, vliegen/mugjes e.d. blijven van de wonden af, de witte kleur stoot wel de zon wat meer af dan de zwarte versie, ik heb haar nog niet zien proberen dat ding af te krijgen (grootste vrees). Ik laat de wondjes overigens zoveel mogelijk met rust (kan het drogen), af en toe smeer ik vetramil (wondzalf met honing). Verder sprayen we met vliegenafwerend middel.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:13

Ik zou nu in deze tijd geen wondzalf met honing gaan gebruiken slimmie! (insecten??)

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 12:36

Brendaaaa schreef:
Ik zou nu in deze tijd geen wondzalf met honing gaan gebruiken slimmie! (insecten??)

Zover mij is opgevallen, zit er niet echt een honinggeur aan. Maarre bovendien: zit de kap over het gedeelte met de wondjes en de vertramil ;), de insecten komen er niet bij.

Maar ik geef toe, toen de eigenaar met de Vetramil aankwam dacht ik ook in eerste instantie: dat trekt juist de boosdoeners aan. Maar dat valt dus weer mee ..

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:38

Even offtopic...
Ik heb ook een zal met honing: Dermiel wondzalf. Dit trekt ook geen insecten aan

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 17:17

Even voordat je begint aan een vliegenmasker; deze mag je snacht's nooit omlaten, zeker niet buiten in de wei, gezien paarden in het donker heel slecht zien met zon ding om.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 17:21

Farfalla_ schreef:
Even voordat je begint aan een vliegenmasker; deze mag je snacht's nooit omlaten, zeker niet buiten in de wei, gezien paarden in het donker heel slecht zien met zon ding om.

bedankt voor de tip

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 17:27

Mij is ooit verteld dat paarden veel beter kunnen zien in het donker dan mensen en je kan gewoon door die kap heen kijken.

Als je zorgt dat hij goed past en zonder halster er om laat dragen, moet het m.i. wel kunnen...

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 17:28

russel schreef:
Mij is ooit verteld dat paarden veel beter kunnen zien in het donker dan mensen en je kan gewoon door die kap heen kijken.

Als je zorgt dat hij goed past en zonder halster er om laat dragen, moet het m.i. wel kunnen...

mijn paard staat snachts binnen en er brand noodverlichting
hij heeft kap 24/7 om omdat niet iedreen die kap vriendelijk kan aantrekken en ik niet wil dat hij kopschuw wordt

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 20:29

HAR-->SV

Wilmamike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 07:59

Hallo,

Ik heb ook heel veel problemen met het vliegenmasker van mijn paard.
Ik heb er 1 met onder en boven bond en van dat stevige spul.
Ook hij kreeg eerst een paar wondjes en heb ik een andere gekocht een wat soepelere stof.
Nu is het nog erger met de wondjes.
Ook heeft hij iets onder het masker gekregen en werd helemaal gek.
Hij ging als een gek naar de inloopstal en heeft daar ook nog een paal eruit gelopen.
Ik heb zaterdag infomatie gevraagd bij de dierenarts en heb daar een middel gekregen waar ik hem een paar keer mee behandelen moet.
Het blijkt dus echt van dt vliegenmasker te komen.
Ook wij hebben heel erg veel last van vliegen , dazen enz.
Ik heb hem dag en nacht omgedaan en toen kwamen die plekjes.
Het zijn ronde plekjes vaak met korstjes erop en ze zitten alleen op zijn hoofd.
Het ziet er echt niet mooi uit.
Waarschijnlijk is dat ding gaan iriteren en door de extreme warmte is er vocht tussengekomen en heeft hij nu last van schimmels.
Ook alleen maar op het hoofd en het is me wel duidelijk dat het door het masker komt want op de rest van zijn lichaam heeft hij niks zitten.
Ik heb ook al zijn spullen poetsspullen halsters touwen vliegensliertjes ontsmet met dettol.
Ik hoop dat het met een paar behandelingen over is en ik weet heel zeker dat ik nooit meer zo een masker bij mijn paard opzet.
Hij heeft nu gewoon een halster om met van die sliertjes.
Hij ziet er nu even niet uit maar ik hoop dat het snel weer over is.

Wilma baaje van Mikey.

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 08:41

Wellicht heb je de openingspost niet helemaal goed gelezen. 'Mijn' paard had de wondjes al vóórdat ik het vliegenmasker heb aangeschaft. De wondjes van dit paard kunnen dus onmogelijk door het vliegenmasker zijn veroorzaakt en ik heb juíst niks te klagen over het masker: de wondjes op haar hoofd zijn inmiddels dicht en er komen zelfs alweer wat haartjes op (en door het genezen jeukt het natuurlijk nog steeds als een gek ;) ).
De ronde wondjes werden mijn inziens veroorzaakt door muggen/vliegen/dazen-steken.

Jammer dat het vliegenmasker bij jou juist niet zo positief werkt. Ik houd goed in de gaten of het niet gaat schuren (bijv. ook doordat er modder oid onder/aan zou kunnen komen), zodra er daardoor wondjes ontstaan is het einde oefening mbt het masker.

Wilmamike schreef:
Hallo,

Ik heb ook heel veel problemen met het vliegenmasker van mijn paard.
Ik heb er 1 met onder en boven bond en van dat stevige spul.
Ook hij kreeg eerst een paar wondjes en heb ik een andere gekocht een wat soepelere stof.
Nu is het nog erger met de wondjes.
Ook heeft hij iets onder het masker gekregen en werd helemaal gek.
Hij ging als een gek naar de inloopstal en heeft daar ook nog een paal eruit gelopen.
Ik heb zaterdag infomatie gevraagd bij de dierenarts en heb daar een middel gekregen waar ik hem een paar keer mee behandelen moet.
Het blijkt dus echt van dt vliegenmasker te komen.
Ook wij hebben heel erg veel last van vliegen , dazen enz.
Ik heb hem dag en nacht omgedaan en toen kwamen die plekjes.
Het zijn ronde plekjes vaak met korstjes erop en ze zitten alleen op zijn hoofd.
Het ziet er echt niet mooi uit.
Waarschijnlijk is dat ding gaan iriteren en door de extreme warmte is er vocht tussengekomen en heeft hij nu last van schimmels.
Ook alleen maar op het hoofd en het is me wel duidelijk dat het door het masker komt want op de rest van zijn lichaam heeft hij niks zitten.
Ik heb ook al zijn spullen poetsspullen halsters touwen vliegensliertjes ontsmet met dettol.
Ik hoop dat het met een paar behandelingen over is en ik weet heel zeker dat ik nooit meer zo een masker bij mijn paard opzet.
Hij heeft nu gewoon een halster om met van die sliertjes.
Hij ziet er nu even niet uit maar ik hoop dat het snel weer over is.

Wilma baaje van Mikey.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:04

Absneb schreef:
japielover schreef:

Owja een extra tip.

Hallo Japielover, even een vraag welke zalf is dat bij de paarden drogist?

Ik zie er nl meerdere met zwafel en zink.

Kan je me de naam geven!

Alvast bedankt

Hoi Hoi,

Ik heb die van de Groene Os

Werkt echt super goed

velvetluna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 20:19

die van BUCAS zijn echt goed hoor geen schuurplekjes enal dus snap niet waarom je ertegen bent ?

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:59

Ik heb zo'n simpele vliegenkap zonder oren en zonder neuskap voor mijn vz-pony. Het werkt heel erg goed!
Natuurlijk moet je wel de goede maat hebben, niet te krap en niet te groot.
Ik raad het je echt aan, mijn vz-pony werd gelijk een stuk rustiger en meer ontspannen.
Als ik jou was zou ik er wel een kopen met een bont randje, zodat het niet zo schuurt.

Edit: Voor als je het wilt weten, ik heb hem bij de Divoza gekocht.