paard op de wei afspoelen voor verkoeling?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miss_nadine

paard op de wei afspoelen voor verkoeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 22:21

In de zomermaanden spoelen wij ons paard geregeld af voor wat verkoeling en zetten haar dan weer terug op het land. Nu vertelde de boer waar mijn paard staat van de week dat dat juist helemaal niet goed is, het paard zou het daarna juist dubbel zo warm hebben.
Nu hoor ik uit mijn omgeving verschillende verhalen dus ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen. Wil het beste voor mijn paardje dus brand maar los :D

Winx

Re: paard op de wei afspoelen voor verkoeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 22:23

Ik zelf doe het ook wel eens, aangezien mijn paard zwart/donkerbruin is brandt die zon flink en als ik hem dan afspoel dan kookt zijn huid ten minste niet meer zo erg. En heb nog nooit iets gemerkt dat hij het daarna nog veel warmer had eigenlijk.

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 22:23

ik doe het ook altijd, maar ik heb er eigenlijk nooit wat van gehoord.

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 22:24

ik spoel mijn paard allen af na het rijden, het zweet wegwassen dus.
Verder staan ze ook gewoon op het land in de zomer.
Ik doe het nooit om ze verkoeling te geven.
Staan er geen bomen omheen voor schaduw?

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 22:24

Als het water verdampt op de huid zal het paard het warmer hebben dan voorheen.
Mij is altijd uitgelegt als je een paard wilt af laten koelen, dan doe je dat door meerdere malen af te spuiten maar ook meerdere malen het water er af te halen.
Dus afspuiten, droogtrekken, afspuiten, droogtrekken enz enz

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 22:29

. Aderen worden wijder wanneer het zijn warmte kwijt moet, truucje van de natuur. Vandaar dat wij ook wel rode wangen krijgen als we het warm hebben.. omdat je het bloed beter ziet door die verwijding..

Als je een paard wilt afkoelen is het beste om lauw water te gebruiken. Koud water zorgt ervoor dat de aderen, die door de verhitting van het lichaam groter zijn geworden, door een schrikreactie weer klein worden en daarmee de warmte niet meer afgeeft. Maar wel een zeiknat paard, dus het lijkt optisch koeler, maar je koelt je paard er idd niet mee af maar zorgt ervoor dat het het warmer heeft.

Dus het liefste lauw water.. en het lekkerste is het wanneer er een briesje staat. Want wind voert de warmte af. Echter bij een temp. van, pak hem beet, onder de 20 graden zou ik het persoonlijk niet meer doen. En het paard (eigelijk altijd) de mogelijkheid geven tot schuilen en voldoende drinkwater.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 22:31

Ik doe het nooit het trekt alleen maar nog meer vliegen aan.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 22:34

marleen_usar schreef:

ben ik met je eens.. Maar voor het geval je toch met een oververhit paard zit. Dus richting de 40 a 41 graden, (afhankelijk van de normale temp.).. altijd onthouden.. Koelen met lauw water. Geldt eigenlijk ook voor brandwonden..al zul je die bij paarden niet zo snel tegenkomen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 09:30

Ik doe het nooit. Een van mijn shetten zet als hij het heel warm heeft een voorbeen in de waterbak.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 12:27

Knert schreef:
. Aderen worden wijder wanneer het zijn warmte kwijt moet, truucje van de natuur. Vandaar dat wij ook wel rode wangen krijgen als we het warm hebben.. omdat je het bloed beter ziet door die verwijding..

Als je een paard wilt afkoelen is het beste om lauw water te gebruiken. Koud water zorgt ervoor dat de aderen, die door de verhitting van het lichaam groter zijn geworden, door een schrikreactie weer klein worden en daarmee de warmte niet meer afgeeft. Maar wel een zeiknat paard, dus het lijkt optisch koeler, maar je koelt je paard er idd niet mee af maar zorgt ervoor dat het het warmer heeft.

Dus het liefste lauw water.. en het lekkerste is het wanneer er een briesje staat. Want wind voert de warmte af. Echter bij een temp. van, pak hem beet, onder de 20 graden zou ik het persoonlijk niet meer doen. En het paard (eigelijk altijd) de mogelijkheid geven tot schuilen en voldoende drinkwater.

Dank je wel voor je uitleg, erg duidelijk!

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 13:23

hoe denken jullie er dan over om met dit weer in de avond de paarden te wassen? is dat te doen in de avond. Wand ik rij savonds en dan is het wel lekker na het rijden en zweten haar af te spuiten. Ik vind het te warm om in de middag te rijden. Maar ik weet niet of het te koud is daarna als ze afgespoten is. Heb alleen koud tuinslang water

laartje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 14:30

Ik spoel na het rijden het zweet weg...Ik heb niet echt in de gaten dat hij erna dan zo warm heeft!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 14:32

SJANNE_DARK schreef:
hoe denken jullie er dan over om met dit weer in de avond de paarden te wassen? is dat te doen in de avond. Wand ik rij savonds en dan is het wel lekker na het rijden en zweten haar af te spuiten. Ik vind het te warm om in de middag te rijden. Maar ik weet niet of het te koud is daarna als ze afgespoten is. Heb alleen koud tuinslang water

Te koud is het echt niet gauw, ik heb het in de winter nog wel gedaan.
Overigens uit practische overwegingen doe ik het 's avonds na de les gewoon even met een emmer en spons.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 14:36

Ik doe het als het echt vies warm is en ze in de wei al zweetplekken krijgt en last heeft van vliegen. Even flink nat maken , en dan lekker door het zand laten rollen zodat ze goed gepaneerd is , dan heeft ze minder last van de vliegen :)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 14:45

pmarena schreef:
Ik doe het als het echt vies warm is en ze in de wei al zweetplekken krijgt en last heeft van vliegen. Even flink nat maken , en dan lekker door het zand laten rollen zodat ze goed gepaneerd is , dan heeft ze minder last van de vliegen :)

dat doe ik ook en na het rijden spuit ik hem ook af.

Ik heb nog een donkerbruine pony staan die verder niets doet, maar die mag ook onder de spuit.

Als ze m'n auto horen,komen ze al naar voren gestoven en gaan staan dringen bij de uitgang, vaak zet ik dan gewoon de spuit erop terwijl ze nog in de paddock staan. Dan zouden ze gewoon weg kunnen lopen als ze het niet lekker zouden vinden, maar dat doen ze dus niet :+

Voor droogtrekken krijg ik niet eens de kans, dan liggen ze al te paneren.....

Vroeger stond mijn paard bij een boer, daar ging hij, net als de koeien, gewoon in de sloot staan als het zo warm was }:0

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 15:35

Wendel schreef:
Als het water verdampt op de huid zal het paard het warmer hebben dan voorheen.

Euh... :? Weet je zeker dat je je hierin niet vergist hebt? Water als het verdampt onttrekt juist de warmte waardoor je het kouder krijgt. B-) :)

Oke dat je geen ijswater moet gaan gebruiken maar afspoelen met gewoon water, dat kan kwa temperatuur toch geen kwaad met dit weer, wel? Dat water is in de leidingen vaak toch ook al wat opgewarmd door de hitte. Is dat vernauwen van die aders door dit water dan echt zo drastisch?
Nuja, ik weet het niet zeker maar ik heb toch de indruk dat de paarden hier er ontzettend van genieten en ook achteraf als ze terug droog zijn er veel 'helderder' bijlopen. :)

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 18:54

ik doe het zelf ook wel eens, en mijn haffie vind het heerlijk!
ik ga daarna wel even met de trekker erover.
ze gaat daarna lekker rollen in de wei

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 19:01

mijn paarden gaan met deze warmte elke middag even onder de tuinslang. geef ze dan zelf de keuze door gewoon met de straal in de wei te spuiten maar meestal is het duwen om eronder te mogen staan. daarna gaan ze lekker rollen in het zand en hebben zo een perfecte laag tegen de vliegen. daarna gaan ze vaak lekker in de schaduw middagdutje doen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:49

Knert schreef:
marleen_usar schreef:

ben ik met je eens.. Maar voor het geval je toch met een oververhit paard zit. Dus richting de 40 a 41 graden, (afhankelijk van de normale temp.).. altijd onthouden.. Koelen met lauw water. Geldt eigenlijk ook voor brandwonden..al zul je die bij paarden niet zo snel tegenkomen.

Waarom zou een natgespoten paard meer vliegen aantrekken? Lijkt mij juist niet als de sterke geur van zweet van je paard af is zal hij minder vleigen aantrekken. Een gepaneerd zandlaagje, nat en rollen, helpt ook tegen ongedierte.

Ik koel nooit met lauw water maar met koud water. Doordat het water verdampt onttrekt het warmte uit het lichaam. Wel is het handig om er even een zweetmes over te halen de waterfilm die tussen huid en waterlaag ontstaat verhindert korte tijd het afkoelen.

Overigens worden op endurance wedstrijden paarden ook gewoon gekoeld met koud water soms zelf met ijsklontjes erin.

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:55

Fransje23: De vliegen komen als ik me niet vergis op vochtigheid af. Ik merk duidelijk dat de paarden meer vliegen aantrekken als ze nat zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 23:05

"Onze" vliegen komen vooral op zweet- en poepluchtjes af , water daar houden ze niet van ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 23:11

_Question schreef:
Fransje23: De vliegen komen als ik me niet vergis op vochtigheid af. Ik merk duidelijk dat de paarden meer vliegen aantrekken als ze nat zijn.

Niet in mijn wereld :D Heb er ook nog nooit van gehoord, vliegen komen op mest en zweetlucht af, hier in ieder geval.
Mijn paard trekt nat in ieder geval niet meer vliegen aan dan droog, eerder minder.

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 23:14

Ik spoel eigenlijk alleen af na het rijden (dus eigenlijk het zweet eraf) en verder op de wei niets.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 23:19

Onze paarden komen standaard naar het hek toe om gedouched te worden wanneer het warm is en dan krijg je dit: http://www.youtube.com/watch?v=dso7fjTNb2Q
Dit ritueel - douchen - zand(veen)bad - douchen - zand(veen)bad kan zich soms wel 5 of 6 keer herhalen eer ze er genoeg van hebben.
Wanneer ik de kans krijg trek is soms met een zweetmes het water weg.

Tegenwoordig 'pak' ik ook de schachten van de heren mee want ik heb gemerkt dat vliegen/muggen daar graag steken. Gevolg wondjes, geronnen bloed...en nog meer stekebeesten. Sinds ik 2x daags daar vol de douchekop op zet hebben ze daar geen last meer van ! Poown vind het soms zóóó lekker dat hij zijn achterbeen helemaal zijwaards omhoog trekt, kan baasje er nóg beter bij, hé... :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 23:20

Bij die van mij zitten ze ook erg graag tussen de achterbenen en rond de uier , krengen :(

Dat is natuurlijk helemaal een lekker warm en snel plakkerig plekje van het zweten :P