doortrainen in vakantie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jaquel

doortrainen in vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 13:47

Volgende maand ga ik twee weken op vakantie en zit nu met het dilemma wat ik met mijn 7-jarige paard doe.
Hij gaat overdag de wei in en zijn stal wordt gedaan. Ook zal er iemand hem dagelijks even een poetsbeurtje geven.

Nu zit ik te dubben over wat ik met zijn beweging ga doen. Hij loopt nu 4-5 maal in de week op L niveau en 1 keer in de maand een wedstrijdje. Ik ben de enige die hem rijd of longeert.

Wat doen jullie tijdens vakanties? Door laten rijden door iemand anders, laten longeren, helemaal vrij geven etc?
En natuurlijk waarom en hoe doe je dat?

Als je hem / haar vrij geeft ga je op dit niveau dan al training afbouwen of zet je hem / haar in 1 keer stil?
Hoe vaak laat je een vervanger op je paard rijden voor je op vakantie gaat (als deze nog niet bekend is met je paard) ?

Voor mijn vorige paard had ik een bijrijder dus heb nog nooit eerder dit dilemma gehad.

Ben benieuwd naar jullie oplossingen!

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 13:50

Ik geef me paarden dan heerlijke vakantie. als ze toch buiten komen en krijgen aandacht, vindt ik het prima. eventjes rust is ook niet verkeerd voor ze.

Heb een haflinger op M2 lopen, rij ik 3 dagen voor k wegga, lekker makkelijk, dan nog een buitenritje en dan eigenlijk weinig.

Me kwpn-er rij ik lang en laag 2 dagen, 1e dag wat langer dan de 2de . laatste dat ga ik altijd lekker wandelen.
Iemand anders rijd toch anders dan dat je wilt. en al kom je terug en ze hebben hem niet gereden naar je zin is het ook niet leuk.
Want dan heb je dat probleem weer om op te lossen ;).

jaquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 14:35

Wig_love schreef:
Iemand anders rijd toch anders dan dat je wilt. en al kom je terug en ze hebben hem niet gereden naar je zin is het ook niet leuk.
Want dan heb je dat probleem weer om op te lossen ;).

Dat is ook een beetje mijn probleem, ik ben echt geen Anky. Toch is mijn paard niet makkelijk en hebben we na wat strubbelingen eindelijk normale ritjes. Ik ben bang dat het voor mij lastig zal zijn om hem weer op te pakken. Aan de andere kant, misschien kan iemand anders wel wat rijtechnische dingetjes verbeteren wat mij zelf niet lukt.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 14:38

Als je iemand op stal kent die hem bijvoorbeeld 2x per week even kan pakken dan maakt dat al een groot verschil denk ik. Het hangt ook wel van de leeftijd van je paard af.
Ik heb zelf een 4 jarige en die geef ik juist rust als ik op vakantie ben. In ieder geval twee weken, maar vorig jaar heb ik er nog een week voor en een week na aan vast geplakt.

Urielle

Re: doortrainen in vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 16:47

Als ik vrij heb, hebben de paarden ook vrij. Even bijkomen en terug fris in het bolleke lijkt me niet verkeerd.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 17:46

Ik neem aan dat je paard hoe dan ook goed verzorgd wordt. Dus dagelijks beweging krijgt. Ook neem ik aan dat u paard niet in de conditie is dat het afgetraind moet worden; dan moet U het dier wel serieus laten werken.
Ofschoon ik niet zo'n aanhanger ben van het idee van Urielle, kwaad kan het in die omstandigheden niet.
Mijn ervaring is dat het niet makkelijk is iemand te vinden die het precies zo doet, zoals u het wilt. Dat kan dan later toch spanningen geven in een goede vriendschap.
Ik had geluk (geen vakantie, maar veel ziekenhuisopnames), een vriendin van mij had het longeren van mij geleerd en deed het vaker met mijn paarden. Dat was dan ook goed voorbereid. Maar zoals u het verteld den ik dat u al goed voor het paard gezorgd hebt. Geef instructies wat te doen in noodgevallen en waar u te bereiken bent.
En voor de rest wens ik u een prettige vakantie, geniet ervan en maak u geen zorgen; twee weken zijn geen eeuwigheid, die gaan sneller voorbij dan u zelf wilt.
Ik wil u eerder helpen door u gerust te stellen.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 20:53

Ik geef hem gewoon vakantie hoor.
Niks mis mee. Je kan je paard echt wel 2 weken stil laten staan hoor (wel met voldoende weidegang natuurlijk ;)). En na die 2 weken pak je hem gewoon rustig weer op, hij zal hooguit wat stijf zijn, maar verder zie ik geen problemen.
Je moet je paard ook eens een lekkere vakantie gunnen! Hij doet altijd al zoveel voor je, laat hem ook even genieten van vakantie :D

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 20:58

ik zou je paard lekker 2 weken vakantie geven :)

Hij gaat zoals ik lees lekker op het land de hele dag en de stal wordt gedaan.
Als je gewoon beetje rustig aan rijd de laatste 2-3 dagen, zal hij denk ik ook minder stijf zijn na zijn vakantie.

Op het land kan hij ook lekker een sprintje trekken en zijn eigen ding doen, beweging genoeg dus :)

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 21:27

Ik geef mijn pony's vrij want ik heb al een paar keer ruzie gehad met de mensen die mijn pony's hebben gedaan want ze gingen ruzie maken met elkaar wie het beste op mijn pony's kon rijden :?
Dus nu geef ik ze gewoon lekker vrij en staan ze op het land.
Ik bouw het rijden wel gewoon een beetje af en zet ze niet in een keer stil.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:26

mijn ene paard krijgt vakantie, die is ook niet in training. Mijn andere paard wordt 3 keer per week gelongeerd door mijn instructrice. De periode dat ik weg ben wordt er niet op gereden. Dat wil ik niet hebben. Als ik niemand zou hebben die ik vertrouw om te longeren, zouden ze vakantie krijgen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:29

Ik ga eind aug. 10dgn op vakantie. Mijn paard loopt overdag ook op de wei en vriendinnetje pakt hem straks 3 a 4 dagen in de week en doet dagelijks zijn stal. Ik vind het maar niks om hem uit handen te geven maar ik weet wat ik aan haar heb en hij zal er alleen maar beter van worden :j

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:44

Als ik op vakantie was, kreeg mijn paard ook altijd vrij. Hij werd natuurlijk wel gewoon verzorgd en stond dan altijd 24/7 buiten dus ook genoeg beweging.

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:45

Mijn instructrice rijdt haar dan zo'n 1/2 keer per week :)
Dus niet te vaak maar toch dat ze niet 4 weken stilstaat.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:52

Mijn pony liet ik wel eens door iemand anders rijden/longeren. Was een ervaren, rustige maar ook oudere pony die regelmaat in de training nodig had.
Intensiteit van de training veranderde wel. Had hij ook een beetje vakantie. :)
Hij liep dan vaak 3/4x per week ipv 5/6x.

Mijn paard krijgt helemaal vrij als ik op vakantie ga. Is nog niet zo lang onder het zadel (dan kan het zeker geen kwaad) en ik durf haar nog niet 'uit handen' te geven.
Zorg er wel voor dat er iemand is die haar wat aandacht geeft. Beetje kroelen/poetsen.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 18:10

Wij gaan niet zo heel vaak op vakantie, maar als wij op vakantie gaat rijd meestal mijn vriendin mijn pony bij, want zij rijd haar zo i zo al 1x per week. En ik weet nog niet hoe ik dit met m'n nieuwe knollie ga doen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:26

Het is vaak heel goed een paard of pony dan ook gewoon een vakantie te gunnen.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:39

Als ik een hele drukke week heb/op vakantie ga laat ik mijn instructeur hem af en toe rijden. Dan weet ik zeker dat het gebeurt zoals ik wil en kan volledig op hem vertrouwen. Het is je eigen keuze, een vakantie zal je paard ook vast geen problemen mee hebben :D

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 13:05

Ik ga in september een week op vakantie en geef mn knollie ook vakantie :D. Kunnen ze wel hebben hoor...er word niks aan geknutseld en beweging hebben ze zat in het land. Als ik iemand laat rijden denk ik toch...goh zal het goed gaan/is hij wel braaf. Gewoon lekker in het land zetten en weer oppakken als je terug bent zeker als je geen vaste bijrijdster hebt.

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 13:21

ach zo'n beest verdient ook vakantie. Is echt niet slecht voor ze een tijdje stil te staan. Doet ze juist vaak wel goed!!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:27

vrij? vakantie? was dat?

Nee even zonder gekheid, de paarden hebben hier wel dat de training en opleiding niet altijd op het top van het kunnen is, en er zijn ook wel dagen bij dat ze vrij hebben maar echt 2 weken niks doen zit er niet in.

Undomiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:55

Ik wil niet dat er iemand anders op mijn paard rijdt, dus als ik wegga, zorg ik dat ze een schone stal krijgt en verder heeft ze vrij. Paarden moeten ook af en toe vakantie hebben, toch? :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:50

Undomiel schreef:
Ik wil niet dat er iemand anders op mijn paard rijdt, dus als ik wegga, zorg ik dat ze een schone stal krijgt en verder heeft ze vrij. Paarden moeten ook af en toe vakantie hebben, toch? :)

lijk me toch jammer als ik zo denkt, dat niemand anders je paarden mag rijden, het is voor mij een leuke afwisseling weer eens me paarden gereden zien worden.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 19:57

Mijn paard is dan 2 weken vrij. Wel bouw ik training en voer af en bouw het na de vakantie weer op.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 19:58

Moll schreef:
Undomiel schreef:

lijk me toch jammer als ik zo denkt, dat niemand anders je paarden mag rijden, het is voor mij een leuke afwisseling weer eens me paarden gereden zien worden.

Ik duw iemand dan een film camera in de handen. Ik heb ook niet graag een ander op mijn huidige paard eigenlijk. Lekker egoistisch he :P

ElkeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:01

gewoon lekker 2 weken stilzetten.
Je zult het heel erg merken als er iemand anders op jouw paard rijdt. Met 2 weken gaan ze aan conditie en spieren weinig achteruit, sterker nog, de kans is groot dat je er een beter paard voor terugkrijgt omdat hij fysiek en mentaal even tot rust kan komen.
Met 2 keertjes rijden zit je zo weer op je oude niveau na je vakantie.
Succes!