Zomervacht scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Zomervacht scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 09:53

Ik rij mendurance met mijn twee shetlanders. We rijden klasse 2 (30-60 km) dus rijden ook veel. Met pinksteren heb ik wedstrijd gehad en toen was het flink warm. De vacht was er nog niet helemaal af. Veel wikken en wegen wat betreft scheren maar toen waren de nachten nog te koud om ze zonder deken buiten te laten (en mijn pony's met een deken zijn geen succes. Of de dekens worden finaal gesloopt of er loopt weer een pony op drie benen door de wei omdat hij een achterbeen door de singel heeft weten te persen enz) De wedstrijd gereden en flink gekoelt. 1 pony was goed maar de andere pony had uiteindelijk te veel moeite de warmte kwijt te raken met als gevolg dat hij tegen een koliek aan zat.
Nu zijn de winterharen eraf maar ze staan dus in hun shetlanderzomervacht. Nog redelijke lange haren dus. Het zal niet korter worden als nu. Ik heb het advies bij de laatste wedstrijd gekregen om ze ondanks een zomervacht toch te scheren (het zijn tenslotte toch sportpony's, zei hij) Ik heb echter geen idee wat dit doet met de kleur van de vacht (ze zijn zwart) en of ze dan 24/7 op de wei kunnen blijven (zonder deken, ervan uitgaande dat de temperatuur 's nachts 10+ is)
Wie scheert zijn pony in de zomer? Wat zijn jouw ervaringen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 09:58

Ik ken een aantal mensen met IJslanders in de endurance, en ook zij scheren de zomervacht. Kun je gewoon doen dus.
Vraag dit anders even op het enduranceforum.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 11:17

Ik heb Buck ook wel eens geschoren toen hij in een zomervacht zat (eind juli) gewoon weg omdat zijn zomervacht haren echt dik en lang zijn en hij toen stond te zweten op het land en niet wilde werken. Hij stond gewoon 24/7 buiten en het deed niks met de kleur van zijn vacht (alleen in de winter verkleurt de vacht als ik scheer). Het enige wat veranderde is dat mijn pony een stuk opgewekter was!

Napie

Re: Zomervacht scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 11:39

kan Buck dan ook buiten blijven in de regen? Zonder deken?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 11:42

Wat ik me afvraag is als je 1 keer scheert, moet je dan altijd blijven scheren?

Net als mensen je scheert 1 keer maar het komt radicaal terug...

Ik zit ook met een paardje wat flinkt zweet en de warmte niet kwijtraakt...

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 12:08

Een keer scheren betekend echt niet dat je vervolgens altijd moet blijven scheren.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 12:11

Misschien kun je een bepaald patroon scheren, in plaats van helemaal kaal, gezien ze wel buiten staan. Bijvoorbeeld onder de hals en onder de buik, of iets hoger dat ze alleen een soort deken op de rug houden om zich te beschermen tegen kou en regen.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 12:14

als je niet scheerd groeit de vacht gewoon weer terug.
wil je het kort houden dan blijf je idd scheren,, maar als je hem scheerd duurt het wel ff voor het terug is :)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 12:15

Geen probleem hoor, ik ga straks ook weer scheren. Ze kunnen prima buiten heb alleen gemerkt dat als het heel veel regent en het een hele koude dag is ze wel even een deken opmoeten voor een nachtje.

Maar nu staan ze lekker zonder hoor.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:55

Ik schoor mijn pony 's winters en zomers. Nadeel vond ik wel dat zomers het scheerpatroon veel langer in de vacht blijft staan omdat het haar niet hard aangroeit door de warmte.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:01

Wij hebben onze shetlander vorige zomer ook geschoren omdat hij stond te zweten in het land.
We haalden hem eerst s`nachts wel binnen.
Nu staat hij goed in zijn zomervacht en hoeven we hem niet te scheren. :D

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:03

Napie schreef:
kan Buck dan ook buiten blijven in de regen? Zonder deken?

Zoals gisteren flinke regenbuien staat hij nog gewoon zonder deken mijn merrie 2 weken gelede geschoren trouwens ook. Ik heb nog getjekt of ze het koud hadden maar dat hadden ze niet, de tempratuur is aangenaam genoeg om lekker zonder dekentje rond de lopen.
Als je zorgt dat ze voldoende ruwvoer hebben om zich warm te eten (mijne hebben overdag trouwens alleen gras :o) dan komt het helemaal goed!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 22:09

Dinsdag komt de scheerder

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 21:05

Ik geloof dat ik ook maar ga scheren.
Mijn paard (tinker) is weliswaar goed verhaard maar de zomervacht is best wel lang. Als ik les heb (binnen) en het is benauwd, loopt ze echt gigantisch te puffen (panten) en is drijfnat van het zweet.
Als het koel is, doet ze dat niet, dus het is geen conditieprobleem.

ik durfde het eerst niet aan maar als ik deze berichten zo lees, kan het prima.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 20:25

Ze zijn dus gisteren geschoren. Zijn nog gewoon mooi zwart en glanzend. Er kwam veel meer haar af dan dat ik had verwacht. Ze stonden nog echt dik in de vacht dus. Daarna 25 km gereden. Een enkel druppie zweet maar droog thuisgekomen zonder een te hoge huidturgor (teken van uitdroging. Heeft Nick standaard iets na het rijden) Ik had dat veel eerder moeten doen. Vannacht volgens mij niet koud gehad.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:01

Top! Ik wilde het dit weekend ook doen maar zag dat he tweer weer slechter wordt...nog maar even wachten?

assie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:53

ik zit er ook aan te denken om me paardje te scheren
maar wat ik me nu afvraag zou hij niet verbranden als hij in de wei staat
nu word het dan wel wat slechter weer maar als daalijk de zon weer komt???????

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:53

Als je een witte hebt moet je dat wel even in de gaten houden.

assie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:00

LADPR schreef:
Als je een witte hebt moet je dat wel even in de gaten houden.

het is dus een schimmel tinkertje
maar hij heeft wel vlekken op zijn huid
hij is nog zo dik behaart als je hem van het land haalt
is hij helemaal bezweet

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:02

Vriendin van mij heeft haar witte een zomerdeken op moeten doen na het scheren omdat ze dus inderdaad anders verbrandde. Maar ik hoor ook van mensen die er helemaal geen last van hebben met een witte.

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:05

Mooi een jachtmodelletje scheren, of bijvoorbeeld alleen de rug er in laten. Scheelt ook voor plekjes onder het schoftje van het tuig. En als ze dan een buitje krijgen, blijft het ruggetje lekker warm.

assie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:06

LADPR schreef:
Vriendin van mij heeft haar witte een zomerdeken op moeten doen na het scheren omdat ze dus inderdaad anders verbrandde. Maar ik hoor ook van mensen die er helemaal geen last van hebben met een witte.

ja zit dus te twijfelen wat ik zal doen dan zou je hem scheren en dan weer een deken opdoen
dan heb het nog geen zin

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:07

Deken is natuurlijk maar tijdelijk totdat de haren weer wat zijn terug gegroeid. In normale zomervacht hebben die van haar er geen last van.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:08

Ik heb vanmorgen geschoren, jachtmodel (dus zadelplek + benen ongeschoren, de rest is eraf).
Jody is zwartroan dus ik kan me niet voorstellen dat ze verbrandt. Bovendien is het de komende dagen bewolkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:09

nou die van mij verkleurde wel verschrikkelijk ik hadgewoon ene totaal andere pony, zal zo een foto plaatsen.
Ik wist dat ie geschoren was. maar anders was ik hem zo voorby gelopen.