Vliegen op het hoofd, wat werkt nu echt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Vliegen op het hoofd, wat werkt nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 14:38

Gezien het eindelijk weer warm begint te worden, lijken die irritante vliegen massaal wakker te zijn geworden. Het hoofd van mijn paard zit er weer onder en het is voor haar erg vervelend.
Nu vraag ik me af, welk middel helpt er echt goed tegen en wat moeten we maar gewoon laten liggen?

Ik wil eigenlijk geen netje of masker om doen, maar als het te erg wordt ga ik er wel mee beginnen. Voorlopig ben ik op zoek naar een fijn smeerseltje, die die beesten in elk geval bij de ogen weg houden. Een spuitbus is dus niet echt handig ;)

Wie o wie heeft de tip?

magda_90

Re: Vliegen op het hoofd, wat werkt nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:50

Hier hebben we een spuitbus voor het gebruik op vee, dit spuit ik dan op een washandje en smeer daarmee het hoofd in. Zo'n gele grote bus van Welkoop is dat. Ideaal spul. :j

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 14:54

Veerust? Of een ander merk?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:55

Laatst bijgewerkt door magda_90 op 21-05-10 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:55

Ik hang er toch een vliegennetje aan, werkt het best en heeft ze geen last van. (zo'n bandje met van die sliertjes aan). Waarom wil je dat niet als ik vragen mag?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 14:59

Omdat ik het liefste niets aan het hoofd heb. Zo kan ze ook nergens aan blijven hangen, of alsnog het ding slopen. Daarnaast heb ik het idee dat die draadjes amper helpen en zo'n masker ervoor zorgt dat ze niets zien.
Maar mocht het te erg worden met de vliegen en smeren is geen optie meer, dan wil ik wel over, maar eerst ook alle andere opties bekijken.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:00

Ik zou toch voor een vliegenmasker of vliegennetje gaan. is het enige dat echt goed werkt (vooral het masker).

Vliegenmiddeltjes werken of totaal niet of maar eventjes. Bovendien zul je dat minimaal 2x daags moeten opsmeren en op een gegeven moment zal de huid daarvan gaan irriteren als je dit de hele zomer door doet.

Veerust ken ik overigens, maar werkt bij mij voor geen meter :n Wat wel aardig werkt is Bremsen Bremse

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:01

Citaat:
en zo'n masker ervoor zorgt dat ze niets zien

Heb je wel eens zo'n masker voor je ogen gehouden? Je ziet er uitstekend doorheen hoor.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:02

RianneH schreef:
Omdat ik het liefste niets aan het hoofd heb. Zo kan ze ook nergens aan blijven hangen, of alsnog het ding slopen. Daarnaast heb ik het idee dat die draadjes amper helpen en zo'n masker ervoor zorgt dat ze niets zien.
Maar mocht het te erg worden met de vliegen en smeren is geen optie meer, dan wil ik wel over, maar eerst ook alle andere opties bekijken.

Dat ze niets zien lijkt me heel straf, die van mij knalt iig niet overal tegen op met haar sliertjes en ze heeft geen vliegen meer op haar hoofd... := Heb je het wel eens gebruikt?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 15:02

Ik bedoel niet die sliertjes, daarmee zien ze genoeg. Bij mijn paard niet gebruikt, maar weidegenootje heeft er eentje om en daar zit toch nog te veel ruimte tussen voor die heerlijke vliegjes.

@Horseware
Hhaha ja, laatst juist nog om te zien hoeveel ik zag. Viel mij flink tegen, anders had ik hem meteen meegenomen.
Wel een goed punt over smeren, ivm irritaties van de huid. Ik zal er rekening mee houden.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:07

Ik gebruik voor mijn paard (die geinfecteerde ogen krijgt van vliegen en dus niet genoeg heeft aan die sliertjes) wel een masker. Van Horseware Rambo. Als ik die voor mijn ogen houd zie ik nauwelijks dat er gaas voor zit, zo goed kijk je er doorheen. Bovendien zijn ze ontzettend sterk, die van mij gaat al erg lang mee.
Er zijn nog andere goede merken vliegenmaskers op de markt die ook sterk zijn en waar je heel goed doorheen kijkt. Bij het goedkope spul is dit idd minder en deze zullen sneller kapot gaan.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:10

hou zelf eens een vliegenmasker voor je hoofd, ;) dan zul je zien dat je er gewoon mee ziet :j

ik vind een vliegenmasker ideaal. met van die sliertjes moet je een halster aanhouden en dat is iets wat ik juist niet wil. zo'n masker trekker ze wel kapot als ze ergens achter blijven hangen.

bijkomend voordeel is dat je ook maskers heb die tot over de neus lopen. ideaal als je een paard met een roze neusje heb, wat zijn neus verbrand (zoals die van mij). nu heb ik een uv werend masker en mevrouw heeft geen last van vliegen in haar ogen en verbrand haar neus niet meer.

edit: ik heb deze van cashel
Afbeelding
maar dan dus een die doorloopt tot over de neus. hele mooie kwaliteit. in nederland wel hardstikke duur,
dus ik heb hem via ebay besteld.
Laatst bijgewerkt door loulou op 21-05-10 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:10

Ik doe een vliegenmasker om en voer knoflook.

Als het mega warm buiten is, staan de paarden bij ons op stal.
In iedere stal hangt een ventilator die op de muur gericht staat, die wind weerkaatst weer en houdt veel vliegen weg (ontwerp van opa :+ het werkt :+ )...
Wanneer de ergste hitte verdwenen is gaan de paarden het land op, meestal de hele nacht.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:11

@loulou
Waar heb je dat masker gekocht met neuslapje eraan?
Helemaal handig, 2 vliegen in 1 klap! :+

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:19

had mijn bericht al gewijzigd ;)

als je fly mask cashel intypt op google of ebay dan vindt je ze wel :j

ik heb deze, maar dan zonder oren:
Afbeelding

lien96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 17:02

ik zou toch niet gaan smeren, het is al bij het hoofd (de paarden die ik ken moeten daar al niks van weten), en uit mijn ervaringen blijkt dat er voorzover ik weet geen 1 spray is die perfect werkt. Je hebt wel betere maar die zijn gelijk heel duur en gaan er zo doorheen. Ik zou dus toch gaan voor gewoon een vliegenkap ;)

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 17:06

Ik heb vorig jaar een speciaal smeerseltje gekocht voor op het hoofd. Heb het een paar keer geprobeerd, maar bij die van mij hielp het voor geen meter. Hij gaat van het jaar dus weer gewoon met zijn vliegenkapje de wei op.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 17:09

Wil jullie alvast erg bedanken voor het advies, maar, zoals ik in de OP zei, ik zoek alternatieven voor de maskers/netjes.
Ik weet hoe ze werken en ja, als het te erg wordt zal ook mijn paard er eentje om krijgen, maar hier vraag ik niet naar.

Dus, iemand die nog goede smeerseltjes kent, of welken juist niet?

Ik weet dat Atec (x?) erg goed werkt tegen horsels. Iemand andere tips?

Over spray op het hoofd. Ik spray niet op het hoofd, maar zal idd de tip van magda gebruiken. Mijn paard vind het geen probleem als ik daar iets op smeer, dus dat zal al gemakkelijker worden.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 17:12

Ik doe ook vliegenspray op een doekje en smeer het over het hoofd. Echt super goed spul is het. Sectolin is het.
Afbeelding

Het stinkt echt heel erg en het blijft heel lang rond je handen ''hangen''.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 17:19

RianneH schreef:

Rianne, over het masker, dat is dus niet zo! Tip: kijk eerst zelf maar eens door zo'n masker heen.
Je ziet heus alles hoor! Ik verkoop die maskers (Cashel Crusaders) echt al jarenlang, tot nu toe zijn alle kopers uitermate tevreden.
Je kunt toch geen masker bij een paard opdoen als hij/zij dan niets meer zou zien? Dat zou levensgevaarlijk zijn!

Eraan blijven hangen wordt ook moeilijk, aangezien die maskers sluiten met klittenband onder de kaak.
Dat trekt echt wel los als de nood aan het paard komt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 17:19

mensen die blijven zeggen "kijk er zelf maar eens door" lees eens...
RianneH schreef:
Ik bedoel niet die sliertjes, daarmee zien ze genoeg. Bij mijn paard niet gebruikt, maar weidegenootje heeft er eentje om en daar zit toch nog te veel ruimte tussen voor die heerlijke vliegjes.

@Horseware
Hhaha ja, laatst juist nog om te zien hoeveel ik zag. Viel mij flink tegen, anders had ik hem meteen meegenomen.
Wel een goed punt over smeren, ivm irritaties van de huid. Ik zal er rekening mee houden.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 17:44

Dankje! Fijn dat ondanks dat je al gereageerd hebt, jij wel blijft lezen :D
En mensen, ik wil echt niet beweren dat de paarden die met een masker omlopen geblindoekt zijn, alleen vind ik het niet zo'n succes bij mijn paard. Ben dus op zoek naar alternatieven en mochten die niet werken, kan ik nog altijd een masker kopen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 17:48

Wat ik me afvraag, als je wat rondom de ogen smeert en het gaat regenen of het dan niet in de ogen kan komen? Of bij wat zweten....

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 17:48

Dan vraag ik me toch af waarom mijn paard (met masker op) toch zo goed zijn weg weet te vinden? ;) lijkt me niet omdat ze er niets door zien.

Zodra ik met vliegenspray aankom en mn pony ziet dat, dan is ze weg. Vliegenkap daarentegen doet ze dr hoofd voor naar beneden zodat ik m snel en makkelijk om kan doen :j

Toch het overwegen waard?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 17:50

RianneH schreef:
Dankje! Fijn dat ondanks dat je al gereageerd hebt, jij wel blijft lezen :D
En mensen, ik wil echt niet beweren dat de paarden die met een masker omlopen geblindoekt zijn, alleen vind ik het niet zo'n succes bij mijn paard. Ben dus op zoek naar alternatieven en mochten die niet werken, kan ik nog altijd een masker kopen.

Ik kan je iig vertellen dat de sliertjes wel redelijk veel af doen, de vliegen kunnen iig al niet meer rond hun ogen enz omdat ze "op" dat netje landen. Plus dat ze sneller weg vliegen als de paarden met hun hoofd schudden omdat die sliertjes dus extra beweging veroorzaken. :)