Help me nu. Welk deken???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jooliieen

Help me nu. Welk deken???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 20:49

Heeey,
Ik had mijn paard vanmiddag in de wei gedaan, om 12 uur, toen was het nog mooi weer, dus hij had zijn zomerdeken nog op, en het was droog, dus heb ik zijn zomerdeken opgelaten en vervolgens ben ik om 2 uur naar school gegaan (zonder te kijken op buienradar) Dus om 3 uur begon het te regenen en het regent nu nog. Ik ben er dus net weer(kwart over 8) en hij was dus helemaal zeiknat, helaas waren mijn ouders ook niet thuis, dus niemand kon hem binnen doen. Hij kwam gelijk voorin de wei rennen, en keihard hinniken en hij steigerde nog 3 keer en hij trilt als een gek. Dus hij heeft echt kou geleden. Domdom van mij, want als ik gewoon op buienradar had gekeken dan had ik zijn regendeken opgedaan.

Ik heb hem dus net gelijk op stal gezet, gelijk de kletsnatte zomerdeken afgedaan, en nu heeft hij een zweetdeken op, is dit verstandig???? En wat moet ik hem vanacht op doen??? Ik heb alle dekens 1x, en 3 zweetdekens, dus moet ik nu elk uur een ander zweetdeken op doen???? Hij trilt namelijk nog erg nu in zijn stal.
Verder staat hij in een buitenstal, dus zijn hoofd kan hij naar buiten steken, dat bovenste luik kan helaas niet dicht. Verder staat hij niet op de tocht, alleen dus wel met de buitenlucht in contact.
Alvast bedankt voor het lezen & advies!!
Laatst bijgewerkt door Katja op 11-05-10 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: CapS uit titel verwijderd.

Katja

Re: HELP ME NU! Welk deken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:51

Verplaatst van MD naar SV.

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:52

regendeken van 150 gram. die heb ik gewoon op als staldeken

Mitchall

Eerst je pony afdrogen met een handdoek, dan zweetdeken omdoen.
Na een kwartier het natte zweetdeken afdoen, meestal is het paard dan wel droog :)

aerdenhout1

Als hij het nu nog zo koud heeft even een zweetdeken op met daar overheen een dikker dek, Als hij droog is gewoon zijn normale deken weer op.
Lekker veel hooi geven en dan komt alles weer helemaal goed!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:53

Hallo,

Is je paard geschoren omdat ie nog met een deken opstond?

Zou hem nu even lekker warm laten lopen. Kan je een stukje wandelen of rustig longeren?
Als het niet lukt: lekker warm inpakken. Natte dekens wisselen, totdat ie helemaal droog is.
En heb je slobber? Warme slobber geven verwarmt van binnenuit.
Zou in ieder geval zorgen dat ie nu wat hooi/kuil kan eten.

Succes ermee!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:54

Voor ons is het wat kil, voor een paard niet.

Een paard voelt zich het lekkerst bij een temperatuur tussen de 5 en 15 graden.
Zoals nu dus.
Dus waarom nog een deken opdoen?
Zonder die kletsnatte zomerdeken droogt hij zo op hoor, zeker op stal.

dus nu deken aflaten en morgen zonder deken in de wei!!

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 20:57

@robbedoes; maar hij is nog helemaal nat, dan kan ik hem nu toch nog geen regendeken opdoen?
@Mitchall; afdrogen heb ik net gedaan:) en nu heeft hij dus een zweetdeken op, maar die van mij droogt nooit zo snel:(
@aeardenhout; welk dikker dek bedoel je? gewoon zijn waterdichte winterdeken? of 0 grams regendeken? En hij heeft nu lekker veel hooi:)
@Gooya; Nee hij is niet geschoren, maar omdat ik de overstap van winterdeken naar geen deken nu nog te groot vond, heb ik hem deze maand een regendeken of zomerdeken op. Ja ik kan wel met hem wandelen, maar het regent nog keihard hier, dus dan zonder deken wandelen of met? Nee heb helaas geen slobber. Ja hij eet nu lekker veel hooi. dankje.
@beantsje; Maar hij trilt helemaal, dat is toch niet normaal?

Tamara21

Re: Help me nu. Welk deken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:20

Vorige week zondag trof ik mijn paard ook trillend aan in het weiland..
Hij had een 0 grams regendeken om die helemaal doorweekt was..
Paardje was zeiknat en voelde heel koud aan..
Heb hem 10 min. op stal gezet met een zweetdeken om en daarna heb ik hem een 200 grams regendeken omgedaan en daar staat hij nu ook mee buiten..
Als het zonnetje er overdag doorkomt krijgt hij zijn 0 grams regendeken om..

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 21:22

@Tamara21, oke bedankt.
Ik ben net weer ff gaan kijken, zijn zweetdeken was zeiknat, dus heb hem een ander zweetdeken opgedaan, en over een kwartiertje ga ik er weer heen, dan doe ik hem voor vannacht een 0-grams regendeken op, die is helemaal waterdicht, dus als het morgen gaat regen, blijft hij gelukkig lekker droog :D

lily201

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:48

mijn paardje heeft nu regendeken op, en als het snachts erg koud word zomerdeken + regendeken eroverheen.
in de regendeken zit geen vulling.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:58

Die van mij heeft nu haar winterdeken (waterdicht) op. Tijdje terug liep ze met het mooie weer zonder deken buiten. Maar nu het weer zo koud en nat is heeft ze de winterdeken weer op.

Zolang het dit weer blijft, lekker de deken ophouden, zeker als ie buiten loopt en er kans op regen is.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 11:23

Setteli schreef:
Die van mij heeft nu haar winterdeken (waterdicht) op. Tijdje terug liep ze met het mooie weer zonder deken buiten. Maar nu het weer zo koud en nat is heeft ze de winterdeken weer op.

Zolang het dit weer blijft, lekker de deken ophouden, zeker als ie buiten loopt en er kans op regen is.

Dat meeen je niet, arm paard....voor hem is het juist de perfecte temperatuur!

Dubbelsprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:28

Ik vind het zelf ook wel lastig met dit wisselvallige weer te bepalen welke deken op dat moment te koud is of juist niet. Maar om te kijken of je paard het echt koud heeft, kun je ook even onderaan de oren voelen. Als die koud zijn, dan heeft je paard het ook koud. Meestal vind ik het wel koud, maar m'n paard niet:)
Voor de zomerperiode heb ik vast een nieuw soort deken gekocht: een combinatie tussen een vliegendeken en een regendeken. Dan hoef ik me deze zomer geen té warme regendeken op te doen en blijft m'n paard toch droog wanneer er ineens weer een zomerse hoosbui komt (en die irritante vliegen hebben geen kans)!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:08

beantsje schreef:
Setteli schreef:

Dat meeen je niet, arm paard....voor hem is het juist de perfecte temperatuur!

Dit zegt dus iemand die een koudbloed heeft. Ik heb een warmbloed, die passen zich niet zo snel aan aan de temperatuur. Die help je dus door een deken op te doen

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:14

die van mij staat 's nachts ook terug onder een 150grams deken en overdag een 0grams regendeken. paard is slecht de winter doorgekomen. heeft met het mooie/warme weer zonder deken gestaan, maar kan nu best haar dekentje gebruiken anders verbruikt ze alle axtra's die ik geef om bij te komen weer om zich warm te houden...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:35

Setteli schreef:
Dit zegt dus iemand die een koudbloed heeft. Ik heb een warmbloed, die passen zich niet zo snel aan aan de temperatuur. Die help je dus door een deken op te doen

Nee hoor, dat geldt voor elk paard; de perfecte temperatuur voor een paard ligt tussen de 5 en 15 graden.
Warmbloed/koudbloed slaat op temperament en heeft niets met lichaamstemperatuur te maken.

De fout die wij mensen maken, is dat we projecteren; als wij het koud hebben, denken we dat het paard het ook koud heeft.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:39

ik zu gewoon voor vannacht even een lekkere dikke deken opd oen, ik zelf heb de deken bij mijn paard ook af gedaan omdat hij telkens helemaal bezweet was, en ik dat echt zielig vond, heb ik hem afgedaan..

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:40

ben het daar niet mee eens.
Ik laat m'n paard echt niet shaken en trillen op stal en dan zeggen, dat het juist een lekker temperatuurtje voor hem is. Als ie het koud heeft krijgt ie een deken op , en als ie het dan nog koud heeft 2 (of 3 of 4). En nee, mijn paard is niet zielig.

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:55

Geen deken, die van mij staan zonder dekens buiten ook als het regent en hebben het echt niet koud.
Je paard had het koud door de natte deken, had je geen deken op gedaan dan had hij het ook niet koud gehad (uitzonderingen daargelaten).
Als ik mijn paarden nu een winterdeken opdoe zijn ze ook nat, maar dan van het zweet. Ik doe geen deken meer op als die eenmaal hele dagen is afgeweest. Ik zet ze wel even op stal om te kunnen drogen wanneer het echt lang achter elkaar regent.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 15:03

topic mag beendigd worden.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 07:34

Ik zou er ook geen gevoerde deken op doen hoogstens een ongevoerde regendeken.
Die van mij staat alweer 4 weken compleet zonder buiten en redt zich prima.

Die zomerdekens zijn ondingen, niet geschikt om buiten te dragen, en eigenlijk vind ik het dus ook erg onverantwoord, ze kunnen nog geen spat water verdragen dus al is het maar een buitje dan staat je paard alsnog koud te worden onder een vochtige deken.
Laat hem dan liever zonder deken in de regen staan, daar kunnen ze goed tegen, en als hij het koud heeft als hij naar binnen moet leg je hem lekker een uur een zweetdeken op tot hij droog is.
Wil je perse een deken ophouden keis dan voor een ongevoerde regendeken ;)

Lennie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 17:46

Ik doe altijd gewoon mijn o grams regendeken op .. En als het kouder word doe ik een fleecedeken eronder..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 15:20

Mijn fjord heeft nog gewoon 200 grams op, hebben ze hier allemaal nog opliggen.

Ze heeft al zonder deken gestaan, maar dat is echt nog te koud.

3bengels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 15:33

Mijn paard heeft geen deken op. Ook in de winter niet. Paarden hebben in het wild toch ook geen deken op.
Het is maar net wat ze hebben geleerd met een deken op. Als je de deken gaat afbouwen dan hebben ze straks zelfs in de winter geen deken meer nodig. Je maakt alleen hun weerstand minder als ze een deken krijgen.
Als je paard geschoren is is dat een ander verhaal omdat je dan hun eigen bescherming weghaald.