ervaringen met een dazenval

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

askazita

ervaringen met een dazenval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 10:51

Hallo,

Wij willen misschien een dazenval gaan kopen,
(H-Trap dazenval) maar ik vraag me af of het echt zo goed helpt.
heeft iemand toevallig ervaring met deze dazenval of een andere ?
Kunnen de paarden dan ook zonder vliegendeken in de wei ?

of eerst zelf maken en kijken of het helpt :
[UK] [TUT] Dazenval maken (met foto's!)

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 18:00

meeste info al gevonden.
hier kan dus ene slotje

Sarretje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:35

Hoi Askazita

Ik ben er laaiend enthousiast over, eerst hadden we er zelf eentje gemaakt, maar die werkte op een of andere manier niet zo goed. toen hebben we een H-trap Dazenval gekocht op internet bij Macrovet.

Alleen het instaleren was even moeilijk want er zit een ring in die je in elkaar moet drukken en dat paste niet erg. Toen contact opgenomen met macrovet en zij hebben me enorm geholpen het bleek dat de buis van uit de fabriek 2 centimeter te lang was, en die hebben we dus ingekort en toen was het een fluitje van een cent.

Regelmatig moeten we hem legen, dus naar mijn idee werkt hij goed. Je moet alleen wel even kijken waar je hem plaatst omdat de dazen vaak in groepen vliegen

ponyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 10:49

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:10

We hebben 2 zelfgemaakte hangen straks... Geen rommel, gewoon netjes, stormbestendig enz. Naar ons idee nog beter (betere materialen en systeem) dan de 'originele'. Kost ook wel wat, maar vangen doen we!
Paarden zonder deken weiden, is niet te doen.. Misschien overbodig mn reactie.. maar hoop dat je slaagt. ;)

Modw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 23:50

Vorig jaar de spullen gekocht. Vanmiddag de skippy bal geverfd.( is nog niet droog)
i.p.v een klamboe heb ik gewapend doorzichtig plastic gebruikt. ( Gekocht bij een bouwbedrijf). Mijn idee was dat de warmte dan beter in de trechter blijft hangen. ( Dazen komen op warmte af) De echte bij divoza heeft ook een plastic trechter i.p.v gaas. Je moet dat plastic wel in een halve circel knippen zodat dit mooi strak om de hoepel komt. Boven aan een opvangtrechter. Ben nu aan het denken hoe te bevestigen. Vorig jaar heb ik het Topic op bokt gevolgd en ook de http://paarden.hobby-site.com
Ik zie dat ponyta deze ook al heeft doorgegeven. Ik vind de echte echt te duur.
Ben nu vreselijk benieuwd of het werkt.

ElCamino

Re: ervaringen met een dazenval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:24

Wij hebben wel "de echte", de dure....vindt hem perfect. Er zit elke week een dikke drablaag dooie dazen in.
Ik gooi hem leeg in de kliko, bij warm weer leg ik hem in de vriezer zodat alles goed kapot vriest. Sommige dazen leven nog en zijn alleen suf maar nog niet dood.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:29

Misschien een vreemde vraag, maar hebben jullie al dazen dan?
Ik heb er hier nog geen eentje gezien, zelfs in het bos niet, dus onze dazenvallen staan nog gewoon in de schuur :D

Overigens hebben wij ook de "echte" en voorheen konden wij de paarden hoogzomers overdag niet buiten laten en dat kan nu wel (zelfs zonder deken!)

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:33

Modw schreef:
Vorig jaar de spullen gekocht. Vanmiddag de skippy bal geverfd.( is nog niet droog)
i.p.v een klamboe heb ik gewapend doorzichtig plastic gebruikt. ( Gekocht bij een bouwbedrijf). Mijn idee was dat de warmte dan beter in de trechter blijft hangen. ( Dazen komen op warmte af) De echte bij divoza heeft ook een plastic trechter i.p.v gaas. Je moet dat plastic wel in een halve circel knippen zodat dit mooi strak om de hoepel komt. Boven aan een opvangtrechter. Ben nu aan het denken hoe te bevestigen. Vorig jaar heb ik het Topic op bokt gevolgd en ook de http://paarden.hobby-site.com
Ik zie dat ponyta deze ook al heeft doorgegeven. Ik vind de echte echt te duur.
Ben nu vreselijk benieuwd of het werkt.

En aan wat voor bouwplastic moet ik denken dan? Hoe bevestig je dit? Wij hadden vorig jaar al een dazenval gemaakt, maar de schapen die even in het land hebben gebivakkeerd hebben mijn klamboe te pakken gehad. Zal dus een nieuwe klamboe moeten bevestigen of iets in die buurt

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:52

Ik had er ook een gemaakt maar bij mij ving hij bijna niks, het scheelt ook welke materialen je gebruikt. Ik had doorzichtig redelijk dik plastic gehaald en een panty over mijn skippybal maar dat werkte niet echt goed.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:52

Noppert schreef:
Misschien een vreemde vraag, maar hebben jullie al dazen dan?
Ik heb er hier nog geen eentje gezien, zelfs in het bos niet, dus onze dazenvallen staan nog gewoon in de schuur :D

Overigens hebben wij ook de "echte" en voorheen konden wij de paarden hoogzomers overdag niet buiten laten en dat kan nu wel (zelfs zonder deken!)

Hier heb ik er ook nog geen gezien en staan ook nog in de schuur. Zijn trouwens wel zelf gemaakte werken uitstekend.
Zover ik me herriner hadden we ze vorig jaar volgens mij begin april al staan en zaten er wel veel in. Hoop dat ze nog lang wegblijven eigelijk.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:43

Ja, ik heb de eerste baby-daas al gespot.... laatst met dat warme weer waren we de omheining aan het zetten in de wei en er zat zo'n kleine h*fter op het band.....heb meteen hysterisch mijn dazenval weer in elkaar geknutseld en van de week opgehangen!!!

Modw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:35

Wendel en Question
Ik heb gewapend plastic gebruikt maar de skipy bal droogd niet goed. Terwijl ik op het topic van vorig jaar gezien had dat het een bal met gezichtje moest zijn en die heb ik ook
Ik heb bovenaan een trechter zitten. Een trechter die gebruikt werd om zout bij de afwasmaschine bij te vullen. Daar past precies een pet flesje in. Onder in het gewapend plastic heb ik een ijzerdraad. Het plastic omgezoomd met dik zwart tape. Ook de trechter met tape vastgezet. Toen kwam hier iemand op het idee "De vliegen gaan vast op dat zwarte tape af en dan vang je niets" Spuitbus witte lak erover. Volgende keer wit tape gebruiken.
Ik kan het nog niet uitproberen want ik heb nog geen daas gezien. Als hij af is zal ik wel een foto plaatsen. Ben best trots dat het me al zover gelukt is.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:37

Wij hadden hem vorig jaar rond deze tijd ook hangen inderdaad maar het is nog rustig op het land. Het is ook nog te koud he

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:53

met dit weer zie ik ze ook helemaal niet!! gelukkig maar !!! Nou ja, hij hangt in elk vast....elke dode daas is een brave daas !!!!

Modw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:53

Hoe is het mogelijk De skipy bal is nog niet droog na 5 dagen. Plakt nog steeds. Ik heb acryl autolak gebruikt Kan dit soms niet met het plastic van de bal. ( Bal met gezichtje zoals was vermeld)
Het oude topic heb ik al helemaal doorgepluisd maar wordt niet veel wijzer.

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 17:11

bedankt voor de reacties
hier zijn ook nog geen dazen, maar wou al vast wat informatie.
ik denk dat wij hem eerst ook zelf gaan maken,
en mischien later nog wel een echt kopen.
eerst maar een kijken of goed help en of er veel dazen komen,
vorig jaar viel het mee.

pamelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 19:14

ik had nergens iets over de skippybal gelezen met een gezichtje, heb dus een gewone gekocht. maar denk dat je het probleem bij de verf moet zoeken, dat stond er vorig jaar duidelijk bij. MOTIP bij een doe het zelf zaak, niet die van de action. succes er mee

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 19:16

Wij hebben de LOER, staat nu voor het 4e jaar en ziet er nog net zo uit als toen we hem kochten; nooit een seconde spijt gehad, er is rust in de wei!

Modw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 22:47

PME. Heeft het te maken dat het verf op acryl basis is? De bal is nog steeds niet droog maar ik zal morgen een nieuwe skipy bal en nieuwe verf kopen. Ik zal vragen naar het merk MOTIP is deze dan op water basis? In ieder geval bedankt voor het meedenken. Dan nog wachten op de dazen en kijken of het werkt

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:49

We hebben ook de LOER,
enige nadeel vind ik van al die dingen dat ze als het hard waait helemaal scheef hangen met 1 kant van het net tegen de bal. Evengoed werken ze wel hoor...

Maar als iemand een tip heeft hiervoor.....

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:52

Een netje om de bal en de onderkant met een draadje aan de grond verankeren?

Ik vind het zonde geld. Hier heeft er 1 gestaan, maar slechts een enkele daas was zo dom om er in te vliegen. Hele zwermen bleven echter de paarden achterna zitten. De dealer heeft toen aangegeven dat dat ding in de aanvliegroute van de dazen moest staan om er veel te vangen..... :roll: Steeds dat ding verplaatst (was van de buren), maar slecht resultaat. Heb nu een spray om uit te proberen; Farnam Endure. We gaan het zien. ;)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:16

Da's een goed plan !!!! ga ik doen.

Hier werkt hij SUPER.inderdaad de juste plek zoeken....ik vang er soms honderden per keer.... na een week of 2 ligt er een dikke koek van dode dazen in het bakje...getsie...

Nicole4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 10:08

Hallo allemaal,

De dazenval werkt bij ons prima. Er zijn verschillende types op de markt.
LOER, H-TRAP en DAZENVANGER. Allemaal met verschillende prijzen, maar met dezelfde werking.

Wij hebben de DAZENVANGER. Dit is een prima alternatief voor de duurdere merken.
Vangt net zoveel, alleen 30-50 euro goedkoper.

Het is even zoeken naar de juiste plek om hem te plaatsen, maar als het goed staat
is er duidelijk minder overlast.

simone1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:50

Wij hebben een fly in dazenval gekocht Topservice makkelijk te instalerenendirect dazen vagen. En dat voor 184 als je er meer koopt.
Deze constructie is ideaal als er veel wind is. Onderdelen los te verkrijgen Een echte aanrader www.fly-in-dazenval.nl