Al mensen begonnen met Summerfit (pavo)?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marietje1990

Al mensen begonnen met Summerfit (pavo)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 17:16

Hallo!

Ik begin vlak voor de zomer altijd de koeken van pavo te voeren, omdat mijn pony veel eiwit opslaat. In de zomer zit dit eiwit extra in het gras en heeft hij deze stof uit biks absoluut niet nodig. Eigenlijk loop ik op deze manier wel altijd een beetje achter de feiten aan. De pony is eigenlijk al niet meer op ideaal gewicht en dan begin ik met het afbouwen van de biks. Nu is gisteren mijn biks-ton leeggegaan en twijfelde over een nieuwe zak halen (doe daar ruim anderhalve maand mee) of beginnen met Summerfit. Ik heb gekozen voor een doos Summerfit, maar vraag me af of dat op het moment voldoende is. Heb ook nog een halve zak musli die ik verder op ga voeren.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 17:21

Summerfit kun je het hele jaar voeren. Staat je dier al in het land? Dan zou ik gewoon de summerfit doen, en geen biks. Uit gras kunnen ze in principe al genoeg voedingsstoffen halen, extra bijvoeren doe je dan omdat het paard hard aan het werk moet/is.

Marietje1990

Re: Al mensen begonnen met Summerfit (pavo)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 17:31

Ja paardje staat het hele jaar door buiten. Denk inderdaad dat ik de musli dan ga voeren wanneer hij inspanning heeft geleverd.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 17:32

Dat is een goede oplossing! Zo krijgt ie via de summerfit alles binnen, en een extratje na goed werk in de vorm van Muesli!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 17:33

pas je ermee op! Summerfit zit vol met zetmelen oftewel suikers, bij een gevoelig paard kan dat net de druppel zijn.

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 17:34

Mijn paard krijgt iedere dag het hele jaar door een halve koek hoor, is niet perse zomer gebonden.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 17:34

Oke! Bedankt voor je reactie. Muesli is het inderdaad, wist even niet meer hoe ik het moest schrijven :+

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 17:35

Caira schreef:
pas je ermee op! Summerfit zit vol met zetmelen oftewel suikers, bij een gevoelig paard kan dat net de druppel zijn.

Tja, ik heb daar inderdaad al vele gesprekken over gelezen. Bij mij is het vooral de eiwit die de emmer doet overlopen en zorgt voor een harde manenkam en een stijf paard.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 17:36

eiwitten en suikers is vaak een combinatiefactor voor een teveel aan afvalstoffen wat zich idd kan uiten in een stijf paard. lees het topic over insuline resistentie eens door!

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 17:41

Dat klopt inderdaad. Maar ik gras zit ook suiker. Als je paard er overgevoelig voor is moet je er inderdaad voorzichtig mee doen, maar denk dat het qua suikers weinig uitmaakt wat je voert.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:04

Het is nergens voor nodig en je voert veel suikers. Een liksteen voorziet in het het tekort aan NaCl in gras. De rest zit voldoende in normale Nederlandse bodems.

Je geeft in wezen een dure suikerklont. Goed voor de portemonnee van pavo en zinloos voor de jouwe.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:45

ik heb vandaag een nieuwe zak gehaald, ik voer mijn paarden maar een halve koek per dag omdat ik bang ben dat het anders teveel word, hierdoor krijgen ze wel de benodigde pietamientjes binnen maar niet te veel suikers/eiwitten hoop ik.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:05

Ik stel mn vraag hier ook maar even :D

Ik was er ook over an t denken om mn haf en shet die summerfit koeken te geven deze zomer. Dit leek me wel een geschikt iets.
Nu voer ik de Quattro van Mijten, incl. voor mn fries, maar zij zou hoe dan ook op dit voer blijven staan (niet de koeken dus).
Maar nu lees ik hier dat sommigen het afraden? Zit daar dan zoveel suiker enzo in? Mijn haf nl ZE en ik wil dat nu niet nog meer in de hand gaan.

Dus, wat zouden jullie doen? Gewoon die Quattro van Mijten blijven doorgeven, of voor de shet en haf de koeken geven? Shet zou iets minder dan een halve krijgen, de haf een halve.

Ik ben overigens héél tevreden van de Quattro, hoor, maar ik had het hier en daar al gehoor dat die koeken goed zouden zijn voor rassen als shets en haffen?

Wat denken jullie?

Alvast bedankt 8-)

Sabiintjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:44

Mijn pony staat sinds kort weer in de wei en voeren hem die koeken:D

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:54

Amigo_tje schreef:
Ik stel mn vraag hier ook maar even :D

Ik was er ook over an t denken om mn haf en shet die summerfit koeken te geven deze zomer. Dit leek me wel een geschikt iets.
Nu voer ik de Quattro van Mijten, incl. voor mn fries, maar zij zou hoe dan ook op dit voer blijven staan (niet de koeken dus).
Maar nu lees ik hier dat sommigen het afraden? Zit daar dan zoveel suiker enzo in? Mijn haf nl ZE en ik wil dat nu niet nog meer in de hand gaan.

Dus, wat zouden jullie doen? Gewoon die Quattro van Mijten blijven doorgeven, of voor de shet en haf de koeken geven? Shet zou iets minder dan een halve krijgen, de haf een halve.

Ik ben overigens héél tevreden van de Quattro, hoor, maar ik had het hier en daar al gehoor dat die koeken goed zouden zijn voor rassen als shets en haffen?

Wat denken jullie?

Alvast bedankt 8-)

Niemand antwoord op mn vraag?

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:00

Ik geef echt geen koeken meer. Ik ben ze vorig jaar juli gaan geven aan mijn haflinger en die ging me er toch van schuren niet normaal. Ik ben er mee gestopt en hij heeft geen jeuk meer. Persoonlijk zou ik een haflinger die al ZE heeft zeker geen koeken geven.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:03

Mijn haflinger doet het juist erg goed op die koeken....
Ze krijgt een hele koek per dag.
Ik heb een poosje Pavo vital gegeven maar daar werd ze heet van! Dus snel weer terug naar summerfit gegaan!

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:16

Thx ;)
Maar ik ga t me nie riskeren. Ik lees téveel ervaringen dat die koeken toch nie zijn wa we denken da ze zijn en met mijn ZE'er ga ik t nie riskeren.
Ik ga braaf mn gewone voer blijven geven :)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:54

In de summerfit koeken zit 31% aan zetmeel en suiker

Deze koeken zijn eigenlijk helemaal niet geschikt voor paarden met overgewicht of sobere rassen zoals Pavo ons graag wil doen geloven.

Neem eens een kijkje op deze website http://www.voervergelijk.nl hier kan je heel veel info over de voedingsgehaltes van paardenvoeders vinden.
Ter vergelijk, neem op bovenstaande website eens de Pavo Summerfit tegen Eggersman Revital cubes ...

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 23:56

Mijn paarden krijgen geen krachtvoer, lopen het hele jaar overdag op de wei en krijgen het hele jaar elke dag ieder een koek. Gaat prima. Ik heb een Paint en een KWPN'er.
Ook al is de verhouding zetmeel/suiker wellicht wat hoog, het gewicht van de koek is vele malen minder dan wat de meeste mensen aan krachtvoer geven, dus de verhouding is misschien wat hoger, maar daarmee krijgen ze nog steeds (veel) minder binnen dan van een paar scheppen voer per dag ;)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:06

Een hoog suiker/zetmeel gehalte hoeft ook geen problemen te geven bij 'normale' paarden, maar als je een paard hebt met overgewicht, insulineresistentie, hoefbevangenheid, ... (of nog maar gevoelig is voor deze aandoeningen) zijn dit toch waarden die je liefst zo laag mogelijk hebt.

Aangezien TS haar paard blijkbaar met overgewicht te kampen heeft zou ik al het krachtvoer/koeken stoppen en even enkel arm hooi voeren totdat het paard afgevallen is. Daarna kan ze, indien het paard daar behoefte aan heeft, terug krachtvoer gaan opbouwen maar zoek dan naar een krachtvoer waar heel weinig zetmeel en suikers inzitten. Op de wei kan je een graaskorf gebruiken.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:14

Ik heb de waarden tss Mijten Quattro en Pavo Summerfit vergelijken op http://www.voervergelijk.nl Maar na sommige waarden staat er iets in t groen of in t rood, wat is dat?
Naar mijn idee komt de Quattro er net iets beter uit dan de summerfit.

Nuja, ik vind mn paarden eigenlijk ideaal lopen op die Quattro, vooral mn haf met ZE.

Volgens mij hangt t gewoon af van paard tot paard. Ik las dat Summerfit perfect t hele jaar door kan gegeven worden (dus ook ok voor paard van TS), maar het zou af te raden zijn voor ZE'ers en suikergevoelige paarden.
Ik ga t mij iig niet riskeren. Mn haf schuurt nog steeds niet (hout vasthouden) en ik ga mooi bij zn normale voer blijven ;)

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:17

Mijn Tinker-kruising krijgt zolang ik hem heb (ruim 2 jaar) iedere dag 1 koek.
hij doet het er erg goed op, nergens last van.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:24

Ik wil deze link even toevoegen wat betreft het suiker en zetmeelgehalte in de Summerfitkoek.

http://www.pavo.nl/voeding/suiker-en-ze ... oeken.html

Mijn haflinger krijgt per dag 1 koek, 3 handjes muesli voor het idee als de andere paarden gevoerd worden en onbeperkt oud hooi.

Wanneer hij 2 kwartjes muesli krijgt per dag inplaats van de koek, zie je hem binnen een week al dik worden.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:56

Ik vind dat uit de link van doei blijkt dat er gewoonweg erg veel suiker in die koeken zit. Evenveel als in 3 appels??? Doe eens 51 gram suiker in een maatbeker, dat is heel wat vind ik hoor ...

@Amigo_tje : die cijfers in het groen en het rood willen zeggen hoeveel er meer of minder van iets in het ene voer zit ten opzichte van het andere. Snap je??! :+