deken aflaten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bodan

deken aflaten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 10:51

Hoi,

Mijn fjord is geschoren en zit lekker kort in zijn velletje maar omdat het zo mooi weer was gisteren heb ik de deken afgelaten.
Mede omdat hij vreselijke schuurplekken heeft.
Ik dacht kan prima savonds komt hij op stal te staan.
Alleen nu kwam de staleigenaresse naar mij toe met de mededeling dat ze de paarden nu dag en nacht op de wei wil laten lopen.
Nu vind ik 19 graden en een deken te warm voor hem maar savonds word het koud en waait het.
Wat te doen?

Gr Florien

Caira

Re: deken aflaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 10:52

gewoon 's ochtends af en 's avonds op, dat doe ik hier ook.

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 11:01

ja het probleem is ik zit een half uur in de auto en heb niet de tijd om dat te doen. en de staleigenaren doen dat zeker niet.
Af en toe een keertje prima maar ze moeten er niet teveel werk van hebben. }:0
Helaas

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 11:17

waarom doen ze dat niet? Das toch niet zoveel werk? Ik zou ook niet weten hoe het anders kan.

Cleo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 11:21

Ik denk dat je het toch dan voorlopig voor je paard over moet hebben om 2 keer per dag langs te gaan voor de deken. Het was ook jouw keus om te scheren, toch? Het is even buffelen, maar met een aantal weken zou het niet meer nodig moeten zijn.

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 11:23

Het is meer een boerenbedrijf, paarden is voor erbij als extra.
Ze maken er gewoon geen tijd voor vrij.
Ik vind het ook een kleine moeite hoor, en ik baal ook wel eens dat hun zo laks zijn en niet teveel voor je willen doen.
Ik zag dat het morgen 13 graden ofzo word... maar om nou steeds om de dag te wisselen met dekens lijkt mij ook niet goed.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 14:31

Na vandaag wordt het alweer wat frisser. Een zomer/regendeken kan wel tot een graad of 15 dus ik zou dan dat doen.

Onze paarden zitten ook kort in de vacht maar staan 's nachts wel op stal. En als het echt frisser wordt en regenachtig weer gaat er wel weer een regendeken op.

Kan me wel voorstellen van de staleigenaar dat ze daar niet aan beginnen. Je zal er maar meerdere paarden hebben staan en iedere pensionklant heeft verschillende wensen qua dekens. Zomer, winter, regen, vliegendekens, bijna niet te doen lijkt me.

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 15:14

staan maar 2 pensionpaarden met een deken :)
Normaal zou ik ook gewoon een deken opdoen een stalgenootje van mij heeft dat ook alleen dat paard voelt er lekker onder.
Mijn fjord die heeft het toch gauw warm met 15 graden.
Alleen idd snachts word het wel wat koud.
Dat regen ja daar wennen ze zo aan denk ik, in de zomer regent het ook.
toch??
Maar het dus verstandiger om de deken op te laten ondanks zijn dikke schuurplekken en dat hij het overdag te warm krijgt?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:15

Nou gewoon een ongevoerde regendeken dan

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:18

als het zo warm is als vandaag zal ik hem afdoen heb ik ook ;)
wel s avonds er weer op!

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:21

Je kunt dat toch ook zelf inschatten of jouw paard wel of niet een deken op moet. Ik snap die vragen over dekens wel of niet op doen nooit zo goed.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 20:52

Ik zou hem lekker zonder deken zetten. Kijk of het de eerste dag(en) 's-nachts niet zo koud is en of het niet erg gaat regenen. Paarden hebben het niet zo gauw koud, een fjord zeker niet.

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:22

Kan je hem niet binnen laten staan?
Of mag je dat niet zelf beslissen?

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:23

Een dunnere deken op ;)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:24

Anoukloves_ schreef:
Kan je hem niet binnen laten staan?
Of mag je dat niet zelf beslissen?

was dat nou voor een tip? Lekker je paard in een box laten staan daar wordt hij vrolijk van 8-)

Ik zou zo vaak als je kan de deken aflaten. Ik heb ze hier afgelaten, maar ik heb koudbloeden.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 07:50

Die van mij loopt ook 24/7 buiten met snachts overdektepaddock.

Met zon weer als gisteren wanneer het boven de 15 graden uitkomt met veel zon dan haal ik de deken af.
Maar in de avond weer op want het koelt snachts echt flink af, kan zelfs tot de 1 a 2graden zijn hier.

Met het weer van vandaag, regenachtig en 13 graden dan laat ik de regendeken gewoon op, vind het dan toch te fris.
Of hij er tegenkan of niet ik wacht leiver even tot het weer stabieler is en een ander nadeel op een nat paard kun je savonds geen deken leggen ;) al zou het wel droog blijven ?

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 20:49

bulck : hij heeft nu een 0 grams met fleece voering ben al opzoek naar een andere maar ik kan niet zo 1.2.3 een deken tevoor schijn halen.
Het moet zoeken welke deken geschikt voor hem is met zijn brede borst en dan zit je nog met de w8tijd
Sammyoo : 2 graden vind ik toch aardig koud hoor brr.. als het iets van 10 graden was, maarja zo warm is het overdag soms niet eens.
Anoukloves_ : vinden hun te veel werk en kost weer extra strooisel.
Ik had liever ook nog even gewacht.

Ik ga opzoek naar een dunnere deken iemand suggesties? mijn stalgenoot had het over bucas sunshower maar de pasvorm is niet echt geschikt voor ronde paarden.
Maarja wat ik al zei dit kan ik niet zo in 1 dag regelen helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:19

Ik heb mijn paard ook de hele winter onder deken gehad. Afgelopen week heb ik voor de nacht steeds de deken weer op gedaan. (ze staan ook 24/7 buiten) Paard werd er ook een beetje zat van en stond alweer zuur te kijken als ik aan kwam met regendeken.
Heb hem nu dan ook s; nachts zonder deken staan. Hij heeft het s'nachts niet te koud gehad en kan zich verder prima warm houden met ruwvoer.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:24

Ik zou hem gewoon aflaten. Dat geleur met die dekens is nergens goed voor daar worden ze alleen maar ziek van.
Paard heeft het echt niet snel koud hoor en een fjord kan echt wel wat hebben.

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 09:28

Staat jou paard een beetje beschut of ook op een wat kalere stuk weide met weinig bomen?
Vind het zo lastig hoor mijn zadelmaker zegt niet doen, de stalbaas zei gisteren dat het wel gewoon kan.
Ik wil niet dat mijn paard ziek word, ik denk zelf dat hij het wel lekkerder vind om zonder deken te lopen.
En dan maar het risico lopen dat hij ziek word?? ach het zijn sterke paarden.
En de hele week word het rond de 15 graden.

Maar moet er dan extra ruwvoer bij? hebben ze niet genoeg aan alleen gras? Staat niet veel maar wel jonge gras.
Sorry voor de vele vragen maar ik ben zo grote twijfelkont dat ik alles zeker wil weten :+

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:32

Mijn paarden hebben de hele winter buiten gestaan zonder schuil hok. Nu staan ze ook buiten.
Je hoeft denk ik niet extra te voeren, fjorden zijn geen grootverbruikers dus worden snel vet.
Ik kijk altijd naar mijn paarden, hebben ze een platte ingetrokken buik dan krijgen ze te weing ruw voer en dan geeft ik een klein beetje bij.(hooi)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:08

Ik heb mijn fjord in november geschoren en zij is sinds een maand ook
helemaal bloot. Ze heeft het miss snachts was fris gehad af en toe, maar
ze was helemaal happy zonder deken. :) Fjorden komen uit Noorwegen he,
die kunnen echt wel wat hebben. En de vacht is alweer een stuk aangegroeid.
Voor snachts zou ik dan wel veel extra ruwvoer geven, want snachts zou eigenlijk
een regendeken beter zijn. Maar aangezien dat niet kan, kun je het zo oplossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:10

Mijn paard kan op een paar plekken redelijk uit de wind staan. Mocht het ineens weer dagen gaan regenen dan komt er wel een regendeken op (als het fris is). Ik heb een draver, die fijn slank is maar niet dunner moet worden. Hem voer ik wel ruwvoer bij zodat hij niet op zich zelf gaat teren om warm te blijven.

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 10:22

hihi dat is hem nou juist dat haar wil nou niet groeien. hij is in november geschoren (tekort machine stond niet goed afgesteld) en er is bijna niets bijgekomen...
Zal even een foto plaatsen.
Maar dan zal ik vragen of er savonds hooi kan worden neergelegd.
2/3 plakken per paard?
Bedankt trouwens allemaal voor het reageren :)
De komende week word het droog en 1 dag even wat regen, maar dan zal ik de deken afgooien.
Edit: foto (heb even geen betere) http://www.mijnalbum.nl/Foto-LTLLW6TL.jpg

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 11:29

Wow, dat is idd een heel stuk korter dan mijn fjord!
Met zo'n korte vacht zou ik dan toch een ongevoerde regendeken opdoen
hoor savonds/snachts..