paddock of muilkorf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

paddock of muilkorf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 18:38

Vorig jaar zijn we tot de ontdekking gekomen dat mijn merrie een eiwit-allergie heeft, zodra ze teveel eiwitten binnekrijgt slaan haar organen op hol en word ze ontzettend ziek en driftig.
Het is dus niet de bedoeling dat mijn merrie in het zomerserizoen teveel gras binnenkrijgt.

Nu staan er twee opties voor mijn open:
1. Paard overdag in de paddock, savonds in stal.
2. Paard gewoon met de kudde het land op, maar dan met een muilkorf om zodat merrie niet teveel gras naar binnenkrijgt.

Het 2e idee lijkt mijn beter, maar is zo'n muilkorf wel optimaal? kan een paard echt met een muilkorf gras eten?

xafir

Re: paddock of muilkorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:42

Je kunt haar toch ook maar een paar uurtjes op het gras doen en verder in de paddock..

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:43

Ja inderdaad wat xafir zegt, maar ik zou inderdaad ook voor een muilkorf gaan, dat lijkt me wel zo veilig..
Maar de hele dag alleen op de paddock lijkt me een beetje zielig, vooral als ze dat niet gewend is.

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:47

misschien eerste periode even in de padock laten tot het land goed kaal is!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:49

Of soort paddockjes maken in het weiland..

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 18:51

paddockje maken in het weiland is niet mogelijk, er staan zo'n 100 andere paarden op stal dus daar is echt geen plek voor..

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 18:52

Al zou ik haar in de eerste periode in paddock zetten, ben ik bang dat als ze het land op gaat als het landje kaal is dat ze niet toegelaten word door de rest van de paarden..
was vorig jaar ook beetje het geval.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:58

weidebeheer aanpassen? Hier heb ik geen centje last meer sinds ik mijn weidebeheer aangepast heb aan mijn eiwitprobleempaard

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 19:01

wat bedoel je precies met weide beheer?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:05

Wordt het weiland bemest en zo ja waarmee? Werk je met strookbeweiding?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 19:05

Geen idee, ik sta op een grote manege waar eigenlijk geen een probleempaard staat qua eiwitten.
Dus dingen aanpassen voor 1 paard(ik) gaat zowiezo niet gebeuren..

annika_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:07

Stef neep is ook een probleempaard qua land hoor ;) Is het geen idee om haar maar een paar uurtjes buiten te zetten? Dat gaan wij dit jaar ook weer doen :) En zodra het land kaal is mag hij weer hele dagen :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:09

tsja dan zou ik op zoek gaan naar een plekje waar dat wel kan. Ik merk namelijk dat bij kunstmest en drijfbemesting het risico op eiwitproblemen vele malen groter is. Mijn merrie staat 24/7 365 op het land en heeft de laatste 3 jaar nergens last meer van. Behalve toen ze een week bij een vriendin logeerde. Vriendin had een half jaar!!! daarvoor kunstmest gestrooid en binnen een dag had mijn merrie last van fotosensibiliteit (een symptoom dat ze te veel eiwitten en suikers binnen krijgt)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 19:09

annika_s schreef:
Stef neep is ook een probleempaard qua land hoor ;) Is het geen idee om haar maar een paar uurtjes buiten te zetten? Dat gaan wij dit jaar ook weer doen :) En zodra het land kaal is mag hij weer hele dagen :)

Oja Neep is nu ook probleempaard :P
Ja is een mogelijkheid inderdaad, maar vind jij het dan niet rot dat hij de rest van de zonnige dagen binnen in stal staat alleen?

annika_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:14

Hij staat eigenlijk nooit alleen omdat kas ook altijd binnen staat smiddags :) En naar mijn idee vind hij het niet heel erg, en als het echt heel zonnig is zet ik hem gewoon lekker in de paddock :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 19:15

Ja daar heb je gelijk in, Neep staat nog samen met kassie.
Ik ga wel even kijken hoe ik het doe, maar souvenir gaat niet hele dagen het land op, als het gras zo hoog staat.

Femkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:29

Mijn verzorgpony mag ook niet te veel gras eten en daarom krijgt hij ook gewoon een muilkorf om. Hij kan er ook nog door eten alleen veel minder, maar hij is wel lekker bezig om sprietje voor sprietje te eten. :P Je krijgt alleen heel veel reacties van mensen, wat zielig voor dat beestje! Maarja je weet zelf natuurlijk beter. :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 19:32

Ja daar heb je gelijk in.

Maar hoe werkt zo'n muilkorf dan? er zitten wel gaatjes in die muilkorf zodat er gras doorheen kan ofzo?

_Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:40

Op een kaal land en anders lekker de paddoc in..
beter een gezond paard zonder wei dan een ongezond paard
& wel land.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:54

gewoon een paar uur per dag op het land in het begin en de rest van de dag in de paddock. waarom zou je m de rest van de dag op stal zetten als hij ook lekker buiten in de paddock kan staan?

en als de wei dan redelijk kaal is kan hij toch langer de wei op

Selma_Selma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:10

Die muilkorf lijkt me het beste idee. Je paard zal er na een paar weken aan gewend zijn en dan kan hij alsnog lekker sociaal op het land lopen! Dat lijkt me echt de meest paard-vriendelijke oplossing! :D

Piepdruif

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:26

Ik zou toch mijn twijfels hebben over een muilkorf. Want hoe moet ze zich dan verdedigen tegen een klier van een paard die een beet verdient? Gaat ie met een vaste groep het land op? En is ze erg bazig, of juist helemaal niet? Staat ze vaak met een ander paard te knuffelen (in de manenkam te knabbelen), want dat lukt niet met een muilkorf.
Pfff, moeilijke beslissing die je nemen moet.
Is het geen mogelijkheid om haar in de paddock te zetten zolang het gras nog erg eiwitrijk is en haar aan het eind van de zomer weer bij de anderen op het land te laten?
Misschien is het een idee om het aan de DA te vragen?

Er zijn in elk geval speciale muilkorven voor beperkt grazen te koop. Je paard kan daar echt wel mee grazen, daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Succes!

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:38

SteffiiY schreef:
Al zou ik haar in de eerste periode in paddock zetten, ben ik bang dat als ze het land op gaat als het landje kaal is dat ze niet toegelaten word door de rest van de paarden..
was vorig jaar ook beetje het geval.

Dat dacht ik ook :j.
Zou een muilkorf proberen, maar sommige paarden zijn erg handig met die dingen eraf krijgen.

Yvonne1007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:38

ik heb vorig jaar een muilkorf aangedaan bij mijn te dikke pony. dit was geen succes....ze snapte er niks van en heeft een hele dag de rest van de groep op lopen jagen...toen ik hem afdeed ging ze braaf eten....ook bij een nieuwe poging was het geen succes...ik heb haar vanaf het begin van het weide seizoen in de groep gezet (het gras was wel gemaaid voor we erop gingen) ze heeft overdag op paddock gestaan en 's nachts op de wei...dit ging prima in de groep.

een kwestie van proberen denk ik

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 19:50

ik denk dat het inderdaad uitproberen is of zo'n ding werkt bij je paard of niet.