Tips en trucs voor deken-schuurplekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eleandra

Tips en trucs voor deken-schuurplekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 22:49

Nu hoopt natuurlijk iedereen dat ik hét idee heb, maar helaas. Zelf zit ik met een deken die bij de schoft en bij de schouder schuurplekjes veroorzaakt. Ik heb een aantal dekens geprobeerd, maar met hetzelfde resultaat. Het is een optie om een hele nieuwe deken met (halve) hals te kopen, maar aangezien dit waarschijnlijk de enige keer zal zijn dat mijn paard een deken op heeft, vind ik het dat niet waard.
Momenteel kwak ik mijn paard vol met calendula zalf en babyolie, wat al best netjes werkt. Toch is het niet ideaal en dus ben ik benieuwd of jullie nog trucjes hebben!

meggiemeg

Re: Tips en trucs voor deken-schuurplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:51

Wat ik ook wel hoor is dat ze de paarden inspuiten met anti klit voor de staart/manen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:52

En zo'n strak elastisch ding dat over de schoft en borst heen gaat? Ik weet zo niet hoe ze heten, maar die zouden schuurplekken moeten voorkomen.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:54

Een borstbeschermer een idee?! Een soort van megabeha voor onder de deken.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:55

Die werdt door mijn osteop afgereden ivm drukken op de schoft.

Antiklit op de borst spuiten (zoals al eerder genoemd)

Zorgen voor een goed passende deken.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:56

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 22:57

Ik weet wat een borstbeschermer is, maar heb eigenlijk nooit geweten dat het daarvoor is. Goed idee, bedankt. Ik ga even een beetje rondkijken naar prijzen ed., dit werkt dus ook tegen schuurplekken bij de schoft?
@hotchocolat
De borstbeschermer bedoel je? Dan zou het dus toch geen oplossing zijn, want juist de schuurplek op de schoft vind ik het ergst.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:57

Die dingen kunnen ook vervelende drukkingen geven als ze niet goed gebruikt worden

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 22:58

Niet goed gebruikt.. als in verkeerde maat?

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:00

Een borstbeschermer werkt maar ook (bij schuurplekken op de schouder) als je 2 dekens op hebt liggen, kun je een grote transportlap over de rand van de onderste deken leggen. Deze lap zorgt ervoor dat de deken de schouders niet raakt. En wanneer je dus 2 dekens op hebt liggen, valt de 2e deken compleet over de lap heen zodat je paard deze niet verliest.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:01

Mijn paard had daar ook altijd erge last van (schouders kaal en op de schoft heeft ze een witte 'maxwell sheffield' plek). Enige wat echt hielp is dus een halve hals deken. Ik merk echter wel dan deze ook iets drukt op de hals maar geen nare of kale plekken meer. Ik heb de deken op een markt gekocht (HH) en toen was ie maar 60 euro...

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:04

Ik bedoel idd de schofbeschermer. Pony van een vriendin had daar problemen mee.

Die van mij zat niet superstrak maar heb hem na het advies in de kast gelegt.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:06

Mijn paard heeft een sleazy om, een soort uitgebreide borstbeschermer
Afbeelding

(dit is trouwens wel een heel heftig kleurtje hoor)

Dit omdat ze ook een halsdeken heeft en lange manen heeft (om deze te beschermen). Ik zweer er inmiddels bij, totaal geen schuurplekken ofzo en mijn paard doet er ook totaal niet moeilijk over.

Als je trouwens een beetje handig bent kan je zo'n borstbeschermer ook prima zelf maken hoor (van lycra). Of even kijken op marktplaats.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 23:08

Ik en handig... Dat gaat hem niet worden _O- Misschien kan ik een vriendinnetje lief aankijken, maar dan moet ik nog ergens lycra vandaan toveren. Sowieso heb ik gezien dat ze op bokt ed. niet zo duur zijn, dus misschien ga ik daarvoor.
En dan heb je dus nog schoftbeschermers? En daar zijn de meesten niet positief over?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:12

Nou, mijjn ervaring met schoftbeschermers (en ik heb ze in verschillende maten gehad) is dat de plekken bij gevoelige paarden toch op andere plekken terecht komen: het probleem verplaatst zich dus alleen maar... En dan betaal je ook 20 euro voor iets wat de problemen enkel verplaatst...

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:17

Een deken met een betere pasvorm, een dunnetje eronder met zo'n zachte gladde binnenstof. Met het hele koude weer heb ik er een niet al te best liggende onderdeken tussen, dan wel zo'n reuze bh ertussen, heb een nieuwe deken bestelt maar is nog steeds niet binnen. Mijn paard krijgt hiervan ook weer plekjes bij zijn kruintjes, is dus niet heel erg goed.

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:17

Ik heb ook zo'n borstbeschermer.
Maar het helpt niet echt. Ik heb een halfe hals deken maar de schuurplekken lijken alleen maar erger te worden.

Ik heb me paardje nog niet zolang ik heb zelf ook niet voor dekens gekozen en ben er nooit zo in thuis. Maar met deze schuurplekken ben ik er nu eigelijk al helemaal klaar mee.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:27

ik heb mijn paard op dit moment zo ingepakt:
Afbeelding

Alles zit trouwens scheef omdat ze uitgebreid gerold had en nog even volledig uit d'r plaat was gegaan.

En ik heb nergens schuurplekken. Mijn paard is onder andere op haar borst geschoren, dus daar is haar vachtje ook niet zo heel dik. Ik denk dat het toch een combinatie is met de pasvorm van je deken en de bescherming eronder...

Daarbij, hoe zwaarder datgene is wat er op de schoft drukt, hoe eerder je schuurplekken krijgt. Je kan dan denk ik beter voor een duurdere deken van 300 gram (of zelfs meer) gaan dan voor meerdere dekens op elkaar.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:31

kiezen voor dekens met een goede pasvorm, borstbeschermer ben ik niet echt fan van...

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 08:28

Borstbeschermer veroorzaken vaak nog meer problemen ;)

Ik had dit probleem ook altijd, schuurplekken, totdat ik de Dominick dekens probeerde.
Super kwa pasvorm.
Niet zo sterk als de Horseware dekens kwa buitenstof, wel als je de duurste hebt, maaar geweldig in de pasvorm.
En ik heb een lastig gebouwd paard en al alles geprobeerd......

Dekens die schuren passen gewoon simpelweg niet goed genoeg.
Nu vind ik de schuurplekjes, mits minimaal, op de schouder/borst niet zo erg maar des te erger vind ik ze bij de schoft!

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 08:41

Ik heb dat probleem ook gehad met mijn paardje. Heb ook een borstbeschermer geprobeerd toen, maar toen werd het alleen maar erger!
Heb toen gewoon een andere deken gekocht, met halve hals, en heb nergens meer last van!! Zo duur hoeven ze niet eens te zijn, deze was rond de €70,- 400grams.
Afbeelding

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 08:44

Mijn pony heeft alleen schuurplekken bij zijn schouders, gelukkig niet bij zijn schoft, hij heeft sinds vorige week een paardenBH om even kijken of het werkt ;)

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:02

Ik heb ook al vreselijk veel geprobeerd. Mijn paard heeft een mega gevoelige vacht/ huid en lag soms bijna tot bloedens toe open. Ik heb er bijna 12 jaar over gedaan om het goed te krijgen.

Mijn tips:

- Zorg ervoor dat de onderste deken lekker licht is en een gladde binnenstof heeft. Hierdoor ontstaat er minder wrijving. Ook is het het beste om een deken te gebruiken die mooi hoog is opgesneden zoals bijvoorbeeld de HH Highliner. Deze gebruik ik ook altijd als onderdeken.
- Hou je dekens en je pony zo goed mogelijk schoon en droog onder de dekens. Dus geen klamme dekens gebruiken en zorgen dat je pony niet nog wat klam is als je er een deken op doet. Ik heb altijd twee dezelfde onderdekens, zodat je ze kan wassen en eventueel goed kan laten drogen. Ook wrijf ik de voering wel eens schoon met een klamme handdoek, dan goed laten drogen en dan pas weer opleggen. Vuil en vocht zorgt namelijk voor wrijving en schuurt de huid kapot.
- Vooral geen lycra borstbeschermers gebruiken. Deze maken meer kapot dan dat ze werken. Ik vind het waardeloze dingen. Ze hadden bij mijn paard gewoon een snee in de nek getrokken (ik had de juiste maat).
- Zoek een deken die jouw paard optimaal past. De ene deken is voor het ene paard geschikt waar een ander weer een andere deken beter past.
- Ik heb ook 1 winter geprobeerd de schouders e.d. glad te houden met glansspray. Op zich werkte dit wel, maar als het dan regende ging het teveel plakken waardoor het juist weer tegen werkte. En je moet zorgen dat het echt goed droog is voor je de deken weer op doet.

Ik hoop dat je er iets aan hebt. Succes ermee!!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:06

Ik heb dan niet zo'n extreem gevoelig paard, maar wel een die snel schuurplekken loopt. Heb er nu sinds het begin een fleecedeken onder gedaan met hals. De hals rol ik terug en gaat perfect. Ik heb ook zonder hals geprobeerd alleen deze ging iets schuiven naar achteren. Heb ook geen dekensingel. Staartriempje zorgt er bij de mijne voor dat het blijft liggen en met de bilkoorden en de buiksingels van de outdoor verschuift er verder niets.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:15

ik heb na veel deken ellende (schoft beschermers oftewel paarden bh's waren ook altijd knudde!) een dure Turtlle-neck deken aangeschaft voor mijn rarebier met hoge schoft en smalle schouders die altijd kaal werden. Deze Turtlle-neck dekens zijn elastisch en zitten super, glijden ook niet naar achter omdat het goed aangesloten blijft zitten rond de hals en klemt dus niet op de schouders. De bewegings vrijheid is ook super :j Kortom, ik vond het zn geld wel waard! (zijn te koop bij http://www.euro-horse.nl)