kan ik nu wel of niet losgooien??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CrossHorse

kan ik nu wel of niet losgooien??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 17:43

hej,

mijn paarden lopen ong. 2 uur per dag in paddock (savonds ook nog) en die is gewoon helemaal bevroren...
maar nu kan ik ze niet losgooien want de bak is bevroren, maar in de paddock galopperen ze gewoon wel altijd en draven ook...

en ze doen het zelf ik jaag ze niet op! en ze vinden het niet pijn doen.
maar kan ik ze dan wel losgooien(zonder galop) of longeren????

tips zijn welkom

groetjs Crosshorse

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 17:45

Ik zou ze gewoon buiten zetten en niet opjagen. Ze weten zelf wel hoe hard ze kunnen lopen.

Mierke

Re: kan ik nu wel of niet losgooien??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 17:47

Gewoon losgooien!
Als je gaat longeren verhinder je hem, en hij past zelf wel op dattie z'n pootjes niet breekt!

Caira

Re: kan ik nu wel of niet losgooien??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 17:48

waarom niet? die van mij lopen 24/7 zo. Doen het ook nog gewoon hoor

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 17:49

.Heeft je paard ijzers onder? En is ze een tijd niet buiten geweest met deze vorst? Dan zou ik wel uitkijken dat ze niet te hard uit hun plaat gaan..

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 17:53

Die van mij gaan ook gewoon los hoor. Ik laat ze zelfs ook nog wel een rondje rennen :j. Ze kijken zelf prima uit hoor hoe hard ze kunnen. Gewoon losgooien en ze het dan lekker zelf uit laten zoeken, komt dan best goed hoor!

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 17:54

tja sorry ik wil ook dat ze minstens 12 uur naar buiten gaan maar dat kan gewoo niet ik kom daar ook max 3 uur per dag
en de eigenaar van de pensionstal wil dat niet want dan krijgt ze vieze natte paarden in dr stal staan dus ja..... terwijl ik ze altijd borstel en al zijn ze nat een uurtje een deke omdoet....

en vergeleken bij de paarde tegenover mij die komen net een half uur per dag buiten...

dus ja ik wil het ook anders maar het kan niet.... maar over een jaar ga ik daar weg!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 17:57

gewoon losgooien
niet achteraan jagen, ze kijken zelf wel hoe ze moeten lopen

ik quote: en als ik een paard was zou ik blij zijn met een warme stal met dit weer ipv een natte bevroren weide

jij bent geen paard,,, ik weet toch dat de mijne liever buiten staan met dit weer dan binnen, ze kunnen naar binnen maar staan liever gewoon in de sneeuw hoor

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:00

Caira schreef:
Jij bent geen paard, en dat is ook precies het probleem, we vermenselijken onze paarden. Hup naar buiten met die beesten, als ze met 1 been uitglijden hebben ze er nog 3 om te blijven staan.

En als ze die ene breken kun je ze af laten maken ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:02

Idd, ze hebben meerdere benen om glijpartijen met een been te compenseren. Totdat ze bij ijzel en spekgladde weg/bevroren plassen in het weiland een Bambi schuiver maken en niet meer overeind komen, spieren scheuren of een been breken....

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 18:02

inderdaat mijn stal is niet eens 3x3 meter!
en in de paddock kunnen 6 paarden staan en dan hebben ze allemaal nog zon 2/3 meter om zig heen en dan staan er bij mij max 3 in volgens mij hebben ze het dan best!

en de een is een ontsettend goed spring paard en de ander een heel goed voltige paard volgens mij zet je zulke paarden niet 'snachts buiten

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 18:05

ben er bijna heel de tijd bij bn ff stal aan mesten ga dan weer kijken, en mest dan de andere stal weer... dus opzig ben ik er de helft er zoiezo bij. en de stallen naast de paddock is meestal ook wel iemand die een oogie in het zij houd....

dus denk dat het allemaal wel ok. komt

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:06

Ik zou ook zeggen gewoon lekker losgooien .. Maar vooral niet opjagen imo. Willen ze rennen, dan doen ze dat heus wel!

Mijn paard staat nu lekker binnen en komt ca. 1,5u / dag naar buiten. Bel aub de DB niet :+
Hij ziet er overigens een stuk meer tevreden uit dan het gemiddelde paard dat momenteel dag en nacht buiten staat :Y)
Ieder kent zijn knollie het beste!

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:08

CrossHorse schreef:
ben er bijna heel de tijd bij bn ff stal aan mesten ga dan weer kijken, en mest dan de andere stal weer... dus opzig ben ik er de helft er zoiezo bij. en de stallen naast de paddock is meestal ook wel iemand die een oogie in het zij houd....

dus denk dat het allemaal wel ok. komt

Gewoon lekker losgooien dan ;) Je zit zelf toch het beste in de situatie en weet hoe de bak
eruit ziet en hoe jou paardje zich daarbij gedraagd. Dus gewoon doen wat voor jou het beste voelt.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:11

bij ons staan ze ook een paar uurtjes los. eentje staat zelfs rondom op ijzers

ze zijn voorzichtig genoeg hoor :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:14

Ik lees hier effe mee,want mijn pony staat nu al 3mnd. op boxrust.Ze komt nu sinds 2 weken een paar uur buiten in de paddock.Ik wil haar weer terug op het land zetten [24/7] maar weet eigenlijk niet of dat wel goed is.
Maar als ik dit zo lees kan het dus wel,ze zal wel uitkijken als ze gaat rennen dan.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:17

je kunt eventueel voor je ze loslaat en de paddock,
even een rondje met ze stappen door het land.
doe ik me de mijne altijd als ze ineens het hele stuk land krijgen.

ze kunnen ze rustig aan aklimatiseren,
en (volwassen) paarden die kijken echt wel uit hoor.
zijn vaak heel voorzichtig als ze merken dat het glad is,

die van mij loopt alsof ze op eieren loopt, als het even glad is,
heel voorzichtig en stapje voor stapje.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:17

gohya schreef:
Ik lees hier effe mee,want mijn pony staat nu al 3mnd. op boxrust.Ze komt nu sinds 2 weken een paar uur buiten in de paddock.Ik wil haar weer terug op het land zetten [24/7] maar weet eigenlijk niet of dat wel goed is.
Maar als ik dit zo lees kan het dus wel,ze zal wel uitkijken als ze gaat rennen dan.

Ik ben niet zo mieperd en zou bijna elk paard zo naar buiten gooien met dit weer, maar met een paard dat al 3 maanden op boxrust staat (waarschijnlijk wegens een blessure?), die zou ik nog even laten staan en wachten tot het weer weer wat beterder is :j

sazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:18

Gewoon buiten zetten en op eigen benen/gevoel laten lopen ( Nret longeren dus), al zouden ze een galopje wagen ze weten heus wel dat t gladder is dan normaal en zijn stukken voorzichtiger,( gooi idd wat hooi buiten) en bokkers over dierenmishandeling gesproken kijk eens naar animal rescue op animal planet ASPCA daar zie je pas wat dieren mishandeling is.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:20

gohya schreef:

ik zou de uren op paddock opbouwen, en op land evt met een longeerlijn eerst zo aan hand wat laten grazen en laten wennen, meestal gaan ze erna niet meer al te gek doen

veertjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:23

Ik sta op een stal waar er maar 1 bak is die we mogen gebruiken om lostegooien. en op het land mogen ze nu niet ivm het kapottrappen van het land...mijn paard komt nu ongeveer 3uur buiten en soms helemaal niet ivm een blessure en dan vind ik het te link om hem op een bevroren bak te laten lopen!
Laatst bijgewerkt door Sigrid op 03-02-10 00:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: offtopic deel verwijderd

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:28

Bij ons staan ze gewoon in groepjes in de paddock. En als het weer het toe laat op het land. Ze hebben zelf prima door hoe gek ze kunnen doen. :)

Een paard is een paard hoor. Een 'sport'paard is niet anders dan een 'recreatie'paard. Misschien zit er een ander temperament in, maar dat is ook zeker hoe je er mee omgaat. Ik heb ook een 'sportpaard', een voormalig 'heet' paard. En goh, wat ben ik er trots op dat ze nu na een paar jaar heeeeerlijk rustig is :) Gewoon, door verandering van omgeving en omgang. Dus nu mag mijn kostbare sportpaard, lekker recreatiepaard zijn en vooral paard zijn :) Ook met dit weer :)

sazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:30

Hier in limburg (Noord )ook erg veel sneeuw en ik heb ze wel allemaal buiten gehad, alleen met naar binnen gaan is ff oppassen ivm sneeuw onder de ijzers want het lijken wel hoge hakken schoenen.
Zelfs auke mijn geopereerde hengst loopt buiten maar heeft gelukkig als enigste geen ijzers, en ze letten heel graag goed op met naar binnen lopen nu! ;)

dynamite1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:31

rebeltje schreef:
Bij ons staan ze gewoon in groepjes in de paddock. En als het weer het toe laat op het land. Ze hebben zelf prima door hoe gek ze kunnen doen. :)

Een paard is een paard hoor. Een 'sport'paard is niet anders dan een 'recreatie'paard. Misschien zit er een ander temperament in, maar dat is ook zeker hoe je er mee omgaat. Ik heb ook een 'sportpaard', een voormalig 'heet' paard. En goh, wat ben ik er trots op dat ze nu na een paar jaar heeeeerlijk rustig is :) Gewoon, door verandering van omgeving en omgang. Dus nu mag mijn kostbare sportpaard, lekker recreatiepaard zijn en vooral paard zijn :) Ook met dit weer :)

sportpaard is wel degelijk anders als recreatiepaard.
Waarschijnlijk wordt jou paard wat vroeger sportpaard was en nu recreatiepaard is nu niet meer zo zwaar getraind als vroeger plus dat ie minder in het voer zit, dat zijn 2 dingen die al heel veel verschil maken.

En ik zeg echt niet dat een sportpaard niet buiten kan nu, sommige wel, maar voor sommige is het beter om ze binnen te laten staan.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:32

Je kunt je paarden prima naar buiten losgooien, zij regelen inderdaad wel hoe hard en waar te lopen. Bij ons is het nu 1 grote versteende bende, ze staan 24/7 buiten en regelen het allemaal prima... (doe mij de zomer maar weer _O- )

Om een paard nu binnen te houden omdat er een kans op ongelukken is vind ik wat oneerlijk tegenover het paard. Ongelukken zitten in een klein hoekje, dat kan net zo goed hartje zomer gebeuren. 2 uur naar buiten is IMO écht te weinig, maargoed, als je er niets aan kunt veranderen is dat wat je kunt bieden, toch? :) Enneh,
Laatst bijgewerkt door Sigrid op 03-02-10 00:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: offtopic deel verwijderd