Geschoren (stal)paard naar 24/7 buiten, hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tivara

Geschoren (stal)paard naar 24/7 buiten, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 21:03

Mijn paard staat op dit moment een paar uur per dag buiten, en verder in een (binnen)stal. Ze heeft een 400 grams deken op, en is begin november geschoren. Ze heeft al weer een redelijke vacht vergeleken met andere jaren.

Waarschijnlijk moet/gaat ze zsm naar 24/7 buiten met schuilstal. Ik moet nog gaan kijken en alles regelen, maar wil voor die tijd eigenlijk weten of het haalbaar is om haar nu ineens zo buiten te zetten. En als ik dat doe, wat voor deken ik extra erbij op moet doen. Ik heb sowieso nog een 200 grams liggen, en een losse hals van mijn 400 grams deken.

Aurora3

Re: Geschoren (stal)paard naar 24/7 buiten, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:07

ik zou de dekens die ze nu in de stal op heeft langzaam af bouwen. Dus binnen alleen nog maar de 200 grams deken op en buiten voorlopig de 400 grams. Zo maak je de overgang wat kleiner.
Dan kan ze straks ook met de 400 grams naar buiten als ze 24/7 naar buiten moet en als het kouder wordt/gaat vriezen en ze staat snachts buiten, dan kun je evt de 200 grams erbij op doen.

Verder goed voeren zodat ze de energie heeft om zichzelf warm te houden. Dat gaat haar natuurlijk wel wat meer energie kosten dan bij een normaal paard met die korte haartjes.

J_C_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:10

Lastig, het is helemaal niet ideaal natuurlijk om een paard dat geschoren is nu 24/7 naar buiten te doen.
Inderdaad belangrijk om heel ruim ruwvoer te voeren, zodat hij zich warm kan houden, is imo nog belangrijker dan dekens. Qua dekens ga ik mee met Aurora.

Veel succes!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:10

Heb het met mijn paard ook gedaan , alleen was dat wat later in het jaar , nl bijna MEI ..
Heb haar de eerste dagen overdag op de weide gehad en als het donker werd binnen kunnen zetten , op dag 3 wilde ze s avonds niet meer mee naar binnen maar liever in de kudde blijven ;)
Maar nu is het pas januari , ik denk dat je eigenlijk zolang ze nog op haar oude plek staat en maar een paar uur per dag buiten , moet proberen wat dunner onder dek te zetten , zodat je als ze echt naar buiten gaat , ze of al wat meer haar heeft , of dat je haar evt wat bij kunt leggen aan deken ....
Maar bij 400 gram nog meer opgooien wordt misschien wel erg veel , en een 24/7 buitenpaard wordt wellicht ook niet echt vrolijk van zoveel dekens op , die heeft meer aan 1 goede waterdichte deken met geen of een lichte vulling ..
En zorgen dat je paard veel kan fourrageren in de vorm van veel ruwvoer , eten houdt je paard warm !
Succes

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:11

Als het lukt zou ik haar onbeperkt hooi voeren als ze dadelijk buiten staat zodat ze zich daar ook warm mee kan houden en volgens mij valt het met de kou dan wel mee, de vacht past zich redelijk snel aan en mocht het nodig zijn kun je snachts de 2e deken erover heen en overdag volstaan met 1 deken.
Wel fijn voor je paardje dat ze dadelijk 24 uur per dag buiten kan staan!

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 21:15

Als alles door gaat sta ik nog maar heel eventjes op deze stal. Ze slaat namelijk zo hard dat er barsten/gaten in de muur komen. Dus afbouwen gaat denk ik niet echt meer lukken :n Toen het heel koud was (-15) stond ze met de 200 grams er ook nog onder.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:25

Nou je zou vanaf morgen gewoon 200 gram op kunnen doen , en als ze direkt 24/7 buitenstaat heb je de 400 grams nog mocht ze het toch te fris krijgen ...( ben mijn paard ook al aan t afbouwen qua dek , ze is drachtig en krijg de dekens niet meer dicht ..)
Wel vervelend dat ze haar stal sloopt ! Deed ze dit altijd al , of wat is de reden dat ze het doet ! Stond ze eerder meer buiten ...

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 22:06

Ze heeft eerst thuis gestaan, daar was er niks aan de hand. Toen is ze naar een stal met meerdere paarden (20) gegaan (thuis hadden we er 2 staan), daar is het begonnen. Nu ben ik naar een rustigere stal gegaan, waar ze iets meer buiten staat, maar ook daar is ze het dus niet mee eens. Ze slaat nu zelfs met haar neus/hoofd tegen de staldeur.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:44

Jaren geleden al hoor had ik een dravermerrie die helemaal gestoord werd op de stal waar ze toen stond. Ik heb haar toen midden in de winter, het was -10 (echt waar!) van de ene op andere dag buiten gezet. Ze was niet geschoren, maar ik heb er ook geen dikke deken op gedaan. Wel een 0-grams regendekentje en ze had een schuilstal in de vorm van een container. Flink 24/7 hooi/kuil erbij en ik heb haar nog nooit zo blij en dankbaar gezien als toen. Ze had geen dikke wintervacht trouwens, gewone vacht van een bloedpaardje.
Wat de anderen ook al zeiden: vooral het goed voeren is van belang, want daarmee houden ze zichzelf warm. Als je teveel dekens opdoen kunnen ze er zelfs onder gaan zweten. Dus ik zou ze gewoon buiten zetten met de dekens waar ze nu mee op stal staat, en flink bijvoeren. Gaat vast helemaal goedkomen!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 07:44

Bij ons komt vanaf maart ook een nieuwe pensionklant, paard met hetzelfde 'probleem' als die van jou.
Hij wilde graag eerder komen maar de stalbaas heeft geadviseerd te wachten tot maart, want het dier staat nu ook onder 400 graam, en is zelfs niet geschoren, maar de overgang van warme binnenbox naar 24/7 vind zij te groot en daarom wachten ze liever tot maart, dan is het toch iets warmer en kan het dier na buiten met een lichtere deken of met dezelfde om te wennen.

Je merkt het snel genoeg of ze het koud hebben, maar zeker een paard welke geschoren is heeft geen natuurlijke bescherming tegen de kou!

Ik verhuis er nu met mijn haf ook heen, staat onder de 350 maar is niet geschoren dus dan is het wat minder lastig ;)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 08:00

tsja, een geschoren paard met hoeveel dekens op 24/7 naar buiten vanuit altijd op stal? nee, even 2 maandjes wachten, totdat het niet meer vriest want liggen op de bevroren grond met een kale blote buik? Ik heb ook een paar paardjes 24/7 buiten staan (wel schuilstal) maar hgeen haar op mijn hoofd die eraan denkt ze te scheren, zooi dekens op te gooien en dan alsnog naar buiten te bonjouren. Zijn vacht is zijn warmteregelaar, jij hebt die eraf gehaalt, prima, maar dan kun je em vervolgens niet met dit weer vanuit het niets naar buiten gooien. Ik zeg niet dat ie er dood aan gaat, maar prettig is het allerminst.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 08:18

ik schat zo in dat je over een maand of mischien twee gaat verhuizen met je paard...........

dan zijn de temperaturen alweer heel anders en is deze hele vraag denk ik niet meer van toepassing :)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 09:24

Seizoensgebonden vraag dus ik verplaats je topic even naar het juiste forum.

VSW-->SV

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 09:39

Ik ben helemaal eens met aurora. Ik heb bijna hetzelfde gedaan met mijn pony, die ook geschoren was toen hij bij ons kwam. Hij had ook twee dekens op, dus 400g totaal. Eerst dekens afbouwen binnen 's nachts en dan stal deken en winter deken voor buiten (400g totaal). Nu staat hij buiten met een 200g deken op overdag en stal deken binnen s'nachts. Ik heb toen een Harry Horse Thor high-neck gekocht die iets te groot voor hem is (valt goed over zijn billen en schouders), zodat zijn stal deken goed onderzit, je kan dus niet zien dat hij onder zij winter deken een stal deken aan heeft.
Ik heb geen losse hals voor hem, maar hij komt s'nachts binnen. Als hij buiten had moeten staan 's nachts had ik dat wel gekocht voor hem.

Success met de overgang!

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:15

Lastig.

Ik zal je paard sowieso een halsdeel erbij op doen als ze 24/7 naar buiten gaat. Ze verleizen toch behoorlijk wat warmte via de hals en als ze niet gewend is zoveel buiten te lopen lijkt me dit wel een aanrader.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 13:46

Voor de duidelijkheid, ik MOET zsm verhuizen met mijn paard. Dus een of twee maandjes wachten is geen optie.

Edit; het enige wat ik dan kan doen is haar nu weer verhuizen naar een andere stal (dat wordt dan de derde in 2 maanden tijd), haar daar ook de stal kapot laten slaan voor een maandje, en haar dan 24/7 buiten zetten. Maar dat zie ik niet helemaal zitten.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 14:37

Ik zou haar verhuizen , zorgen dat ze veel ruwvoer heeft ! En de schuilstal zo goed mogelijk opstrooien !!
Je hebt NU geen andere optie ... Evt kijken of je een deken met buikflap aan kunt doen , omdat ze een kale buik heeft , misschien een halsdeel eraan..
Paarden wennen snel , dus het leed wat ze heeft van nu 24/7 buiten , met schuilstal zal wel te overzien zijn , houdt haar wat extra in de gaten .
Ideaal is het niet om de overgang in de winter te maken , maar het is niet anders !

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 17:08

Ik heb net even gekeken, maar ze heeft geen hele kale buik meer. Juist op haar buik heeft ze al een flink pak haren zitten. Veel meer dan de rest van haar lichaam. Als het lukt zal ik morgen even een foto maken.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 18:12

Nogmaals: als dat paard onbeperkt hooi kan eten en die schuilstal kan gevuld worden met stro en hij of zij heeft een goeie waterdichte deken op met daaronder eventueel een iets warmere deken dan gebeurt er helemaal niets met je paard. En als ik zo lees dat hij zelfs met zijn hoofd tegen de muur aan staat te bonken om uit de stal te komen dan zou ik hem vanavond nog lekker in het land gaan zetten !! Genoeg, liefst onbeperkt ruwvoer en een waterdichte deken en jij hebt weer
een gelukkig paard.
Wij kregen een jaar geleden midden in januari een andalusier op stal met een zijdezacht glad geschoren vachtje en die moest door omstandigheden ook in de wei blijven, dat paard was dolgelukkig buiten met zijn maatjes en ik heb hem precies 1 dag een beetje zien bibberen en daarna was hij geaclimatiseerd, paarden passen zich gauw aan de nieuwe situatie aan en er is een schuilstal bij dus er is niets aan de hand.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:46

ik heb een paar jaar terug mijn geschoren paard ook 24/7 butengehad. zorg voor goede dekens (vooral van belang dat ze niet doorlekken!!!) en voldoende ruwvoer en een stal uit de wind en er is niks aan de hand. Gewoon niet zo lang over nadenken en verhuizen die hap

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:05

Genoeg goede tips gezien hier, en ik ben het er helemaal mee eens. Met een dikke waterdichte deken en voldoende ruwvoer heb je 24/7 buiten een veel gelukkiger paard. Geen probleem zoeken waar het niet is. Gewoon doen. Succes!

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 19:47

ik heb afgelopen woensdag een paard gekocht, en deze staat nu ook (met dikke deken en voldoende hooi) 24/7 bij de rest van de groep. Afgelopen dagen is het echt niet geweldig weer geweest met die sneeuw en hagel, maar ze heeft echt nergens last van hoor!

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 20:19

Tivara staat sinds dinsdag 24/7 buiten en het gaat super :j

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:27

Wat fijn om te horen _kiki_ :D

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:42

Goed gedaan!