Spul in water zodat het niet bevriest?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

Spul in water zodat het niet bevriest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 17:06

Mijn vriend belde me gisteren op, hij had gehoord van een of ander spul (poeder?) dat je in de waterbak van de paarden kan doen zodat het niet bevriest, en het water wel drinkbaar is. (hij had eerst het idee om er zout in te doen, sukkel :+ ) Of ik eens uit wil zoeken of dat echt bestaat.. Ik kan zo snel even niets vinden, en hier zijn zoveel mensen met hetzelfde probleem dat jullie het vast wel weten als het bestaat!

Meneer staat nu 2x per dag met de gasbrander boven de waterbak :') dus water hebben de paarden wel, het zou alleen gemakkelijker zijn als het niet bevriest. Ben benieuwd!

(andere tips zijn niet echt nodig hoor, bijvoorbeeld een vijverpompje of een bal er in weten we wel :) )

amigootje

Re: Spul in water zodat het niet bevriest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:43

Sommige zeggen, druivensuiker !!

Maar dat werkt niet hier...

BarbaRapinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 00:06

ik hoorde van iemand anders dat een scheutje olie door het water wil helpen. of het gewerkt heeft heb ik nog niet vernomen....
ze had wel een grote ton en een kleinere erin en dan stro ertussen. Maar in de buitenlucht bevriest het alsnog volgens mij... Die staan buiten.

Sta je binnen of buiten?
ik neem aan buiten als je met een gasbrander het water gaat ontdooien. haha. Mijn paarden staan overdag buiten en gaan savonds weer naar binnen. Als het niet vriest zijn er overal elektrische waterbakken. Nu het vriest hebben we in de stallen watertonnen en op de weilanden ook. wij gooien het ijs eruit en vullen de tonnen elke dag opnieuw. Ik gooi er vaak bij de mijne een jerrycan heet water door smorgens zodat het savonds nog ontdooit is en ze de hele dag kunnen drinken. savonds gaan ze naar binnen. Daar bevriest het alleen als het heel hard vriest. Ook daar gooi ik soms een jerrycan heet water erbij.
smorgens en savonds checken we het water.
heb je geen ontdooide kraan in de buurt? gebruik je een ton of heb je het over een elektrische waterbak in de stal?
Laatst bijgewerkt door BarbaRapinto op 13-01-10 00:10, in het totaal 3 keer bewerkt

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 00:08

ik heb ook wellis gehoort van zout .. of het waar is weeet ik niet :P wij hebben in de wei elektrische dus niet zo`n last van :)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 00:10

Zout onttrekt alleen maar water uit t lichaam, dus dat is echt niet handig hoor :P Paarden krijgen er alleen maar meer dorst van.

Druivensuiker heb ik idd ook gehoord, maar denk dat dat zinvoller is bij een vogeldrinkschaaltje voor de vogels, dan een grote speciekuip voor de paarden.
En dan krijg je er ook weer mee te maken dat paarden teveel aan suikers binnen krijgen en krijg je daar weer ellende mee.

BarbaRapinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 00:13

doet die elektrische waterbak het nog in de wei nu? Bij ons waren die vorige week zelfs gesprongen.... nee dat is 1 bonk ijs op de wei bij die waterbakken....

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 00:19

Wij doen er suiker in. suiker die je in de winkel kan kopen. Bij ons werkt het...

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 00:22

pubelia, hoeveel suiker moet ik dan aan denken?

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 00:23

ik hou dit ook even in de gaten, ik sta iedere dag 'hamertje tik' te spelen in de wei.. :+ hij heeft ook een automatische bak, maar daar hoef ik nog niet aan te denken om die aan de praat te krijgen :Y)

Duppie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 00:25

hier ben ik ook wel eens benieuwd naar,ik had al zout geprobeerd,heeft niet lang gewerkt ;)

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 00:27

BarbaRapinto schreef:
ik hoorde van iemand anders dat een scheutje olie door het water wil helpen. of het gewerkt heeft heb ik nog niet vernomen....
ze had wel een grote ton en een kleinere erin en dan stro ertussen. Maar in de buitenlucht bevriest het alsnog volgens mij... Die staan buiten.

Sta je binnen of buiten?
ik neem aan buiten als je met een gasbrander het water gaat ontdooien. haha. Mijn paarden staan overdag buiten en gaan savonds weer naar binnen. Als het niet vriest zijn er overal elektrische waterbakken. Nu het vriest hebben we in de stallen watertonnen en op de weilanden ook. wij gooien het ijs eruit en vullen de tonnen elke dag opnieuw. Ik gooi er vaak bij de mijne een jerrycan heet water door smorgens zodat het savonds nog ontdooit is en ze de hele dag kunnen drinken. savonds gaan ze naar binnen. Daar bevriest het alleen als het heel hard vriest. Ook daar gooi ik soms een jerrycan heet water erbij.
heb je geen ontdooide kraan in de buurt? gebruik je een ton of heb je het over een elektrische waterbak in de stal?

Had je dit al een sgelezen, heb het zelf uitgetest en het is echt waar!!!

Het lijkt waanzin, maar toch is het waar. Warm water bevries sneller als koud water. Koud water vormt tijdens het bevriezen namelijk een ijslaagje langs de wand van het bakje waar het in zit. Dit werkt als een isolator, dat verder afkoelen van het water sterk afremt. Bij warm water gebeurt dit niet. Daarin zitten namelijk minder gassen opgelost dan in koud water. Deze gasbelletjes zijn het beginpunt voor ijskristallen. Als die belletjes er niet of nauwelijks zijn, bevriest water pas bij temperaturen onder de nul graden Celsius. Warm water blijft bij afkoelen dus vloeibaar tot een paar graden onder nul. Dan bevriest het geheel ‘opeens’, zonder dat er eerst een isolerend laagje ontstaat. Hierdoor bevriest warm water sneller dan koud water. (bron: Quest)

tukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 00:28

Met paarden niet zo veel ervaring mee maar mijn vader deed ook altijd suiker in het water bij de kippen en konijnen en dat hiep wel goed . Maar hoeveel suiker je nodig heb voor de waterbak van je paard, gewoon even uitproberen

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 00:38

BarbaRapinto schreef:
doet die elektrische waterbak het nog in de wei nu? Bij ons waren die vorige week zelfs gesprongen.... nee dat is 1 bonk ijs op de wei bij die waterbakken....

hij halen ze elke dag leeg als ze weer binnen staan :)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 10:42

De waterbak staat inderdaad buiten. Het gaat niet om mijn paarden, ik heb hier een waterbak buiten staan die ik 3x per dag even ontdooi met warm water, ijs er uit en klaar.

Probleem bij de paarden van mijn vriend is dat hij er niet bij woont, hij is er sowieso wel 2x per dag om te voeren en dus die gasbrander op het ijs te zetten :') maar voor hem zou het gemakkelijker zijn om iets te hebben waardoor het minder snel bevriest. Dat poeder zou dus de uitvinding zijn, maar ik ben bang dat het niet bestaat..

Hihi dat zout idee had ik al uit zijn hoofd gepraat hoor, arme paarden krijgen dan alleen maar meer dorst :+

miepmiep1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:49

tukje schreef:
Met paarden niet zo veel ervaring mee maar mijn vader deed ook altijd suiker in het water bij de kippen en konijnen en dat hiep wel goed . Maar hoeveel suiker je nodig heb voor de waterbak van je paard, gewoon even uitproberen

hoeveel heb je ongeveer nodig voor je konijn dan.
kan ik dat ook eens proberen.

voor het water bij de paarden zal ik het niet weten met de poeder
ik heb een voerbak in zijn stal hangen daar doe ik nu me water in en dan doe ik ook warm water.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:51

Ik doe een scheutje zonnebloemolie in het water, werkt super:). Of een bal als het gaat om een grote waterton.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:52

we hakken het open met een bijl... de stalbaas woont & werkt bij de paarden dus die kijkt regelmatig hoe het er bij staat.

abukir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:58

roxxxiejjj schreef:
Ik doe een scheutje zonnebloemolie in het water, werkt super:). Of een bal als het gaat om een grote waterton.

Ja een bal werkt ook goed. Moet hij er alleen niet mee gaan spelen hi hi.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:59

Bij mij werkt een bal niet hoor rox, bevriest er gewoon omheen! haaha

BarbaRapinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:50

Crista schreef:

Het lijkt waanzin, maar toch is het waar. Warm water bevries sneller als koud water. Koud water vormt tijdens het bevriezen namelijk een ijslaagje langs de wand van het bakje waar het in zit. Dit werkt als een isolator, dat verder afkoelen van het water sterk afremt. Bij warm water gebeurt dit niet. Daarin zitten namelijk minder gassen opgelost dan in koud water. Deze gasbelletjes zijn het beginpunt voor ijskristallen. Als die belletjes er niet of nauwelijks zijn, bevriest water pas bij temperaturen onder de nul graden Celsius. Warm water blijft bij afkoelen dus vloeibaar tot een paar graden onder nul. Dan bevriest het geheel ‘opeens’, zonder dat er eerst een isolerend laagje ontstaat. Hierdoor bevriest warm water sneller dan koud water. (bron: Quest)

Ja iemand zei dat vorige week en kon het niet onderbouwen. Heb het nog aan wat stoere binken op mijn werk gevraagd of ze daar wat over wisten. Wat grappig dat jij het wel weet. Thanx voor de uitleg. Ik voelde me al wat vertwijfeld om het nog te doen maar wil dan eerst weten waarom?

Ik zal het niet meer doen :+

BarbaRapinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:53

Binky_Zephyr schreef:
BarbaRapinto schreef:

wij halen ze elke dag leeg als ze weer binnen staan :)

heel slim en handig dat dat zo makkelijk gaat....
binnen doen ze het af en toe nog wel bij ons maar buiten.... en daar is bij ons geen beginnen aan. leidingen leeg laten lopen enzo...
wel bij de kraan maar niet bij de buiten waterbakken.

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:55

Mijn speciekuip staat in een hoek tegen de muur. Tussen de bak en de muur heb ik een laagje stro gedaan en bovenop het water ook een laagje stro. Het bevriest zo een stuk minder snel :) (maar voorkomt niet helemaal)

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:54

Crista schreef:
BarbaRapinto schreef:

Sta je binnen of buiten?

ik geloofde dat ook, zou theoretisch ook moeten kloppen.
maar waarom zijn hier de bakken waar ik 's avonds heet water bij gooi 's ochtends niet bevroren, en de bakken waar ik alleen het ijs uit heb gehaalt wel?

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:08

horsii schreef:
Bij mij werkt een bal niet hoor rox, bevriest er gewoon omheen! haaha

Bij mij wel :P maar ik heb er ook altijd zonnebloemolie er extra bij.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:09

mijn vriendin had het laatst over stro in het water?