rijden in de sneeuw / gladheid, doen jullie dat en hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muppett

rijden in de sneeuw / gladheid, doen jullie dat en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 15:59

Hoi bokkers,

Al een paar weken lang kan ik niet of nauwelijks op mijn twee bijrijdpaarden rijden omdat het zo glad is.
Beide paarden lopen op 4 ijzers, zij schaatsen behoorlijk door de sneeuw.
De bak wordt 2x per dag getrokken door een tractor, maar meestal is ie snel daarna weer behoorlijk hard.
Irritant!!!
Op stal gaan mensen er verschillend mee om. De een rijdt vrolijk door, de ander laat zijn paard niet eens de box uit.
Wat doen jullie, en zijn er nog handige tips?

Groetjes

Dennis

Re: rijden in de sneeuw / gladheid, doen jullie dat en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:04

Zadel er op en gaan met die banaan.
Mijn pony's staan wel op blote voeten (en anders had ik de ijzers er onder vandaan gehaald). Tot dit weekeind had ik een hengst op stal die wel rondom beslagen was, die vette ik zijn voeten overdreven in, sokken er overheen en rijden maar.

Ik rij hier gewoon op het weiland, er is niets verder aan gedaan.

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:06

Ik rij helemaal niet met dit weer. Ik vind het ontzettend gevaarlijk omdat je niet kan zien wat er onder de sneeuw is en ik vind het ook niet goed voor de benen van de paarden. Het is ontzettend hard en ongelijk. Ze gaan nog wel de wei in een paar uur per dag maar rijden zit er even niet in...

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:09

Rijden jullie wel met sneeuw?? De bak bij mij op stal is perfect egaal, maar er ligt een laag sneeuw op. Mijn paard heeft geen ijzers en heeft -voor zover ik dat kan zien- geen moeite met lopen in de sneeuw.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:09

Je kunt van die speciale rubbers tussen het ijzer laten zetten deze ploppen de sneeuw eruit en geven grip. werkt goed. Daarnaast kan je dus in de winter als het kan blootvoets dan gaat het al beter. En ik heb ergens een keer gezien dat ze gebruiken ze ook een soort gel die je warm maakt er erin kneed en ruw oppervalkte geeft aan de hoef zodat ze neit zo meer glijden en geen sneeuw in de voeten krijgen. Kan het alleen hier maar niet vinden om te kopen.

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:10

In de sneeuw rijden we niet, pony van mijn dochter heeft ijzers voor, glibbert alle kanten op en krijgt proppen in haar hoeven, we gaan naar de binnenbak, sokken om de ijzers en opladen maar.

Ze komen wel iedere dag buiten in de paddock, daarna het ijs uit haar hoeven bikken als ze weer naar binnen gaan.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:11

Ik heb een binnenbak, dus daar kan ik in rijden.
Wel moet mijn paard dagelijks 10 min over de weg stappen om bij het land te komen en dat doe ik ook gewoon. Glijdend af en toe, maar we doen het. En ze heeft voor ijzers.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:12

Kostolany, mijn hoefsmid zei dat het alleen tegen sneeuwballen onder de hoeven is, ze blijven alsnog glijden met sneeuwbeslag.

Die van mij staat blootvoets, maar loopt te voorzichtig om echt lekker te kunnen rijden in de bak. We maken nu maar gebruik van de binnenbak wanneer het kan.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:13

Ik vind dat je ten eerste sowieso niet moet rijden omdat de bak te hard is, en daarbij; Met ijzers kan je het beter helemaal laten :n Neem de situatie zoals het is..
Laatst bijgewerkt door Daisies op 11-01-10 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:13

Ik heb ookal heel lang niet meer gereden. Vind het nu te hard, en die sneeuw werkt ook niet echt mee. :n

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:17

Mijn eigen paarden staan stil, om een andere redene dan de sneeuw. Maar op het bedrijf waar ik werk gaan we vrolijk door met trainen hoor, jawel, gewoon in stap, aan de hand. Werken aan de hand noem je dat. Net zo effectief als rijden en zelf blijf je lekker warm :D

Cisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:25

Een paar weken terug (toen er heel veel sneeuw lag) ben ik voor in ons land geweest om wat rondjes te rijden. Dit waren echt hele grote rondjes zodat je niet te scherpe bochten moet nemen, dan loop je de kans dat je gaat glijden. Helemaal niets aan de hand hier. :) Lekker goed voor pony/paard, ik vind dat stil staan van de pony's maar niets. Probeer dan om ergens te gaan rijden in een binnenrijhal of zo.

Verder heb ik zelf geen ijzers, maar mijn zus wel. Met ijzers moet je er verschrikkelijk om denken dat er geen klonten onder de hoeven komen, want dat kan heel gevaarlijk worden. Misschien hebben andere bokkers tips om dit te voorkomen?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:11

Dus gewoon rijden in het land zonder ijzers kan wel? Ik zat eraan te denken, wij hebben een grooooot land dus hoef geen krappe bochten te maken, de bak is gewoon keihard en niet egaal dus dat ga ik niet wagen, maar in het land gewoon stap en beetje draven ga ik toch maar even proberen, paard staat al 4 weken stil en vind er niks aan :n

ClaudiaMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:33

zelf de ervaring dat de ( buiten)bak van slepen alleen maar meer een schaatsbaan word :+
en het dus geen goed idee is om te rijden , zelf lig je al laat staan als je ijzers onder je voeten heb :o

of je moet de hele bak eerst met een hark/ schep etc. uitruimen maar dat duurd veel te lang
voor je het weet ligt er al weer sneeuw in :evaw:

de paarden gaan de trailer in en worden verderop gereden in een binnenbak
soms niet allemaal, maar welke nodig zijn ....

van mij mag de sneeuw wel weer weg }:0

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:37

Met de bevroren, vaak ongelijke grond vind ik buiten rijden toch wel link hoor. Beter een paar weken niet rijden dan het gevaar dat ze dadelijk een blessure oplopen.

Chanteel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:12

Ik rijd nieet, maar ik heb dan ook een oud paarddje met speirproblemen.
En stijfheid.
Dus als hij 1 keer verstapt is het klaar.
met mn sheltander rijd ik wel gewoon.
naya niet ik maar een meisje dat haar verzorgt.

kus.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:28

Komen jullie paarden wel buiten dan met dit weer?

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:32

Ik durf niet te rijden met dit weer. Mijn paard is van de week al onderuit gegaan in het weiland dus dan durf ik er ook niet nog eens op te gaan zitten. Ze gaan trouwens wel elke dag een paar uur naar buiten anders worden ze helemaal gek.

msnowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:37

ik rijd nu al 3 weken niet meer, mijn pony heeft voor ijzers, het is ondoenlijk om in de sneeuw te rijden, ze kan zich in de sneeuw zelf amper staande houden laat staan als er dingen van haar gevraagd gaan worden, jammer maar het is niet anders, van mij mag het in plaats van sneeuw gerust zo'n 15 graden vriezen, ik ben die sneeuw zo beu, dat is niet te geloven.... ik ben overigens wel van plan om volgend jaar in de winter de ijzers eronder uit te halen, maar ik vraag eerst hoe de hoefsmid daar tegenover staat......

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:40

Ik kan gebruik maken van 2 binnenbakken en een overdekte longeercirkel en een stapmolen. Allemaal met prima bodem, lees vorstvrij. Dus ik kan gewoon blijven rijden. Ik laat hem ook geregeld los om te rollen en te rennen in de binnenbak. Helaas even niet naar het bos en ook niet met de kar de straat op. Maar dat is hier in Nederland hooguit maar een paar weken per jaar. Dus ijzers eronderuit halen vind ik voor mij geen optie. Normaal staat hij elke dag een paar uur in de wei, nu in de binnenbak.
De paarden willen voor de afwisseling onderhand wel weer eens lekker naar buiten denk ik.
Vroeger stond ik ergens waar geen binnenbak was, toen maakten we een longeercirkel (van het vuile stalstro met mest) in de buitenbak. En 1-2 keer per week gingen we met de trailer naar een manege om daar binnen te rijden. En zodra de wegen weer schoon waren spanden we ze ook weer voor de wagen en gingen in de woonwijk rijden i.p.v. in het bos. Want als het niet meer vriest duurt het nog dagenlang voordat de vorst uit de grond is.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:41

gelukkig kan ik in de binnenbak rijden :) Mijn paard heeft voor ijzers en is best lomp zeg maar. Op t gladde glijd hij alle kanten op dus ik ga t niet opzoeken om met die gladheid te gaan rijden

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:44

Lins_Vetra schreef:
Rijden jullie wel met sneeuw?? De bak bij mij op stal is perfect egaal, maar er ligt een laag sneeuw op. Mijn paard heeft geen ijzers en heeft -voor zover ik dat kan zien- geen moeite met lopen in de sneeuw.

Ik heb geleerd van mijn ene uitstapje in de sneeuw,
Die van mij is er nl helemaal verliefd op, maar ze heeft nadat ze even in de sneeuw heeft gedraaft wel een week lang spierpijn gehad..

Heb hier een binnenbak dus rijd wel elke dag. Zolang er niet te veel sneeuw/ijs in de paddocks ligt komt ze ook elke dag even los. maar ben wel erg voorzichtig.

Mijn paardje heeft op het moment alleen voorijzers..

Christel1164

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:24

Eerst vond ik de sneeuw wel leuk, maar ondertussen kan ik alleen met de paarden knuffelen en voeren. Ze staan altijd buiten en de wei is of blub of knoerthard. Ik moet oppassen dat ik zelf mijn enkels niet verzwik als ik naar de schuilstal loop. We staan net op een ander plekje met een buitenbak met licht. Helaas heb ik daar nog geen gebruik van kunnen maken. Sneeuw is leuk, maar van mij mag het weer schoon en droog (en zonnig!) worden.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:28

Ik maak nog steeds heerlijke buitenritten met mijn pony zonder ijzers. wel wat aangepast natuurlijk, veel stappen hier en daar een drafje.
Gaat prima, en hebben nergens last van :)

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 04:11

ik rij wel gewoon door het bos ( op ijzers rondom)
kan ze er niet afhalen . Mijn paard heeft spatbeslag.
En ik rijd gewoon waar er niet teveel is gereden met sleen en auto's of gelopen. Dus gewoon waar wel een laagje sneeuw ligt en gaat tot nu toe goed ;)