Vraagje: Is het zo (net zoals bij andere dieren) dat paarden in de winter veel minder water drinken? Ik geef nu elke ochtend 2 emmers water omdat het bevroren is, maar heb niet echt het idee dat ze het opdrinken. De ijslaag wordt alleen maar dikker in de bakken. Overigens doet mijn paard het ijs met zijn neus breken, dus meestal zit er wel een gat in het ijs. Ik ben allemaal bang dat ze wat te kort komen, maar maak ik me geen zorgen om niks?
Paarden drinken wel minder in de winter, echter is het wel belangrijk niet teveel koud water in 1 keer te geven, kunnen ze namelijk koliek van krijgen. Het is natuurlijk ook zo dat wanneer jij water geeft zij misschien geen dorst hebben, wanneer wij zomaar iets te drinken krijgen hebben wij ook niet altijd dorst. Ik denk dat wanneer jij elke keer dat je er bent en water aanbiedt je paard niets te kort komt. Wij hebben op stal ook stro over de leidingen gelegd, zodat het niet te koud wordt kan ook helpen tegen bevriezen van de leidingen
Ik geef nu water van ongeveer 20-25 graden in de bakken.
anneliesa
Geplaatst: 03-01-10 18:56
Je kunt ook een balletje in het water leggen. Door de beweging bevriest het niet zo snel.
Bravura
Geplaatst: 03-01-10 20:23
Bij mij drinken ze nu echt veel. Ik denk dat het komt dat ze alleen maar droog hooi hebben om te eten op de wei, en geen nat gras. De waterbakken buiten worden 's morgens geheel bijgevuld en zijn eind van de middag bijna leeg. De klomp ijs die er in ligt blijft zo redelijk beperkt.
Ik heb ook het idee dat mijn paardjes ook heel weinig drinken. Ik doe dagen met een waterbak zo'n zwarte speciekuip. Maar er ligt nu ook sneeuw, en ze grazen ook gewoon door het sneeuw heen. Dus ze zullen op die manier wel genoeg drinken binnen krijgen.
Ik denk dat ze ook wel het een en ander aan vocht binnenkrijgen door het gras eten in de sneeuw.. Ook denk ik dat ze nu minder "verdampen" dan in de zomer, dus minder vocht nodig hebben..Of is dat nu heel raar gedacht??..
Ik heb de speciekuip/waterton van mijn fjord in de schuilstal staan. Deze staat op een autoband, daar boven ligt een laagje stro en daarbovenop nog een laagje verse mest. Daar de ton op en ik heb geen last meer gehad van bevroren water
Ik heb voorheen nog weleens zo'n jolly speelbal voor paarden in de waterbad gelegd (speciekuip formaat) om te voorkomen dat het water bevriest.
Fristi_
Geplaatst: 06-01-10 12:26
Ik deed altijd beetje hooi erin, bevriest minder snel an een balletje Ik denk ook dat ze wat makkelijker drinken als heel de waterbak vries vrij is, ipv alleen een gat
Elsskippy
Geplaatst: 06-01-10 12:35
Mijn paarden zijn nu meer gaan drinken. Omdat ze het lekker half warm krijgen. 2 emmers achter elkaar zijn zo op. Ik ga ze met dit weer zowiezo geen ijskoud water geven.
_rosita_
Geplaatst: 06-01-10 12:43
Joycie: waar haal je vandaan dat ze minder drinken? Ik heb er 3 24-7 buiten staan en zeul me een ongeluk met jerrycans. Ik merk dat ze in sneeuw-ijzel periodes minder drinken, dan is het hooi wat ze eten nat en dat scheelt wel degelijk. Nu met dat droog vriezende weer drinken ze echt niet minder dan dat het warmer weer is.,
@ts: zolang ze beschikking hebben over water is er niets aan de hand, als ze dan niet willen drinken, is het een keuze, ze hebben de mogelijkheid tenslotte
Hmmz. nou ja.. misschien dat de boekjes dat zeggen idd, maar uit jarenlange ervaring met paarden 24-7 buiten, kan ik je vertellen dat dat niet het geval is.
De lucht is nu wel heel droog. De paarden bij ons hebben zeker wel behoefte aan behoorlijk wat drinken, en ikzelf moet er ook op letten trouwens.
ellepel
Geplaatst: 06-01-10 13:19
de konijnen en cavia's drinken wel minder,maar de paarden juist meer. bij mij op stal hebben ze er ook behoorlijk werk van om alles dagelijks van water te voorzien
Misschien dat het een vertekent beeld is. Normaal geef ik ze 2x in de week 2 speciekuipen vol, nu loop ik elke dag met 2 emmertjes. Als ik dan reken dan zit ik op de 14 emmers per week, dat is nog een 140 liter? Nu weet ik niet wat er in de speciekuip aan hoeveelheid kan, volgens mij 5 emmers. Dan zou het in de week 20 emmers zijn? Toch 6 emmers minder.
Boefje hoeveel paarden en welke maat heb je die? 2x maal in de week 2 speciekuipen kan ik alleen maar van dromen
lautje93
Geplaatst: 06-01-10 19:50
Wij moeten meestal bij onze verzoorgpaarden elke dag de waterbakkenvullen omdat ze leeg zijn. Wij leggen er meestal een balletje in of we leggen er hooi op zodat het niet zo snel bevriest