lopen met je paard in de sneeuw wel of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxjillxx

lopen met je paard in de sneeuw wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 23:41

hoi hoi,

ik heb een vraagje,
wij doen alles buiten,nou is mijn vraag eigenlijk lopen jullie met deze sneeuw een rondje?
zou dat kunnen, mijn paard staat op ijzers. en ze is over het algemeen erg rustig ze zal niks geks doen ineen keer alleen even gek op kijken.
maar ik zou graag paar foto's in de mooie sneeuw willen maken met haar, kan dat kwaad of niet? doen jullie dat ook?
daarna zou ik haar wel in de paddock misschien willen zetten, kan dat ook gewoon? voor eventjes.
ik zou haar namelijk net zoveel willen laten genieten van de sneeuw als dat ik doe.
ze heeft eergisteren weer nieuwe ijzers gekregen.

hoop dat jullie mijn vraagjes kunnen beantwoorden.

groetjes jill

bonte_bente

Re: lopen met je paard in de sneeuw wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:44

als je het voorzichtig doet zal het wel gaan, je zegt zelf dat je pony rustig is.
ik laat de paarden niet los in de sneeuw niet in de paddock is onregelmatige ondergrond.
let er wel op dat je na het wandelen de ijsklomp onder de hoeven uit haalt.

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:47

Ik ging vanmorge een kleinstukje door de sneeuw met mn pony en er kwam echt heel snel, heel veel ijs onder te zitten. Echt super gevaarlijk dus. Dus ik ben niet met haar door de sneeuw gegaan....

Dus ik zou zeggen niet doen :P Of gewoon net een paar passen, alleen voor de foto...

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:47

Mijn pony (wel een hafje dus stevig) heeft ook rondom ijzers. Op de sneeuw is het heel snel glad. Vooral sneeuw / asfalt of stenen. Sneeuw - gras gaat redelijk maar kijk inderdaad uit voor de ijsklompen.

Beste is om over het asfalt te rijden waar gestrooid is. Heb ik vandaag ook gedaan. Die van mij doet nooit gek dus die heb ik op de tegels en paddock gehouden.

In de paddock heb je wel onregelmatige grond, maar als je paard geen rare bokkensprongen maakt (ligt ook aan de grote van je paddock) kijken ze meestal zelf wel uit.

Op de wei zou ik niet doen. Dan kunnen ze toch behoorlijk snelheid maken en gaan eerder gek lopen doen.

xxjillxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 23:50

oke dankjewel, er is wel een pad door de sneeuw heen wat gestrooid is dan ga ik daar wel gewoon op staan, dan kan ik alsnog mooie foto;s maken denk ik en dan heeft ze toch snel een frisse neus genomen en ook niet zo snel ijsklompen, bedankt voor de reacties, vindt altijd ervaringen fijn om te horen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 01:03

Bij mij gaan de paarden niet naar buiten. Ze staan, hoe erg ik het ook vind, nu 24 uur per dag in hun box. Veel te gevaarlijk. Het risico op breuken is veel te groot. Een breuk betekent bijna altijd het einde voor een paard. Ik snap dat je graag een leuke foto wilt maken, maar ik zou het niet doen. Ik ben mss ook wel een grote schijterd, wat gladheid en paarden betreft.

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 01:07

bij ons hebben alle 26 paarden vandaag op de wei gestaan, met en zonder ijzers. Morgen ga ik lekker een ritje in de sneeuw maken (zonder ijzers). Als je je paard laat uitzoeken waar het kan lopen moet het goed kunnen hoor. Hoe doen ze dat anders voor de slee en in ijsland en noorwegen?

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 09:39

Het kan best hoor :j Ik doe het ook. Pony heeft geen ijzers. Ze kan wel eens wegspringen, schrikken ofzo, maar ik ben niet echt bang dat ze valt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 09:41

Ik doe het niet. Ponys hebben geen ijzers, maar ik ben toch bang dat als ze een keer gek mochten doen ze onderuit gaan. Dollen doen ze maar in de wei :)

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 09:42

Die van mij gaat gewoon het land op overdag.. heeft wel ijzers maar heb in al die jaren nog nooit problemen gehad

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 09:42

Die van mij staat ook gewoon buiten (voor ijzers). Ze zoeken zelf hun weg wel. Ook als het vriest staat die van mij buiten, met of zonder onregelmatige ondergrond, hij kan op zichzelf passen :)

@bonte_bente: komt jouw paard dan niet in de wei/paddock als het vriest ivm de ondergrond? (vraagje uit nieuwsgierigheid)

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 09:47

ook mijn 2 fjordjes staan in de paddock.
als er 1 weg is kan ik de ander niet op stal houden dan breekt ie alles af.
Ze doet wel gek maar ook voorzichtig.
Rijden gaat alleen op de gestrooide wegen ze heeft namelijk ijzers.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 09:50

Op zich kan je wel gewoon door de sneeuw, neem wel een hoefkrabber mee want door de ijzers blijft de sneeuw als een bal in de hoef zitten en loopt je paard op hakken :+ Die van mij is ijzerloos en staat gewoon buiten

Jootjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 09:54

Ik waag me er ook even niet aan.. Vind het risico te groot dat ze schrikt en gaat glijden ofzo. (heeft ook ijzers)
Ik moet dan ook wel een zandpad door om bij de binnenbak te komen en dat pad is nu 1 grote ijsbaan..beetje gevaarlijk dus!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 10:02

jootjee ik weet niet of dat mag bij jullie maar anders kan je over dat pad wat vuil stro van de mesthoop gooien. kan je toch naar de binnenbak en hebben de paarden beweging. zo deden wij dat altijd

dodelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 10:14

Dacht het gisteren ook niet te doen maar mijn oudste had van 1 dag stal staan super dikke stalbenen dus toch maar die 200 meter door de sneeuw om in de binnenpiste te gaan stappen.
Vriendje meegenomen om met onze koele Tinker voorop te lopen zodat de grote ook rustig zou blijven.
Ging super, alleen de sneeuw op zijn neusje vond hij niet fijn.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 10:15

voordeel van geen ijzers... mijn paard draaft lekker door de sneeuw en glijdt niet!

marrie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 10:17

Je kan een hoevenkrabber meenemen zodat je elke X minuten evn de sneeuw/ijs eruit kan krabben.
Moet je daar natuurlijk wel zin in hebben :)

xxjillxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 10:18

super bedankt voor de reacties ik hoorde net van stal genoot dat ze ook vuil stro op de ondergrond heeft gelegd waar ook gestrooid is, ik kijk wel eventjes vanmiddag hoe alles eruit ziet bedankt voor de reacties, 1 ding scheelt wel mijn paard is altijd erg rustig en let wel goed op mij, dus ik kijk wel eventjeshoe alles verloopt.n ik neem indd wel even een hoevenkrabber mee dat wist ik namelijk niet erg handig om te weten dus!

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 10:19

Die van mij heeft geen ijzers.
Op de stukken waarvan ik weet dat het kan ga ik in draf en galop.
Ze staan hier elke dag op de weide.
Voor zondag is er hier veel sneeuwval voorspelt, we gaan dan ook lekker een stuk rijden.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 00:01

die van ons galoperen , bokken en crossen gewoon in de wei , met ijzers ,
glijden niet uit , tenminste nog niet , morgenochtend weer kijken

[Afbeelding

Afbeelding

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 01:17

dat soort sprongen als hierboven deed mijn merrie ook vandaag :+

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 11:14

Marieke_K schreef:
Die van mij staat ook gewoon buiten (voor ijzers). Ze zoeken zelf hun weg wel. Ook als het vriest staat die van mij buiten, met of zonder onregelmatige ondergrond, hij kan op zichzelf passen :)

@bonte_bente: komt jouw paard dan niet in de wei/paddock als het vriest ivm de ondergrond? (vraagje uit nieuwsgierigheid)

nee omdat de ondergrond nu bevroren en onregelmatig is kunnen ze de kuiltjes niet zo goed zien en verstappen ze zich sneller ze komen wel in de wei ik weet dat onder de sneeuw geen verradelijke kuiltjes zitten in paddock wel.!

gister hebben ze wel in paddock gelopen.ondergrond is wat muller geworden....

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 11:18

Ik schrik er wel echt van hoe overdreven voorzichtig sommige mensen met hun paarden omgaan. Dagenlang niet naar buiten met dit weer, sorry hoor maar hoe kun je je paard dat aandoen??? Wanneer denk je dat je paard de grootste kans heeft om geblesseerd te raken dan? Juist ja, als ze na een week 'lekker op stal' eindelijk weer even een frisse neus mogen halen en helemaal uit hun dak gaan. Al mijn paarden staan buiten, met en zonder ijzers. Ze redden zich prima. Paarden dagenlang op stal met dit weer, ik vind het dieptriest.

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 11:19

Opzich durf ik het met mijn paard (rustig en geen ijzers) wel aan om door de sneeuw te lopen. Gewoon een los touwtje dat ie zelf een beetje kan zien waar ie loopt. Ze staan bij ons ook gewoon met zn allen in het land waar ze met zn allen rennen, en gek doen.
Wat ik enger vind is de weg waar ik langs moet lopen. Tussen het fietspad en de weg zit maar een heel klein stukje berm. En die die weg is nogal slecht geschraapt/gestrooid...